شناسهٔ خبر: 24063537 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

اخبار ویژه روزنامه‌ها

راز حاشیه‌سازی دوباره لابه‌لای نتایج نظرسنجی یک مرکز دولتی/ پیش‌بینی آمار تکان‌دهنده کشته‌شدگان جاده‌ای/ همکار نشریات اصلاح‌طلب یا مزدبگیر رسانه‌های بیگانه؟!

بخشی از سخنان رئیس‌جمهور در جشن ملی چهل سالگی انقلاب اسلامی، تعجب ناظران را برانگیخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

********

کیهان

پاسخ امام (ره) درباره آنها که از قطار انقلاب پیاده شدند

سخنان دیروز رئیس‌جمهور با اعتراض همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب روبرو شد.


داریوش سجادی نوشت: «آقای روحانی در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند؛ ثمره انقلاب و میراث امام قانون اساسی است. باید قانون اساسی را پاس بداریم و از ظرفیت آن استفاده کنیم. قانون اساسی معیار ما است.»


جناب روحانی ظاهراً فراموش کرده‌اند پیش‌تر در مغلطه‌ای آشکار فرموده بودند «بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را  انتخاب کنند، بهشت زوری نیست» و اکنون تجاهل العارف فرموده و سنگ قانون اساسی را به سینه می‌زنند در حالی که در بند اول اصل سوم همین قانون اساسی آمده؛ «دولت جمهوری اسلامی باید همه امکانات خود را به منظور ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان و تقوای شهروندان به کار بندد!»


سجادی همچنین خاطرنشان کرد: آقای روحانی فرمودند «برخی را از قطار انقلاب پیاده کردیم که می‌توانستیم پیاده نکنیم و اکنون باید همه را به این قطار دعوت کرد».


خیر جناب روحانی! شما اساساً فهم و شناخت درستی از «انقلاب خمینی» و «خمینی انقلاب» ندارید!


جناب روحانی- بفرموده همان امامی که امروز امهات انقلابش را زیر سؤال بردید؛ «من امروز بعد از ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچون گذشته اعتراف می‌کنم که بعض تصمیمات اول انقلاب در سپردن پست‌ها و امور مهمه کشور به گروهی که عقیده خالص و واقعی به اسلام ناب محمدی نداشته‌اند، اشتباهی بوده است که تلخی آثار آن، به راحتی از میان نمی‌رود؛ گرچه در آن موقع هم من شخصاً مایل به روی کار آمدن آنان نبودم ولی با صلاحدید و تأیید دوستان قبول نمودم و الان هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش و هر حرکت به سوی آمریکای جهان‌خوار قناعت نمی‌کنند، در حالی که در کارهای دیگر نیز جز حرف و ادعا هنری ندارند.

امروز هیچ تأسفی نمی‌خوریم که آنان در کنار ما نیستند چرا که از اول هم نبوده‌اند. انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروه‌ها و لیبرال‌ها می‌خوریم».
جناب روحانی- متأسفانه نه امام را شناختید و نه انقلاب امام را شناخته‌اید.

راز حاشیه‌سازی دوباره لابه‌لای نتایج نظرسنجی یک مرکز دولتی

بخشی از سخنان رئیس‌جمهور در جشن ملی چهل سالگی انقلاب اسلامی، تعجب ناظران را برانگیخت.



آقای روحانی دیروز در راهپیمایی 22 بهمن گفت: 40 سال بس است. بیایید کینه‌ها را رها کنیم. چند سال کینه و سخن ناروا گفتن، همه برادر، مسلمان و ایرانی هستیم.


رئیس‌جمهور افزود: انقلاب ما وقتی پیروز شد که همه با هم بودیم و در قطار انقلاب مسافران فراوانی بودند البته برخی زودتر از قطار پیاده‌ شدند و برخی را هم از قطار انقلاب پیاده کردیم که می‌توانستیم پیاده نکنیم و اکنون باید همه را به قطار انقلاب دعوت کنیم.


رئیس‌جمهور با بیان اینکه رای مردم است که منتخب مردم را می‌سازد، اظهار کرد: بعد انتخابات باید رقابت را کنار گذاشته و قواعد سیاسی جهانی را مراعات کنیم و همه در کنار هم باشیم. مردم را راحت بگذاریم و در حریم خصوصی مردم دخالت نکنیم. حریم خصوصی مردم از آن مردم است. یک بار هم شده فرمان هشت ماده‌ای امام در سال 61 را بخوانیم و طبق آن عمل کنیم و آستانه  تحملمان را بالا ببریم.


