شناسهٔ خبر: 24083400 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کی روش به کریمی:تو بزدلی/ کریمی: جرات داری رو در رو بگو!

برنامه این هفته نود با مناظره علی کریمی و ساکت در مورد مسائل پشت پرده فوتبال و پیام جنجالی کی روش فوتبالدوستان را متعجب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ میهمانان این هفته برنامه نود علی کریمی منتقد جنجالی این روزهای فدراسیون فوتبال و محمدرضا ساکت دبیرکل فدراسیون فوتبال بودند. در این برنامه ساکت به عنوان نماینده فدراسیون فوتبال پاسخگوی سوالات و ابهامات مطرح شده توسط کریمی بود؛ جریان کامل مناظره این دو را در ادامه بخوانید:

علی کریمی در برنامه نود و در مناظره با محمدرضا ساکت - دبیرکل فدراسیون فوتبال:

2، 3 ماه پیش سوالاتی را مطرح کردم که فدراسیون باید پاسخ می‌داد اما هیچ کدام از اعضای فدراسیون پاسخگو نبودند، امشب طرف حساب من، مهدی تاج است چون تمام قراردادهای امضا شده در بحث‌های من مربوط به تاج است و او امضا کرده است.

69 میلیارد تومانی که فدراسیون به شرکت ایران نوین خسارت داده کجا رفته است؟ 23 میلیارد تومان سال اول به کانون ایران نوین خسارت دادید اما سال دوم پیشگیری نکردید و خسارت 2 برابر شد.

محمدرضا ساکت - دبیر کل فدراسیون فوتبال:

تاج به خاطر مسابقات فوتسال کنار بازیکنان این تیم بود؛ چند بار به سوالات پاسخ داده‌ایم، فدراسیون همیشه آماده پاسخگویی است و از منتقد منصفِ و مودب حمایت می‌کند.

تبلیغات محیطی در سال 94-93 و 95-94 با رشد زیادی روبرو شد یک قرارداد با حضور دستگاه‌های نظارتی بستیم و اجرایی کردیم؛ در طول اجرا، قرارداد دچار مشکلاتی شد که فدراسیون زیر بار نرفت.

قرار بود اختلافات به داوری برود و موضوع هم به کارشناسی رفت به عنوان مثال قرار بود بازی‌های لیگ برتر همگی پنجشنبه و جمعه برگزار شود اما به خاطر بازی‌های تیم ملی دچار تغییر شد و شرکت مورد نظر ادعاهایی را مطرح کرد.

بحث‌هایی مانند بنرهای پشت زمین، بالن‌ها و دوربین‌ها بود که توسط مسئولان وقت به کارشناسان دادگستری ارجاع شد و در سال دوم هم به داوری رفت در این خصوص مدارک و مستندات ما هم موجود است.

پاسخگویی فدراسیون و سازمان لیگ به باشگاه‌ها از طریق مجمع است زیرا مجمع اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ را انتخاب می کند، در تمامی موارد حسابرس مستقل و بازرس وجود دارد که تمام گزارش‌ها را استماع کرده‌اند.

علی کریمی: جریمه باید مصوب مجمع باشد شما هیچ کدام از تضامین بانکی را از نگرفتید و طبق حکم دادگاه، 35 میلیارد تومان مابه‌التفاوت پول را نگرفتید؛ چطور هم سال اول و هم سال دوم خسارت دادید

محمدرضا ساکت: قرارداد ما ترکمانچای نبود، وقتی هیأت داوری آن را تأیید کرد، توافقاتی حاصل شد، اجرای احکام شعبه 77 و دادگستری کل تهران بر اساس مدارک ما اقدام کرد.

رقمی که الان شرکت مورد نظر بدهکار هستند نزدیک به 20 میلیارد تومان است و آنها در ازای بدهی خود، زمین داده‌اند که گفته‌ایم زمین باید فروخته شود.

علی کریمی: لطفا بگویید زمین‌ها کجا هستند تا مردم هم بدانند.

 محمدرضا ساکت: زمین‌ها در تهران و ورامین است ولی ما تأکید کرده‌ایم حتما پول بدهند ما به آنها تخفیف نداده‌ایم؛ 8 میلیارد تومان از آنها گرفتیم و 2 میلیارد هم چک داریم.

