شناسهٔ خبر: 24057089 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

با پیام روحانی، حضور جهانگیری و فریادهای تند حاتمی کیا

جشنواره فیلم با چند سیمرغ اضافی در آسمانش به پایان رسید!

آیین اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم درمرکز همایش های برج میلاد آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی جی پلاس، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمانان ویژه اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بودند.

90

** کلیپ «ای ایران» که با هنرنمایی بازیگران سینما و تلویزیون ساخته شده است، پیش از آغاز مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر از شبکه نمایش پخش شد.

** ابراهیم حاتمی کیا در این مراسم حضور دارد و شبکه نمایش که با عنوان «زنده» از برج میلاد این مراسم را پوشش می دهد، چند بار دوربین را روی صورت این کارگردان سینما زوم کرد.

** شبکه نمایش همچنین در حالی که هنرمندانی مانند حاتمی کیا و پیمان معادی و همچنین مهمانان حاضر در اختتامیه را در گوشه ای از تصویر نشان می داد، کلیپی را شامل تصاویر فیلم های دفاع مقدس پخش کرد.

** تصاویری با محوریت روزهای دهه فجر و پیروزی انقلاب با صدای محمد نوری از شبکه نمایش پخش شد.

** عکس هایی از فیلم های حاضر در این دوره از جشنواره در ابتدای این مراسم به نمایش درآمد.

70

** رضا رشیدپور که اجرای اختتامیه را برعهده دارد در ابتدای سخنانش گفت: تصمیم دارم این مراسم را متفاوت آغاز کنم؛ می خواهم  هزاران نفری که در اختتامیه حضور دارند، به افتخار مردم ایران و سینماگران از صندلی ها بلند شوند و دست شایسته ای حداقل یک دقیقه ای بزنند.

10

** پس از این که حاضران در برج میلاد، سینماگران ایرانی را تشویق کردند، کلیپی با موضوع پیروزی انقلاب شامل فیلم های تاریخی این رویداد و شعارهایی مانند «مرگ بر شاه» در سالن پخش شد که در آن آغاز چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران تبریک گفته شد.

** ابراهیم داروغه زاده - دبیر جشنواره فیلم فجر - نخستین سخنران بود که گفت: شهریور سال 59 را به یاد دارید که بخش مهمی از شهرهای مرزی در اختیار دشمن قرار گرفت. هشت سال طول کشید تا دشمن را از مرزها بیرون کنیم. چند سال پیش هم دشمنان تلاش کردند جنگی را در ایران به راه بیندازند تا با دولتی خود خوانده سربلندی ایران را از ما بگیرند.

او افزود: مردم پخته ما، این بار بیرون از مرزها با آنها جنگیدند و شهدای گمنامی دادیم که می خواهم انها را یک دقیقه ایستاده تشویق کنید.

** وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیامی را که رییس جمهوری - سیدحسن روحانی - خطاب به جشنواره فیلم فجر تدوین کرده بود، خواند. 

پیام رییس جمهور به جشنواره‌ فیلم فجر

متن این پیام به شرح زیر است:«امروز، اهل نظر دیگر فرهنگ را فقط زیربنا یا صرفاً روبنای توسعة جوامع نمی‌­دانند. امروز، «فرهنگ» هم زیربنا و هم روبنا است. ما در جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ را به عنوانِ مهمترین مقصد و غایتِ برنامه‌­های توسعه می‌­شناسیم.

ظهور همزمان سه پدیدة: اینترنت، تلفن‌های همراه هوشمند، شبکه­های اجتماعی که جمع آنها سودای غلبه بر نظام رسانه‌­ای و قلب و روح و فکر تمامی ساکنان کرة خاکی را دارند، دست‌­اندرکاران سینمای ما را بر آن می‌­دارد تا به مثابه محتوای فکری و هنری، این ابزار و امکانات را به کمال به خدمت بگیرند و سینمای مقتدرِ ما در این عرصه، ابتکار عمل را در دست خود داشته باشد! عرصه­‌ای که جامعه در آن آگاهی خودش را جست‌وجو می‌­کند.

سینما امکان نقد و گفت­‌و­گو دربارة مسائل و موضوعات مهّم را برای گروه‌­های متنوع جامعه فراهم می‌­کند و این آغاز هر نوع بهبودی در زندگی و حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ماست.

