شناسهٔ خبر: 24038645 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اگر رفتار آمریکا با برجام، بازی سیاسی نباشد؛ یک خطای بزرگ تاریخی و استراتژیک است/ایران راه حل مشکلات منطقه‌ای را صرفا سیاسی می‌داند

صاحب‌خبر -

رئیس جمهور گفت: ایران راه حل مشکلات منطقه‌ای را صرفا سیاسی می‌داند.

اگر رفتار آمریکا با برجام، بازی سیاسی نباشد؛ یک خطای بزرگ تاریخی و استراتژیک است/ایران راه حل مشکلات منطقه‌ای را صرفا سیاسی می‌داندبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر امروز در دیدار سفرا و رؤسای نمایندگی‌ها و سازمان‌های خارجی مقیم تهران اظهار کرد:کشورهای جهان در بیش از دو قرن پیش و یا حدود 150 سال قبل ارتباطشان با یکدیگر به دلیل شرایط حمل و نقل یک ارتباط تنگاتنگ و نزدیک نبود.

 رئیس جمهور افزود: مدرن شدن وسایل حمل و نقل از قبیل کشتی،‌ هواپیما،‌ قطار و ارتباطات مالی و نقل و انتقال پولی موجب نزدیک‌تر شدن روابط کشورها به یکدیگر شد.

 وی با تاکید بر اینکه در این وضعیت جهان در پاردایمی جدید قرار گرفت، افزود: کشورهایی صاحب تکنولوژی، کارخانه‌های بزرگ و پیشرفت در صنعت بودند و از طرف دیگر کشورهای فراوانی هم که دارای منابع بسیار غنی زیرزمینی بودند از این تکنولوژی فاصله داشتند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی گفت: از اینجاست که روابط جدیدی میان جهان پیشرفته و جهان در حال توسعه به وجود می‌آید که متاسفانه عادلانه و منصفانه نیست؛ کشورهای صنعتی با قیمت‌های نامناسب منابع کشورهای در حال توسعه را منتقل می‌کنند و محصولات صنعتی را نیز به قیمت نا عادلانه و بالاتر به همین کشورها می‌فروشند لذا مسیر روابط استثماری و استعماری از اینجا آغاز شد. 

 رئیس جمهور اضافه کرد:‌ به دنبال این روابط ناصحیح ملت‌هایی در سطح جهان ناچار به قیام و انقلاب شدند. سال پیش انقلاب اسلامی به دلیل تحقیر ملت ایران از طریق مداخلات آمریکا در این کشور و زیر پا گذاشتن احساسات مذهبی و دینی صورت گرفت. مردم توانستند انقلاب یزرگی را به ثمر برسانند و پیام جدیدی را به جهانیان ارسال کنند

 وی با بیان اینکه پیام انقلاب ما نه صدور یک مدل حکومتی به کشورهای منطقه  و نه صدور انقلاب به معنای تحمیل و تجاوز نسبت به کشورهای مختلف بود، گفت: پیام انقلاب ما استقلال، مداخله نکردن بیگانگان در کشور و خواستار یک روابط منصفانه و عادلانه با جهان بود. 

 روحانی با بیان اینکه در 40 سال اخیر جهان تحولات جدیدی به خود دید،‌ اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نظام کمونیستی در جهان تقریبا برچیده شد، اقتصادهای دولتی پایان خود را اعلام و اقتصاد را به بخش خصوصی و مردم واگذار کردند.

 وی ادامه داد: دموکراسی شکل جدیدی در جهان به خود گرفت. کشورهای صنعتی از لحاظ صنعت اشباع شدند. با استقلال بانکهای مرکزی در دنیا تورم حداقلی با ثبات در بیش از 90 درصد کشورهای جهان استقرار پیدا کرد و این موارد دست به دست هم داد تا بخشی از تولیدات صنعتی از کشورهای پیشرفته به کشورهای جهان سوم منتقل شود و از اینجا تولید جهانی آغاز شد.

 رئیس جمهور تصریح کرد: مثلا بخشی از قطعات یک خودرو در یک کشور ساخته و بخش دیگری در کشور دوم و در کشور سوم محصول نهایی صادر شود. این مسئله در سایه اعتماد کشورها به یکدیگر،‌ قوانین و مقررات تجاری و بین‌المللی و ارتباط نزدیکتر شکل گرفت. 

روحانی افزود:‌ آنچه امروز در پیشرفت کشورهای شرق آسیا از چین گرفته تا اندونزی و مالزی و دیگر کشورها در سایه این تحول و پارادایم جدید است؛‌ متاسفانه در این پارادایم جدید کشورهای منطقه و خاور میانه جدا ماندند و وارد این زنجیره اقتصاد جهانی نشدند و دلایل آن هم مختلف است. عدم امنیت کافی می‌‌تواند یکی از آنها باشد، حضور و مداخلات قدرت‌های بزرگ در منطقه یکی از آنهاست و سرکشی و تجاوز اسرائیل در منطقه که حدود 70 سال است منطقه را ناآرام کرده و از سوی دیگر همه به دست هم داده تا منطقه خاور میانه نتواند رشد،‌ پیشرفت و توسعه لازم را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند دروازه‌ای برای حضور کشورهای منطقه در پارادایم جدید باشد، افزود:  ‌12 میلیون نفر تحصیلکرده دانشگاهی در ایران داریم و 4 میلیون نفر هم در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند.