علی کریمی: خانمی که در قسمت اقتصادی سازمان لیگ بود، چرا استعفا داد؟ یک سری پول‌ها جابجا شده، کجا رفته است؟

ساکت: صحبت‌های شما غیر مستند است.

کریمی: شما می‌توانید شکایت کنید چون دست به شکایتتان خوب است!

در مورد حق پخش بازی‌های مقدماتی جام جهانی سوال دارم؛ با یک شرکت ایتالیایی بدون مزایده به مبلغ 23 هزار دلار توافق کرده‌اند بعد هم معلوم شد شماره حساب جعلی بوده و هنوز هم نمی‌دانند پول در حساب چه کسی قرار دارد

ساکت: آن زمان تاج در فدراسیون فوتبال نبود؛ اکنون سیستم جامع و کامل مالی ایجاد شده که تمام عملیات مالی گذشته و فعلی را ثبت و ضبط می‌کند، این سیستم یکی از افتخارات ماست.

برای اولین بار در مجمع، حسابرسی مالی فدراسیون برای خبرنگاران به شکل کامل پخش شد، در سال‌های قبل صدا را برای خبرنگاران قطع می‌کردند اما امسال این اتفاق رخ نداد.

آقای کریمی! چیز جدیدی نیست که فکر کنید کشف کرده‌اید؛ کمیته اخلاق مأمور شده این موضوع را پیگیری کند؛ آقای کریمی شما از سابقه تشکیلات خبر ندارید.

اگر مستندات باشد، کمیته اخلاق قطعا ورود می‌کند؛ 115 مدارس غیر قانونی را همین کمیته اخلاق پلمپ کرد، کل زحمات یک کمیته را با یک پرونده زیر سوال نبرید. مگر می‌شود وقتی ابعاد یک موضوع مشخص نشده را رسانه‌ای کرد.

علی کریمی: هر سال یک آیین‌نامه را تصویب می‌کنید که به نفع خودتان است.

ساکت: این حرف شما توهین است؛ خواهش می‌کنم دوستان، مشاوره‌های صحیحی به چهره‌های ورزشی ما بدهند، آیین‌نامه ما 8 سال است تغییر نکرده است.

علی کریمی: در مورد قرارداد 6090 توضیح دهید که در زمان تاج منعقد شد اما کمتر از یک سال هم طول نکشید.

ساکت: یکی از تأکیدات کنفدراسیون فوتبال آسیا، مالیات بر ارزش افزوده از سیستم‌های مخابراتی بود بر این اساس یک قرارداد با همراه اول و یک قرارداد با ایرانسل امضا کردیم.

خوشبختانه باشگاه‌ها توجیه شدند و اجازه گرفتند خودشان این کار را انجام دهند؛ این موضوع سبب شد قرارداد ما قطع شود تا باشگاه‌ها، سرشماره‌های خاص خود را داشته باشند.

علی کریمی: در صورتی که 10 ماه بگذرد و طرف مقابل نتواند به درآمد 14 میلیارد تومان برسد، طرف اول می‌تواند نسبت به فسخ قرارداد اقدام کند.

ساکت: باشگاه‌ها باید تولید محتوا می‌کردند و این سرشماره تعطیل شد؛ همراه اول که زیر نظر مخابرات بود، کار را ادامه نداد و باشگاه‌ها متوجه شدند از سامانه‌های هواداری می‌توان درآمدزایی کرد.

فدراسیون در شرایطی مورد اهانت قرار گرفت که زیبنده جامعه فوتبال و انسان‌های فرهیخته فوتبالی نیست، در سال 2017 فدراسیون ما تنها فدراسیون 5ستاره جهان شدیم؛ 2018 را با 2 قهرمانی در رویدادهای بین‌المللی فوتبال ساحلی و فوتسال آغاز کردیم.

پرتغال، مراکش و اسپانیا خود را آماده جام جهانی می‌کنند اما بخشی از انرژی فدراسیون ایران صرف مسائلی می‌شود که نسبت به آنها تعهدی ندارد.

آقای کریمی، مسائل مطرح شده توسط شما، در فدراسیون، سازمان لیگ و مجمع مورد بررسی قرار می‌گیرد اما با استرس از حق پخش بازی با عمان صحبت می‌کنید، آیا فدراسیون و زیرمجموعه‌هایش تلاش شبانه‌روزی برای رشد فوتبال نداشته‌اند؟ افتخار می‌کنم جزو اولین مدیرانی بودم که توسط آقای صفایی فراهانی برای همین مسئولیت فعلی دعوت شدم.