وی گفت: باید قانون اساسی را پاس بداریم و از ظرفیت آن استفاده کنیم. آنچه که امروز از آن به عنوان مشکل در روابط اجتماعی، بحث آزادی و سرمایه‌گذاری‌ها یاد می‌شود، به خاطر عمل نکردن به قانون اساسی است. هر که قانون اساسی را قبول دارد، انقلابی است. همه نهادها و دستگاه‌ها باید به قانون اساسی عمل کنند. این قانون بن‌بست‌ها را برداشته و ظرفیت‌های بسیاری دارد.


وی ادامه داد: اگر در جایی ما با هم بحث داریم باید به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم.  طبق این اصل برای رفع مشکلات و اختلافات باید به آرای مستقیم مردم مراجعه کرد. طبق اصل 59 هر چه مردم گفتند باید به آن عمل کنیم. این ظرفیت‌ قانون اساسی ما است و باید به آن عمل کنیم.


درباره این بخش از سخنان آقای روحانی پرسش‌هایی مطرح است.
چه کسانی را ما از قطار انقلاب پیاده کردیم؟! آیا کسانی که پس از انقلاب و پناه دادن شاه توسط آمریکا، همچنان با لانه جاسوسی سر و سّر داشتند، انقلابی محسوب می‌شدند؛ سازمان منافقین که 17 هزار شهروند ایرانی را کشت؛ بنی‌صدر که مأمور رمزدار سفارت آمریکا بود و با منافقین برای ایجاد دوقطبی و شکاف در داخل آن هم در دوره فشارهای دشمن همکاری می‌کرد؛ منتظری که در حلقه باند جنایتکار مهدی هاشمی به دام افتاده و سخنگوی آنها علیه نظام شده بود؛ یا فتنه‌گرانی که سال 78 آشوب برپا کردند و خود آقای روحانی آنها را اوباش و مزدور آمریکا خطاب کرد؟!  معلوم است که ملت انقلابی، کینه جماعتی این چنین را بر دل داشته باشند، معلوم است که دل ملت ما با کسانی که علیه جمهوریت و اسلامیت در سال 88 شوریدند و کار را به شعار «انتخابات بهانه است - اصل نظام نشانه است» و هتاکی علیه امام حسین(ع) کشاندند، هرگز صاف نمی‌شود. به تعبیر امام سجاد(ع)  «... ان نُراجع مَن هاجَرنا و اَن ننصِفَ من ظَلَمَنا و اَن سُالِمَ من عادانا، حاشی من عُودِیَ فیک و لک، فانّه العدوّ الذی لانُوالیه و الحَزبُ و الذی  لانصافیه... خدایا به ما توفیق بده که برگردیم به سوی کسی که از ما دوری گزیده و انصاف به خرج دهیم با کسی که بر ما ظلم کرده و سازش و مسالمت کنیم با کسی که با ما دشمنی ورزیده؛ مگر کسی که در راه تو و به خاطر تو با او دشمنی کردیم، که همانا او دشمن است که با او دوستی نمی‌کنیم».


ثانیا اگر آقای روحانی معتقد به رأی مردم و انتخابات هستند، با آشوبگران علیه رأی اکثریت مردم و جمهوریت در سال 88 مرزبندی دقیقی نکردند و برخی از همان‌ها در گوشه و کنار دولت به کار گماشته شدند.
ثالثا حریم شخصی اشخاص یک بحث است و تظاهر و تجاهر به حرمت‌شکنی و قانون‌شکنی و نقض احکام الهی و قوانین، یک موضوع دیگر.


رابعاً همان‌گونه که دولت و رئیس‌جمهور جزو قانون اساسی هستند، مجلس و قوه قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام و سازمان بازرسی و دیوان محاسبات و... نیز جزو قانون اساسی هستند و برای نظارت بر دولت و جلوگیری از خودکامگی تعبیه شده‌اند. بنابراین رئیس‌جمهور هر کس که باشد، نمی‌تواند به بهانه اینکه رأی مردم را کسب کرده، خودرایی ‌کند. اتفاقاً همین خودرأیی باعث شد که به تصریح گزارش دیوان محاسبات، دولت از اجرای 80 درصد احکام قانون بودجه 95 سرپیچی و تخلف کند، وزارت نفت 16 هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی را به خزانه واریز ننماید و 75 درصد بودجه دستگاه‌های دولتی صرف هزینه‌های اجرایی شود و تنها 25 درصد صرف سرمایه‌گذاری شود.


