شناسهٔ خبر: 24006481 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در نشست کمیته علمی همایش خبر خوب، رسانه مسئول مطرح شد

رسالت خبرگزاری، انتشار اخبار خوب و بد است نه تفکیک اخبار/ سواد رسانه‌ای، لازمه جامعه و آشنایی مردم با اخبار است

رئیس دانشگاه مذاهب گفت: خبرگزاری مانند یک آینه است و نباید اخبار را تفکیک کند، بلکه باید تمام اخبار خوب و بد را منتشر کند به همین دلیل چیزی به عنوان رسانه مسئول در کشور نداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار رسانه فارس، سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه مذاهب در نشست کمیته علمی همایش خبر خوب، رسانه مسئول که در دانشکده خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: خبرگزاری‌ها مانند یک آینه هستند و باید اخبار خوب و بد را به جامعه منتقل کنند. وظیفه خبرگزاری جدا کردن اخبار خوب و بد از یکدیگر نیست. به همین منظور خبرگزاری مسئول وجود ندارد.

وی ادامه داد: خبرگزاری مسئول اصلاح جامعه نیست و زمانی مشکلات ایجاد می‌شود که بخواهیم اخبار را گزینشی منتشر کنیم.

در ادامه این مراسم کاظمی‌دینان رئیس انجمن روابط عمومی ایران با بیان اینکه باید هم اخبار خوب و هم اخبار بد را منتشر کنیم، اظهار داشت: مسئله اصلی این است که بدانیم خبر بد را به چه شکل منتشر کنیم تا حال افراد بد نشود.

وی افزود: حتی با انتشار اخبار بد نیز افراد ابتدا آگاه شده، سپس دانا می‌شوند و توانمندی پیدا می‌کنند. در نتیجه فرد توانمند می‌تواند خود را کنترل کرده و شاد باشد.

کاظمی‌دینان با بیان اینکه خبر خوب به این معنی نیست که تنها اخبار خوب را منتشر کنیم، افزود: باید اخبار بد را با زمینه مناسب به جامعه انتقال دهیم، بعلاوه اخبار باید به‌طور کامل بازگو شود و کلی‌گویی نشود.

رئیس انجمن روابط عمومی ایران با بیان اینکه خبر خوب حال افراد را خوب می‌کند، ادامه داد: خبر خوب موجب تعامل در میان مردم می‌شود. وظیفه رسانه‌ها انتقال اخبار خوب و به‌موقع به جامعه است.

وی با تأکید بر سواد رسانه‌ای گفت: متأسفانه در جامعه دکتر به تعداد زیاد وجود دارد اما سواد رسانه‌ای نداریم.

در بخش دیگری از این مراسم ناصحی یکی از اساتید روانپزشکی با اشاره به تأثیر خبر خوب در سلامت عنوان کرد: در سلامت روان مسئله خبر خوب مطرح می‌شود، به ویژه در زمینه روانشناسی اجتماعی و تأثیر اخبار، نقش رسانه‌ها بسیار مؤثر است، اما متأسفانه امروزه بیشتر رسانه‌ها به جنبه منفی اخبار می‌پردازند.

ناصحی با اشاره به نقش رسانه‌ها در حوزه خبر خوب و سلامت تصریح کرد: در این زمینه دو موضوع وجود دارد؛ مسئله اول نحوه بیان اخبار بیماری‌ها است که در این زمینه باید توجه کنیم که آیا اصل خبر بد را به مردم انتقال دهیم یا خیر و اگر قرار است اخبار بد را صراحتاً بیان کنیم، باید بدانیم که با چه زمینه‌ای و چگونه آن را منتقل کنیم.

وی ادامه داد: موضوع بعدی نحوه انعکاس اخبار خودکشی‌ها در جامعه است. موضوع موردسوال در این زمینه این است که آیا باید اخبار خودکشی منتشر شود یا خیر؟ اما نحوه بیان این‌گونه اخبار بسیار مهم است؛ چراکه می‌توان خبر خودکشی را به‌طوری داد که این عامل در جامعه افزایش یابد.

این روانپزشک افزود: مانند اینکه خبر خودکشی یک فرد مشهور را منتشر کنیم که در این‌صورت به دلیل الگوبرداری ممکن است موجب افزایش آمار خودکشی بشود، اما می‌توانیم با مطرح کردن عوارض خودکشی در اخبار از افزایش آن جلوگیری کنیم.

ناصحی همچنین به تأثیر مستقیم و غیرمستقیم فیلم‌ها نیز بر سلامت روان تأکید کرد.

در ادامه این نشست شیخان استاد دانشگاه صداوسیما گفت: در سال 57 خبر خوب برای کشور رفتن شاه و آمدن امام بود که موجب خوب شدن حال مردم شد. یکی از وظایف خبرگزاری فارس برجسته کردن فتوحات دولت و حکومت بعد از انقلاب است که موجب خوب شدن حال مردم می‌شود.