علی کریمی: در فدراسیون 5 ستاره شما باید بازیکنان تیم جوانان را در فرودگاه لخت کنند؟ به نظر من شما الان فقط یک تیم ملی دارید و آن هم تیم ملی بزرگسالان است که خوشبختانه توانست به جام جهانی صعود کند. شما از صفایی فراهانی گفتید و من این موضوع را بارها در مصاحبه هایم گفتم که اگر صفایی فراهانی نبود، تیم ملی شما الان کمپ نداشت.

پول‌هایی را به حساب آقای هوشنگ مقدس و یک نفر دیگر ریختید آیا لیست پرداختی‌ها را به مراجع ذی‌صلاح داده‌اید؟

آقای ساکت شما جوری صحبت می‌کند انگار تاج تافته جدابافته است! او در زمان ریاست کفاشیان هم نایب رئیس فدراسیون بود، مگر می‌شود از مسائل مالی بی‌اطلاع باشد؟

من آلزایمر دارم و سؤالاتم را فراموش می‌کنم، می‌توانم تأییدیه فیفا برای اساس‌نامه شما را ببینم؟

فدراسیون 5 ستاره ما حتی لباس بازیکنان تیم ملی اصلی را بعد از هر تمرین، جمع می‌کند، لباس ها شسته می شود و دوباره برای تمرین بعدی در اختیار ملی‌پوشان قرار می‌گیرد. ما لباس‌های ایرانی هم داشتیم اما بعد از هر اردو، لباس‌ها را با خودمان می‌بردیم. آیا فدراسیون 5 ستاره و بهترین فدراسیون آسیا باید برود و لباس‌هایش را بخرد؟

ساکت: قرارداد برهان مبین چند سال پیش بسته شد تا یک شرکت، 5 ورزشگاه را به بلیت‌فروشی الکترونیکی مجهز کند؛ وقتی با تجهیزات انجام می‌داد، قراردادش 35 درصدی بود اما قراردادمان را عوض کردیم. فدراسیون جدید سیاست‌گذاری کرده و گفته باشگاه‌ها خود بلیت‌فروشی را انجام دهند که در این صورت با 12.5 درصد انجام می‌شود.

کریمی: آقای خطیر که رفت امکانات کمپ را به نماینده فیفا نشان دهد، چرا به خاطر درگیری با اوسیانو کروز اخراج شد؟

کی‌روش که به سفرهای تبلیغاتی می‌رود، و در سمینار یک بانک در مشهد حضور یافت چرا نرفت بازی پدیده - پارس جنوبی را هم ببیند؟

سباستین، پسرخوانده کی‌روش با کدام مدرک به تیم ملی ایران آمده؟

دلیل اخراج مربیان ایرانی چه بوده و چرا فدراسیون پیگیری نکرد؟

حق یک مربی خارجی است که مدیر رسانه‌ای هم برای تیم ملی انتخاب کند؟

ساکت: کی‌روش هر کاری بخواهد انجام دهد با تاج صحبت می‌کند؛ شاید کی‌روش راضی نباشد اما باید بگویم از سردار آزمون و محمدی سوال کنید کدام مربی با شما کار کرد تا شما به بازی با سوریه برسید؟ آقای سباستین

کریمی: قرارداد سباستین مربی بدنساز تیم ملی روزانه است؛ کنعانی‌زادگان مصدوم می‌شود و به کمپ تیم ملی می‌رود چون سباستین قراردادش روزانه است تا بتواند حقوق بگیرد.

ساکت: باید از کی‌روش تقدیر کنیم و سپاسگزارش باشیم، ناسپاسی است در راه جام جهانی، تیم ملی را با آن همه زحمت صادقانه به چالش بکشیم. مربیان ایرانی تیم ملی اخراج نشدند سرمربی تیم تشخیص داد با آنها کار نکند.