 رئیس جمهور افزود: زنان جامعه ما پیشرفته، تحصیل کرده، دارای فرهنگ حضور اجتماعی،‌کار و فعالیت‌اند بنابراین در این زمینه فرصتی هست که زنان بتوانند از فرصت اقتصاد و اشتغال جدید استفاده کنند.

روحانی، نفت، گاز و پتروشیمی را از فرصت‌های دیگر سرمایه‌گذاری در ایران دانست و گفت: در 2 سال اخیر تفاهمنامه و قراردادهای خوبی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی منعقد شده و یا در حال انعقاد است و آمادگی داریم در این حوزه نیز شاهد سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌تری باشیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما به راحتی می‌توانیم یک میلیون بشکه در روز صرفه‌جویی کنیم و این به معنای 22 میلیارد دلار در سال است. در این زمینه بستر بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری به وجود آمده و کشورهای پیشرفته و صنعتی در زمینه صرفه‌‌جویی انرزی می‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

وی گفت: این یک سرمایه‌گذاری مناسبی است  و به همین دلیل دولت دوازدهم در یک فرصت کوتاه 3 الی 4 ساله همه خودروهای فرسوده را از ناوگان حمل ونقل خارج می‌کند. 

 روحانی تاکید کرد: منطقه ما برای حضور در اقتصاد جدید،‌ پارادایم نیاز به امنیت دارد و این امنیت منطقه‌ای برای ایران و همه کشورها بسیار مهم تلقی می‌شود. 

رئیس جمهور ادامه داد: خطر تروریسم و  تجزیه جز مسائلی است که منطقه ما را تهدید می‌کند و جمهوری اسلامی در هر دو زمینه در سال‌های گذشته بسیار فعال بوده و راه‌حل مشکلات منطقه را صرفا سیاسی می‌داند.

وی بیان کرد: راه‌حل نظامی و مداخله های خارجی و سرازیر کردن سلاح‌، راه‌حل مناسبی برای حل و فصل مشکلات نیست و باید مشکلات منطقه از طریق گفتگو و روش های سیاسی به ثبات و امنیت کامل برسد.

روحانی تاکید کرد: گر کشوری تصور می‌کند که از طریق تقویت تروریسم، مداخلات خارجی و یا بمباران کشورهای همسایه می‌تواند به نتیجه مطلوب برسد در خطا و اشتباه است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه بیش از گذشته فعال باشد. البته در این راستا همکاری همه کشورها، ضروری است.

روحانی اضافه کرد: امروز شاهد روابط سه جانبه و چند جانبه کشورها در منطقه هستیم و چنین روابطی را به نفع صلح و ثبات در منطقه می‌دانیم. 

 روحانی ادامه داد: برجام یک مدل بسیار مهم با رویکرد صلح‌آمیز برای حل و فصل مشکلات و مسائل جهانی است،‌ این رویکرد می‌تواند منطقه و جهان را از امنیت بیشتر منتفع کند و از روابط اقتصادی بهتر و همکاری برای حل و فصل معضلات جهانی و منطقه محروم کند.

وی افزود: اگر طرف‌های برجام به همه تعهدات خود عمل می‌کردند و  آمریکا به تعهدات خود پایند می‌ماند امروز شاهد منطقه‌ای بهتر و روابط سیاسی مناسب‌تری در جهان بودیم. اگر برجام به طور کامل اجرایی و عملیاتی می‌شد، ایران برای آنکه در سایر مسایل پیچیده و مهم با دیگران وارد گفتگو شود، آماده بود.

 رئیس جمهور افزود: اگر رفتار آمریکا با یک بازی سیاسی نباشد و تصمیم برای کنار کشیدن از این تعهد بین‌المللی داشته باشد، به صراحت می‌گویم که یک خطای بزرگ استراتژیک است و تاریخ و جهان شاهد خواهد بود که بزرگترین خطای آمریکا در روابط سیاسی با جهان و بویژه با منطقه ما خواهد بود.

 روحانی بیان کرد: امیدوارم نه تنها برجام پایدار بماند بلکه مدل مناسبی برای حل معضلات و مشکلات در منطقه و جهان باشد. ایران هیچ‌گاه تعهداتش را زیر پا نگذاشته است و حتی در زمان تغییر نظام به قوانین حکومت قبل متعهد ماندیم.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع برجام نیز ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود اما اگر آمریکا در این زمینه دچار اشتباه شود خسارت‌های فراوانی خواهد دید و ایران با داشتن راه حل های مناسب، برای آن شرایط نیز آماده است.

رئیس جمهور  گفت: اراده ما روابط دوستانه با تمامی کشورهایی است که نسبت به ملت ایران و منافع ملی ایران مطامع غیرقانونی ندارند و ما می‌خواهیم روابط دوستانه خود را به نفع ایران و جهان ادامه دهیم.

انتهای پیام/

نظر شما