شناسهٔ خبر: 24082241 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یوونتوس ـ تاتنهام، بازل ـ من‌سیتی برای اولین بار در اروپا

دیدارهای « دست اول » لیگ قهرمانان

اولین دیدارهای دور رفت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا امشب در شهرهای بازل سوئیس و تورین ایتالیا برگزار می‌شود. تیم بازل سوئیس که با 12 امتیاز در گروه A در جایگاه دوم و بعد از منچستر یونایتد قرار گرفت باید میزبان منچسترسیتی باشد که در در پایان مرحله مقدماتی با 15 امتیاز از شش بازی در صدر گروه F قرار گرفت. در دیگر بازی امشب که به طور همزمان ساعت 23 و 15 دقیقه آغاز می‌شود، یووه به عنوان تیم دوم گروه D با 11 امتیاز در ورزشگاه خانگی خود از تاتنهام پذیرایی می‌کند که در گروه H در کنار تیم‌هایی همچون رئال و دورتموند توانست با کسب 16 امتیاز به دور بعد صعود کند.

صاحب‌خبر -

هیجان در تورین

بازی امشب یووه مقابل تاتنهام در واقع اولین مصاف رو در روی دو تیم در بازیهای باشگاهی اروپا به حساب میآید. در حالی که تاتنهام با 52 امتیاز در رده چهارم لیگ جزیره قرار دارد و تمام تلاش خود را معطوف به کسب سهمیه لیگ قهرمانان فصل آتی کرده، رقابت صدرنشینی در سری A ایتالیا در سال جاری به اوج حساسیت رسیده و یووه با 62 امتیاز در حالی در جایگاه دوم قرار گرفته که ناپولی تنها با یک امتیاز بیشتر در صدر ایستاده است. شاگردان آلگری پنج بازی گذشته خود در فوتبال ایتالیا را با پیروزی پشت سر گذاشتهاند، در حالی که این آمار برای تیم پوچتینو سه پیروزی و دو تساوی بوده است.

تاتنهام اگرچه در مرحله گروهی با کسب 16 امتیاز بهترین عملکرد را در بین 32 تیم اروپایی داشت، اما در مقایسه با یووه تجربه کمتری در این زمینه دارد. این دومین بار است که تیم لندنی به مرحله یکهشتم نهایی راه پیدا میکند. در مقابل یوونتوس برای نهمین بار است که در این مرحله بازی میکند و در سالهای 2015 و 2017 نیز به فینال این بازیها رسیده است. یووه در هشت بار گذشتهای که به این مرحله آمده بود، پنج پیروزی و سه شکست در کارنامهاش ثبت شده بود. از آوریل 2013 تاکنون، بانوی پیر در 26 بازی خانگی که در رقابتهای اروپایی انجام داده هرگز طعم شکست را نچشیده و 16 پیروزی و 10 تساوی از خود بر جای گذاشته است. بیانکونری تاکنون شش بار نیز مقابل تیمهای لیگ برتر انگلیس بازی کرده که به سه پیروزی و سه تساوی رسیده است.

فصل 2011 ـ 2010 اولین بار بود که تاتنهام موفق به صعود به مرحله یک هشتم نهایی شد و در آن مرحله نیز مقابل میلان در ایتالیا قرار گرفت و توانست روسونریها را حذف کند. از سوی دیگر، تاتنهام تاکنون 15 مسابقه مقابل تیمهای ایتالیایی انجام داده که پنج بازی را پیروز شده و چهار بازی را با شکست پشت سر گذاشته است. نکته منفی در مورد تیم لندنی این است که از 14 بازی گذشته خارج از خانه خود در مسابقات اروپایی، تنها چهار بازی را پیروز شده و شش بازی را با شکست به پایان
رسانده است.

کار نسبتا راحت شاگردان پپ

در میان تیمهای صدرنشین هشت گروه مرحله مقدماتی، قرعه منسیتی برای بازی در مرحله یک هشتم نهایی روی کاغذ و براساس آمار و ارقام، یکی از آسانترین قرعههای شکل گرفته به حساب میآید. شاگردان پپ در حالی به مصاف تیم سوئیسی میرود که به زعم بسیاری از کارشناسان یکی از شانسهای اصلی قهرمانی در مسابقات امسال به حساب میآیند. سیتیزنها در لیگ برتر انگلیس با بازیهای درخشان خود، در حال ثبت رکوردی دست نیافتنی هستند و تا اینجای فصل از 27 بازی موفق به کسب 72 امتیاز شدهاند. در طرف مقابل بازل با کسب 41 امتیاز از 21 بازی در رده دوم سوپر لیگ سوئیس قرار دارد. این دو تیم در حالی به مصاف هم میروند که منسیتی از پنج بازی گذشته خود در لیگ برتر و حذفی چهار پیروزی و یک تساوی به دست آورده است. این آمار برای بازل، چهار برد و یک باخت بوده است.

نکته قابل توجه این که این اولین بازی رو در روی دو تیم در تاریخ فوتبال اروپا به حساب میآید. البته بازل سابقه بازی مقابل تیمهای تحت هدایت گواردیولا را دارد. این تیم سال 2008 مقابل بارسا با مربیگری گواردیولا قرار گرفت که با قبول شکست 5 بر صفر مقابل آبیاناریها سختترین شکست خانگی تیم سوئیسی در لیگ قهرمانان رقم خورد. آخرین سابقه رویارویی این تیم مقابل نمایندگان انگلیسی، به مرحله گروهی بازمیگردد که در خانه موفق شد با یک گل منچستریونایتد را شکست دهد. بازل اگر بتواند از این مرحله عبور کند، برای نخستین بار در تاریخ لیگ قهرمانان جواز حضور در مرحله یکچهارم نهایی را به دست میآورد. منسیتی به اتکای خط هافبک قدرتمند خود و بهرهگیری از بازیکنانی همچون کوین دی بروین، داوید سیلوا و سرخیو آگوئرو میتواند خیال خود برای بازی برگشت در 7 مارس ( 16 اسفند ) در ورزشگاه اتحاد را راحت کند.

حسین خلیلی

ورزش

نظر شما