شناسهٔ خبر: 24060617 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

آغاز عصر جدید مبارزه با صهیونیست‌ها

سقوط یک فروند جنگنده اف ـ 16 اسرائیل از سوی پدافند هوایی ارتش سوریه، توازن وحشت را به سرزمین‌های اشغالی منتقل کرد و مقامات صهیونیستی را در موضعی دفاعی قرار داد.

صاحب‌خبر -

این درحالی بود که پیشتر صهیونیست‌ها با تکیه بر قدرت نیروی هوایی خود در کل منطقه حالتی تهاجمی داشتند و به محض این که اراده می‌کردند کشورهای لبنان، سوریه و اردن را آماج حملات هوایی خود قرار می‌دادند. سقوط جنگنده اسرائیلی یک بار دیگر قدرت محور مقاومت را در منطقه به رخ جهانیان کشید و توده‌های تحت ستم صهیونیست‌ها را نسبت به آینده امیدوار کرد.

تدابیر امنیتی

به گزارش مهر و به نقل از الجزیره، ارتش رژیم صهیونیستی پس از سرنگونی جنگنده خود به حالت آماده‌باش در آمد. این آماده‌باش بویژه در زمینه نیروی هوایی رژیم صهیونیستی شدت بیشتری به خود گرفته است. این اقدام پس از آن صورت گرفت که در پی تجاوزات گسترده رژیم صهیونیستی به خاک سوریه، برای نخستین بار یک فروند اف ـ 16 متعلق به این رژیم هدف قرار گرفت و در بلندی‌های جولان سرنگون شد. حال، رژیم صهیونیستی مذبوحانه تلاش می‌کند با دستاویز قرار دادن ورود یک پهپاد ایرانی به اراضی اشغالی، این گونه وانمود کند که رویدادهای روز شنبه (10 فوریه/ 21 بهمن) ماحصل اقدامات ایران بوده است.

روز گذشته، رسانه‌های فلسطینی از ساقط شدن یک پهپاد رژیم صهیونیستی از نوع فانتوم در بیت حانون واقع در شمال نوار غزه خبر دادند. براساس گزارش وبگاه فلسطین‌الیوم، این اتفاق پس از آن رخ داد که گردان‌های عزالدین القسام شاخه نظامی حماس نیز شنبه شب از آماده‌باش در صفوف نیروهای خود خبر داد. ابوعبیده، سخنگوی القسام در اظهاراتی مختصر اعلام کرد: نظر به اتفاقات شمال فلسطین اشغالی، گردان‌های القسام برای حمایت از ملت خود و پاسخ به هر حمله اسرائیلی حالت آماده‌باش اعلام می‌کند.

پیشتر اسامه حمدان، از اعضای ارشد حماس درگفت‌وگویی با المیادین گفته بود گردان‌های القسام در پاسخ به هر حمله اسرائیلی علیه لبنان یا سوریه، حاضر خواهند بود و تل‌آویو این را دریافته که نبرد آینده‌اش با تمام محور مقاومت خواهد بود. این عضو حماس ادامه داد: هر حمله صهیونیستی که علیه سوریه و لبنان انجام شود، گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس در پاسخ به این حملات حاضر خواهد بود؛ حمله علیه مقاومت در هر مکانی، پاسخ جمعی همه را می‌طلبد.

درجریان سقوط اف 16 اسرائیلی گفته می‌شود یکی از دو خلبان آن کشته و دیگری مجروح شده است. روز گذشته معاون مدیر بیمارستانی که خلبان جنگنده ساقط شده اسرائیلی در آن بستری است، اعلام کرد: این خلبان همچنان بیهوش و به دستگاه وصل است. منابع اسرائیلی می‌گویند دو خلبان این جنگنده قبل از سقوط برای نجات جان خود ایجکت کرده بودند و پس از فرود به وسیله بالگرد به بیمارستان رمبام فلسطین اشغالی منتقل شده و تحت درمان قرار گرفتند. رژیم صهیونیستی پس از سقوط این جنگنده 12 نقطه را در سوریه به صورتی انتقام جویانه و کورکورانه هدف قرار داد، اما گفت قصد ندارد وارد جنگ شود.

سرخوردگی و یاس

سرنگونی هواپیمای صهیونیستی، بازتاب گسترده‌ای در داخل سرزمین‌های اشغالی داشت. روزنامه هاآرتص در تحلیلی نوشت: هر قدر هم که اسرائیل سوریه را هدف قرار دهد، این تصویر لاشه جنگنده خواهد بود که در صدر اخبار است. همزمان با آن سایر رسانه‌های صهیونیستی نیز با تحلیل‌های خود نوشتند: ساقط شدن یک جنگنده اسرائیلی، ضربه بزرگی به اعتبار نیروهای نظامی این رژیم بود.