مردم در عمقِ داستان­‌های سینمایی به دنبال زندگی، هویت، رؤیاها، رنج‌­ها، شادی‌­ها و امیدهای خود می­‌گردند. شاید این وجهِ سینما، از علل مهّم جذّابیّت‌­های مردمی­‌اش باشد. سینما می­‌تواند چنین بستری را برای جستجوی جمعی – با هدفِ کمک به یافتنِ پاسخ‌­های مردمِ ما فراهم کند. سینمایِ ما هرگاه که به ایفای چنین نقش و مسئولیتی نزدیک شده، توانسته است به جای تقلید، بر نوآوری­‌های خودش تکیه زَنَد و آوازه­اش را در جهان منتشر کند.

سینما یکی از کارآمدترین ابزار فرهنگی و هنری است که بشر امروز برای معرفی و انتقال پیام‌­ها و مواریث و دستاوردهای تمدنیِ خود کشف کرده است. امّا تمدنی می­‌تواند امید به ماندگاری، باروری و بازتولید ارزش­‌هایش داشته باشد که فرآیند انتقالِ توأم با ارتقاء خود را مدیریت کند، آن را حیاتی بداند، نسبت به نقاط قوت و ضعف خود از منظری استراتژیک، احاطه یابد و آنی از تزریق «امید» به جامعه غافل نشود.

سینمای ما باید حوزة فرهنگی و تمدّنیِ خود را مجدداً بشناسد و در عین اینکه همواره «فرهنگ دینی و ملی » و «مسائل ایران» مهمترین محور و موضوعش است، به دنبال کسب سهمی هر چه فزون­‌تر از میدان فرهنگ و هنر دیگر سرزمین‌­ها و نیز اقتصادِ جهانیِ صنعت تصویر باشد! برای نیلِ به این منظور، باید امکانات، قابلیت‌­ها و ظرفیت­های ملّی و بین‌­المللی خود را هر روز ارتقاء بخشیم. در این زمینه، توسعة نیروی انسانی، توسعة سازمانی، توسعة منابع سرمایه، توسعة فناوری، فراهم‌سازی زیرساخت‌­های حقوقی و تجهیزاتی، فعّال­ شدن در صحنة دیپلماسی فرهنگی جهان، بِرندسازی، بازارسازی و توسعة خلاق بازار و سرانجام طراحی و تدوین استراتژی‌­های عرضة محصولات از مهم­ترین برنامه‌­های سینمای ایران ما خواهد بود. سینمایی که دیگر با مجموعه­ای از سالنهای­ نمایش تعریف نمیشود، بلکه وب‌سایت‌­ها، شبکه‌­های اجتماعی و بسیاری از تصویرافزارها که امکان پخش تصویر متحرک را دارا هستند، به نوعی در حیطة صنعت تصویر و سینما واقع می‌شوند.

سینمای ما باید با جذب انبوه جوانان با استعداد، خوش­ قریحه و اندیشمند از گسترة ایران ­زمین، ریشه در خاک و سَر بر آسمان سایَد.

اشتغال­‌زایی عظیم سینما، توانمندی آن در ایجاد نشاط و امید در جامعه و آموزنده بودن از ویژگی­‌های این سینما است. سینمای ما با بیان علمی و هنری مشکلات جامعه و نقد سیاست‌­ها، رویکردها و عملکرد دولت و مؤسسات تأثیرگذار جامعه، می‌­تواند عامل پیشرفت، توسعه و رفع موانع پیش­روی جامعه باشد.

امام(س) فرمودند: در جمهوری اسلامی همه باید با انتقادها و طرح اِشکال­‌ها، راه را برای سعادت جامعه باز کنند (صحیفة نور، جلد ۱۴، صفحه ۲۴).

سینما با بیان و طرح مسائل و نظریات جدید می­‌تواند جامعه را برای مواجهة با آنها آماده سازد. با رفتن به فضاهای طبیعی و تاریخی سرزمین‌مان و نیز بازتاب و معرفی هزاران رسم و واقعة آیینی، دینی و ملّی به کمک پیشرفت صنعت گردشگری بشتابد و با نگاه دانش­بنیان باعث پیشرفت فناوری و توسعة استارت­ آپ­ها شود.