کریمی: یک مربی ایرانی را آوردند و در کمتر از یک ماه رفت چرا که او را در لهستان گرفتند و سفارت اتریش در خصوص اینکه آیا او مربی تیم ملی ایران است از فدراسیون استعلام کرد. آقای تاج هم گفت ایشان از موقعیت خود سوءاستفاده کرده. دلیل این اتفاق را برای مردم توضیح دهید آقای ساکت؟

 کریمی: چرا هیچ تیمی با ما بازی دوستانه برگزار نمی‌کند؟

ساکت: اقتصاد فوتبال ما ناشی از اقتصاد کشور است؛ تیم‌های بزرگ، عددهای بزرگ می‌خواهند. کی‌روش کسی نیست که از تیم‌های بزرگ بترسد؛ برای آماده‌سازی تیم ملی همه بازی‌ها بسته و تاریخ‌ها مشخص شده است.

کریمی:دکم مانده کی‌روش استعفا دهد و رئیس فدراسیون فوتبال شود؛ هر مربی چقدر حق دارد به مرخصی برود؟ هر مربی خارجی می‌تواند 6 هفته در سال به مرخصی برود اما در اینجا برعکس است!

پیام کی روش که توسط فردوسی پور در برنامه خوانده شد:

شما می‌توانید استعداد را بخرید اما شخصیت را نه!

من در جای مناسب جواب این بی‌احترامی‌ها، دروغ‌ها و تهمت‌های بزدلانه را خواهم داد

این فرد (علی کریمی) با این صحبتهایش به 124 بازی ملی خود و همبازی‌هایش بی‌احترامی می‌کند

mp4
<div id="video-display-embed-code_1896430" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2031215/1896430?width=400&height=300"></script></div>

علی کریمی: اگر بزدل بودم الان اینجا نمی‌نشستم؛ کی‌روش در جایگاهی نیست که در مورد بازی‌های ملی من صحبت کند.

آقای ساکت زمانی که رزومه سباستین را برای شما ایمیل کردند، مدرک داشت؟ یا یک هفته بعد او را به کلاس فرستادند تا مدرک بگیرد؟

ساکت: کی‌روش زمانی که در ایران نیست هم کار می‌کند و در مرخصی نیست در جستجوی کمپ و بازیکنان لژیونر است، ضمن اینکه کیفیت کار سباستین برای ما اثبات شده است و ماموریتی که آقای کی‌روش برای ایشون در نظر گرفته بود را به بهترین شکل انجام داده است.

فردوسی پور: آقای ساکت لطف کنید و فردا تائید اساسنامه را روی سایت فدراسیون بگذارید، اساسنامه‌ی ما 7-8 سال است به تائید فیفا نرسیده است؟

ساکت: فیفا چیزی به ما نگفته است و این بدین معنی است که اساسنامه مشکلی نداشته است!!!!!

علی کریمی: برکناری سرپرست تیم ملی در حیطه اختیارات سرمربی تیم ملی است؟ سرمربی تیم ملی از بازیکنان نخواسته بود که بر علیه برانکو مصاحبه کنند؟

نمی دانم چرا هرکسی به فدراسیون می رود دیگر جدا نمی‌شود؛ تا وقتی کسانی مثل شما (ساکت) در فدراسیون هستند فوتبال ما روز خوش نخواهد دید.

شما انقد به آقای سرمربی بال و پر دادید که به خود اجازه می‌دهد با این ادبیات با من صحبت کند؛ امیدوارم روزی که باهم (کی روش) چشم تو چشم هم شدیم بتواند همچین حرف هایی بزند. اگر صحبتی کردم در حمایت از مربیان ایرانی بود، یک مربی خارجی باید چند مربی ایرانی کنارش داشته باشد.

mp4
<div id="video-display-embed-code_1896431" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2031215/1896431?width=400&height=300"></script></div>

من در فشار پس از بازی برابر استقلال خوزستان و عصبی بودم، انقدر شجاعت دارم که وقتی اشتباه می‌کنم بپذیرم من از شما و همه‌ی مردم به دلیل پرت کردن لوگوی برنامه‌ی نود معذرت خواهی میکنم.

از هواداران استقلال تشکر می کنم، طرفداران استقلال نشان دادند وقتی پای حق در میان باشد رنگ ها معنی ندارد.

امیدوارام این فوتبال به دست کسانی برسد که به دنبال حق باشند.

هیچ کدام از صحبت‌های آقای ساکت، مرا قانع نکرد و قضاوت را به عهده مردم می‌گذارم ولی حاضرم اگر آقای تاج هم تمایل داشت با او در این برنامه مناظره کنم.

نظر شما