شناسهٔ خبر: 24038794 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

منندز: از نفوذ خود برای درخطر قراردادن توافق هسته ای ایران استفاده نمی کنم

المانیتور درگزارشی نوشت:هرچند سناتور باب منندز دمکرات از مخالفان صریح برجام است، اما پس از تائید نشدن پایبندی ایران به توافق هسته ای توسط ترامپ، یادآور شد که از نفوذش در جهت به خطر انداختن این توافق استفاده نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نامه نیوزاز این روزنامه، هر چندسناتور باب منندز از حزب دمکرات آمریکا از مخالفان صریح برجام است ، اما هفته گذشته اعلام کرد که باید به برجام پایبند بود. 
'سناتور باب منندز'در این خصوص به المانیتور گفت:'قصد ندارد از قدرت خود به عنوان یک دمکرات پرنفوذ درکمیته روابط خارجی مجلس سنا استفاده کند و توافق هسته ای با ایران را در معرض خطر قرار دهد'.
منندز در عین حال نسبت به تهدیدهای رئیس جمهوری آمریکا و کنار کشیدن از توافق هسته ای با ایران ابراز تردید کرد و گفت:' فکر می کنم رئیس جمهوری ایالات متحده بهتر است به جای تهدید به خروج از برجام، متحدان اروپایی را تشویق کند برای تحریم های بیشتر به واشنگتن بپیوندند و برای بازنگری محدودیت زمانی برجام و سایر کاستی های آن به کمک ایالات متحده بیایند'. 
سناتور منندز که آشکارا از توافق هسته ای با ایران انتقاد می کرد، در رأی گیری سال 2015 به 'سناتور شومر' و 'سناتور کاردین' پیوست و علیه برجام رای داد. لذا در حالی که ترامپ با تهدید به خروج از برجام در صورت ناتوانی کنگره از تصویب قانونی برای برطرف کردن کاستی های توافق هسته ای با ایران را در معرض خطر قرار داده است، طرفداران این توافقنامه بین المللی نگران هستند که سناتور منندز با انجام اقداماتی که برای تهران غیرقابل قبول باشد، موجب فروپاشی برجام شود. 
'جمال عبدی' معاون سیاسی شورای ملی ایرانیان آمریکا و از طرفداران برجام، در این خصوص به المانیتور گفت: 'ما بسیار نگران هستیم 'سناتور منندز' با کمک ترامپ، توافق هسته ای با ایران را پاره کند'. 
عبدی اضافه کرد : ' کاردین همچنین در میان شمار اندک دمکرات هایی بود که در حمایت از برجام رأی نداد، اما در برابر تلاش های جمهوریخواهان برای از بین بردن برجام مبارزه کرد. منندز هم کسی است که علیه آغاز جنگ عراق رأی داده است (در سال 2003)، بنابراین امیدوارم او درک لازم از آنچه دونالد ترامپ قصد دارد با از میان بردن توافق هسته ای با ایران و راه اندازی جنگی دیگر، به آن برسد را داشته باشد و برای پیشگیری از وقوع هرج و مرجی دیگر در خاورمیانه تلاش کند'.
دراین میان باید اضافه کرد که سناتور منندز گرچه با تهدیدهای ترامپ برای خروج از برجام مخالفتی نکرده بود، اما از تصمیم دونالد ترامپ در ماه اکتبر برای تائید نکردن پایبندی ایران به این توافق، انتقاد کرد.
منندز ماه گذشته درمجلس سنای آمریکا گفت:'سرباز زدن ترامپ از تائید پایبندی ایران به توافق هسته ای تلاشی توخالی برای عمل به وعده های تبلیغاتی بود و این در حالی است که همچنان به ایران اجازه داده می شود از مزایای برجام بهره مند شود.این تصمیم بدون تعیین مسیری روشن و بدون پیشنهاد خاصی که بتواند حمایت بین المللی و متحدان اروپایی را به دست آورد، گرفته شده است. '
رئیس جمهوری آمریکا 22 دی ماه ضمن تایید برجام، تعلیق تحریم های هسته ای علیه ایران را که هر 120 روز یکبار باید تمدید شود، امضا کرد.
به گفته مقام های کاخ سفید، ترامپ گفته است این آخرین باری است که چنین کاری می کند و در صورتی که کنگره و متحدان اروپایی واشنگتن موفق به اصلاح برجام به صورت دلخواه او نباشند، از این توافق خارج می شود.
'تارنمای المانیتور از فوریه 2012 توسط 'جمال دنیل' یکی از عرب‌های آمریکایی تبار در واشنگتن، دی.سی. پایه گذاری شد. المانیتور به جمع‌آوری گزارش و تجزیه و تحلیل در مورد خاورمیانه از جمله خلیج فارس، مصر، ایران، اسرائیل، دولت فلسطین و دیگر کشورها می‌پردازد. این تارنما با رسانه‌های بزرگ خبری در خاورمیانه نیز همکاری می‌کند'. 

نظر شما