این سینما قادر است آرامش روانی به جامعه ببخشد، به حفظ ثبات اجتماعی و التیام گُسست­ها مرهم باشد، با­نشاط و نشاط­ آفرین باشد، قانون و اخلاق را که مؤلّفه­‌های تنظیم­ کنندة روابط اجتماعی هستند، تحکیم بخشد، احساس امنیّت، استقلال و اقتدار ملی را تقویت کند، اما خود نیز باید از امنیّت و آرامش خاطر درونی برخوردار باشد و جهان را عرصه پرواز خود بداند. من سینما را بخش مهمّی از راه‌حل‌های مسائل و مشکلات امروز و فردای ایران و جوانان عزیزمان می‌دانم و نه مشکل!»

 

66

** مجری برنامه با اشاره به پیام رییس جمهور گفت: ایشان هم خیلی با سینماگران حرف داشته است! اگر حرف ها اینقدر زیاد است رییس جمهور سینماگران را ببینند تا پیام ها طولانی نشود.

** پس از سخنرانی وزیر ارشاد، تصاویری از فعالیت عوامل ستاد اجرایی جشنواره فیلم فجر ، حاشیه های حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه ها در پردیس ملت، بخش هایی از مراسم افتتاحیه ، جلسات داوران این دوره، نمایش فیلم ها، برگزاری نشست ها، دیگر سینماهای میزبان فیلم ها، مراحل آماده سازی برج میلاد برای برگزاری اختتامیه به نمایش درآمد.

** رشیدپور اسامی برخی فیلم های جشنواره سی و ششم را اعلام کرد و خواست با تشویق‌ها فیلم مورد نظرشان را حضار اعلام کنند. از بین فیلم‌ها، مغزهای کوچک زنگ زده، بیشترین تشویق حضار را به همراه داشت.

** بخش هایی از سخنرانی محمدمهدی حیدریان - رییس سازمان سینمایی - مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

حرف های محمد مهدی حیدریان در مراسم

سپس محمدمهدی حیدریان معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه سی و ششمین  جشنواره فیلم فجر سخنرانی کرد.

سخنان رئیس سازمان سینمایی که از روی متن قرائت می‌شد به شرح زیر است:

