شناسهٔ خبر: 24066074 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

تحقیقات رژیم صهیونیستی درباره سرنگونی جنگنده این رژیم/احتمال سرنگونی جنگنده دوم هم وجود داشت

تحقیقات نیروی هوایی رژیم صهیونیستی جزئیاتی را از سرنگونی جنگنده اف۱۶ این رژیم توسط ارتش سوریه فاش کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نامه نیوز، به نقل از روزنامه عبری زبان هاآرتص، تحقیقات اولیه نیروی هوایی رژیم صهیونیستی اشاره به این دارد که جنگنده اف ۱۶ اسرائیل با موشک ضد هوایی سوریه ساقط شده و آن به دلیل نقطه ضعفی در نحوه عملکرد کادر جنگنده بوده است.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند، جنگنده دومی هم در روز شنبه در معرض انهدام توسط موشک سوری قرار داشته است.

آموس هارئیل، تحلیلگر روزنامه مذکور افزود، جنگنده اف ۱۶ یکی از هشت جنگنده‌ از این نوع بوده که در حمله به مقر منسوب به ایران در پایگاه "تی ۴" در نزدیکی شهر پالمیرا (تدمر) در عمق سوریه شرکت داشته است.

هارئیل ادعا کرد، فرماندهی سپاه قدس ایران از این مقر برای به پرواز درآوردن پهپاد به سمت حریم هوایی اسرائیل استفاده می‌کند و ارتش اسرائیل گفته است، این پهپاد را در مسیرش از منطقه تدمر ردیابی کرده بود، به طوریکه از مناطق شمالی اردن عبور کرد تا وارد حریم هوایی اسرائیل شود که ارتش آن را رهگیری و در نزدیکی بیسان ساقط کرد.

به نوشت هاآرتص، جنگنده‌های اسرائیلی این "مقر ایرانی" را در مسافتی دور هدف گرفتند و برخی از جنگنده‌ها در ارتفاع بالا به پرواز درآمدند اما یکی از این جنگنده‌ها در ارتفاع پایین باقی ماند چون کادر جنگنده می‌خواست از دقت اصابت به هدف مطمئن شود که باعث شد مورد هدف سامانه‌های پدافند هوایی سوریه قرار بگیرد.

در این تحقیقات آمده است، سامانه‌های دفاع هوایی سوریه بیش از ۲۰ موشک دوربرد از نوع "اس ای -۵" و موشک کوتاه برد از نوع "اس ای ۱۷" را به سمت جنگنده شلیک کردند.

این تحقیقات نشان داد، جنگنده در شناسایی و کشف موشک‌های دفاع هوایی شلیک شده از خاک سوریه موفق عمل کرد و در ارتفاع پایین به پرواز درآمد و توانست فرار کند و کادر جنگنده آسیب جدی ندید و تحقیقات نشان داد، زمانی که موشک بسیار به جنگنده نزدیک شده بود خلبان و کمک خلبان با چتر بیرون پریدند.

براساس این تحقیقات اولیه، نیروی هوایی اسرائیل معتقد است، هشدار درباره شلیک موشک ضد هوایی به جنگنده‌ای که سقوط کرد، رسیده بود و کادر پرواز نتوانست به خوبی "مانور فرار" را اجرا کند.

انتظار می‌رود تحقیقات گسترده‌ای تمامی جنبه‌های حمله اسرائیل را هم دربگیرد.

شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل گزارش داد، این جنگنده به دلیل عملکرد اشتباه سقوط کرد و نیروی هوایی اسرائیل امروز دوشنبه نتایج اولیه تحقیقات خود را ارائه خواهد داد.

نظر شما