شناسهٔ خبر: 24051520 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بعیدی نژاد: برجام بهانه ها را از غرب برای اعمال فشار بر ایران گرفت

لندن - ایرنا - حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن، توافق هسته ای (برجام) را دستاوردی مهم در تاریخ انقلاب اسلامی ایران برشمرد و گفت که این توافق بهانه ها را از دست غرب برای اعمال فشار بر ایران گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بعیدی نژاد که شامگاه شنبه در مراسم جشن بزرگداشت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان در لندن «کانون توحید» سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: تحریم‌های اقتصادی عامل فشاری بود تا ایران را در برابر جامعه بین‌المللی قرار دهند و از طرق مختلف اهداف انقلاب اسلامی را شکست بدهند.
وی افزود: برخی تصور می‌کنند که برجام، توافقی اقتصادی است که دستاورد آن محدود به این است که بر اساس آن فقط تحریم‌ها برداشته شود و وضع اقتصادی مردم بهتر شود؛ اما این اشتباه است. هدف اصلی برجام این بود که موانع از سر را کشور برداشته شود و مساله هسته‌ای ایران به‌عنوان موضوع تهدید و امنیتی از دستور کار خارج شود.
سفیر کشورمان با اشاره به این مطلب که بدخواهان انقلاب اسلامی بر اساس فصل هفتم منشور ملل متحد، مساله هسته‌ای ایران را به‌عنوان تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی مطرح کردند، اظهار داشت: آنها تلاش کردند با امنیتی سازی بحث هسته‌ای ایران، راه‌حل این مساله را نیز با اقدام نظامی و تحریم پیوند بزنند. غربی‌ها از سال 2000 تلاش کردند تا برای ایران پرونده هسته‌ای امنیتی ایجاد کنند و آقای یوکیا آمانو (رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) درنهایت اسم این پرونده را پی.ام.دی نامید. این پرونده به دنبال مستندسازی این بود که برنامه هسته‌ای ایران، اهداف نظامی دارد. آنها در تمام شاخه‌های علوم و فنون کشور واردشده و تلاش می‌کردند اثبات کنند که اقدامات مختلف علمی و صنعتی ایران، در راستای تولید بمب هسته‌ای تعریف‌شده است.
وی با اشاره به این مطلب که متخصصین هسته‌ای بین‌المللی اذعان می‌کردند که پرونده هسته‌ای ایران بسیار سنگین است و امکان حل‌وفصل آن جز از مسیرهای سخت و پرداخت هزینه‌های سنگین از سوی ایران، وجود ندارد، افزود: یکی از دستاوردهای مهم برجام این بود که این پرونده بسته شد و آژانس در قطعنامه‌ای به‌طور رسمی اعلام کرد این پرونده بسته‌شده است. یعنی مستند و مستمسکی که برای برخورد با ایران در حوزه‌ی نظامی و امنیتی طراحی کرده بودند، از دست آنها گرفته شد.
سفیر کشورمان در همین حال اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا علیه برجام را نمونه‌ای از مواضع خصمانه این کشور علیه نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: ترامپ بدون پرده عنوان می‌کند که هدف من تغییر نظام ایران است و در مصاحبه اخیر خود رسماً اعلام کرد که ملت ایران یک ملت تروریست است و بایستی با دولت و ملت ایران برخورد کنیم.
وی همچنین با اشاره به صحنه‌سازی اخیر آمریکا برای ایرانی خواندن حمله موشکی یمن به ریاض، گفت: درحالی ‌که در گزارش‌های خود آمریکا آورده شده که موشک‌هایی که حوثی‌ها به سمت عربستان پرتاب کرده‌اند، در هوا منهدم شده است، قطعات پراکنده‌ای را که منشأ آن‌ها معلوم نیست کنار هم جمع می‌کنند تا ادعای بی‌موردی را مطرح کنند.
سفیر کشورمان اظهار داشت: علت این اقدامات واشنگتن این است که با بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دست آمریکا خالی‌شده و این کشور بایستی بهانه دیگری علیه ایران بتراشد تا به توجیه سیاست‌های خصمانه خود بپردازد.
وی گفت: اینکه آمریکا رسماً اعلام می‌کند که درصدد براندازی نظام در ایران است و به اقدامات ساختگی متوسل می‌شود، نشان می‌دهد که آنها از برجام عصبانی هستند، چون ابزار بهانه سازی از دستشان گرفته‌شده است.