«تبریک و سلام بر مردمی که امروز در جشن آغاز چهلمین فجر انقلاب اسلامی پرچم این نعمت چهل ساله را در نسیم نجواگر سرود جاودانه این مرز پر گهر و این سرای امید در گستره‌ ایران زمین به اهتزار در آورند و با درود بی‌کران به روح معمار خردمند انقلاب اسلامی و تبریک به مقام معظم رهبری در آستانه چهل سالگی این انقلاب شکوهمند.
سلام و خیر مقدم به هنرمندان و سینماگران ارجمند، به مسئولین و خدمتگزاران مردم، به معاون اول رئیس جمهور، به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به نمایندگان و اعضای مجلس شورای اسلامی، و نیز شورای شهر، به همه اصحاب رسانه به ویژه رسانه ملی و خبرنگاران گرامی که با همراهی ایشان، فراگیری و شکوه این دوره، بیش از پیش محقق و متجلی شد.
سلام و سپاس نثار همکاران تلاش‌گرم در سازمان امور سینمایی کشور و دبیرخانه جشنواره ملی فیلم فجر.
سلام بر همه شما که آمده‌اید تا با هم ورق زرین دیگری را بر کارنامه سینمای پر افتخار سرزمین‌مان بیافزاییم.
به رغم رشد سیصد درصدی اقبال شما به دیدن فیلم‌ها، هنوز تا کسب سهمی  درخور از اوقات شما راهی دراز در پیش داریم. اما مردم ما در همه جای ایران باید به سینما بروند و این بر عهده ما و همراهی و پشتیبانی سایر مسئولین در دولت و مجلس است که هر چه زودتر امکان تحقق عدالت فرهنگی را در این عرصه فراهم سازند.
طبق آمار سی کشور در جهان صاحب صنعت تولید فیلم هستند و کشور ما در این میان جایگاهی مطلوب دارد. اما ما باید سهم خود را از جغرافیای فرهنگی و طبعاً از اقتصاد ده‌ها میلیارد دلاری صنعت تصویر بیش از پیش مطالبه کنیم. باید برای تحقق آینده مطلوب به کمک سینما در عرصه‌های مختلف، خلق فرصت کنیم. این خلق فرصت‌ها، ایجاد جریانات اجتماعی می‌کند که به طور طبیعی آسیب پذیری و غافلگیری ما را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی به حداقل می‌رساند.
لازمه این کار پایداری تصمیم‌های کلان و ثبات در سیاست‌هاست که به یاری خدا و مشارکت صاحبان هنر و اندیشه برنامه جامع سینما تهیه شده و من بعد چارچوب تصمیمات اجرایی را تعیین و تنظیم می‌کند.
آثار عرضه شده در سی‌و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر، حکایت از آن دارد که این سینما حرکت خود را به سوی حرفه‌ایتر شدن، به خوبی استمرار بخشیده است و این پیام را به مخاطبین خود می دهد که سینمای ما زنده است، چون جامعه ما زنده است و سینمایی به‌روز را طلب می‌کند.
حضور فیلم‌های خوش ساخت با مضامین اجتماعی ، کمدی، دفاع مقدس و مقاومت، در قالب‌های داستانی، انیمیشن و مستند- مجموعه متنوعی را به جامعه عرضه داشت که امید به آینده درخشان این سینما را بیش از پیش نمایان می‌سازد. فیلم‌های اجتماعی این دوره، ضمن نگاه نقادانه به مسائل و معضلات جاری، هم از سیاه‌نمایی های مرسوم فاصله گرفته‌اند و هم با بیان سینمایی حرفه‌ای‌تر و هنرمندانه‌تر امیدآفرینی کرده‌اند.
کسی از دیدن فیلم‌های کمدی خجالت‌زده نمی‌شود. فیلم‌های کمدی این دوره را خوش ساخت و محترمانه-در عین پرداختن به موضوعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می‌یابیم. فیلم‌های«دفاع مقدس» نگاه و تاریخچه بدیعی را به مردم- خاصه جوانانی که آن روزها و آن واقعه خطیر را ندیده‌اند- با هنرمندانه‌ترین بیان و فنی‌ترین وجوه، عرضه کرده‌اند. در موضوع دشوار «انیمیشن» نیز توانسته‌ایم تا بخش عظیمی از عقب ماندگی تاسف‌بار  خود از جهان انیمیشن را جبران و راه ده-پانزده ساله‌ای را جهش‌وار با موفقیت طی کنیم و به مرزهای استاندارد جهانی بسیار نزدیک شویم. در موضوع فیلم‌های سینمایی موصوف به «مقاومت» نیز مضمون تازه‌ای را تجربه می‌کنیم که باید شاهد آثار آن، هم در افق پیش روی سینمای کشورمان و هم در سطح سینمای جهان باشیم.
اما جوانان و فیلم‌ اولی‌های این دوره، هم حرفه‌ای وارد صحنه شده‌اند و توقع جامعه سینمایی و مخاطبین را از خود، ارتقاء بخشیده‌اند. سینمای آینده ایران سنیمایی است متکی به نیروی جوان و ذهن خلاق آنان. به یاری پروردگار، برآنیم تا از سال آینده جشنواره مستقل فیلم‌های اول را نیز برپا کنیم.
از منظر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری، نکته بسیار مهم در این باره این است که رشد سینمای ما در تمامی ابعاد آن صورت گرفته است و منحصر به یک بخش از این صنعت و هنر بزرگ نبوده. این‌ها پیش درآمد است، امیدوار کننده است، اما کافی نیست.
این سینمایی قدرتمند بیش از پیش با احساس مسئولیت اجتماعی وارد عرصه‌ها و شئون اجرایی کشور خواهند شد. تلاش خواهد کرد تا با پرهیز از تنش‌ها، مانع فرسایش فرهنگی و اجتماعی جامعه شود و در صدد خواهد بود تا از طریق بازخوانی مجدد نقش نهادهای اصلی تولید کننده ارزش در جامعه، مرجعیت «فرهنگی» را احیاء کند و ظرفیت‌های خود را برای گفت‌وگوی درون تمدنی و نیز با جامعه جهانی ارتقاء بخشد.

طبعاً چنین سینمایی با نگاه به آینده و نقد عالمانه-منصفانه و در چارچوب منافع مل می‌رود تا «کابوسهای» آفریده شده برای جوانان را به «امید» و «امیدواری» تبدیل کند. کابوس زدگی، دشمن خلاقیت، نشاط، کار و تلاش، ایده و ابتکار و هر گونه انگیزه بهبود است. درست برعکس «امید» و «امیدواری».