همچنین نتیجه خودشگفتی و خودرأیی برخی دولتمردان باعث شد هشدارهای دلسوزان درباره عدم اعتماد به شیطان بزرگ مورد اهتمام قرار نگیرد و دولت در توافق برجام، در مقابل واگذاری امتیازهای نقد فراوان، مشتی وعده نسیه و سپس بدعهدی شیطان بزرگ را دریافت کند با روندی که نه تنها موجب رونق اقتصادی نشد بلکه کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم را در پی داشت و موجب نارضایتی و گلایه مردم شد. اکنون به نظر می‌رسد آقای روحانی با طرح مباحث انحرافی نظیر بخشی از سخنان دیروز، مایل است پاسخگوی عملکرد خود نباشد و همچنان مردم را سرگرم حواشی سازد.


طبق آخرین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) که به دولت نزدیک است، 80 درصد مطالبات مردم اقتصادی است. 69 درصد مردم بهبود اوضاع اقتصادی را اولویت خود دانسته و تنها 2 درصد، رفع حصر را اولویت معرفی کرده‌اند. پاسخ 74/8 درصد مردم درباره وضعیت اقتصادی «منفی» بوده و این در حالی است که آقای روحانی ظرف 2 سال پس از اجرای برجام، همواره مدعی رشد و رونق اقتصادی بوده است. به نظر می‌رسد این رقم 75 درصدی که توسط آقای آشنا مشاور رئیس‌جمهور رونمایی شده علت اصلی طرح برخی مباحث انحرافی است.


در نظرسنجی‌های دیگر فقط یک درصد گفته‌اند که همچنان به آمریکا خوش‌بین هستند و 85 درصد نظر کاملاً نامساعد به آمریکا داشته‌اند.
گفتنی است طرح برخی نکات انحرافی از سوی آقای روحانی، با استقبال رسانه‌های ضدانقلاب مواجه شد که در برابر شکوه حماسه حضور ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن، دچار انفعال و درماندگی شده بودند. رادیو فردا گفت سخنان آقای روحانی باارزش و مهم است.

اردوگاه دروغ در شوک! درازگوش تروا دوباره هنگ کرد!

رسانه‌های ضدانقلاب، حضور پرشکوه و کم‌سابقه ملت ایران در جشن پیروزی و چهل‌سالگی انقلاب اسلامی را سانسور کردند. این رسانه‌ها برای چندین ساعت در شوک بودند و سپس دنبال حواشی رفتند.


اردوگاه رسانه‌ای شبکه عنکبوت شامل شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی، دیروز در برابر  سیل خروشان حضور بانشاط مردم، منفعل شدند. اردوگاه رسانه‌ای دروغ ظرف چند هفته اخیر تبلیغات انبوهی را برای ناامید و سرخورده کردن مردم سازمان داده بود اما دیروز در برابر عظمت حماسه حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن برای ساعت‌ها در خاموشی فرو رفت و مجبور شد این حماسه ده‌ها میلیونی را سانسور کند. صدای آمریکا، بی‌بی‌سی، دویچه وله، رادیو فردا، رادیو فرانسه، پیشاهنگ خط سانسور بودند.


نکته جالب تحرکات یک کانال تلگرامی است که در جریان اغتشاش در ماه گذشته، تحریک به آدم‌کشی و ترور و آتش زدن پرچم ایران و حسینیه‌ها و مساجد می‌کرد. این کانال که توسط سازمان تروریستی منافقین و با هدایت موساد بارگذاری می‌شود، یک روز قبل از 22 بهمن خواستار ایجاد اغتشاش در ساعت 17 بعدازظهر روز 22 بهمن شد اما با پیش‌بینی رسوایی برای طیف ضدانقلاب، ساعتی بعد خواستار این شد که عناصر میکروسکوپی ضدانقلاب همان ساعت 10 صبح که مردم به خیابان می‌آیند، عرض‌اندام کنند!!


این اقدام بلاهت‌آمیز، شبیه همان پیشنهادی بود که برخی عناصر فراری فتنه سبز و دلقک‌هایی مانند «ا.ن» در جریان 22 بهمن سال 88 تحت عنوان اسب تروا برای برهم زدن شکوه حماسه حضور مردم مطرح کردند اما چون موجب انگشت‌نما و استهزای ضدانقلاب شد، در میان طیف‌هایی از اپوزیسیون مورد اعتراض قرار گرفت و به «پروژه درازگوش تروا» معروف گردید.

همکار نشریات اصلاح‌طلب یا مزدبگیر رسانه‌های بیگانه؟!

همکار فراری نشریات زنجیره‌ای، از سردبیری بی‌بی‌سی فارسی، به مدیریت دویچه‌وله فارسی منتقل شد!