شیخان با بیان اینکه خبر خوب دارای یک زیرساخت است، افزود: رسانه مسئول که به دنبال انتشار اخبار خوب است، حقوق مردم و ملت‌ها را تضییع نمی‌کند. در نتیجه رسانه‌هایی که حقوق مردم را تضییع می‌کنند، رسانه مسئول نخواهند بود.

وی با بیان اینکه همایش خبرگزاری فارس در حوزه خبر خوب می‌تواند در سطح بین‌المللی منعکس شود، گفت: باید برای کار کردن بر روی این حوزه و توسعه آن از اساتید حوزه و محققان این حوزه کمک بگیریم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خبر خوب یک اثر مثبت بر روی جامعه دارد، ادامه داد: خبر خوب باید کرامت، برابری و آزادی برای مردم داشته و شادی را برای مردم ایجاد کند. رسانه مسئول نیز باید حلقه وصل بین این مسئله باشد و برای پیشرفت مادی، رفاه و آرامش مردم تلاش کند.

شیخان ادامه داد: رسانه مسئول در حوزه مخاطب و آگاهی‌رسانی، رسالت انتقال خبر درست و آشکار کردن ماهیت رسانه‌هایی که اخبار بد می‌دهند را دارد.

وی با بیان اینکه خبر خوب منافع ملی، مردم و منافع ملل را در سطح بین‌الملل در برمی‌گیرد، عنوان کرد: ما نباید دلخوش به خبری باشیم که برای ما امیدبخش بوده اما برای ملل دیگر ناامیدکننده باشد؛ چراکه خبر خوب باید سیطره انسانی و جهانی را شامل شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خبر خوب منافع ملی را در برمی‌گیرد افزود: مسئله خبر خوب فقط مربوط به خبرگزاری فارس نیست؛ چراکه خبر خوب به تعالی بشر کمک می‌کند.

شیخان با بیان اینکه رسانه‌ها برای ماهیت و منافع خود مهندسی ذهن انجام می‌دهند، تصریح کرد: رسانه‌ها باید به‌دور از مسائل سیاسی، افتخارات بعد از انقلاب را منعکس کنند؛ چراکه اصالت خبر خوب در برگیرنده منافع ملی بوده و به هیچ دولتی وابسته نیست.

در بخش دیگری از این مراسم دستور استاد دانشگاه صداوسیما با اشاره به رویکرد خبر خوب و تعلیم و تربیت و پیامد آن گفت: فعالیت‌های خوبی در نظام آموزش ما در حال انجام است و رویکرد خبر خوب انعکاس‌دهنده این تغییرات است.

دستور با بیان اینکه وظیفه آموزش و پرورش آماده کردن افراد برای آینده است، ادامه داد: فرایندهای خوبی در زمینه معلم خوب و دانشجوی خوب در حال انجام است که همگی در زمره اخبار خوب محسوب می‌شوند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برای یادگیری هر چیزی ابزار آن لازم است و برای خبرخوب هم باید بدانیم چگونه این خبر ایجاد می‌شود، اظهار داشت: در حوزه مسائل شناختی مانند فهمیدن و اندیشیدن، اخبار باید مورد بررسی قرار گیرند تا سطح آنها از نظر خوب یا متوسط بودن معلوم شود.

وی ادامه داد: در زمینه عاطفی نیز که مسائل مربوط به احساسات فردی است باید توجه کرد که آیا اخبار برای فرد ارزش وجودی دارد یا خیر. در نتیجه در خبر خوب و چینش آن باید به اولویت و نظر مخاطبان توجه داشته باشیم.

دستور با تأکید بر سواد رسانه‌ای بیان داشت: زمانی می‌توانیم خبر خوب را به عنوان یک مسئله تربیتی در نظر بگیریم که آموزش سواد رسانه‌ای برای آن انجام شود و مردم با آن آشنا شوند. امروزه جامعه نیاز به آموزش سواد رسانه‌ای به ویژه در مسائل پیش رو دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروز نیاز جامعه خبر خوب است، افزود: باید بتوانیم خبر خوب و رسانه خوب را در موضوع همایش‌های خود قرار دهیم. خبر خوب تنها یک خبر نیست، بلکه یک بسته اخبار است. بعلاوه بیلبوردها و فیلم‌های کوتاه 30 الی 80 ثانیه تأثیر بیشتری نسبت به متن خبر دارد.

وی با بیان اینکه سبک زندگی امروز به خبر خوب گره خورده است، تأکید کرد: خبر خوب، خبری است که عواطف و احساسات افراد را تحریک کند. خبر خوب باید ما را برای شرایط زندگی آماده کرده و افراد را از خشم و ناراحتی روحی دور کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما