شناسهٔ خبر: 24001233 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در دومین نشست هم‌اندیشی "خبر خوب، رسانه مسئول" مطرح شد

خبر خوب موجب تعالی و بلوغ افراد می‌شود/ وظیفه خبرگزاری انتقال همه اخبار به جامعه است نه تفکیک اخبار

معاون پژوهشی خبرگزاری فارس، گفت: نگاه ما به خبر خوب به عنوان یک ساحت دینی و جهان‌بینی و یک زاویه نگاه و رویکرد است. زاویه نگاه ما به پدیده‌ها می‌تواند خبر خوب را روشن‌تر کند، چرا که خبر خوب موجب تعالی و بلوغ افراد می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، دومین نشست هم‌اندیشی سلسله‌ نشست‌های مقدماتی همایش خبر خوب رسانه مسئول در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس برگزار شد.

بنی‌هاشمی: ریشه خبر خوب در عبارت «یا من اظهرالجمیل» است

در این نشست بنی‌هاشمی معاون پژوهشی خبرگزاری فارس، گفت: از زمانی که طرح مسئله خبر خوب و رسانه مسئول در جامعه عنوان شده آراء مخلتفی را در این خصوص دریافت کرده‌ایم و متوجه شدیم که باید منظور خود را از این موضوع برای حصول فهم مشترک به مخاطب برسانیم تا هدف برنامه‌ریزی‌شده در این خصوص به دست آید.

وی افزود: سال‌ها بحث و تئوری گود نیوز و بدن یوز که واژه‌های غربی است در رسانه‌های ایران وجود دارد در حالی که این موضوع به لحاظ ایدئولوژیک و معرفتی با اصول، اعتقادات و شرایط کشورمان فاصله زیادی دارد.

معاون پژوهشی خبرگزاری فارس تصریح کرد: با آنکه برخی اخبار بد در جامعه وجود دارد اما می‌دانیم که ده‌ها برابر آن اخبار خوب وجود دارد اما خبر خوب کمتر بازتاب در جامعه‌مان دارد اما ما می‌کوشیم این موضوع را توسعه دهیم.

وی اظهار داشت: نگاه ما به خبر خوب به عنوان یک ساحت دینی و جهان‌بینی و یک زاویه نگاه و رویکرد است. زاویه نگاه ما به پدیده‌ها می‌تواند خبر خوب را روشن‌تر کند.

وی تصریح کرد: خبر خوب باید انسان را به سمت تعالی و دوست داشتن سوق دهد چرا که خبر خوب خیرخواهانه است.

معاون پژوهشی خبرگزاری فارس با بیان اینکه سه ساحت برای خبر خوب دیده شده اظهار داشت: ساحت ذاتی خبر خوب، ساحت رفتاری و اجتماعی خبر خوب و ساخت فنی و تخصصی، سه ساحت مطبوع هستند.

وی اظهار داشت:‌ ریشه خبر خوب در عبارت «یا من اظهرالجمیل» در دعای جوشن کبیر است که دستورالعمل رفتاری مطلوبی را به ما می‌آموزد.

بنی هاشمی تصریح کرد: ذات خبر خوب انسان را به بلوغ معرفتی می‌رساند ضمن اینکه خبر خوب شجاع و بسیار راستگو است به همین دلیل ما پایه خبر خوب را صداقت و عدالت می‌دانیم.


وی گفت: حمایت ملت ایران از مصیبت کشتی سان چی می‌تواند خبر خوب باشد ضمن اینکه رسانه هم می‌تواند در واقعه سانچی این موضوع را برجسته‌تر از دیگر اخبار کند.

معاون پژوهشی خبرگزاری فارس اظهار داشت:‌مدل بیان خبر و انتشار اخبار بسیار مهم است اما ما به دنبال آن نیستیم که همه اخبار را به عنوان گل و بلبل به مردم ارائه دهیم.

بنی هاشمی گفت:‌در ساحت ویژگی‌های اجتماعی و رفتاری خبر خوب می‌کوشیم رفتارهای خوب را به جامعه تسری دهیم ضمن اینکه خبر خوب دارای تکنیک‌های فنی است. در حالی که رسانه مسئول بر همین اساس نفع خود را از اخبار مهم نمی‌داند بلکه اثر بر روی مخاطب را مهم تلقی می‌کند.

وی تصریح کرد: تکنیک‌های خبرنویسی در خبر خوب بسیار مهم است.