اگر ما «امید» در جامعه نیافرینیم، مرتباً آن را بازتولید نکنیم و براساس آن، آینده خود را  ترسیم و معنا ننماییم، یقیین بدانید روز بیگانگان برای جامعه ما، آینده مطلوب‌شان را تعریف، القاء و ترسیم خواهند کرد. 
تمامی دست‌اندکاران صنعت تصویر کشور آماده‌اند و پرتوان به پیش خواهند رفت و از سرزنش‌های خارهای مغیلان، غم به قلبشان راه نمی‌دهند و این فرموده رهبری معظم انقلاب را ره توشه خود ساخته‌اند که: «سینما کلید پیشرفت کشور به میزان زیادی دست شما سینماگران است.

و السلام.»

** رضا رشیدپور در ادامه مراسم گفت: من دیدم که در این روزها در سینماهای مردمی، مردم از راه‌های دور برای دیدن بازیگران مورد علاقه‌شان از راه دور و نزدیک می‌آمدند و حتی دیدم کسی از سیستان و بلوچستان برای دیدن هنرمند مورد علاقه‌اش آمده بود... حاضران در سالن بعد از پخش تصویر پژمان جمشیدی در سالن او را تشویق کردند و رشیدپور گفت پژمان تو جایزه‌ا‌ت را همین حالا گرفتی!

100

 ** مجری برنامه در ادامه گفت: استاد مشایخی هم از بیمارستان برای سینماگران و جشنواره فیلم فجر ویدئویی فرستاده و ما هم از عالیجناب مشایجی تشکر می کنیم.

 ** در ادامه کلیپی از فیلم‌های جشنواره سی و ششم روی پرده رفت و ابراز واکنش تماشاگران حاضر در سالن را به همراه داشت. فیلم‌های بمب، یک عاشقانه،به وقت شام، تنگه ابوقریب، چهاراه استانبول، حیوان، خجالت نکش، دارکوب، عرق سرد، لاتاری و مغزهای کوچک زنگ‌زده با تشویق‌های پیاپی حضار روبرو شدند.

 ** در بخش بعدی، در نماهنگی داوران این دوره جشنواره معرفی شدند.

سیمرغ بلوررین بهترین فیلم کوتاه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به فیلم «حیوان» ساخته بهمن و بهرام ارک اهدا شد.

89

سیمرغ بهترین جلوه های بصری توسط بهرام بدخشانی به فیلم چهارراه استانبول فرید ناصرفصیحی داده شد.

41

سیمرغ بهترین جلوه های ویژه میدانی توسط حسن خجسته به محسن روزبهانی برای فیلم تنگه ابوقریب اهدا شد.

300

سیمرغ بهترین چهره پردازی به فیلم تنگه ابوقریب، سعید ملکان، تعلق گرفت که توسط خسرو دهقان به او داده شد.

11

سیمرغ بهترین طراحی صحنه توسط فرشته طائرپور به سرو زیر آباد، عباس بلوندی اهدا شد.

19

سیمرغ بهترین طراحی لباس توسط کمال تبریزی به فیلم بمب؛ یک عاشقانه، سارا خالدی زاده، داده شد.

10

سیمرغ بهترین صداگذاری توسط محمدرضا فروتن برای فیلم های به وقت شام و مغزهای کوچک زنگ زده به علیرضا علویان اهدا شد.

20

سیمرغ بهترین صدابرداری توسط فرشته طائرپور به فیلم تنگه ابوقریب، رشید دانشمند، داده شد.

30

سیمرغ بهترین موسیقی متن فیلم توسط کمال تبریزی به فیلم به وقت شام، کارن همایونفر، اهدا شد.

40

سیمرغ بهترین تدوین به فیلم عرق سرد، بهرام دهقانی و محمد نجاریان داده شد.

50

سیمرغ بهترین فیلمبرداری برای فیلم سرو زیر آب به علیرضا زرین دست تعلق گرفت.

16

دو بخش بدون کاندیدا در این جشنواره بودند. سیمرغ بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه به فیلم مغزهای کوچک زنگ زده به کارگردانی هومن سیدی رسید. سیدی گفت: من اصلا نمی دانستم چنین جایزه ای وجود دارد! این جمله کلیشه ای را می گویم که جایزه ام را از شما مردم گرفته ام.

