شناسهٔ خبر: 24061297 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

پدافند سوريه اف-16 را هدف گرفت

جدال در آسمان

صاحب‌خبر -

شرق: صبح روز شنبه، یک فروند جنگنده «اف-۱۶» اسرائیل پس از بمباران موقعیت‌هایی در خاک سوریه، بر فراز منطقه ‌الجلیل در نزدیکی جولان‌شرقی، هدف پدافند ضدهوایی سوریه قرار گرفت و سرنگون شد. تل‌آویو ادعا کرده یک «پهپاد» ایرانی را که ساعت 4:30 صبح از خاک سوریه بلند شده و وارد حریم هوایی جولان اشغالی شده بود، به وسیله هلیکوپتر «آپاچی» اسرائیلی رهگیری کرده است. به‌ گزارش خبرگزاری «فارس»، به نقل از «خبرگزاری رسمی سوریه» (سانا)، ساعاتی پس از خبر سقوط جنگنده اف-16 اسرائیلی، پدافند هوایی ارتش (سوریه) با تجاوزهای جدید دشمن اسرائیلی در «ریف» دمشق مقابله کرد. همچنین ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شده‌ که پهپاد ایرانی را در ارتفاعات جولان مورد هدف قرار داده و سرنگون کرده‌اند. به‌ گزارش «ایلنا» به نقل از «المیادین»، رسانه‌های اسرائیلی سقوط یک فروند جنگنده
اف-۱۶ این رژیم بر فراز منطقه الجلیل را تأیید کردند. ساکنان این مناطق گفته‌اند صدای انفجارهایی را در این منطقه نزدیک به مرز اردن و سوریه شنیده‌اند. به دنبال سرنگون‌شدن این جنگنده، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به حالت آماده‌باش درآمده است. همچنین دو خلبان این جنگنده پیش از سقوط با چتر نجات بیرون پریدند. این دو نفر زخمی شده و به بیمارستان منتقل شدند. ارتش اسرائیل مدعی شده که بقایای این پهپاد نزد آنهاست. به دنبال این تحولات، اسرائیل بخشی از حریم هوایی خود را روی هواپیماها بسته است. شبکه خبری «الجزیره» اعلام کرد که پروازها از فرودگاه «بن گوریون» تل‌آویو متوقف شده است.
دمشق چه می‌گوید؟
یک منبع نظامی در سوریه گفته است تصمیم برای سرنگونی جنگنده رژیم صهیونیستی پیش‌تر در جریان رایزنی‌ها با محور مقاومت در سال ۲۰۱۶ اتخاذ شده بود. به گزارش «ایسنا»، یک نظامی سوری به سایت خبری «النشره» گفته است: «سرنگون‌سازی جنگنده‌های اسرائیلی توسط سامانه‌های دفاع هوایی سوریه و فرماندهان نیروی زمینی این کشور نیازی به تصمیم‌گیری رهبران سوریه ندارد، زیرا این تصمیم مشخص بوده و پیش‌تر در رایزنی‌ها با محور مقاومت اتخاذ شده بود». به گفته او، پیش از این نیز موشک‌های سوریه اهدافی را در اراضی اشغالی و یک جنگنده اسرائیلی را در حریم هوایی لبنان هدف قرار دادند، اما اسرائیلی‌ها به آنها اعتراف نکردند.
واکنش اسرائیل: از اتهام تا انتقام
در پی تجاوز اسرائیل به خاک سوریه و سرنگونی یک فروند جنگنده اف- ۱۶ این رژیم، بنیامین نتانیاهو با تأکید بر اینکه بر «حق خود برای دفاع در مقابل ایران» ایستاده است، مدعی شد این رژیم طالب صلح است! نتانیاهو در این رابطه گفت که با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفت‌وگو کرده است. او در یک بیانیه تلویزیونی هم گفته است: «من تأکید کردم که از حق و وظیفه خود برای دفاع در مقابل حملات از قلمرو سوریه کوتاه نمی‌آییم. ما توافق کردیم که هماهنگی میان ارتش‌هایمان ادامه خواهد یافت». نتانیاهو همچنین گفته که با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، هم درباره وقایع روز شنبه گفت‌وگو کرده است: «اسرائیل خواستار صلح است، اما ما از حق دفاع از خود کوتاه نمی‌آییم و در برابر هر نوع حمله‌ یا سعی برای حمله از سوی ایران که از سوریه صورت بگیرد، ایستاده‌ایم».
نخست‌وزیر اسرائیل در پی این رخدادها، جلسه کابینه امنیتی را برگزار کرد. رژيم اسرائیل مجوز انجام حملات هوایی علیه اهدافی در داخل خاک سوریه را به ارتش رژیم صهیونیستی داد. «گادی آیزنکوت»، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی، نیز جلسه ویژه‌ای با مقامات امنیتی این رژیم برای بررسی اوضاع برگزار کرد.
وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی ادعا کرد که تل‌آویو با حملات هوایی به سوریه، یک پیام آشکار و روشن به ایران ارسال کرده است. به گزارش «تسنیم» به نقل از آسوشیتدپرس، «اسرائیل کاتز» مدعی شد: «با حملات هوایی علیه تأسیسات مهم ایران در خاک سوریه، اسرائیل یک پیام آشکار را برای ایران فرستاده است که هرگز پایگاه نظامی ایران در نزدیک مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد و قاطعانه در برابر هرگونه رفتار تحریک‌آمیزی، اقدام خواهد کرد».
همچنین «جاناتان کانریسوس»، سخنگوی ارتش اسرائیل، در صفحه تويیتر خود نوشته است که ایران مسئول نقض حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی است. به گزارش «ایلنا»، او گفته است که ارتش اسرائیل در حال نظارت بر این اوضاع است و برای هرگونه اقدامی آمادگی کامل دارد. «اویخای ادرعی»، سخنگوی عربی ارتش اسرائیل، در صفحه توییتر خود نوشته که صدای آژیر در بلندی‌های جولان بعد از حمله سامانه دفاعی سوریه به جنگنده‌های اسرائیلی به صدا درآمده است. او ادعا کرده: «ما پرواز این پهپاد را از فرودگاه تیفور در منطقه پالمیرا (تدمر) در سوریه به سمت اسرائیل رصد کردیم و این پهپاد به وسیله هلیکوپتر آپاچی ساقط شد و در داخل اسرائیل سقوط کرد و اکنون نزد ماست».
واکنش آمریکا: مشارکت نمی‌کنیم
همچنین وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این کشور از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر تهدیدها کاملا حمایت می‌کند، بااین‌حال، پنتاگون در حملات روز شنبه این رژیم به سوریه مشارکت نداشت. به گزارش «تسنیم» به نقل از خبرگزاری «تاس»، «آدریان رانکین گالووی»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرد، ایالات متحده در حملات هوایی روز شنبه اسرائیل به سوریه مشارکت نداشته است. او گفت: «ما نگرانی‌های خود را در کل منطقه منعکس کرده‌ایم که فعالیت بی‌ثبات‌کننده ایران تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است و ما خواستار تلاش‌های جدی جامعه جهانی برای مقابله با فعالیت‌های مخرب ایران هستیم». «هیدر نائورت»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز گفته است: «ایالات متحده عمیقا نگران تشدید خشونت در مرزهای اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) است و قویا حمایت خود را از حق حاکمیت اسرائیل برای دفاع از خود اعلام می‌کنیم».
واکنش ایران به ادعای اسرائیل
سخنگوی وزارت خارجه ایران با رد ادعای اسرائیل گفته است: «ادعای پرواز پهپاد ایرانی و نیز دخالت ایران در سرنگونی جنگنده متجاوز صهیونیستی مضحک‌تر از آن است که به آن پرداخته شود، چراکه جمهوری اسلامی ایران اساسا حضوری مستشاری در سوریه آن‌هم به درخواست دولت مشروع و قانونی آن کشور دارد». 
به گزارش «ایسنا»، بهرام قاسمی در واکنش به ادعاهای مقامات رژیم صهیونیستی درباره تجاوز چندین‌باره جنگنده‌های آن رژیم به خاک سوریه و سرنگونی یک فروند از آنها از سوی پدافند هوایی ارتش سوریه گفته است: «دولت و ارتش سوریه به‌عنوان یک کشور مستقل حق دفاع مشروع از تمامیت ارضی و مقابله با هر نوع تجاوز خارجی را دارند و رژیم صهیونیستی نمی‌تواند با فرافکنی و دروغ‌پردازی‌های همیشگی که همزاد این رژیم نامشروع است، بر تجاوزات و جنایات خود علیه ملت‌های مسلمان منطقه سرپوش بگذارد». جانشین فرمانده سپاه هم به ادعاهای اسرائیل پاسخ داد؛ به گزارش «فارس»، سردار حسین سلامی، درباره ادعای اسرائیلی‌ها در انهدام پهپاد ایرانی در مرز سوریه و اسرائیل، گفت: «ما هیچ خبری از جانب اسرائیل را تأیید نمی‌کنیم، چون اسرائیلی‌ها دروغ‌گو هستند». او گفت: «اگر سوری‌ها این موضوع را تأیید کنند ما نیز تأیید خواهیم کرد». علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در حاشیه راهپیمایی 22 بهمن در واکنش به درگیری روز گذشته سوریه و اسرائیل گفت: «سوریه به اسرائیل نشان داد دوران بزن و دررو تمام شده است». او هدف‌قرارگرفتن هواپیمای «اف- 16» اسرائیل از سوی ارتش سوریه و نیز سقوط پهپاد ایرانی را «حرف غیرمنطقی» دانست و گفت: «برای زدن یک پهپاد، جنگنده
«اف-‌16» بلند نمی‌کنند».

 

برچسب‌ها:

نظر شما