شناسهٔ خبر: 24084483 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

درخواست ازتیلرسون برای سفر به فلسطین اشغالی

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، در حالی که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا برای سفر منطقه‌ای بهخاورمیانه آمده ولی قصد ندارد به فلسطین اشغالی سفر کند، یک سناتور ارشد آمریکایی خواستار دیدار او با مقامات اسرائیلی شد.سناتور «باب منندز» عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا از تیلرسون خواست درپی وقوع تنش‌هایی بین سوریه و رژیم صهیونیستی، سفر به فلسطین اشغالی را فورا به برنامه کاری خود اضافه کند.

منندز با صدور بیانیه‌ای گفت:
«با تداوم افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، آمریکا باید برای متحدان و دشمنانش شفاف‌سازی کند که ما از اسرائیل در برابر ستیزه‌جویی‌های ایران حمایت می‌کنیم.»وی با بیان اینکه عدم سفر به فلسطین اشغالی، «قصور دیپلماتیک و حماقت استراتژیک» است، مدعی شد: «فرستاده شدن پهپاد به حریم هوایی اسرائیل از سوریه به وسیله ایران، که منجر بهسرنگونی جنگنده F۱۶ شد، نشان دهنده تغییر الگوی مسیر درگیری‌های منطقه‌ای است.»

رکس تیلرسون روز یکشنبه وارد قاهره شد. قرار است او در این سفر دوره‌ای در منطقه بعد از مصر به کویت، اردن، لبنان و ترکیه برود. سفر به فلسطین اشغالی اما در برنامه‌های او نیست.رژیم صهیونیستی مدعی است که روز شنبه یک پهپاد ایرانی از سوریه وارد بلندی‌های جولان اشغالی شده و هدف یک بالگرد اسرائیلی قرار گرفته است. در پی این حادثه، جنگنده‌های اسرائیلی با ورود به حریم هوایی سوریه، مناطقی را هدف قرار داده‌اند. در جریان این عملیات یک جنگنده اف-۱۶ اسرائیل هدف پدافند هوایی ارتش سوریه قرار گرفته و ساقط شد. اسرائیل تاکنون مدرکی دال بر ایرانی بودن پهپاد یا ورود این پهپاد به آسمان جولان ارائه نکرده است. جولان منطقه‌ای است که تحت اشغال اسرائیل قرار دارد و هنوز بر اساس قانون بین‌الملل بخشی از سوریه به شمار می‌آید.

یک مقام اسرائیلی تایید کرد که جنگنده این رژیم پس از عملیات در سوریه، هدف اصابت موشک پدافند هوایی سوریه قرار گرفته و سرنگون شد. این اولین بار از سال ۱۹۸۲ است که اسرائیل تایید می‌کند که یک جنگنده‌اش هدف سامانه دفاعی سوریه قرار گرفته است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی این حادثه را «ضربه‌ای به اعتبار و ابهت» نیروی هوایی اسرائیل توصیف کرده‌اند.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی درپی این حادثه مدعی شد: «سوری‌ها و ایرانی‌ها دارند با آتش بازی می‌کنند. البته ما خواهان تشدید تنش نیستیم. آنهایی که علیه ما اقدام کردند، بهای سنگینی خواهند داد».
«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم در تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با ادعای اینکه «یک پهپاد ایرانی از اراضی سوریه به داخل اسرائیل» فرستاده شده بود، گفت:

«مدت‌هاست که درباره خطر گسترش حضور ایران در سوریه هشدار می‌دهم. ایران تلاش می‌کند تا از اراضی سوریه برای حمله به اسرائیل و دستیابی به هدفی که به آن اذعان کرده، یعنی نابودی اسرائیل، استفاده کند. امروز صبح، ایران گستاخانه حاکمیت ما را نقض کرد.»

یدیعوت آحارونوت اما گزارش داد که اسرائیل در پیامی به روسیه و آمریکا از آنها خواسته تا که میانجیگری کنند و به تهران و دمشق بگوید که با وجود حملاتی که امروز در سوریه انجام دادند، خواهان بالا گرفتن تنش‌ها و درگیری نیست.

منبع: فارس 

برچسب‌ها:

نظر شما