چمی شالو، تحلیلگر کهنه‌کار اسرائیلی در یادداشتی که در روزنامه هاآرتص منتشر شد، به این مسأله اشاره کرد و نوشت هر قدر هم که جنگنده‌های اسرائیلی زیرساخت‌های سوریه را هدف قرار دهند، نهایتا آنچه در رسانه‌ها بیش از همه جلب توجه می‌کند، تصاویر لاشه جنگنده ساقط شده اسرائیل است. از زمان جنگ 1982 لبنان این اولین مورد شلیک موفق سوریه به سمت یک جنگنده اسرائیلی بود. وی در بخش دیگری از یادداشت خود نوشت: بازیگری که اسرائیل باید بیش از همه مراقبش باشد، حزب‌ا... است. این تنها نیرویی است که یک قدرت بازدارنده موثر در برابر اسرائیل در اختیار دارد. بیش از 130 هزار موشکی که این گروه شبه نظامی شیعه در اختیار دارد، نه تنها می‌توانند شهرها و زیرساخت‌های اسرائیل را نابود کنند، بلکه اسرائیل را وادار خواهد کرد وارد جنگی همه‌جانبه و نهایتا پرهزینه شود.

واکنش‌های بین‌المللی

سقوط جنگنده رژیم صهیونیستی در آسمان سوریه، حتی بیش از کشورها و رسانه‌های حامی محور مقاومت مورد توجه طرف‌های مقابل قرار گرفت. سایت اینترنتی شبکه العربیه وابسته به عربستان سعودی این اتفاق را منازعه‌ای بین رژیم صهیونیستی و ایران توصیف کرد. حتی تحلیلگران ارشد این رژیم از جمله انور عشقی، نظریه پرداز عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل نیز نتوانست این اتفاق را کم‌اهمیت توصیف کند و گفت سقوط جنگنده اف ـ 16 اسرائیل قواعد بازی در خاورمیانه را تغییر خواهد داد.

وزارت خارجه روسیه نیز بر ناخرسندی مسکو از حملات هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه تأکید کرد و گفت: همه کشورها باید به حاکمیت ملی سوریه احترام بگذارند.این وزارتخانه همچنین در بیانیه خود یادآور شد: « تهدید علیه جان و امنیت سربازان روسیه که به دعوت دولت قانونی (سوریه) در جمهوری عربی سوریه حضور دارند تا به جنگ علیه تروریسم کمک کنند، قطعا غیرقابل قبول است».

بعضی منابع خبری این مساله را مورد بحث قرار داده‌اند که آیا سرنگون کردن هواپیمای اسرائیلی با آگاهی روسیه بوده است یا خیر ؟ آنها در واقع می‌خواهند وانمود کنند سرنگونی این هواپیما با چراغ سبز روسیه بوده تا به این وسیله روسیه یا ایران را مقصر اصلی این ماجرا نشان دهند. این درحالی است که منابع سوریه می‌گویند نیروهای نظامی این کشور راسا اقدام به این کار کرده و از این پس نیز اگر جنگندهای صهیونیستی به حریم این کشور تجاوز کنند با پاسخی مشابه مواجه
خواهد شد.

از سوی دیگر وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد این کشور از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر تهدیدها کاملا حمایت می‌کند، با این‌حال، پنتاگون گفت در حملات روز شنبه این رژیم به سوریه مشارکت نداشته است. هیدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: ایالات متحده عمیقا نگران تشدید خشونت در مرزهای اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) است.

در پی تجاوز و سرنگونی یک فروند جنگنده اف 16 رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت‌وگو کرد. وی در یک بیانیه تلویزیونی گفت: من تاکید کردم که از حق و وظیفه خود برای دفاع در مقابل حملات از قلمرو سوریه کوتاه نمی‌آییم. ما توافق کردیم که هماهنگی میان ارتش‌هایمان ادامه پیدا کند. نتانیاهو همچنین افزود که با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا هم درباره وقایع روز شنبه گفت‌وگو کرده است.

جشن پیروزی

تلویزیون دولتی سوریه صبح شنبه به بینندگان خود یک «فتح‌الفتوح» را مژده داد و ساقط کردن یک جنگنده اسرائیلی را پیروزی بزرگی برای سوریه خواند. منابع سوری همچنین از شادی مردم سوریه گزارش‌هایی را منتشر کردند که در آن نشان می‌داد مردم برای این پیروزی جشن گرفته و شیرینی پخش می‌کنند. به گزارش شبکه الکوثر: پس از موفقیت ارتش سوریه در ساقط کردن جنگنده متجاوز رژیم صهیونیستی، مردم در خیابان‌های دمشق اقدام به پخش شیرینی و شربت کردند. درهمین رابطه خبرگزاری سوریه به نقل از یک منبع نظامی با اشاره به تجاوز جنگنده‌های صهیونیستی به حریم هوایی سوریه گفت پدافند هوایی سوریه در منطقه مرکزی با این جنگنده‌ها مقابله و چند جنگنده را ساقط کرد. سه روز پیش نیز برخی منابع رسانه‌ای به خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) اعلام کردند واحدهای پدافند هوایی یک هواپیمای جنگنده رژیم صهیونیستی را که به نقاطی در اطراف دمشق حمله کرده بود، ساقط کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما