شناسهٔ خبر: 24059875 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در پس اقدامات آمریکا ضد ایران، رویکردی تبعیض‌آمیز و جانبدارانه وجود دارد

وزیر خارجه روسیه با اعلام اینکه علاوه بر ایران کشورهای دیگر جهان نیز در پی توسعه توان موشکی خود هستند، اقدامات آمریکا ضد کشورمان را تبعیض‌آمیز خواند.

صاحب‌خبر -

در پس اقدامات آمریکا ضد ایران، رویکردی تبعیض‌آمیز و جانبدارانه وجود داردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در گفتگو با شبکه یک تلویزیون روسیه ضمن انتقاد از موضع آمریکا در قبال برجام، درباره برنامه موشکی کشورمان گفت: ایران تنها کشوری نیست که درحال گسترش موشک‌های بالستیک خود است. کشورهای دیگری نیز به دنبال توسعه توان موشکی بالستیک خود هستند. باید به این موضوع به طور کلی نگاه کنیم. قرار دادن موضوعات هسته ای با حقوق بشر و اینکه از ایران بخواهیم از دست زدن به برخی اقدامات خاص در خاورمیانه خودداری کند، به سختی قابل توجیه است. از نظر من یک رویکرد تبعیض آمیز و جانبدارانه از سوی واشنگتن در پس این اقدامات و فشارهای آمریکا علیه ایران دیده می شود».

لاوروف در بخشی از سخنانش اظهار کرد: افزایش حضور نظامی آمریکا در دریای چین جنوبی می تواند به درگیری های نظامی برای حل و فصل اختلافات ارضی میان کشورهای آسیای جنوب شرقی منجر شود. وی همچنین گفت به نظر نمی رسد کره شمالی در جریان برگزاری بازی های المپیک زمستانی پیونگ چانگ دست به اقدامی ناگهانی علیه کره جنوبی بزند.

وزیر خارجه روسیه افزود: «افزایش حضور هواپیماهای نظامی و نیروی دریایی آمریکا در منطقه جنوب شرق آسیا می تواند به گسترش ابعاد نظامی اختلافات ارضی کشورهای این منطقه منجر شود. به نظر من اقدامات آمریکا یک بازی بسیار خطرناک است. آمریکا درحال حاضر نه تنها دست به تحریک کره شمالی می زند بلکه به دنبال افزایش حضور در منطقه دریای چین جنوبی است. چین در این منطقه سال هاست مذاکراتی را به منظور حل و فصل اختلافات ارضی با کشورهای عضو اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) پیگیری می کند».

توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5
لاوروف درباره توافق هسته ای ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: این موافقتنامه موثر بوده است. لاوروف تصریح کرد: «آمریکایی ها ضرب المثلی دارند که می گوید اگر چیزی نشکسته نیازی به تعمیر ندارد؛ در حقیقت توافق برجام نه تنها نشکسته بلکه بسیار موثر نیز بوده است. اما آمریکایی ها به دنبال اصلاح آن هستند و به همین علت نیز می خواهند ابتدا آن را بشکنند و این موضوع بسیار بد است». ترامپ ماه گذشته تهدید کرد آخرین باری است که بر اساس تعهدات برجام تعلیق تحریم ها علیه ایران را تمدید خواهد کرد.

لاوروف درباره سامانه های دفاع موشکی آمریکا نیز گفت: «به طور کلی سامانه های دفاع موشکی آمریکا به بهانه مقابله با تهدیدات هسته ای و موشکی کره شمالی در خاک ژاپن و کره جنوبی مستقر شدند. این سامانه ها در کنار دیگر سامانه های آمریکا در اروپا که می توان آنها را کاملا بر روی نقشه های ماهواره ای دید، به شکلی بسیار تعجب برانگیز و بهت آور روسیه را در محاصره گرفته اند که البته الان چین هم به این حلقه محاصره اضافه شده است و این کشور هم تحت محاصره سامانه های موشکی آمریکا قرار دارد».

 

انتهای پیام/

اظهارات لاروف درباره برجام و برنامه موشکی ایران در مصاحبه با شبکه یک تلویزیون روسیه

برچسب‌ها:

نظر شما