شناسهٔ خبر: 24066196 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

دمشق یقه تل‌آویو را گرفت

شکار جنگنده اسرائیل

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل‌، مانیاشوبیری: حملات روز شنبه اسرائیل در ریف دمشق، کاسه صبر سوری‌ها را لبریز کرد. سامانه‌های پدافند هوایی ارتش سوریه که پیشتر بارها هشدار داده بود‌؛ در واکنش به حمله جنگنده‌های صهونیستی به مواضع این کشور، جنگنده اف ۱۶ اسرائیل را سرنگون کرد. گفته می‌شود که هر دو خلبان‌ این جنگنده زخمی‌.شده‌اند.
یک منبع نظامی‌.سوری در گفت‌وگو با سایت خبری النشر اعلام کرده است که تصمیم برای سرنگونی جنگنده رژیم صهیونیستی پیشتر در جریان رایزنی‌ها با محور مقاومت در سال ۲۰۱۶ اتخاذ شده بود.
یک روزنامه عبری زبان نیز با هشدار نسبت به احتمال بالا گرفتن تنش‌هایی شدید در منطقه در پی رخداد‌های مرزهای مشترک سوریه و اراضی اشغالی، تاکید کرد، بشار اسد این روزها در حال اجرایی کردن تهدیدات خود است.
هاآرتص هشدار داده که اگر مشخص شود، حملات اخیر جنگنده‌های اسرائیلی منجر به کشته شدن نیروهای نظامی‌.یا مشاوران ایرانی شده است، شرایط پیرامون سوریه احتمالا شاهد تنشی بی‌پایان خواهد بود.
در ادامه تنش در جبهه جولان اشغالی، اسکای نیوز گزارش داده است که ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شلیک بیش از ۲۵ خمپاره از خاک سوریه به سمت اسرائیل شده است. رسانه‌های اسرائیل نیز اعلام کردند که انفجارهای مهیبی در نزدیکی غرب دمشق به گوش رسید که ناشی از حملات هوایی اسرائیل به انبارهای تسلیحاتی حزب‌الله لبنان بوده است.
از سوی دیگر شبکه الاخباریه سوریه اعلام کرد، پدافند هوایی سوریه مانع از حملات جدید اسرائیل بر فراز ریف دمشق شده‌اند. یک منبع نظامی‌.سوری به النشره گفته است که‌ سامانه‌های دفاع هوایی سوریه به هدف قرار دادن هرگونه حمله اسرائیل در خاک سوریه پاسخ می‌دهد.
گسترده‌ترین حمله اسرائیل به سوریه
«بنیامین نتانیاهو»،‌ نخست وزیر صهیونیستی در پی این رخدادها به تل آویو مجوز انجام حملات هوایی علیه اهدافی در داخل خاک سوریه را به ارتش رژیم صهیونیستی داد.
بنا به گزارش اسکای نیوز، «تورمر بار»، معاون فرمانده نیروی هوایی اسرائیل اعلام کرد که حمله‌ای که اسرائیل به سوریه داشت، گسترده‌ترین و کارآمدترین حمله از سال ۱۹۸۲ بود. در ژوئن ۱۹۸۲، جنگنده‌های اسرائیلی پایگاه‌های پدافند هوایی سوریه را در البقاع لبنان هدف قرار داده و حدود ۸۲ تا ۸۶ جنگنده سوری را ظرف چند ساعت منهدم کردند.
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده است که ۱۲ موضع در جریان حملات اسرائیل هدف قرار گرفت که ۳ مورد از آنها آتشبارهای پدافند هوایی سوریه و ۴ هدف ایرانی بوده است.
روز تاریک جنگنده F16
رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند که ابتدا پنج موشک از خاک سوریه به سمت بلندی‌های جولان شلیک و یک پهپاد سوری نیمه‌های شب وارد حریم هوایی اسرائیل شده بود و اسرائیل در واکنش به این اقدام دست به حملاتی علیه اهدافی در سوریه زده است. به گزارش این رسانه‌ها حملات موشکی هیچ خسارتی بر جای نگذاشته است.
فرمانده اتاق عملیات هم‌پیمانان سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که  جنگنده‌های اسرائیلی ایستگاه پهپادها در فرودگاه T4 را هدف قرار دادند. از این پهپادها برای جمع‌آوری اطلاعات درباره گروه‌های تروریستی از جمله داعش استفاده می‌شود. ادعاهای دشمن درباره اینکه پهپادها وارد حریم هوایی فلسطین اشغالی شده‌اند، کذب است.
روسیا الیوم نیز گزارش داد، در پی اینکه جنگنده‌ اسرائیلی از نوع اف ۱۶ اقدام به بمباران اهدافی در سوریه کرد، توسط سامانه‌های پدافند هوایی سوریه ساقط شد. سوریه سرنگون کردن جنگنده اف ۱۶ اسرائیل را «فاتحانه» خوانده است. به گزارش رسانه‌ها، ارتش اسرائیل محل سقوط جنگنده را بسته و آن را منطقه نظامی‌. اعلام کرده است.
سخنگوی جنبش حماس سرنگون کردن جنگنده  اف ۱۶ رژیم صهیونیستی توسط نیروهای سوریه‌ای را در راستای دفاع از خود و رویارویی با تجاوزهای پی‌درپی رژیم اشغالگر دانسته است. حزب‌الله نیز سرنگون کردن جنگنده f16 اسرائیل را توسط سوریه ستود و تاکید کرد که ما در کنار مردم سوریه در دفاع از خاک و حاکمیت و حقوق قانونی‌شان ایستاده‌ایم.
درخواست اسرائیل از مسکو و واشنگتن
رسانه‌های اسرائیلی در خبری تاکید کردند، اسرائیل از واشنگتن و مسکو خواسته است برای اجتناب از نامساعد شدن اوضاع در مرزهای سوریه مداخله کنند.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه گفت‌وگو و تاکید کرده است که از حق و وظیفه خود برای دفاع در مقابل حملات از قلمرو سوریه کوتاه نمی‌آید. به گفته نتانیاهو در این گفت‌وگو بر ادامه هماهنگی میان ارتش‌ها توافق شده است.
نتانیاهو همچنین به گفت‌وگو با «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا اشاره کرده است، او مدعی شده است که اسرائیل خواستار صلح است، اما از حق دفاع از خود کوتاه نمی‌آییم و در برابر هر نوع حمله‌ای یا سعی برای حمله از سوی ایران که از سوریه صورت بگیرد، ایستاده‌ایم.
پنتاگون و وزارت‌خارجه آمریکا نیز در واکنش به تنش نظامی‌.میان اسرائیل و سوریه اعلام کردند که «قویا از حق اسرائیل برای دفاع از تمامیت ارضی خود حمایت می‌کنند» و در برابر «تلاش ایران برای تسلط در منطقه» ایستاده‌اند.
«استفان دوجاریک»، سخنگوی «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل نیز در پیامی‌.تاکید کرده است که دبیرکل سازمان ملل از گسترش درگیری‌ها در سوریه و کشیده شدن آن به خارج از مرزها ابراز نگرانی کرده است. گوترش همچنین بر لزوم پایبندی همه طرف‌های درگیر در سوریه و منطقه به قوانین بین المللی تاکید کرد. او از همه طرف‌ها خواسته برای توقف هرچه سریع‌تر خشونت‌ها وارد عمل شده و خویشتندار باشند.
ادعای پرواز پهپاد ایرانی 
در سرزمین‌های اشغالی
در این میان «آفیخای ادرعی»، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شده است که هلی‌کوپتر آپاچی اسرائیلی یک پهپاد ایرانی را که از خاک سوریه بلند شده بود، رهگیری و هدف قرار داده است.  ایران ادعای رژیم صهیونیستی برای سرنگون کردن پهپاد خود را تکذیب کرده است. «حسین سلامی»، جانشین فرمانده کل سپاه، درباره سقوط این پهپاد گفته است: «هیچ خبری از جانب اسرائیل را تایید نمی‌کنیم اگر سوری‌ها تایید کنند ما نیز تایید خواهیم کرد چون اسرائیلی‌ها دروغگو هستند».
«بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت خارجه ضمن مضحک خواندن ادعای اسرائیلی‌ها اعلام کرده است که از نظر ایران، سوریه حق دفاع مشروع از خود را دارد. مقام‌های اسرائیلی برای لاپوشانی جنایاتشان به دروغگویی علیه دیگر کشورها روی آورده‌اند».
احتمال حمله موشکی آمریکا به سوریه
در بحبوحه افزایش تنش میان رژیم صهیونیستی و سوریه، منابع غربی از آماده شدن آمریکا برای حمله موشکی به سوریه خبر می‌دهند اما نه در حمایت از اسرائیل بلکه این بار به بهانه استفاده سوریه از سلاح شیمیایی علیه مخالفان این کشور.این خبر را خبرگزاری آسوشیتدپرس و برخی دیگر از رسانه‌های غربی تایید کرده‌اند و می‌گویند آمریکا در حال بررسی طرحی برای حمله موشکی به برخی تاسیسات نظامی‌.سوریه مشابه آنچه که پیشتر علیه یک فرودگاه نظامی‌.دولت دمشق انجام داد، است.
 

نظر شما