شناسهٔ خبر: 24085347 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تعیین شرایط پرداخت بدهی معوق تولیدکنندگان به بانک‌ها

نمایندگان مردم در جلسه علنی مجلس، شرایط پرداخت بدهی معوق تولیدکنندگان به بانک‌ها را تعیین کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (سه شنبه 24 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال 97 با بند الحاقی (2) تبصره 16 این لایحه با 186 رأی موافق، 20 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.
براساس این بند الحاقی، به منظور تشویق تولیدکنندگان و تسویه مطالبات بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری چنانچه مشتریان بدهی معوق خود را که تا پایان سال 1396 سررسید شده باشد از تاریخ سر رسید تا پایان شهریور 97 تسویه نمایند بانک ها و مؤسسات مالی و بانکی مکلفند اصل و سود خود را مطابق قرارداد اولیه و بدون احتساب جریمه دریافت و تسویه نمایند.
 
mp4
<div id="video-display-embed-code_1898401" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2031317/1898401?width=350&height=250"></script></div>
بیانیه ۲۲۰ نماینده درباره حماسه راهپیمایی ۲۲ بهمن
عضو هیات رئیسه مجلس بیانیه ۲۲۰ نماینده درخصوص حماسه راهپیمایی ۲۲ بهمن را قرائت کرد.
اکبر رنجبرزاده در نشست علنی امروز این بیانیه را بدین شرح قرائت کرد:
حماسه بزرگ و تماشایی ملت قهرمان ایران در 22 بهمن 96، لبیک به ندای رهبر عزیز انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) بود. مردم با به نمایش گذاشتن حضور چشمگیر و ماندگار در تاریخ پرشکوه انقلاب اسلامی پیام روشن و صریحی به دشمنان قسم خورده و لجوج خود دادند و نشان راه هدایت به سست عهدان داخلی و خارجی بود .
ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی به داشتن چنین مردمی افتخار نموده و قدرشناسی از این مردم شریف را درتلاش و کار بیشتر برای حل مشکلات کشور می دانیم.
پیام صریح مردم، مطالبه تلاش مضاعف سه قوه برای حل مشکلات آنها و پرهیز از حاشیه سازی بود.
پیام روشن 22 بهمن مردم به سردمداران آمریکا و رئیس جمهور عقب افتاده ذهنی آن و رژیم کودک کش صهیونیستی، پیام مقاومت و ایستادگی در مقابل زیاده طلبی آنها بود.
باش تا صبح دولتش بدمد کاین هنوز از نتایج سحر است.
 
سهم دولت از هزینه شرکت‌های دولتی و بانک‌های سودده برای واریز به خزانه‌ مشخص شد
نمایندگان مردم در خانه ملت با تخصیص یک درصد از یک دوازدهم هزینه شرکت های دولتی، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت سودده به خزانه موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 24 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97 با بند الحاقی 3 تبصره 16 این لایحه در خصوص سهم دولت از هزینه شرکت های دولتی و بانک های سودده با 193 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
بند الحاقی 3 تبصره 16 عبارت است از: دولت از طریق خزانه‌داری کل کشور مکلف است ماهانه معادل یک درصد از یک دوازدهم هزینه شرکت های دولتی، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت سودده مندرج در پیوست شماره (3) این قانون را تا مبلغ پنجاه و دو هزار و پانصد و هفتاد میلیارد (52.570.000.000.000) ریال از حساب های آنها برداشت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور موضوع ردیف 130425 جدول شماره(5) این قانون واریز نماید.
گفتنی است یوسف نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 نیز در توضیح این بند الحاقی یادآور شد: تعیین سهم دولت از شرکت های مذکور برای صرفه جویی در هزینه های جاری است که تنها از شرکت های سودده دریافت خواهد شد و برای تامین منابع آموزش و پرورش، بازنشستگان و سایر هزینه های مرتبط با این موارد تخصیص خواهد یافت.
 
