شناسهٔ خبر: 24061192 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

سیاسی کاری کمیته المپیک را به پای سامسونگ نوشتند

برای همه ما احتمالا پیش آمده که به همایش ها و نمایشگاه های مختلف دعوت شویم که در این رویدادها به شکل کلی به همه مدعوین و مراجعه کنندگان بسته و هدایایی تبلیغاتی ارایه شود. اما سوال اینجاست که آیا ما می توانیم چنانچه در یکی از این رویدادها هدیه ای دریافت نکردیم با کسب اطلاع از محتویات بسته های اهدایی به شکایت از شرکت های سازنده هدیه بپردازیم؟ یا آنکه به جای شرکت ها سازنده هدایا باید از مجری برگزاری آن رویداد و اقدام تبعیض آمیز آنها اعتراض و شکایت کنیم.

صاحب‌خبر -
undefined
فناوران- موضوع به همین سادگی است و اتفاقی که در المپیک زمستانی 2018 کره جنوبی نیز اتفاق افتاد از همین جنس بود.
در واقع شرکت سامسونگ به عنوان یکی از اسپانسرهای این رویداد هدایایی برای ورزشکاران حاضر در این المپیک در نظر گرفته بود که به دلایل سیاسی از اهدای آن به ورزشکاران ایرانی و کره شمالی خودداری شد. این موضوع اما به علت شتابزدگی، بی تجربگی و در مواردی غرض ورزی آشکار برخی رسانه های مجازی اینگونه تعبیر شد که مسوولیت این اقدام به عده شرکت سامسونگ است. عجیب تر آنکه متعاقب با این جریان سازی، برخی وزرا و مسوولان کشور نیز نوک پیکان انتقادات خود را متوجه سامسونگ کردند. اما اصل ماجرا از چه قرار بود و آیا می توان شرکت سامسونگ را در این واقعه تلخ و سیاسی مقصر قلمداد کرد یا نه؟
بازی های المپیک زمستانی ۲۰۱۸، با نام رسمی  XXIII Olympic Winter Gamesیک رویداد ورزشی برای ورزش های زمستانی مانند اسکی است که از ۹ تا ۲۵ فوریه ۲۰۱۸ در شهر پیونگ چانگ کره جنوبی برگزار می شود. 
بد نیست بدانید که این نخستین المپیک زمستانی است که در کره جنوبی و سومین دوره است که در آسیا برگزار می شود. دو دوره قبلی این بازی ها در ژاپن بوده است. 
در یکی دو روز گذشته، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه گوشی های گلکسی نوت 8 نسخه ویژه المپیک (که سامسونگ به ورزشکاران این رویداد ورزشی در پیانگ چینگ کره اهدا کرده) به بهانه تحریم ها به ورزشکاران ایران و کره شمالی تحویل داده نمی شود.
انتشار این خبر به طور طبیعی خون ما ایرانی ها را به جوش آورده و همه از این رفتار تبعیض آمیز ناراحت هستیم. این ناراحتی، حتی در مدیران ما هم موجب رفتارهای هیجانی شده است؛ تا جایی که صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک ایران دستور داده که برای دلجویی از ورزشکاران ایرانی در المپیک زمستانی، برای آنها گوشی خریداری شود!
این رفتارهای هیجانی به تشکیلات دیپلماسی کشور هم راه پیدا کرده و  گفته می شود که ظریف وزیر امور خارجه در جلسه ای گفته است که اگر کره ای ها تا پايان امروز جبران نكنند گوشي سامسونگ S8 خود را تغيیر خواهد داد. همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد در صورتیکه شرکت سامسونگ مراتب عذرخواهی خود را از این اقدام نابخردانه اعلام نکند، این موضوع شدیدا بر روابط تجاری شرکت سامسونگ با ایران تاثیر می گذارد.
اما ماجرا واقعا چیست؟ آیا شرکت سامسونگ از تحویل گوشی های گلکسی نوت 8 به ورزشکاران ایرانی سر باز زده است؟
هرچند که ابعاد این ماجرا تاکنون شفاف شده اما جا دارد تا در در این گزارش به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.
 اولین خبر منتشره
خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی ساعت 9 صبح روز 7 فوریه خبری به این شرح روی خروجی خود منتشر کرد: سازمان دهندگان المپیک پیونگ چانگ، به دلیل ترس از نقض تحریم های بین المللی، گوشی های سامسونگ رایگان درنظر گرفته شده برای باقی ورزشکاران  را به ورزشکاران ایران و کره شمالی ارایه نخواهند کرد.