بعیدی نژاد در مقدمه و ابتدای اظهاراتش ضمن تبریک به مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به‌مرور تاریخ شکل‌گیری نهضت انقلاب پرداخت و اظهار داشت: انقلاب اسلامی در ادامه مسیر آزادیخواهی ملت ایران در یک دوره تاریخی متمادی بود که از انقلاب مشروطیت شروع شد و برای اولین بار ملت ایران موفق شد اختیارات پادشاه و سلطنت را محدود سازد تا مردم بتواند در چارچوب مجلسی برآمده از انتخاب خود، در تعیین سرنوشت خودشان سهم مؤثری ایفا کنند. اما مشکلاتی که در مسیر ادامه نهضت پیش آمد و تحولات بعدی دوره رژیم پهلوی سبب شد تا اهداف انقلاب مشروطه محقق نشود.
وی افزود: بدین ترتیب مجلس شورای ملی که در قانون اساسی مشروطیت پیش‌بینی‌شده بود نتوانست به اهداف خودش برسد و نه مردم در انتخاب نمایندگانشان نقشی داشتند و نه نمایندگانی که به نام ظاهری ملت در مجلس بودند، ارتباطی با مردم داشتند و نه خواسته ملت را دنبال می‌کردند. بنابراین هیچ ارتباطی در ساختارهای سیاسی کشور میان حکومت و مردم وجود نداشت و مردم هیچ نقشی برای خود در سرنوشت سیاسی خودشان احساس نمی‌کردند.
به گفته بعیدی نژاد؛ انقلاب اسلامی ایران ادامه و تکمیل مسیری بود که از قبل شروع شد و در دوره دولت ملی یک‌بار دیگر اراده ملت ایران برای اینکه سرنوشت خود را به دست بگیرد، با نهضت ملی شدن صنعت نفت همراه شد که آن‌هم متأسفانه با دخالت بیگانه و کودتای 28 مرداد محقق نشد.
سفیر کشورمان در همین رابطه از برخی گفتمان‌هایی که در فضای مجازی مبنی بر تعریف از فضای قبل از انقلاب شکل‌گرفته است، انتقاد کرد و گفت: تصویری که از زمان قبل از انقلاب ارائه می‌شود، کاملاً با واقعیت‌های صحنه در آن زمان، متعارض است. تصویری گاهی نادرست دیده می شود که در آن زمان اوضاع اقتصادی کشور خیلی خوب بوده و آرزو خواهیم داشت یک‌بار دیگر به آن شرایط اقتصادی برگردیم. همچنین فضای قبل از انقلاب اسلامی به‌گونه‌ای تصویر می‌شود که روابط سیاسی کشور با دنیا برخلاف شرایط کنونی، مناسب بوده و لذا صرفاً یک قشر مذهبی بودند که چون خواسته‌هایشان در جامعه قبل از انقلاب تأمین نمی‌شد، دست به اعتراض زدند و خاستگاه انقلاب فقط بخش مذهبی جامعه بود.
بعیدی نژاد گفت: این کاملاً با واقعیت آنچه در دوره قبل از انقلاب وجود داشت، متعارض است. آمارهایی که سازمان ملل متحد ارائه داده همه نشان می‌دهند که در جامعه قبل از انقلاب به‌هیچ‌وجه شرایط اقتصادی مناسبی وجود نداشته است و در برابر فقر گسترده در میان مردم در شهرهای بزرگ و کوچک، تنها بخشی بسیار کوچکی از جامعه از رفاهیات خوبی برخوردار بوده اند.
وی افزود: بر اساس آمارهایی که سازمان ملل متحد ارائه داده، ایران در 25 سال گذشته در کل دنیا به همراه کره جنوبی بیشترین رشد را در توسعه انسانی داشته است. امروز در ایران بالای 95 درصد روستاهای ما به آب آشامیدنی سالم، برق و بالای 85 درصد به تلفن، راه و امکانات بهداشتی، بالای 65 درصد به اینترنت و بالای 60 درصد به گاز دسترسی دارند. این در حالی است که جمعیت ایران از 35 میلیون نفر پیش از انقلاب به 80 میلیون رسیده است. میانگین طول عمر در آستانه انقلاب ٥٥ سال بود که الان به بالای ٧٥ سال رسیده است.
بعیدی نژاد بابیان اینکه تا رسیدن به آرمان‌ها و اهداف بلندی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی پیش‌بینی‌شده، راه طولانی وجود دارد، خاطرنشان ساخت: درعین‌حال راه مؤثری در کشور برای مبارزه با محرومیت‌ها گشوده شده است و اقدامات بسیار مؤثری اتخاذ شده‌اند که باید ادامه هم یابند.