تکلیف دولت برای برداشت ماهانه یک درصد از یک دوازدهم هزینه شرکت های دولتی
مجلس شورای اسلامی دولت را به برداشت ماهانه یک درصد از یک دوازدهم هزینه شرکت های دولتی، بانکها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت از حساب های آنها مکلف کرد.
نمایندگان مردم در ادامه رسیدگی به بخش درآمدی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال 97 با الحاق بندی به این لایحه ، دولت را مکلف کردند تا از طریق خزانه داری کل کشور ماهانه معادل یک درصد از یک دوازدهم هزینه شرکت های دولتی ، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت سودده مندرج در پیوست شماره 3 این قانون را تا مبلغ 52 هزار و 570 میلیارد ریال از حساب های آنها برداشت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز کند.
 
 
مجوز به صندوق توسعه ملی برای سپرده‌گذاری ۱۵ هزار میلیاردی در بانک‌ها 
نمایندگان مردم در خانه ملت با سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در بانک‌های عامل با نرخ صفر درصد موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 24 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97 با جزء (1) بند (الف) تبصره 18 این لایحه درخصوص سپرده گذاری صندوق توسعه ملی نزد بانک های عامل با نرخ صفر درصد، با 169 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
بر اساس جزء (1) بند (الف) تبصره 18 لایحه مذکور، صندوق توسعه ملی مجاز است باتصویب هیأت امنا تا معادل یکصد و پنجاه هزار میلیارد (150.000.000.000.000) ریال از منابع ریالی خود را با نرخ صفر درصد نزد بانک های عامل سپرده‌گذاری نماید تا با تلفیق با منابع نظام بانکی، صرف اعطای تسهیلات موضوع این بند گردد.
در جریان بررسی این جزء، سید علی ادیانی در اخطاری با تاکید بر ضرورت توجه به رعایت قوانین و سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه و همچنین اساسنامه صندوق توسعه ملی در بررسی تبصره مذکور گفت: با عنایت به اینکه جزء شماره (1) این تبصره مناسب است، اما در تقابل با سیاست های کلی و اساسنامه صندوق است.
وی ادامه داد: از لحاظ قانونی منابع صندوق توسعه ملی قابل تبدیل به ریال نیست و از این جهت ممنوعیت دارد.
آقای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با وارد دانستن اخطار این نماینده، گفت: این بند با سیاست های کلی مغایر است و در نظر گرفتن نرخ صفر معنا ندارد.
رئیس قوه مقننه کشورمان یادآور شد: ما سال گذشته مجوز برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با نرخ صفر را دادیم و این تصویب شد تا برای توسعه روستاها استفاده شود. همچنین 2 تا 10 درصد نیز برای بخش صنعت و کشاورزی مطابق سیاست های کلی اجازه داده شده است که به صورت ریالی تبدیل و استفاده کنند، البته این 2 تا 10 درصد با نرخ متعارف محاسبه خواهد شد.
آقای لاریجانی اخطار ادیانی را به رأی گذاشت که نمایندگان با 150 رأی موافق، 21 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در صحن با آن موافقت کردند.
 
بخشودگی 50 هزار میلیارد ریالی سود تسهیلات بانکی تا سقف 100هزار میلیارد ریال
نمایندگان خانه ملت به دنبال پیشنهاد رئیس کمیسیون اقتصادی با بخشودگی 50 هزار میلیارد ریالی تسهیلات بانکی تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد ریال موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 24 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97 با پیشنهاد محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مبنی بر الحاق بند (178) به تبصره 16 این لایحه درخصوص "بخشودگی سود وام های خرد اقشار محروم و کشاورزان" با 136 رأی موافق، 37 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در بند (178) الحاقی به تبصره 16 قانون بودجه سال 97 آمده است: بند (و) تبصره 16 قانون بودجه سال 96 مصوب 24 اسفند سال 95، موضوع تنفیذ تبصره 35 قانون اصلاح بودجه سال 95 کل کشور با قیود زیر برای سال 97 اجرا می شود.
الف) عبارت افزایش سرمایه بانک مسکن حداکثر 100 هزار میلیارد ریال در ذیل جدول شماره 6 تبصره 35 درج می شود.
ب) بخشودگی سود تسهیلات تا سقف 100 هزار میلیارد ریال، 5000 میلیارد تومان است.
ج) به دولت اجازه داده می شود از مابقی حساب ارزیابی خالص دارایی های بانک مرکزی 20 هزار میلیارد برای افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات و 30 هزار میلیارد برای افزایش سرمایه بانک ملی اختصاص دهد.
 