20

سیمرغ بهترین فیلم اول به فیلم خجالت نکش به کارگردانی رضا مقصودی داده شد. مقصودی نیز گفت من هم غافلگیر شدم و نمی دانستم چنین جایزه ای قرار است باشد. از احمد مهرانفر هم که به سختی این نقش را پذیرفت تشکر می کنم.

10

** مجری برنامه پیش از آغاز بخش پایانی اختتامیه جشنواره فیلم فجر، برای اهدای جایزه ای ویژه، از خانواده شهید معز غلامی حسین دعوت کرد تا روی صحنه بیایند. پدر و مادر این شهید مدافع حرم در حالی که حاضران ایستاده آنها را تشویق می کردند، روی صحنه آمدند. در ادامه از تهیه کننده فیلم زنانی با گوشواره های باروتی، مرتضی شعبانی، نیز خواسته شد تا در کنار دبیر جشنواره فیلم فجر بیاید. سپس از خانم نور الحلی خبرنگاری که در مستند زنانی با گوشواره های باروتی در کنار سربازان به مناطق جنگی عراق رفت، دعوت شد و به او و خانواده شهید معز غلامی روح تقدیر داده شد.

30

40

** بخش بعدی اجرای یک گروه موسیقی به خوانندگی سالار عقیلی بود.

50

** رشیدپور گفت: به سبب تعدد فیلم های خوب، نهایتا برخی کارگردان ها با هماهنگی دبیر جشنواره به این نتیجه رسیدند که دو سیمرغ را در یک بخش اهدا کنند.

سیمرغ بهترین نقش مکمل زن به سحر دولتشاهی برای فیلم های چهارراه استانبول و عرق سرد داده شد. سحر دولتشاهی پس از دریافت سیمرغ بلورین  ضمن تشکر از مصطفی کیایی برای اعتماد دوباره به او و ذکر این که جای او در مراسم خالی است، گفت: هر پنج بازیگر اصلی فیلم «عرق سرد» نامزد شده‌اند، عجب کارگردانی... او اظهار امیدواری کرد جشنواره فجر جشنواره واقعی سنیمای ایران باشد و محل تجدید دیدار هنرمندان با هم و این که دلخوری‌ها کم‌تر باشد.

60

سیمرغ بهترین نقش مکمل مرد به جمشید هاشم پور برای فیلم دارکوب رسید. دختر هاشم پور در مراسم حضور داشت که از طرف او، سیمرغ این بخش را دریافت کرد.

** مجری برنامه به نقل از کمال تبریزی گفت، اینکه خانم فرشته طائرپور با فاصله از بقیه داورها ایستاده به خاطر دوری و دوستی نیست، ایشان سرما خورده است.رشیدپور به شوخی گفت خانم طائرپور باید از وزارت بهداشت جایزه بگیرد.

100

سیمرغ بهترین نقش اول زن به سارا بهرامی برای فیلم دارکوب داده شد. سارا بهرامی بعد از دریافت جایزه از رسول صدرعاملی گفت:  این سیمرغ خیلی برایم ارزشمند است. از هیات داوران تشکر می کنم و خیلی از بهروز شعیبی ممنونم که این نقش را به من داد و همچنین از محمود رضوی  وتک تک دوستانم در دارکوب تشکر می کنم. از همه دوستانی که من را تشویق کردند سپاسگزارم. از نویسندگان فیلم دارکوب و علیرضا برازنده هم تشکر می کنم. از امین حیایی که خیلی من را یاری کرد و پارتنر خوبی بود تشکر می کنم و حرف او کاملا درست است که به من گفت:" هر کسی نردبان خودش را دارد". به افتخار مادرم که در سالن است دست بزنید و سیمرغ بلورینم را به خانواده نازنینم و همه کسانی که برایم عزیز هستند، تقدیم می کنم.

سارا بهرامی

دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد به امین حیایی برای فیلم شعله ور داده شد.

امین حیایی

سیمرغ بهترین نقش اول مرد به امیر جدیدی برای فیلم های تنگه ابوقریب و عرق سرد داده شد.