معاون پژوهشی خبرگزاری فارس گفت: در پیش‌همایش 26 دی ماه برند خبر خوب به جامعه معرفی شدو جامعه از اهداف ما تنها موضوعاتی کوچک را متوجه شد و قرار است همایش اصلی ما در اسفندماه برگزار شود

بنی‌هاشمی افزود:‌تولید خبر خوب و گام برداشتن در این مسیر توسط سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادها از دیگر اهداف مدنظر خبر خوب است.

وی افزود: دبیرخانه موجود در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس و همچنین بسته آماده شده خبر خوب از این هفته منتشر خواهد شد.

معاون پژوهشی خبرگزاری فارس اظهار داشت: خبر خوب و رسانه مسئول از مفاهیم اعتقادی ما و تعالی‌دهنده معرفت ماست ضمن اینکه باید رسانه‌ها بدانند که انتشار هر خبری عواقبی را در پی دارد.

بنی‌هاشمی در مورد جزئیات همایش خبر خوب که در نیمه اول اسفند برگزار خواهد شد، گفت: روز اول این همایش به ارائه مقالات اختصاص دارد ضمن اینکه در روز دوم هم موضوعات دیگری را دنبال خواهیم کرد همچنین 5 کارگاه جنبی در این همایش پیش‌بینی شده است.

وی گفت: در اردیبهشت یا خرداد سال آینده هم بخش بعدی موضوع خبر خوب را کلید خواهیم زد.

معاون پژوهشی خبرگزاری فارس تصریح کرد: تکنیک زاویه نگاه در کارگاه‌ها، تکنیک نوشتار، کارگاه پلیس و خبر خوب، کارگاه تکنیک خبر خوب،‌کارگاه دین و خبر خوب، کارگاه عکاسی و خبر خوب، کارگاه سلامت و خبر خوب از کارگاه‌های در نظر گرفته در همایش خبر خوب اسفند ماه است.

وی تأکید کرد: قرار نیست خبرهای بد در رسانه‌ها حذف شوند، بلکه می‌کوشیم اخبار خوب را که هم اکنون در رسانه‌ها گم شده‌اند را ضریب بیشتری دهیم.

حسنی دخت: اعتماد مردم به کار خبرنگاری زمینه ساز ایجاد معنای ذهنی خبر خوب در مخاطب است

در ادامه این نشست سوسن حسنی‌دخت مجری اخبار صدا و سیما گفت:‌ در تعریف خبر خوب و رسانه مسئول به دنبال تأثیرگذاری های مثبت در جامعه هستیم . شاید تهیه خبر خوب در برخی حوزه ها مانند حوزه های اجتماعی سهل تر باشد اما وقتی سایه سنگین سیاست بر رسانه حاکم می شود تهیه و ارائه خبر خوب دشوارتر می گردد. چون با این رویکرد ، به تدریج اعتماد مردم نسبت به خبرها کاهش می یابد.

وی افزود: معنای عدالت در خبر ، که اقای شیخان مطرح فرمودند مفهومی کلی است چرا که مثلا عدالتی که خبرگزاری فارس به دنبال آن است، بر اساس رویکردی خاص بوده و در دیگر رسانه‌ها ممکن است این مفهوم متفاوت باشد.

این مجری اخبار صدا و سیما اظهار داشت: اعتماد مردم لازمه تداعی مفهوم خبر خوب است. ضمن انکه خبر خوب باید از میزان  اقناع کنندگی بالایی برخوردار باشد . در این صورت است که مخاطب خبر ما را خبری خوب تلقی می کند . خبری بر پایه اعتماد و با درجه اقناع کنندگی بالا که نتیجه آن تاثیرگذاری مثبت از منظر اهداف رسانه ای خواهد بود.

حسنی‌دخت تصریح کرد:‌ متأسفانه اعتماد مردم به کار خبرنگاری پایین آمده است . نباید برداشت مردم از خبر خوب تنظیم شده، فریب آشکار آنها باشد.

وی تصریح کرد: جوامع مختلف درباره موضوعات یکسان معانی ذهنی متفاوتی دارند که همین معانی ذهنی مبنای تلقی آنان از خوب و یا بد بودن خبر است .