حذف صدور کارت اشتغال از لایحه بودجه سال ۹۷
نمایندگان مردم در خانه ملت با صدور کارت اشتغال از بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1397 کل کشور مخالفت و آن را حذف کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 24 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97 با بند الحاقی 2 تبصره 18 این لایحه درخصوص صدور کارت اشتغال، با 76 رأی موافق، 101 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 243 نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.
نمایندگان و نماینده دولت در مجلس به جهت تامین منابع صدور کارت اشتغال از محل درآمد شرکت های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مخالفت کردند، زیرا تاکید داشتند شرکت های وابسته به این وزارتخانه تنها صندوق های بیمه از جمله تامین اجتماعی، فولاد و عشایر را شامل می شود که برداشت از آنها برای صدور کارت اشتغال جایز نیست.
پس از تصویب نشدن بند الحاقی مذکور در مجلس، فاطمه حسینی نماینده مردم تهران پیشنهاد حذف این بند را مطرح کرد که با 150 رأی موافق، 39 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در جلسه مورد نظر موافق نمایندگان قرار گرفت.
بر این اساس بخش درآمدی بند الحاقی 2 تبصره 18 مبنی بر "اعتبار مورد نیاز برای صدور کارت اشتغال تا سقف یکصد میلیارد (100.000.000.000)ریال از محل درآمدهای شرکت های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأمین می شود" حذف شد.
 
مطهری: بهتر بود درخصوص ارجاع تبصره هدفمندی یارانه ها به کمیسیون تلفیق رأی گیری می‌شد
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده مردم چناران در خصوص اینکه باید برای ارجاع هر بند و تبصره ای از لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق رأی گیری شود، اظهار داشت: بهتر بود درخصوص ارجاع تبصره هدفمندی یارانه ها به کمیسیون تلفیق رأی گیری می شد.
محمد دهقانی نقندر در نشست علنی امروز (سه شنبه، 24 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97 در تذکری با استناد به ماده 156 آیین نامه داخلی مجلس، گفت: اگر بند یا تبصره ای بخواهد از صحن علنی به کمیسیون تلفیق برگشت داده شود حتما طبق قانون باید رأی گیری شود.
نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه در روز سه شنبه هفته گذشته تبصره ای بدون رأی گیری به کمیسیون تلفیق فرستاده شد، روز گذشته نیز تبصره 14 درخصوص «قانون هدفمندی یارانه ها» بدون رأی گیری به کمیسیون ارجاع داده شد، لذا از هیأت رئیسه تقاضا دارم دقت بیشتری به خرج دهد و به رئیس مشورت دهند تا کار غیرقانونی صورت نگیرد.
همچنین علی مطهری که ریاست مجلس را برعهده داشت در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: با نظر شما درخصوص ارجاع هفته گذشته موافق هستم، چرا که بهتر بود رأی گیری می شد، اما درخصوص تبصره 14 نیز ظاهرا رئیس کمیسیون تلفیق گفته اند به دنبال ارائه متن جدید هستیم، لذا بدون رأی گیری به این کمیسیون ارجاع شد.
در ادامه، دهقانی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به توضیحات مطهری گفت: طبق آیین نامه داخلی مجلس اگر گزارشی به صحن بیاید به هیچ وجه کمیسیون دیگر نمی تواند درقبال آن ذی مدخل باشد، لذا برای بازگشت باید حتما رأی گیری شود به همین دلیل تقاضا دارم از عبارت «بهتر بود رأی گیری شود» استفاده نکنید.
علی مطهری در پاسخ به اظهارات این نماینده گفت: گاهی برخلاف آیین نامه دوستانه عمل می شود، به هر حال فرمایش شما را تأیید می کنم.
 
