شناسهٔ خبر: 24059060 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

معاون ترامپ همزمان با تنش‌زدایی سئول - پیونگ‌یانگ: تمام گزینه ها همچنان روی میز است

جنگ امریکا با صلح 2 کره

روزنامه جوان

هر چه قطار تنش‌زدایی میان دو کره سرعت بیشتری می‌گیرد،‌ امریکا تلاش بیشتری برای متوقف کردن آن می‌‌کند.

صاحب‌خبر -
هر چه قطار تنش‌زدایی میان دو کره سرعت بیشتری می‌گیرد،‌ امریکا تلاش بیشتری برای متوقف کردن آن می‌‌کند. میلیون‌‌‌‌‌ها دلار و هزاران سرباز و سیلی از تسلیحات امریکایی در شرق دور مستقر شده است و ماشین جنگی امریکا با دیوسازی از کره‌شمالی مالیات مردم امریکا را می‌بلعد. حالا کره شمالی با سلاح صلح به جنگ این ماشین رفته و وجود آن را بی‌معنا ساخته است. در همین حال معاون رئیس‌جمهور امریکا بازهم به تهدید کره‌شمالی پرداخت و از روی میز بودن تمام گزینه‌ها گفت. 
به گزارش «جوان»، جو المپیک زمستانی امسال در کره‌جنوبی گرمای عجیبی دارد. دو کره گرم بهبود رابطه هستند و کار به جایی کشیده که «کیم جونگ اون»، رهبرکره‌شمالی، نیز در نامه‌ای شخصی که از طریق خواهرش به رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی تحویل داده است، از او برای سفر به کره‌شمالی دعوت کرده است. رهبر کره‌شمالی رئیس‌جمهور کره‌جنوبی را برای سفر به پیونگ‌یانگ دعوت کرده است. در چنین شرایطی معاون رئیس‌جمهوری امریکا خواستار انزوای پیونگ‌یانگ شد. 
مایک پنس پس از سفر به ژاپن و کره‌جنوبی، در تازه‌‌‌‌‌ترین اظهارات در حاشیه افتتاحیه مسابقات المپیک زمستانی گفت واشنگتن از موضع خود کوتاه نمی‌آید و فشار حداکثری به حکومت پیونگ‌یانگ اعمال می‌کند و کره‌شمالی به عنوان پیش شرط هر گفت‌وگو باید عاری‌سازی هسته‌ای را بپذیرد. معاون رئیس‌جمهوری امریکا، در ادامه مدعی شد واشنگتن، توکیو و سئول در موضوع منزوی کردن کره‌شمالی در توافق کامل هستند. 
پنس با اشاره به آشتی‌جویی کره‌شمالی گفت امریکا این تحرکات را دنبال می‌کند اما در آنها هیچ دورنمای روشنی برای صلح دو کره نمی‌بیند. معاون رئیس‌جمهوری امریکا همچنین در آستانه پرواز به آلاسکا اعلام کرد که دولت امریکا به زودی رشته‌ای از تحریم‌های فلج‌کننده را علیه کره‌شمالی به اجرا خواهد گذاشت و همچنان «‌تمام گزینه‌‌‌‌‌ها را برای مقابله با این کشور‌» روی میز دارد. برخلاف خواست مقامات امریکایی، هیئت عالی‌رتبه کره‌شمالی در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی میهمان ویژه مون جائه‌این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی بود. پنس همچنین در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ کره‌جنوبی در جایگاه ویژه مقامات خارجی در کنار خواهر رهبر کره‌شمالی و رئیس پرزیدیوم این کشور نشست، اما برخلاف عرف دیپلماتیک با آنها دست نداد تا عمق کینه خود را نشان داده باشد. «جیمز ماتیس» وزیر دفاع امریکا، نیز همزمان اعلام کرد، این کشور رزمایش‌های نظامی خود در منطقه را پس از پایان بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ‌یانگ از سر خواهد گرفت. بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ کره‌جنوبی، که از 9 تا 25 فوریه 2018 برگزار می‌شود بعد از ماه‌‌‌‌‌ها سکوت درباره شرکت کره‌شمالی در این رقابت‌‌‌‌ها فرصتی برای بهبود روابط بین سئول و پیونگ‌یانگ به وجود آورد. 
  
