شناسهٔ خبر: 24075874 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بورس با فرمان خودرویی ها 142 واحد به جلو رفت

تهران- ایرنا- شاخص بورس امروز (دوشنبه) با صحنه گردانی نمادهای خودرویی 142 واحد پیش رفت و در پله 97 هزار و 924 واحدی ایستاد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، گروه های فلزات اساسی و کانی های فلزی که در ماه های اخیر، جزو جذاب ترین صنایع بورسی شناخته می شدند، در معاملات امروز به دلیل ریزش نرخ کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی با استقبال خریداران مواجه نشدند و بدین ترتیب صحنه را به گروه خودرویی واگذار کردند.
سهام مربوط به شرکت های خودرویی در معاملات امروز، صحنه گردان بازار بورس بودند اما به نظر کارشناسان، شرایط بنیادی برای رشد این گروه فراهم نیست، بنابراین انتظار رشد قابل توجه برای آنها قابل تصور نیست و پیش بینی می شود سهامداران پس از نوسان گیری از این گروه خارج می شوند.
گروه خودرو در معاملات امروز صدرنشین بورس شد. در این گروه 310 میلیون سهم به ارزش 368 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه شیمیایی به ارزش 134 میلیارد ریال و فرآورده های نفتی به ارزش 105 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.
در رده چهارم، گروه قند و شکر با معاملاتی به ارزش 87 میلیارد ریال جای گرفت.
گروه کانی های فلزی با معاملاتی به ارزش 82 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.
نمادهای خساپا (سایپا)، فملی (ملی صنایع مس)، خودرو (ایران خودرو)، پارسان (نفت و گاز پارسیان) و خپارس (پارس خودرو) در معاملات امروز با بیشترین تاثیرگذاری، شاخص را بالا بردند، اما جم (پتروشیمی جم) و همراه (ارتباطات سیار ایران) با بیشترین تاثیر منفی مانع رشد بیشتر شاخص شدند.

**رشد بیشتر شاخص های اصلی
در معاملات امروز 819 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 535 میلیارد ریال در 66 هزار و 393 نوبت خرید و فروش شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد 45 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 79 واحد رشد کرده است.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 59 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 366 واحد بالا رفته است.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 215 واحد افزایش یافت، اما شاخص بازار دوم بورس 300 واحد افت کرد.

** مبادله 149 هزار سهم به ارزش بیش از 9 میلیارد ریال در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط
دومین روز کاری هفته چهارم بهمن‌ماه با دادوستد بیش از 345 میلیون ورقه بهادار به ارزش نزدیک به یک هزار و 313 میلیارد ریال در بیش از 39 هزار نوبت معاملاتی در بازار فرابورس ایران به پایان رسید.
شاخص فرابورس (آیفکس) نیز در معاملات امروز، با افت پنج واحدی به رقم یک هزار و 92 واحد عقب نشینی کرد.
نمادهای مارون (پتروشیمی مارون) و ذوب (ذوب آهن اصفهان) بیشترین تاثیر منفی و دماوند (تولید برق دماوند) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص بر جای گذاشتند.
رصد نمادهای فرابورسی نیز نشان می‌دهد نماد زنگان (صنعت روی زنگان) از گروه فلزات اساسی علاوه بر آنکه سومین نماد پربیننده بود، بیشترین افزایش قیمت را تا سقف پنج درصد ثبت کرد.
همچنین نماد «کاسپین» متعلق به شرکت داروسازی کاسپین تامین با بیشترین افت قیمت در میان نمادهای فرابورسی روبرو شد.
همچنین در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط شاهد مبادله بیش از 149 هزار سهم در نماد «شگامرون» بودیم که این حجم از دادوستدها ارزش 9 میلیارد و 780 میلیون ریالی را به ثبت رساند.
مبادلات اوراق نیز در بازار اوراق با درآمد ثابت به نقل‌ و انتقال افزون بر 639 هزار ورقه منتهی شد که این حجم از مبادلات، ارزشی بالغ بر 551 میلیارد ریال را به دنبال داشت.
از سوی دیگر، تابلو تسهیلات مسکن امروز میزبان خریدوفروش بیش از 80 هزار ورقه به ارزش افزون بر 57 میلیارد ریال بود که معامله‌گران اوراق تسه، بیشترین اقبال را نسبت به امتیاز تسهیلات مسکن دی‌ماه 96 نشان دادند.
اوراق تسهیلات مسکن در روز جاری در دامنه قیمتی 705 تا 735 هزار ریال خرید و فروش شد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**2022*1961*
گزارش: میثم طاهری**انتشاردهنده: مریم مسعود

انتهای پیام /*

نظر شما