جمشید برزگر که اخیراً به دویچه‌وله آلمان رفت، تا پیش از این با بی‌بی‌سی همکاری می‌کرد. او سال 1380 به بی‌بی‌سی پیوست، سپس در سال 87 همکار ارگان رسمی سازمان سیا (رادیو فردا) شد و 2 سال بعد مجدداً به بخش فارسی شبکه دولتی انگلیس منتقل شد.


وی پیش از خروج از ایران با نشریات زنجیره‌ای و از جمله روزنامه‌های ایران، انتخاب، گزارش روز، همبستگی، تکاپو، معیار و کارنامه همکاری می‌کرد.


بسیاری از همکاران بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، رادیو فردا، دویچه‌وله و... را همکاران نشریات زنجیره‌ای مدعی اصلاح‌طلبی تشکیل می‌دهند. این مسئله نشان می‌دهند که طیف یاد شده هرچند ادعای اصلاح‌طلبی می‌کنند اما در واقع مامور و مزدور دولت‌هایی هستند که سابقه دشمنی‌های متمادی با ملت ایران داشته و از دیکتاتوری و اختناق رژیم کودتایی پهلوی حمایت می‌کرده‌اند.
 

پولشویی بدهکار بزرگ بانکی در پوشش روزنامه زنجیره‌ای

بدهکاران بانکی شیوه نوینی برای پولشویی پیدا کرده‌اند و آن‌ هم تاسیس روزنامه است؛ این موضوع در جریان اصلاحات با روزنامه قانون کلید خورده است.


به گزارش مشرق - معوقات بانکی یکی از معضلات امروز سیستم بانکی کشور است. مقامات بانک‌ها بیان می‌کنند که بدهکاران بانکی با گردن کلفتی بدهی خود را پرداخت نمی‌کنند. در این زمینه از نوعی پولشویی سخن گفته می‌شود که افراد بدهکار بخشی از سرمایه خود را در حوزه‌های فرهنگی و هنری و یا مطبوعاتی برده و از این طریق برای خود اعتباری دست و پا می‌کنند. از این لحاظ نسبت به برخورد با این افراد نوعی حساسیت وجود دارد که به آنان مصونیت می‌بخشد.


در همین رابطه، «میثم شوشتری»، رئیس هیئت مدیره یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک سرمایه و مامور وصول مطالبات این بانک درباره یکی از بدهکاران بانکی می گوید:
بدهکار دوم آقای نیکویی روزنامه قانون که دم از قانون و قانونمداری می‌زند آمده داخل شرکت ما و ۸۰ میلیارد تومان گرفته و من به او می‌گویم که اصل پول را برگردان به من می گوید که ادبیات نظام جمهوری اسلامی را بلد نیستی. تو نمی‌توانی با این وضعیت ادامه بدهی.


مامور وصول مطالبات بانک سرمایه درباره رشوه‌هایی که نیکویی برای اخذ این پول پرداخت کرده است، می‌افزاید:
وی وقیحانه می‌گوید که در تمام بازجویی‌های خود گفته ام که من 7/4 میلیارد تومان داده‌ام تا این ۸۰ میلیارد تومان را به من داده اند. تو می توانی آنرا برای من زنده کنی. این آقا هیچ بیزنسی هم ندارد. یک فرد مطبوعاتی ۸۰ میلیارد تومان برای چه منظور گرفته است؟


شوشتری از «علیرضا نیکویی» مدیرمسئول روزنامه قانون سخن می‌گوید. «شرکت پدیده تجارت سیوان» به ریاست علیرضا نیکویی یکی از ابربدهکاران بانک سرمایه است. علیرضا نیکویی که رئیس هیئت مدیره این شرکت است، همزمان نیز ریاست شورای سیاست گذاری روزنامه قانون را برعهده دارد. بر اساس آن چه که تاکنون در رسانه ها منتشر شده است، بدهی نیکویی به بانک سرمایه ۸۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان است.


دقیق‌تر که می‌شویم شاهد نوعی حمایت مصلحتی نیز در جریان اصلاحات از چنین افرادی هستیم. «محمود صادقی»، نماینده اصلاح‌طلب مجلس، با انتشار لیستی از بدهکاران بانک سرمایه در آذرماه سال جاری مدعی شد تمام بدهکاران بانک سرمایه را معرفی کرده است؛ جنجالی که چند روزی محافل رسانه‌ای را به خود مشغول کرد.  


این در حالی است که به تازگی سند بدهی ۸۰ میلیاردی نیکویی هم‌جناحی صادقی منتشر شد؛ با این حال مخدوش بودن لیستی که صادقی با جار و جنجال زیاد منتشر کرد مشخص شد. لیستی که بیشتر برای ژست سیاسی و اتهام‌سازی علیه دیگران مطرح شده بود. جدا از اختلاف دوهزار میلیاردی لیست منتشر شده توسط صادقی و لیست کمیته تحقیق و تفحص مجلس باید مشخص شود این نماینده مجلس که حتی عضو کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان نیست، با چه هدفی لیست مغشوش و غیرواقعی از بدهکاران بانک سرمایه را منتشر کرده است؟

بی‌صداقتی مدعیان اصلاح‌طلبی در خدمت رادیکالیسم

رویکرد دوگانه طیف اصلاح‌طلب درباره دولت به نحوی است که صرفا مردم را ناامید و ناراضی می‌کند و به کمک رادیکالیسم می‌آید.


روزنامه وطن امروز در یادداشتی نوشت: با کمی جست‌وجو در میان انبوه اخبار و موضع‌گیری‌های دولتمردان و حامیان اصلاح‌طلبان‌شان می‌توان به موج انبوه سخنانی برخورد که فصل مشترک تمام آنها چیزی نیست جز «فرمایشی» بودن اقتدار دولت، شهرداری، مجلس و... و نبود «اختیار» در تصمیم‌گیری جهت اصلاح امور.


 اگر این نهادها به خودی خود و فارغ از افراد تکیه‌زده بر کرسی ریاست آنها اینقدر فاقد قدرت در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری هستند، چگونه می‌توان متصور بود که در چارچوب ذهنی دولتمردان و اصلاح‌طلبان، «دولت قبل» و «شهرداری سابق» قادر بوده‌اند چنین لطمه‌های جبران‌ناپذیر و ویران‌کننده‌ای برجا بگذارند؟ حد تاثیرگذاری این نهادهای فاقد اقتدار چقدر بوده که می‌توان با آنها متصور چنان ضرباتی شد و انتظار اندک خدماتی نداشت؟ و سؤال مهم‌تر این است: آیا دولتمردانی که غالبا پیش از سمت‌گیری در این دولت دهه‌ها در مقام وزیر و مسئولان عالیرتبه بالاترین پست‌ها را داشته‌اند، پس از انتخاب اخیرشان پی به آن برده‌اند که دولت تنها 15درصد قدرت دارد و نهایت اقدام شهرداری می‌تواند آن باشد که ماشین‌ها توانایی حرکت در خیابان را داشته باشند؟ اگر جواب مثبت است که عدم کفایت این مسئولان را می‌توان نتیجه گرفت و اگر منفی است می‌توان تمام وعده‌های آنان را آمیزه‌ای از «دروغ» و «خیانت» دانست. با این حال جواب عمده این سؤالات واضح‌تر از آن است که نیاز چندانی به تفصیل داشته باشد.


واقعیت آن است که در نظام تبلیغاتی اصلاح‌طلبان قدرت نهادها نیز همچون باقی امور (از جمله ارزش‌ها) سیال و به حسب جایگاه در قدرت یا بر قدرت بودن آنان متغیر است، آنان دولتی را که در دست‌شان نباشد (و طبیعتا نیاز به پاسخگویی درباره آن را نداشته باشند) در منتهاالیه تاثیرگذاری بر همه امور فردی و اجتماعی می‌دانند اما دولتی که به دست‌شان برسد آنقدر ناتوان تصویر می‌کنند که مردم تنها می‌توانند سپاس آن را بکنند که به دست رقیب نیفتاده است. جنجال حاصل از مقایسه نقدهای غیرمعقول به شهردار سابق و ماله‌کشی غیرمعقول‌تر عملکرد شهرداری جدید که در فضای مجازی نیز خبرساز شد، نمودی عینی از این شکاف نظری حاکم بر اصلاح‌طلبان است. با این تفاسیر آیا در پیش گرفتن این رویه از جانب اصلاح‌طلبان و به تبع آن دولتمردان صرفا به یک تردستی سیاسی برای کسب آرا در برهه پیشاقدرت‌گیری و فرار از پاسخگویی در دوره پساقدرت‌گیری محدود می‌ماند؟ پاسخ به این سؤال مشخصا منفی است.