اعزام هزاران تفنگدار امریکایی 

بسیاری از کارشناسان معتقدند که امریکا از بحران کره‌شمالی به عنوان پوششی برای افزایش نیرو در شرق دور به منظور حفظ موازنه نظامی شکننده به نفع خود در برابر قدرت فزاینده چین استفاده می‌کند. حالا براساس گزارشات رسانه‌ای، پنتاگون قصد دارد با استقرار هزاران تفنگدار دریایی دیگر از خاورمیانه تا شرق چین قدرت‌نمایی کند؛ اقدامی که با هدف متقاعد کردن کشورهای حوزه اقیانوس آرام برای ایستادن در کنار امریکا و نه چین صورت می‌گیرد. به گزارش ایسنا، براساس گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، امریکا قصد دارد حضور نظامی خود را در شرق اقیانوس آرام با استقرار گردشی یگان‌های اعزامی تفنگداران دریایی تقویت کند. یگان‌های اعزامی تفنگداران دریایی گروهی متشکل از 2هزار و 200 تفنگدار دریایی هستند که از کشتی‌های جنگی آبی خاکی عملیات انجام می‌دهند و هواپیماها، تانک، تسلیحات سنگین و انواع مختلف تجهیزات و اسلحه را در اختیار دارند. استقرار معمولی این یگان‌‌‌‌‌ها حدود هفت ماه به طول می‌انجامد و ممکن است شامل مأموریت‌‌‌‌‌هایی چون گشت‌زنی یا آموزش باشد. امریکا در حال حاضر حدود 50 هزار نظامی در ژاپن، حدود 30 هزار نظامی در کره‌جنوبی و 7 هزار تن دیگر در گوام دارد. پنتاگون در یک اقدام مرتبط دیگر تعداد تفنگداران دریایی مستقر خود در داروین استرالیا را افزایش خواهد داد. در حال حاضر هزار و 250 نیرو در داروین مستقر هستند که هر ساله به مدت شش ماه در مأموریت‌های آموزشی گردشی شرکت می‌کنند. روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد که هنوز مشخص نیست که چه تعداد نیرو به نیروهای مستقر کنونی در استرالیا اضافه خواهند شد. 
این استقرار‌‌‌‌ها به بهای حضور نظامی امریکا در خاورمیانه صورت خواهد گرفت و همسو با استراتژی دفاعی جدیدی است که پیش‌تر توسط دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا اعلام شد و مقابله با روسیه و چین را به عنوان اولویت ارتش تعیین کرد. 
ژنرال رابرت نلر، فرمانده تفنگداران دریایی امریکا گفت: من معتقدم استراتژی دفاع ملی و دیگر رهنمون‌ها، ما را ملزم می‌سازند تا استقرار جهانی‌تری را پیاده کنیم و حضور دریایی آینده‌مان را به ویژه در منطقه هند – اقیانوس آرام شکل دهیم. روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: پنتاگون معتقد است این استقرار نیرو با هدف تنظیم مجدد نیرو‌‌‌‌ها به جای بسیج نیرو برای جنگ صورت می‌گیرد. تفنگداران دریایی در مأموریت‌های گشت‌زنی و آموزشی شرکت خواهند کرد و اگر جنگی رخ دهد برای مداخله آماده خواهند شد. 
 
ادامه مذاکرات 2 کره بعد از المپیک 

نخست‌وزیر کره‌جنوبی روز یک‌‌‌‌شنبه تأکید کرد،‌ کره‌شمالی و کره‌جنوبی باید به طور فعالانه با یکدیگر همکاری کنند تا شرایط مناسب را برای برگزاری نشست میان رؤسای جمهور این دو کشور ایجاد کنند.  لی ناک یون در جریان این نشست گفت: رهبر کره‌شمالی، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی را از طریق نامه‌ای شخصی برای سفر به پیونگ‌یانگ دعوت کرد. من امیدوارم شرایط لازم ایجاد شود تا رهبران دو کره بتوانند نشستی برگزار کنند. 
وی افزود: کره‌شمالی و کره‌جنوبی باید تلاش‌های فعالانه‌ای را برای ایجاد این شرایط انجام دهند. من امیدوارم جامعه بین‌الملل نیز حمایت‌های لازم را در این زمینه فراهم کند.  نخست‌وزیر کره‌جنوبی تأکید کرد: مذاکرات دو کره باید بعد از بازی‌های المپیک زمستانی نیز ادامه یابد. کیم یونگ نام در واکنش به این اظهارات نخست‌وزیر کره‌جنوبی گفت: مطمئنم روابط دو کره بیش از پیش بهبود خواهد یافت و تاریخ اتحاد مجدد دو کره جلو خواهد افتاد. در همین حال خبرگزاری کره‌شمالی روز یک‌‌‌‌شنبه گزارش داد که هیئت اعزامی این کشور به بازی‌های المپیک زمستانه مذاکرات «صریح و صادقانه‌‌ای‌» با «مون جائه این» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی داشته است.

برچسب‌ها:

نظر شما