وی افزود تصویر نادرست دیگری که از کشور در زمان گذشته ترسیم می شود این است که رژیم سابق با دنیا ارتباط‌های خوبی داشت؛ اما از این غفلت می‌شود که این ارتباط متأسفانه بر پایه باز گذاشتن دست سلطه قدرت‌های بزرگ در ایران بود که استقلال کشور را مخدوش کرده بود. یکی از دلایل اصلی که مردم انقلاب کردند، رسیدن به استقلال و بریدن از حلقه‌های وابستگی بود که در زمان گذشته کاملاً احساس می‌شد.
وی افزود: امروز افتخار می‌کنیم که هرچند ازنظر اقتصادی مشکلات زیادی داریم، مشکلات مختلفی که همه کشورها کمابیش با آن مواجه هستند، اما در کشورمان خودمان تصمیم می‌گیریم و شاهد نیستیم که کشورهای خارجی در کشور ما امکان مداخله داشته باشند و در تصمیمات ما دخالت کنند.
بعیدی نژاد 'آزادی، استقلال و ایجاد کشوری بر پایه عدالت' را از آرمان‌های مهم انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: البته این آرمان‌ها بسیار بلند و والا هستند که همه باید همواره برای تحقق آن‌ها تلاش کنیم. این گونه نیست که همه این اهداف به یکباره محقق شود و دیگر کاری وجود نداشته باشد. آزادی‌ خود مراتب مختلفی دارد که آزادی های اجتماعی و سیاسی تنها بخشی از آزادی به معنای عمیق فلسفی آن است، انسان همواره باید برای آزادی تلاش کند.
سفیر کشورمان در لندن، همچنین برخی مشکلات اقتصادی کشور و انتظارات مردم در این رابطه را موردتوجه قرار داد و لازمه حل آن مشکلات را وجود بسترهای موردنیاز ازجمله بسترهای اجتماعی - فرهنگی و امنیتی برشمرد.
وی در خصوص بستر اجتماعی فرهنگی و ابعاد غیراقتصادی گفت: اگر کشوری شفافیت در تصمیم‌گیری‌ها و ساختارهایش وجود نداشته باشد و مسئولینش پاسخگو نباشند، نمی‌شود انتظار داشت که فعالیت‌های اقتصادی نیز در آن جامعه رشد کافی بکند. باید ساختارهای حسابرسی، قانونمداری و قانونمندی در جامعه نهادینه شوند. اگر قانون بر جامعه حاکم نباشد، اگر آن شفافیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی وجود نداشته باشد، شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید رشد مناسب اقتصادی را در کشور شاهد باشید.
وی افزود: در خصوص تثبیت نهادسازی، قانون‌گذاری و شفافیت، قدم‌های زیادی برداشته‌شده است که باید تکمیل شوند. حضرت امام خمینی (ره) از همان ابتدای انقلاب اصرار زیادی داشتند که نهادهای قانونی در کشور با نظر مردم شکل بگیرند و قانونمند شوند. نمونه آن اینکه بعد از انقلاب پرشکوه که همه ملت ایران شرکت داشتند، امام فرمودند برای تثبیت نظام جمهوری اسلامی باید همه‌پرسی برگزار شود و مردم، نظر خود را برای تشکیل نظام جدید در همه‌پرسی اعلام کنند. هرچند مردم در جریان انقلاب با مشارکت و ریختن خون خود، هدف خودشان برای تشکیل نظام را اعلام کرده بودند، اما ایشان اصرار داشتند که باید ترتیبات قانونی نهادسازی به‌طور دقیق در جامعه رعایت شود.
سفیر کشورمان گفت: بنابراین قانونمداری و اینکه مدار قوانین کشور روزبه‌روز توسعه پیدا کند و نهادهای کشور، قانونی باشند و همه با مشارکت مردم شکل بگیرند، جزء برنامه های اصلی کشور بوده است که حاصل آن این است که تمام روسای جمهوری ایران و دیگر مسئولین عالی کشور همه با مشارکت و رأی مردم ایران انتخاب شده اند و این خود مساله ساده‌ای نیست.
وی یادآور شد: در منطقه خاورمیانه کشورهایی زیادی نیستند که چنین سابقه تمرین دمکراسی داشته باشند، به ‌طوری‌که 'مردم در تمام صحنه‌های کشور مشارکت داشته باشند و با رأی مستقیم و یا غیرمستقیم خودشان به مسئولین کشور رأی دهند.'
بعیدی نژاد در رابطه با بستر امنیتی به‌عنوان ضلع دیگری از بستر رشد و توسعه اقتصادی کشور، افزود: اگر امنیت در جامعه وجود نداشته باشد، توسعه اقتصادی نمی‌تواند شکل بگیرد. امنیت باید در حوزه سرمایه‌گذاری، اجتماعی و سیاسی وجود داشته باشد تا رشد اقتصادی محقق شود.
