شناسهٔ خبر: 24056791 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

مدیرعامل توتال: از ترامپ خواسته‌ام در توافق هسته‌ای بماند

مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال گفت که از رییس‌جمهور آمریکا خواسته است به توافق هسته‌ای با ایران پایبند بماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پاتریک پویانه مدیرعامل شرکت بزرگ فرانسوی توتال در گفت‌وگو با روزنامه فایننشیال تایمز، گفت که در حاشیه مجمع داووس که در ماه ژانویه برگزار شد، در دیدار با دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا از وی خواسته است در توافق هسته‌ای با ایران بماند.

وی تصریح کرد: زمانی که فرصت پیدا کردم با رییس‌جمهور آمریکا بر سر میز شام بنشینم از وی این سوال را پرسیدم که آیا ما به اصلاح‌طلب‌ها در ایران فرصت کافی داده‌ایم تا به سمت دموکراسی بیشتر حرکت کنند؟ ما چقدر به آنها فرصت داده‌ایم. فکر می‌کنم که دونالد ترامپ به صحبت‌های من گوش داد هر چند این بدان معنی نیست که وی موافق بوده است.

شرکت توتال که در ژوئیه گذشته یک قرارداد چند میلیون دلاری با ایران برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی امضا کرده است، یکی از حامیان تعامل اقتصادی با ایران به شمار می‌رود.

مدیرعامل توتال تاکید کرد که وی کماکان به طور کامل به این قرارداد پایبند است، اما اگر آمریکا تحریم‌های ایران را باز گرداند این شرکت راه‌های زیادی برای خروج از این قرارداد دارد.

وی ادامه داد: اگر این چارچوب و قواعد بازی تغییر کند به طور قطع ما نیز باید مجددا ارزیابی‌هایی داشته باشیم.

به نوشته فایننشیال تایمز، رییس‌جمهور آمریکا که بارها توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را مورد انتقاد قرار داده به تازگی هشدار داده است که اگر اروپایی‌ها و کنگره آمریکا آنچه وی نقاط ضعف توافق می‌داند را اصلاح نکنند، واشنگتن از توافق خارج خواهد شد.

پویانه همچنین تصریح کرد: خروج آمریکا از این توافق ایران را به گذشته یعنی زمانی باز می‌گرداند که شرکت‌های اروپایی نمی‌توانستند تعاملی با ایران داشته باشند، به ویژه اگر تحریم‌های ثانویه که نهادهای بین‌المللی فعال در ایران را هدف قرار می‌دهد باز گردانده شوند.

شرکت توتال 50.01 درصد از قرارداد پارس جنوبی و شرکت دولتی CNPC چین 30 درصد از این قرارداد را در اختیار دارد و مابقی در اختیار پترو پارس ایران است.

مدیرعامل توتال همچنین گفت که این پروژه در حال پیش‌روی است اما از آنجایی که این شرکت تاکنون تنها 50 میلیون دلار هزینه کرده است اگر شرایط سیاسی تغییر کند با خروج از این قرارداد چیز زیادی از دست نخواهد داد.

فایننشیال تایمز در ادامه آورده است که اگر شرکت توتال مجبور به خروج از این قرارداد شود، CNPC ملزم به تقبل سهم این شرکت فرانسوی خواهد بود به شرط آنکه بتواند از تحریم‌ها پرهیز کند.

پاتریک پویانه در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: زمانی که توافق هسته‌ای میان اوباما و اروپایی‌ها حاصل شد، هدف این بود که فرصتی به اصلاح‌طلب‌ها در ایران از طریق ایجاد شغل و تعامل اقتصادی بیشتر داده شود. اگر ما چنین کاری نکنیم به اصلاح‌طلب‌ها کمک نکرده‌ایم.

وی علاوه بر این گفت: در دیدار با دونالد ترامپ در داووس مساله کره شمالی بیشتر در مرکز توجهات قرار داشت اما من هشدار دادم که اگر توافق با ایران شکست بخورد مسیر دیپلماسی با پیونگ یانگ سخت‌تر خواهد بود.

مدیرعامل توتال در پایان تصریح کرد: من به آنها گفتم که اگر خواهان توافقی با کره شمالی بر سر مساله هسته‌ای هستید اما به طور همزمان می‌گویید که توافق انجام شده با ایران خوب نیست، بنابراین فرصتی به وجود نخواهد آمد.

نظر شما