همین خبر در ادامه افزوده بود که شرکت سامسونگ الکترونیکس تعداد 4 هزار دستگاه گوشی گلکسی نوت 8 نسخه المپیک را برای تمامی ورزشکاران و مقامات کمیته های المپیک بازدید کننده از پیونگ چانگ ارایه کرده است. اما کمیته بین المللی المپیک (IOC) اعلام کرد که این گوشی ها به 22 ورزشکار کره شمالی و 4 ورزشکار ایرانی حاضر در مسابقات داده نخواهد شد، زیرا این اقدام می تواند نقض تحریم های سازمان ملل تلقی شود. این تحریم ها ارایه کالاهای لوکس و محصولاتی را که احتمال استفاده نظامی از آنها می رود، به این کشورها ممنوع می کند.
آن چنان که از این خبر بر می آید، سامسونگ 4 هزار گوشی ویژه را به کمیته بین المللی المپیک ارایه کرده و نهادی که اعلام کرده این گوشی ها به ورزشکاران ایرانی داده نخواهد شد، کمیته بین المللی المپیک است.
به بیان ساده تر، سامسونگ صرفا تامین کننده این گوشی ها بوده و به تعداد ورزشکاران حاضر (فارغ از ملیت شان) گوشی های مورد نظر را تحویل داده است و از این مرحله به بعد، مسوولیت توزیع این گوشی ها با کمیته بین المللی المپیک بوده است.
بررسی ها نشان می دهد که سامسونگ از سال 1988 یعنی 30 سال قبل و در جریان المپیک سئول، رابطه اسپانسری خود را با کمیته بین المللی المپیک آغاز کرده است. این همکاری ابتدا محلی بود ولی در همان سال و در جریان المپیک زمستانی، همکاری این دو به صورت جهانی تغییر کرد و از همان زمان سامسونگ الکترونیکس به عنوان همکار جهانی کمیته بین المللی المپیک معرفی شد. این همکاری ابتدا در حوزه تجهیزات ارتباطی بی سیم بوده و از المپیک زمستانی امسال این همکاری به شاخه های ابزارهای ارتباطی و رایانشی بی سیم شامل گوشی موبایل و سایر محصولات IT همچون تبلت، لپ تاپ، کامپیوتر شخصی و پرینتر گسترش یافته است.
پاسخ رسمی سامسونگ 
با این تفاسیر شرکت سامسونگ اطلاعیه ای رسمی در این زمینه ارایه کرد. در پاسخ سامسونگ به این رویداد آمده است: «سامسونگ تعداد 4 هزار گوشی مورد نظر را به کمیته بین المللی المپیک “تحویل داده” و شیوه توزیع این محصول بین ورزشکاران باید از IOC پیگیری و پرسیده شود.»
این پاسخ، مشخص می کند که سامسونگ مسوولیتی در توزیع این محصولات نداشته است. ضمن اینکه سامسونگ هم اکنون نیز در ایران فعالیت تجاری مستقیم دارد و گوشی گلکسی نوت 8 نیز به صورت رسمی در ایران عرضه شده و اگر سامسونگ از عرضه این گوشی به ایرانی ها و احتمال نقض تحریم ها واهمه داشت، قاعدتا این گوشی اصولا هیچگاه در ایران عرضه نمی شد.
این بررسی ها نشان می دهد که مسوول محروم شدن ورزشکاران ایرانی از گوشی اهدایی سامسونگ،  کمیته بین المللی المپیک است. اقدامی که در تضاد با روح المپیک قرار می گیرد و این بازی ها را به شائبه های سیاسی آلوده می کند.
بنابراین از مسوولان کمیته ملی المپیک و دستگاه دیپلماسی کشور انتظار می رود که موضوع را مستقیما از IOC پیگیری و نتیجه را به مردم اطلاع دهند. این پیگیری حتی می تواند تا طرح مشکل در مراجع قضایی بین المللی مسوول هم پیگیری شود؛ زیرا گذشته از ارزش مادی این هدایا، بی توجهی به ریشه های این اقدام می تواند در آینده مشکلات بیشتری را برای ورزش ایران به دنبال داشته باشد.
 عذرخواهی کمیته برگزاری
در همین راستا اما سرانجام کمیته بین المللی المپیک و کمیته برگزاری بازی های المپیک زمستانی، در یک عقب نشینی از مواضع سیاسی، غیرانسانی و روح حاکم بر مسابقات ورزشی، در نامه هایی به دلیل اتفاقات پیش آمده از ایران عذرخواهی کردند.
کمیته ملی المپیک در همین جهت چند نامه اعتراضی را نیز به سفارت کره در ایران، ستاد برگزاری بازی ها و کمیته بین المللی المپیک با هدف درخواست توضیح ارسال کرد. در نتیجه اعتراض های صورت گرفته، کمیته بین المللی المپیک و کمیته برگزاری بازی ها، با ارسال نامه هایی جداگانه، ضمن عذرخواهی رسمی، خواستار تشکیل نشستی دوستانه برای دلجویی از اعضای کاروان ورزشی کشورمان در محل دهکده بازی های زمستانی شدند.
در نهایت پس از عذرخواهی رسمی کمیته بین المللی المپیک از ایران به دلیل اتفاقات اخیر، هدایای سامسونگ به ورزشکاران ایرانی حاضر در رقابت های المپیک زمستانی پیونگ چانگ تقدیم شد.

نظر شما