آنچه در حال وقوع است بریده شدن شاخه درختی از جانب دولتمردان است که خود روی آن نشسته‌اند، چرا که آنان نبض مطالبات اجتماعی مردم را با موج دروغین چنان مدیریت می‌کنند که به راهی جز در پیش گرفته شدن رادیکالیسم منتهی نمی‌شود. آنان در ابتدا و زمانی که از قدرت کنار گذاشته شده‌اند، نیازهای مردم را با تصویر کردن دولتی که در دست آنها نیست اما بی‌نهایت توانایی دارد به سمتی می‌برند که حتی اگر «وضع موجود» چندان هم نامطلوب نباشد اما مولد نارضایتی‌های گسترده شود و سپس از این بستر موفق به کسب رای مردم می‌گردند (وعده خروج از رکود در 100روز، برقراری چنان گشایشی که مردم به یارانه‌های‌شان نیاز نداشته باشند و... مواردی آشکار از این دست است) اما پس از تکیه بر قدرت چنان به تصویرسازی و جعل جریان‌هایی که در پشت پرده همه امور را در دست دارند و دولت را در حد کارفرمایی تشریفاتی محدود کرده‌اند می‌پردازند تا حتی از حداقلی‌ترین توانایی‌هایی که یک دولت داشته و دولتمردانش موفق به کسب آن نشده‌اند نیز چشم‌پوشی شود. برون‌داد چنین عملکردی صرفا به توجیه عدم پاسخگویی جریان حاکم ختم نمی‌شود، چرا که آنان پیش از آن با موج‌سواری در تولید نیازهایی فراتر از توان موجود و سپس نمایش عملکردی به مراتب پایین‌تر از توان موجود، یک شکاف اجتماعی را خلق می‌کنند.

خراسان

پیش بینی آمار تکان دهنده کشته شدگان جاده ای در سال 1406

براساس گزارش جدید یک نهاد مسئول به مدیران ارشد اجرایی، پیش بینی شده است به رغم تلاش نهادهای مسئول و برنامه ریزی های صورت گرفته، به علت روند  رشد تولید خودرو، افزایش تقاضای سفر و برخی پارامترهای دیگر، تعداد کشته شدگان تصادفات رانندگی در پایان سال 1406 یعنی 10 سال دیگر، به بیش از 19 هزار نفر خواهد رسید که بر این اساس، مدیریت تقاضای حمل و نقل برای کاهش سهم بخش جاده ای در جابه جایی ها بیش از گذشته احساس می شود.


دردسر بازنشستگی کارمندان برای برخی دستگاه های دولتی

نامه نگاری های یک مقام مسئول نشان می دهد به رغم درخواست بازنشستگی تعدادی از کارکنان دستگاه های اجرایی در پایتخت، امکان تخصیص اعتبار لازم از سوی دولت برای پرداخت پاداش پایان خدمت و مانده مرخصی آنان، وجود ندارد که بر این اساس، مقرر شده است با توجه به اختیارات ناشی از تبصره 12 قانون بودجه سال 1396 کل کشور، مجوز فروش برخی اموال این دستگاه ها توسط هیئت دولت صادر شود تا مبالغ به دست آمده، صرف پرداخت این مطالبات شود.

ایران


تکذیب ادعای شام محرمانه اعضای کنگره امریکا با روحانی


پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری ادعای «ملاقات و شام محرمانه» سه نفر از اعضای کنگره امریکا با رئیس جمهوری در سفر سال 2013 به نیویورک را بی‌اساس و کذب محض دانست. به‌ گزارش «ایران» اسماعیلی افزود: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در سفرهای سالانه به نیویورک و مقر سازمان ملل متحد، برنامه‌های متعددی با نخبگان سیاسی و اندیشکده‌ها، علمای جوامع دینی، اصحاب رسانه و... برگزار می‌کنند که در آنها شخصیت‌های متعددی از داخل یا خارج از امریکا حضور پیدا می‌کنند.

تمام این دیدارها و ملاقات‌ها همراه با اطلاع‌رسانی بوده و هیچ ملاقات یا دیداری به صورت محرمانه انجام نپذیرفته است. یکی از خبرگزاری‌ها، ابتدا به نقل از سایت اینترنتی دیلی کالر و سپس وال استریت ژورنال، خبری مبنی بر شام محرمانه سه نفر از اعضای کنگره امریکا با روحانی منتشر کرده بود.‌


مدیر توتال: از ترامپ خواستم به برجام پایبند بماند


مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال از درخواست خود از رئیس جمهوری امریکا درباره توافق هسته‌ای خبر داد. به گزارش ایسنا، پاتریک پویانه در گفت‌وگو با روزنامه فایننشیال تایمز، گفت که در حاشیه مجمع داووس که در ماه ژانویه برگزار شد، در دیدار با دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری امریکا از وی خواسته است در توافق هسته‌ای با ایران بماند.

شرکت توتال که در ژوئیه گذشته یک قرارداد چند میلیون دلاری با ایران برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی امضا کرده است، یکی از حامیان تعامل اقتصادی با ایران به شمار می‌رود. مدیرعامل توتال تأکید کرد که وی کماکان به طور کامل به این قرارداد پایبند است، اما اگر امریکا تحریم‌های ایران را باز گرداند، این شرکت راه‌های زیادی برای خروج از این قرارداد دارد. وی ادامه داد: اگر این چارچوب و قواعد بازی تغییر کند به طور قطع ما نیز باید مجدداً ارزیابی‌هایی داشته باشیم.
 