 

 

 

اسماعیلی: باید تعریف خود از خبر خوب و رسانه مسئول را بیان کنیم

در ادامه این نشست خانم اسماعیلی رئیس انجمن مشاوره ایران گفت:‌ هر ذهنی ابعاد و زوایای مختلفی دارد که در دست ما نیست لذا صاحبان رسانه و اصحاب رسانه باید در این فضا برای خود جا پیدا کنند و باید کاری کرد که اذهان مردم فقط در اختیار رسانه مسئول قرار گیرد.

اسماعیلی افزود:‌ ذهنیت برخی مخاطبان درباره تعدادی از رسانه‌ها خاص است به طوری که اگر خبر خوب هم تولید شود آنها برداشت‌های خود را خواهند داشت.

وی اظهار داشت:‌خبرگزاری فارس باید تعریف خود از خبر خوب و رسانه مسئول را بیان کند ضمن اینکه خبر خوب نباید متعلق به یک جناح خاص باشد که در این صورت موفق نخواهیم بود.

وی تصریح کرد: باید دانش واژگان را به خوبی شناخت و فضاها را به خوبی تبیین کرد تا در اجرای خبر خوب و رسانه مسئول موفق شویم.

موسویان: برای سال جاری جامعه هدف "خبر خوب - رسانه مسئول" را خبرنگاران تلقی کنیم

در ادامه این نشست سید مرتضی موسویان -رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد- اظهار داشت: بهتر است برای سال جاری جامعه هدف مدنظر خبر خوب رسانه مسئول را جامعه خبرنگاران تلقی کنیم و در سال آینده و همایش‌های بعدی این جامعه هدف را توسعه دهیم.

موسویان تأکید کرد: باید برای مخاطب عام خبر خوب برنامه‌ریزی ویژه‌ای صورت گیرد.

وی گفت:‌ منافع ملی در اخبار و رسانه‌ها باید منجر به عوامل مختلف و نگاه‌های مشترک شده تا قدم‌های مطلوب در این مسیر برداشته شود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برند خبر خوب رسانه مسئول بسیار ارزشمند است چرا که می‌توانند سازنده خبر را به سمت تولید خبر خوب سوق دهد.

وی گفت: وقتی خبر خوب برند شد تداعی‌کننده مفاهیمی خاص و دارای بار معنایی ویژه‌ای است ولی باید به مردم بگوییم که منظور و هدفمان از خبر خوب چیست.

موسویان اظهار داشت: مسئولیت‌پذیری در رسانه‌های نوین بحثی مهمی است چرا که تعامل را به ارمغان بیاورند آن وقت است و با این کار راه خود را از رسانه جمعی جدا کرده‌اند همچنین با آمدن رسانه‌های جدید و رؤیت مردم و پررنگ کردن نقش آنها رسانه‌های سنتی در حال از بین رفتن هستند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هم اکنون با دنیایی مواجه هستیم که هر کسی تصمیم بگیرد می‌تواند رسانه اختصاصی داشته باشد.

وی اظهار داشت: در دیدار ادمین‌های کانال‌های خبری متوجه شدیم که میانگین سنی آنها بین 23 تا 24 سال است که این افراد نه دوره‌های آموزشی خبری شرکت کرده‌اند و نه اجزای خبر را می‌دانند در حالی که هم اکنون در حال تغذیه و اطلاع‌رسانی به مردم هستندو

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گاهی اوقات یک گروه خانوادگی در شبکه اجتماعی از یک روزنامه محلی مخاطب بیشتری دارد لذا باید مسئولیت‌پذیری و همچنین شناخت هنجار توسط تولیدکنندگان خبر را امری حیاتی بدانیم. به همین دلیل سواد رسانه‌ای به دنبال آن است که این موضوع را در جامعه تسری دهد.

موسویان خاطرنشان کرد: بر اساس برخی پژوهش های صورت گرفته مشخص شده است که افزایش تولید ناخالص ملی مساوی است با افزایش تولید رسانه‌ای.

وی افزود: باید خبر خوب و یا فضای مجازی و یا خبر خوب و شهروند‌خبرنگار را در همایش خبر خوب و رسانه مسئول که در اسفند ماه و در سال آینده برگزار می‌شود را مدنظر قرار داد.

 رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: اگر مسئولیت‌پذیری از سوی منتشرکننده خبر خوب وجود نداشته باشد شرایط سختی به وجود خواهد آمد ضمن اینکه دولت‌ باید همواره تنظیم‌گری را در امور را آغاز کند و نه صرفا به موضوع مجوز‌گری اهمیت دهد چرا که با تنظیم‌گری، بسترسازی و هنجار گری به وجود خواهد آمد.
 