امیر جدیدی

نخستین سیمرغ بخش فیلمنامه برای کامیون به کامبوزیا پرتوی رسید. کامبوزیا پرتوی بعد از حضور روی صحنه ضمن انتقاد از این که داوران بازی سعید آقاخانی را ندیده‌اند، از او خواست روی سن بیاید. پرتوی گفت: این سومین جایزه ای است که این فیلمنامه می گیرد و برای همین با دست و دلبازی آن را به آقاخانی تقدیم می کنم. او سیمرغ خود را به سعید آقاخانی اهدا کرد.

 سعید آقاخانی هم گفت: امسال آنقدر بازی‌ها خوب بود، انتخاب سخت شده بود. کامپوزیا پرتوی بی‌نظیر است و از او سپاسگزارم.

سعید آقاخانی

دومین سیمرغ بخش فیلمنامه (بدون اولویت بندی) برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده به هومن سیدی داده شد. هومن سیدی بعد از دریافت این جایزه با اشاره به هیجانات برخی تماشاگران حاضر در سالن به شوخی گفت:  فکر کردم سالن را اشتباه آمده‌ام و مراسم در سالن دیگری است. بازیگرانم و همه عوامل  کارعالی بودند و از آنها تشکر می کنم.

هومن سیدی

جایزه ویژه هیات داوران سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر به بمب؛ یک عاشقانه به کارگردانی پیمان معادی رسید. پیمان معادی همراه احسان رسول اف - تهیه کننده - این فیلم برای گرفتن جایزه اش روی صحنه آمد. پیمان معادی نیز بعد از دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه داوران گفت: به هیات داوران خسته نباشید می‌گویم و از رسول اف تهیه کننده فیلم هم سپاسگزارم.

پیمان معادی

نخستین سیمرغ بهترین کارگردانی برای فیلم به وقت شام به ابراهیم حاتمی کیا داده شد. ابراهیم حاتمی کیا بعد از دریافت سیمرغ گفت: ممنونم از محبت داوران عزیز. من فیلمساز وابسته و فیلمساز این نظامم. من افتخار می کنم از کسانی حرف می زنم که باورشان دارم. من سی سال است روی این سن می آیم و می روم. از سازمان اوج تشکر می کنم. آنها خیلی زحمت می کشند و باید نام سربازان گمنام امام زمان را به آنها داد. متاسفم از همکارانم که وقتی اسم این سازمان هاو... به میان می آید، به آن معنا می دهم. افتخار می کنم برای مدافعان حرم فیلم ساختم. افتخار می کنم از بچه های سپاه و حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفتم. بابت کارهایم پشیمان نیستم. اگر خانه سینما به محل کارآفرینی تبدیل شود، من کارآفرینم چراکه یک سال رزق به آنها رساندم. امثال رشیدپور این واژه ها را می سازند. به تلویزیون اعتراض می کنم از مسئولان شبکه یک و دو، شکایتم را به خدا می برم. حاج قاسم سلیمانی با دیدن فیلم من اشک ریخت. این نگاه واقعا زشت است برای این مملکت. من شکایتم را به خدا می برم.

** رشیدپور در واکنش به سخنان حاتمی‌کیا: هرچه آقای حاتمی‌کیا گفت به جان می‌خرم و بر چشمم می‌گذارم و از اظهار لطفش تشکر می‌کنم. از نقدهای صریح او سپاسگزارم.

حاتمی کیا

دومین سیمرغ بهترین کارگردانی نیز برای فیلم تنگه ابوقریب به بهرام توکلی اهدا شد.

توکلی

** پیش از اهدای سیمرغ بهترین کارگردانی صالحی - وزیر ارشاد - و حیدریان - رییس سازمان سینمایی - هم در کنار داوران جشنواره ایستادند.

سیمرغ بهترین فیلم سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر به دستان سعید ملکان برای فیلم تنگه ابوقریب سپرده شد. سعید ملکان بعد از دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم برای «تنگه ابوقریب» گفت: از هیات داوران تشکر می کنم و جایزه ام برای همه اعضای گروه فیلم است و از آنها دعوت می‌کنم روی سن بیایند. به این دلیل که فضا کمی تلخ شد، من می‌خواهم یک نکته شیرین تعریف کنم. مردم برای اسم شهدا در آخر فیلم دست می‌زدند و این خیلی ارزشمند بود برای ما. گروه سازنده تنگه ابوقریب به درخواست ملکان، روی سن آمدند و عکس یادگاری گرفتند.