آیت‌الله فاضل لنکرانی:اگر گناه را عامل اصلی زلزله بدانیم اشتباه است


آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار با اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه واقعاً دولت محترم و مسئولان در بحران زمین لرزه کرمانشاه نهایت کوشش خود را کردند، اظهار داشت: بسیار بی‌انصافی بود که در رسانه‌ها این گونه مطرح شد که مسئولان در منطقه زلزله زده حضور پیدا نکردند.

به‌گزارش ایرنا، وی گفت: اینکه بحرانی بیاید و عامل اصلی زلزله را گناه مردم عزیز کرمان، کرمانشاه و تهران بدانیم اشتباه است و این یک بحران فرهنگی است که باید در کنار دیگر بحران‌ها مورد توجه قرار گیرد.همه باید بدانند که یک گناه می‌تواند زمینه ساز یک بلای عظیم باشد ولی دلیلی نداریم که علت تامه آن باشد. زلزله و بلایای طبیعی عاملی برای بازگشت به سمت خدا و توجه به معنویت و تذکر در مورد زلزله آخرت است.



حضور بقایی در سومین جلسه دادگاه تجدیدنظر


حمید بقایی معاون اجرایی دولت دهم، صبح شنبه در سومین جلسه رسیدگی به پرونده‌اش در دادگاه تجدیدنظر شرکت کرد. به‌گزارش ایسنا، در این جلسه مهران عبدالله‌پور وکیل‌ مدافع بقایی نیز حضور داشت. نخستین جلسه دادگاه تجدیدنظر حمید بقایی روز شنبه - 14 بهمن - در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد. همچنین روز سه‌شنبه - 17 بهمن - نیز دومین جلسه دادگاه بقایی در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.
 

روسیه: مشغول رایزنی با ایران درباره تغییر «فردو» هستیم


سفیر روسیه در ایران گفته است: «یک هیأت از کشورش در سفر به تهران با مسئولان درباره ایجاد تغییرات در تأسیسات هسته‌ای فردو رایزنی کرده است». لوان جاگواریان که با رسانه «ایتارتاس» گفت‌وگو می‌کرد با بیان اینکه هیأتی از شرکت «روس‌اتم» در حال بازدید از ایران برای رایزنی درباره «برخی جنبه‌های عملی پروژه بازطراحی فردو است»، گفت: «امیدوار هستیم بزودی نتایج این رایزنی‌ها را ببینیم».


سفیر روسیه در تهران در بخش دیگری از این مصاحبه ضمن یادآوری اینکه ایران به تمامی تعهداتش در برجام پایبند بوده تلویحاً از کارشکنی‌های دولت امریکا در آن انتقاد کرد. جاگواریان گفت که ایران و روسیه هر دو درباره اوضاع کنونی برجام نگرانی دارند. وی گفت: «قابل درک است که شریکان اروپایی‌ ما هم درباره اوضاع پیرامون برجام نگران باشند، زیرا آنها تلاش زیادی برای حصول آن کردند».

آرمان

شناسایی‌اموال‌موسسات‌مالی توسط وزارت‌اطلاعات

نایب‌رئیس مجلس از انتخاب افراد ویژه توسط وزیر اطلاعات برای شناسایی اموال موسسات مالی غیرمجاز خبر داد. مسعود پزشکیان در تشریح آخرین نشست نمایندگان سران سه قوه برای بررسی مشکلات موسسات مالی و اعتباری، اظهار کرد: مقرر شده که هیات‌های تسویه شکل بگیرد که یکی از آنها هیات تسویه قانونی است که هیات موسس دارد و دیگری هیات تسویه‌ای که از سوی دولت و قوه قضاییه باید برای تسریع در کارها تشکیل شود که به این منظور نمایندگانی از وزارت اطلاعات، قوه قضائیه و بانک مشخص شدند.

وی بابیان اینکه در آخرین نشست نمایندگان سران سه قوه وزیر اطلاعات نیز حضور داشت، افزود: مقرر شد وزیر اطلاعات درباره اموالی که باید شناسایی شود و اموالی که چند مرتبه منتقل‌شده نیروهای ویژه‌تری تعیین و انتخاب کند. پزشکیان ادامه داد: همچنین در نشست اخیر مقرر شد که بین وزارت اطلاعات و قوه قضاییه هماهنگی و همکاری ایجاد شود، تا اموالی که در روند سپرده‌گذاری توسط موسسه زمین و ملک خریداری‌شده شناسایی شود تا حق و حقوق سپرده‌گذاران ضایع نشود و سپرده‌هایشان بازگردد.