نواب: رسالت خبرگزاری انتقال همه اخبار خوب و بد به جامعه است

در ادامه این نشست، سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه مذاهب، گفت: خبرگزاری‌ها مانند یک آینه می‌باشند و باید اخبار خوب و بد را به جامعه منتقل کنند. وظیفه خبرگزاری جدا کردن اخبار خوب و بد از یکدیگر نیست. به همین منظور خبرگزاری مسئول وجود ندارد.

وی ادامه داد: خبرگزاری، مسئول اصلاح جامعه نیست و زمانی مشکلات ایجاد می‌شود که بخواهیم اخبار را گزینشی منتشر کنیم.

کاظمی‌دینان: مسئله اصلی در انتقال اخبار بد، شیوه انتقال آن به جامعه است

در ادامه این مراسم کاظمی‌دینان رئیس انجمن روابط عمومی ایران با بیان اینکه باید هم اخبار خوب و هم اخبار بد را منتشر کنیم، اظهار داشت: مسئله اصلی این است که بدانیم خبر بد را به چه شکل منتشر کنیم تا حال افراد بد نشود.

وی افزود: حتی با انتشار اخبار بد نیز افراد ابتدا آگاه شده، سپس دانا می‌شوند و توانمندی پیدا می‌کنند. در نتیجه فرد توانمند می‌تواند خود را کنترل کرده و شاد باشد.

کاظمی‌دینان با بیان اینکه خبر خوب به این معنی نیست که تنها اخبار خوب را منتشر کنیم، افزود: باید اخبار بد را با زمینه مناسب به جامعه انتقال دهیم، بعلاوه اخبار باید به‌طور کامل بازگو شود و کلی‌گویی نشود.

رئیس انجمن روابط عمومی ایران با بیان اینکه خبر خوب حال افراد را خوب می‌کند، ادامه داد: خبر خوب موجب تعامل در میان مردم می‌شود. وظیفه رسانه‌ها انتقال اخبار خوب و به‌موقع به جامعه است.

وی با تأکید بر سواد رسانه‌ای گفت: متأسفانه در جامعه دکتر به تعداد زیاد وجود دارد اما سواد رسانه‌ای نداریم.

ناصحی: تاثیر مستقیم خبر خوب بر سلامت روان جامعه

در بخش دیگری از این مراسم ناصحی روانپزشک با اشاره به تأثیر خبر خوب در سلامت عنوان کرد: در سلامت روان مسئله خبر خوب مطرح می‌شود، به ویژه در زمینه روانشناسی اجتماعی و تأثیر اخبار، نقش رسانه‌ها بسیار مؤثر است، اما متأسفانه امروزه بیشتر رسانه‌ها به جنبه منفی اخبار می‌پردازند.

ناصحی با اشاره به نقش رسانه‌ها در حوزه خبر خوب و سلامت تصریح کرد: موضوعی که در این زمینه اهمیت دارد، نحوه بیان اخبار بیماری‌ها است که در این زمینه باید توجه کنیم که آیا اصل خبر بد را به مردم انتقال دهیم یا خیر و اگر قرار است اخبار بد را صراحتاً بیان کنیم، باید بدانیم که با چه زمینه‌ای و چگونه آن را منتقل کنیم.

وی همچنین به تأثیر مستقیم و غیرمستقیم فیلم‌ها نیز بر سلامت روان تأکید کرد.

شیخان: خبر خوب تامین کننده منافع ملی، منافع مردم و آزادی

در ادامه این نشست شیخان استاد دانشگاه صداو سیما گفت: در سال 57 خبر خوب برای کشور رفتن شاه و آمدن امام بود که موجب خوب شدن حال مردم شد. یکی از وظایف خبرگزاری فارس برجسته کردن دستاورد‌‌ ها حکومت بعد از انقلاب است که موجب خوب شدن حال مردم می‌شود.

شیخان با بیان اینکه خبر خوب دارای یک زیرساخت است، افزود: رسانه مسئول که به دنبال انتشار اخبار خوب است، حقوق مردم و ملت‌ها را تضییع نمی‌کند. در نتیجه رسانه‌هایی که حقوق مردم را تضییع می‌کنند، رسانه مسئول نخواهند بود.