مجلس بعداز ظهر جلسه علنی ندارد/ ادامه بررسی لایحه بودجه صبح فردا ۲۵ بهمن
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل تصمیم هیأت رئیسه و برگزاری کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1397 کل کشور، مجلس بعدازظهر جلسه علنی نخواهد داشت.
علی مطهری در نشست علنی امروز (سه شنبه، 24 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97، افزود: به دلیل تصمیم هیأت رئیسه، مجلس بعدازظهر جلسه علنی نخواهد داشت و جلسه کمیسیون تلفیق ساعت 14 برگزار خواهد شد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ادامه بررسی بودجه به فردا صبح موکول می شود.
 
اعلام وصول­ سوال ۲۴ نماینده از وزیر فرهنگ درباره انتقال بقعه امامزاده هاشم از دماوند به آمل
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی سوالات نمایندگان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جهاد کشاورزی را اعلام وصول کرد.
محمدعلی وکیلی در نشست علنی امروز (سه شنبه 24 بهمن) مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی را به این شرح قرائت کرد:
- سوال ملی نصرالله پژمانفر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص اقدام این وزارتخانه در مورد تفکیک روزنامه های دولتی، عمومی و خصوصی.
- سوال قاسم میرزایی نکو و 23 نماینده از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص انتقال بقعه امامزاده هاشم از دماوند به آمل.
- سوال ملی نادر قاضی پور از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص علت توزیع سراسری روزنامه همشهری که متعلق به ارگان شهرداری تهران است.
- سوال ملی علی محمد شاعری از وزیر جهاد کشاورزی درخصوص رعایت نشدن قانون در قیمت گذاری محصولات مشمول خرید تضمینی و پرداخت نشدن به موقع مطالبات گندمکاران و همچنین اجرا نشدن قانون در واردات محصولات تراریخته.
 
تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.
اکبر رنجبرزاده در نشست علنی امروز (سه شنبه، 24 بهمن) مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را به این شرح قرائت کرد:
- تذکر سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس به اتفاق هاجر چنارانی، زهرا سعیدی، سیده حمیده زرآبادی، فریده اولادقباد، سمیه محمودی و همچنین 7 نفر دیگر از نمایندگان به وزیر آموزش و پرورش در مورد ضرورت واریز حقوق معوقه آبان و آذر ماه معلمان حق‌التدریسی پیش از آغاز تعطیلات نوروز 97 برای جلوگیری از نوشدارو پس از مرگ سهراب.
- تذکر سیده فاطمه ذوالقدر به اتفاق فاطمه سعیدی، سیده حمیده زرآبادی، سمیه محمودی، ناهید تاج‌الدین، طیبه سیاووشی، سیده فاطمه حسینی، پروانه مافی، سکینه الماسی، پروانه سلحشوری، خدیجه ربیعی به وزیر کشور برای اتخاذ تدابیر لازم برای روزهای آینده با توجه به ورود سامانه بارشی به کشور.
- تذکر محمد خدابخشی نماینده الیگودرز به وزیر راه و شهرسازی در مورد رتبه شهرستان الیگودرز در شاخص‌های کلیدی آن وزارتخانه نسبت به استان و کشور و ضرورت ارتقای این شاخص‌ها.
- تذکر ولی الله نانواکناری نماینده مردم فریدون‌کنار به وزیر جهاد کشاورزی در مورد شرکت مادرتخصصی شیلات در جهت توسعه پایدار و بهره‌وری بیشتر ماهیان خاویاری اقدام کند؛ آقای وزیر وضعیت بحرانی است چرا توجه نمی‌کنید.
 
پایان جلسه علنی ۲۴ بهمن مجلس/ جلسه بعدی، صبح فردا
علی مطهری زنگ پایان نشست علنی امروز (سه شنبه 24 بهمن) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 12 و 25 به صدا درآورد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه بعدی مجلس چهارشنبه، 25 بهمن رأس ساعت 8 صبح با دستور ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه 97 کل کشور برگزار می شود.

نظر شما