هواپیمای برجامی به تهران می‌رسد

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: دوشنبه، 23 بهمن ماه یک فروند هواپیمای سوخو سوپرجت 100 همراه تیم مهندسی این هواپیما در فرودگاه مهرآباد تهران فرود خواهد آمد. رضا جعفرزاده افزود: به دنبال طرح توسعه ناوگان کشور، شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش ظرفیت ناوگان خود گزینه‌های مختلفی را تحت بررسی و انتخاب دارند.

وی با بیان اینکه این هواپیما دارای 100 صندلی پرواز بوده و قابلیت پروازهای منطقه‌ای و کوتاه برد را داراست، خاطرنشان کرد: دوشنبه از ساعت 10 تا 12 هواپیمای مذکور مورد بازدید شرکت‌های هواپیمایی داخلی قرار خواهد گرفت. آذر ماه پارسال «الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه از برنامه کشورش برای فروش هواپیمای سوپر سوخو100 به ایران خبر داده و گفته بود: هدف از این اقدام، افزایش همکاری‌های اقتصای و تجاری دوجانبه است.

به قراردادمان با ایران پایبندیم

مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال می‌گوید که در یک دیدار با ترامپ از وی خواسته به برجام پایبند باشد. پاتریک پویانه مدیرعامل شرکت توتال فرانسه از دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته در مسیر توافق هسته‌ای ایران باقی بماند.

وی همچنین به ترامپ گفته که سرمایه گذاری‌های نفتی و گازی می‌تواند به روند اصلاحات در ایران کمک کند. پاتریک پویانه در یک ضیافت شام در حاشیه نشست داووس در سوئیس با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و این اظهارات را مطرح کرده است. پویانه در این زمینه به فایننشال تایمز گفت: وقتی که فرصت دیدار با ترامپ سر میز شام پیش آمد من از ترامپ یک سوال کردم و گفتم که چه مدت ما باید برای اصلاحات زمان بدهیم؟ آیا ما فرصت کافی به آنها داده‌ایم؟ به نظرم آقای ترامپ به حرف‌هایم گوش داد. البته این به معنی موافقت با حرف‌هایم نبود.

سایت‌ها و فضای مجازی آفتی شده است

نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: سایت‌ها و فضای مجازی آفتی شده است. تلگرام با فضای مجازی دو چیز است و کسی عنوان نمی‌کند که فضای مجازی باید بسته شود اما سوال این است که اگر اتوبان دست دشمن باشد و دشمن در این اتوبان در طول روز مواد منفجره و مواد مخدر عبور می‌دهد، تکلیف چیست؟ بحث این است که اتوبان دست دشمن است و دشمن آن را مدیریت می‌کند.

بحث کنترل و مهار این شبکه‌های ولنگ و باز است. لبه تیز دشمن متوجه رهبری است باید با همه وجود از آرمان‌های رهبری و حریم رهبری پاسداری و حمایت شود. حجت الاسلام علی سعیدی با اشاره به اینکه تهدید دوم بحث شریعت است، تصریح کرد: نباید بی‌تفاوت بود. مردم باید توجه داشته و بی‌قرار باشند. بحث بدحجابی و بی‌حجابی، عرفی‌سازی برخی مسائل و بی‌تفاوتی مردم بسیار نگران کننده است. نباید مردم از کنار این قضایا بگذرند.

رفتار آمریکا در برابر ایران مغرضانه است

وزیر امور خارجه روسیه گفت که آمریکا در قبال ایران رفتار مغرضانه و بهانه جویانه غیرقابل توجیه دارد. سرگئی لاوروف در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه یک گفت: ایران تنها کشوری نیست که برنامه موشک‌های بالستیکی خود را توسعه می‌دهد؛ برخی کشورهای منطقه نیز چنین برنامه ای را اجرای می کنند.

وزیر خارجه روسیه افزود: به زحمت می توان ارتباط دادن مسائل هسته‌ای با مباحث حقوق بشر را توجیه کرد و اینکه ایران باید اقداماتی را در منطقه انجام ندهد در دستور کار قرار داد. وی اظهارکرد:معتقدم در پشت سر این اقدامات آمریکا رفتار مغرضانه این کشور قرار دارد که رفتاری بهانه جویانه و غیرقابل توجیه است. لاوروف گفت:روسیه بارها راه دیگری را پیشنهاد کرده که شامل برقراری ارتباط بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ایران است.

نظر شما