وی با بیان اینکه همایش خبرگزاری فارس در حوزه خبر خوب می‌تواند در سطح بین‌المللی منعکس شود، گفت: باید برای کار کردن بر روی این حوزه و توسعه آن از اساتید حوزه و محققان این حوزه کمک بگیریم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خبر خوب یک اثر مثبت بر روی جامعه دارد، ادامه داد: خبر خوب باید کرامت، برابری و آزادی برای مردم داشته و شادی را برای مردم ایجاد کند. رسانه مسئول نیز باید حلقه وصل بین این مسئله باشد و برای پیشرفت مادی، رفاه و آرامش مردم تلاش کند.

شیخان ادامه داد: رسانه مسئول در حوزه مخاطب و آگاهی‌رسانی، رسالت انتقال خبر درست و آشکار کردن ماهیت رسانه‌هایی که اخبار بد می‌دهند را دارد.

وی با بیان اینکه خبر خوب منافع ملی، مردم و منافع ملل را در سطح بین‌الملل در برمی‌گیرد، عنوان کرد: ما نباید دلخوش به خبری باشیم که برای ما امیدبخش بوده اما برای ملل دیگر ناامیدکننده باشد؛ چراکه خبر خوب باید سیطره انسانی و جهانی را شامل شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خبر خوب منافع ملی را در برمی‌گیرد افزود: مسئله خبر خوب فقط مربوط به خبرگزاری فارس نیست؛ چراکه خبر خوب به تعالی بشر کمک می‌کند.

شیخان با بیان اینکه رسانه‌ها برای ماهیت و منافع خود مهندسی ذهن انجام می‌دهند، تصریح کرد: رسانه‌ها باید به‌دور از مسائل سیاسی، افتخارات بعد از انقلاب را منعکس کنند؛ چراکه اصالت خبر خوب در برگیرنده منافع ملی بوده و به هیچ دولتی وابسته نیست.

دستور: آموزش سواد رسانه‌ای، لازمه امروز جامعه

در بخش دیگری از این مراسم دستور استاد دانشگاه صداو سیما با اشاره به رویکرد خبر خوب و تعلیم و تربیت و پیامد آن گفت: فعالیت‌های خوبی در نظام آموزش ما در حال انجام است و رویکرد خبر خوب انعکاس‌دهنده این تغییرات است.

دستور با بیان اینکه وظیفه آموزش و پرورش آماده کردن افراد برای آینده است، ادامه داد: فرایندهای خوبی در زمینه معلم خوب و دانشجوی خوب در حال انجام است که همگی در زمره اخبار خوب محسوب می‌شوند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برای یادگیری هر چیزی ابزار آن لازم است و برای خبرخوب هم باید بدانیم چگونه این خبر ایجاد می‌شود، اظهار داشت: در حوزه مسائل شناختی مانند فهمیدن و اندیشیدن، اخبار باید مورد بررسی قرار گیرند تا سطح آنها از نظر خوب یا متوسط بودن معلوم شود.

وی ادامه داد: در زمینه عاطفی نیز که مسائل مربوط به احساسات فردی است باید توجه کرد که آیا اخبار برای فرد ارزش وجودی دارد یا خیر. در نتیجه در خبر خوب و چینش آن باید به اولویت و نظر مخاطبان توجه داشته باشیم.

دستور با تأکید بر سواد رسانه‌ای بیان داشت: زمانی می‌توانیم خبر خوب را به عنوان یک مسئله تربیتی در نظر بگیریم که آموزش سواد رسانه‌ای برای آن انجام شود و مردم با آن آشنا شوند. امروزه جامعه نیاز به آموزش سواد رسانه‌ای به ویژه در مسائل پیش رو دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروز نیاز جامعه خبر خوب است، افزود: باید بتوانیم خبر خوب و رسانه خوب را در موضوع همایش‌های خود قرار دهیم. خبر خوب تنها یک خبر نیست، بلکه یک بسته اخبار است. بعلاوه بیل بوردها و فیلم‌های کوتاه 30 الی 80 ثانیه تأثیر بیشتری نسبت به متن خبر دارد.

وی با بیان اینکه سبک زندگی امروز به خبر خوب گره خورده است، تأکید کرد: خبر خوب، خبری است که عواطف و احساسات افراد را تحریک کند. خبر خوب باید ما را برای شرایط زندگی آماده کرده و افراد را از خشم و ناراحتی روحی دور کند.

انتهای پیام/

نظر شما