** برای معرفی بهترین فیلم در بخش نگاه ملی اسحاق جهانگیری - معاون اول رییس جمهوری - در کنار وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی روی صحنه رفت.

سیمرغ بهترین فیلم با نگاه ملی به سرو زیر آب، سیدحامد حسینی  رسید و او تندیس خود را از دست جهانگیری گرفت. حسینی سیمرغ خود را به محمدعلی باشه آهنگر - کارگردان فیلم سرو زیر آب - تقدیم کرد.

** دبیر جشنواره فیلم فجر - داروغه زاده - و رییس خانه سینما - شاهسواری - برای اهدای سیمرغ بهترین فیلم آرای مردمی روی صحنه آمدند.

** منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما گفت: شب‌های شورانگیز و شکوهمند سی و ششمسن جشنواره فیلم فجر با این جایزه پایان می‌یابد و یقین دارم روزهای خوب سینمای ایران در راه است.  فاصله فیلم ششم تا فیلم اول 38 صدم است و هیچ فیلمی نتوانست از این فاصله عبور کند. به عنوان مسئول خانه سینما و خدمتگزار اهالی سینمای ایران، باید بگویم همدلی و هم پیمانی ما با هیچ تیری از بیرون شکافته نمی‌شود. سینمای ما یکپارچه است و هیچ کس حق ندارد آن را بشکافد.

رییس خانه سینما سیمرغ بهترین فیلم براساس آرای مردم به فیلم مغزهای کوچک زنگ زده تعلق گرفت. شاهسواری از هومن سیدی - کارگردان مغزهای کوچک زنگ زده - خواست تا عوامل فیلمش را روی صحنه بیاورد.

** پخش زنده مراسم اختتامیه سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر از شبکه نمایش در ساعت 22:20 دقیقه به پایان رسید.

این مراسم با حضور سیدعباس صالحی، اسحاق جهانگیری، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، محمود صادقی نماینده مجلس، ابراهیم حاتمی کیا، علیرضا زرین دست، رضا عطاران، پیمان معادی، محمدرضا فروتن، اسدالله یکتا، محمدعلی باشه آهنگر، کمال تبریزی، محمدمهدی حیدریان فرهاد اصلانی، سعید آقاخانی، سیامک انصاری، لیلی رشیدی، لیندا کیانی، غلامرضا موسوی، سحر دولتشاهی، کامران ملکی، شبنم مقدمی، کامبوزیا پرتوی، امین حیایی، مهران احمدی، فرشته طائرپور، سارا بهرامی، هومن سیدی، محمد حسین قاسمی، سیروس الوند، گیتی معینی، محمد خزایی، هادی مقدم دوست برخی از میهمانانی هستند که در برج میلاد حضور دارند.

حاشیه های مراسم

** جمعیت زیاد که بسیاری از آن‌ها غیر سینمایی و غیر رسانه‌ای بودند و ورود آنها به طبقه همکف مرکز همایش‌ها باعث بی‌نظمی شده بود.

** این در حالی است که جای مشخصی برای عوامل فیلم‌ها و نیز خبرنگاران‌ در نظر گرفته شده است، اما تعداد زیادی از مردم عادی که احتمالا از طریق یک برنامه تلویزیونی دعوت شده یا از طریقی دیگر، موفق به ورود شدند که همه هم‌ خواهان نشستن در سالن اصلی بودند و همین باعث شد علاوه بر اینکه بعضی صندلی‌های خبرنگاران اشغال شود، شلوغی و ازدحام زیادی در سالن پیش آمد و دست‌اندرکاران اجرایی جشنواره موفق به بلند کردن مردمی که برخی از آن‌ها به اسم نماینده ارگانی خاص به سالن آمده بودند، نشدند.

** نکته قابل توجه درخواست کارت از سوی افرادی بود که پشت گیت ورود به مجموعه مانده بودند و عده‌ای هم گویا موفق به خرید و فروش کارت شدند.

** سالار عقیلی پس از اجرای یک قطعه موسیقی، از افشین یداللهی یاد کرد که پیش از نوروز 96 براثر سانحه رانندگی از دنیا رفت. عقیلی در ادامه قطعه خون غزل را اجرا کرد و گفت او انگار می دانست در آستانه نوروز و بهار از دنیا می رود.

نظر شما