وی به تحولات اخیر منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: محیط امنیتی ایران در سال‌های اخیر با تغییرات زیادی روبرو شده است. ازیک‌طرف بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ایران با چند همسایه جدید مواجه شد؛ ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای میانه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و غیره که تبدیل به کشور شدند و برای خود اهداف سیاسی جدیدی تبیین کردند. همچنین در غرب کشور، همسایه عراق هستیم که جنگ هشت‌ساله را داشتیم و امروز عراق با مشکلات عدیده‌ای مواجه است. کمی آن‌طرف‌تر سوریه را می‌بینید، کشوری که می‌گفتند سرزمین ثبات و آرامش است، چون «حافظ اسد» پدر «بشار اسد» همیشه به‌عنوان رهبر بسیار مقتدر و قدرتمندی در سوریه حکومت می‌کرد. اما امروز با دخالت‌های خارجی با چه شرایطی مواجه شده است. از طرف شرق هم با افغانستان و پاکستان همسایه هستیم که با افراط‌گرایی شدید مواجه هستند.
وی همچنین ماجراجویی‌های عربستان در منطقه را از دیگر نگرانی‌های امنیتی برای ایران برشمرد و اظهار داشت که این کشور از طریق باز کردن چندین پرونده سیاسی ناتمام در خاورمیانه، این منطقه را با بحران‌هایی مواجه کرده و خودش هم دچار بحران شده است.
بعیدی نژاد با اشاره به تحلیل اشتباه سعودی‌ها از تحولات منطقه، اظهار داشت: آنها ابتدا نیروهای نظامی خود را در بحرین پیاده و این کشور را از جزیره ای آرام به جزیره‌ای با اغتشاش تبدیل کردند. حکومت بحرین با اکثریت مردم شیعه هنوز نتوانسته به وحدت نظر برسد و عربستان نیز نتوانست با تمام قدرتش مساله بحرین را به سامان برساند.
وی همچنین به بحران دیپلماتیک میان عربستان و قطر اشاره کرد و گفت: در عرض یک هفته قطر به نقطه‌ای رسید که همه احتمال می‌دادند که به‌زودی اشغال خواهد شد، پادشاه را بر خواهند داشت و رژیم تغییر اتفاق خواهد افتاد؛ اما در این مسیر هم سعودی‌ها موفق نشدند. سپس سعودی‌ها پرونده لبنان را باز کردند.
سفیر کشورمان با اشاره به گروگان‌گیری سعد حریری نخست‌وزیر لبنان توسط عربستان و وادار کردن وی به قرائت بیانیه‌ای علیه حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: این در حالی است که حریری دو هفته پیش در کنفرانس داووس اظهار داشت که حزب‌الله مایه ثبات و امنیت لبنان است و بدین ترتیب عربستان در این پرونده هم ناکام ماند.
وی گفت: متأسفانه ثروت نفت عربستان سعودی عاملی برای ایجاد بحران و اغتشاش آفرینی در منطقه شده است. آنها به دلیل اینکه به مسائل احاطه ندارند در اتاق‌های دربسته تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند و آمریکایی‌ها هم که برنامه‌هایی برای منطقه ما دارند از مقامات جوان آنها استفاده می‌کنند و آنها را در مسیری قرار می‌دهند که تصمیماتی بگیرند که جز ناامنی و اغتشاش در منطقه ثمری ندارد. بنابراین ما در چنین منطقه‌ای نمی‌توانیم فقط آرمانی نگاه کنیم.
بعیدی نژاد با این‌حال، بستر امنیتی کشور را مطلوب خواند و با اشاره به اینکه بسترهای اجتماعی و قانونی نیز برای تحولات اقتصادی شکل‌گرفته اند، ابراز امیدواری کرد که در چند سال آینده، بسیاری از اهداف حوزه اقتصادی کشور نیز محقق شود.
وی بابیان این مطلب که ثبات و امنیت ایران در 300 سال گذشته بی‌سابقه بوده است، افزود: متخصصان امنیتی امروز در دنیا اعتراف می‌کنند با توجه به محیط امنیتی که ایران در آن قرار دارد، امنیتی که امروز در ایران شاهد هستیم دستاورد بسیار بزرگی برای کشور است.
سفیر کشورمان در لندن این دستاورد را مرهون مشارکت مردم دانست و گفت: در بنیان انقلاب اسلامی همه‌چیز به مردم برمی‌گردد، انقلاب متعلق به مردم است و در تمام اعصار، مردم حرف آخر را می‌زنند. اگر بتوانیم این دستاورد انقلاب اسلامی را حفظ کنیم، در تمام عرصه‌ها موفق خواهیم بود.
اروپام**هـ ن**1486**

انتهای پیام /*

نظر شما