شناسهٔ خبر: 23924576 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گزارش ایسنا از سومین روز بررسی بودجه ۹۷

مصوبات بودجه‌ای امروز مجلس

معافیت مالیاتی حقوق‌های کمتر از ۲ میلیون و۳۰۰ هزارتومان، مالیات پلکانی برای حقوق‌های بالاتر، تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده، هر مترمکعب فروش آب ۱۵ تومان، گران شدن قیمت برق در سال ۹۷ و ... مهمترین مصوبات امروز نمایندگان در جریان بررسی جزئیات بودجه ۹۷ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۲۳ نماینده برگزار شد و ادامه بررسی لایحه بودجه ۹۷ در دستور جلسه امروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

معافیت مالیاتی حقوق‌های کمتر از ۲ میلیون و۳۰۰ هزار تومان
مالیات پلکانی برای حقوق‌های بالاتر

در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه ۹۷ در بخش درآمدی، در جلسه علنی نوبت صبح نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای حقوق‌های ماهانه زیر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را از مالیات معاف کردند و برای حقوق‌های بالاتر از این رقم نیز مالیات پلکانی پیش بینی کردند.

پس از تذکرات و اخطارهای پی در پی نمایندگان در بند «ز» تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۷، قرار بر این شد که کمیسیون تلفیق بار دیگر در خصوص مالیات بر ارزش افزوده برخی صنوف تصمیم‌گیری می‌کند.

در همین ارتباط رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ گفت که طبق مصوبه جدید مجلس در مورد مالیات پلکانی، حقوق‌های تا ۸ میلیون تومان مالیات کمتری نسبت به سال گذشته می‌پردازند و نرخ مالیات حقوق بالای ۲۰ میلیون تومان از ۱۰ به ۱۵ درصد افزایش می یابد.

تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده

همچنین نمایندگان مجلس اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده را در سال ۹۷ تمدید کردند. براساس این مصوبه، مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۷/ ۲/ ۱۳۸۷ و اصلاحات بعدی آن تا زمان‌الاجرا شدن قانون جدید در سال ۱۳۹۷ تمدید می‌شود.

هر مترمکعب فروش آب ۱۵ تومان

نمایندگان  به وزارت نیرو اجازه دادند به ازای فروش هر متر مکعب آب شرب ۱۵۰ ریال از مشترکان آب دریافت کنند. با تصویب مجلس وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای شهری به ازای هر متر مکعب فروش آب  شرب ۱۵۰ ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه کل کشور واریز کنند.

تصمیم‌گیری برای رایگان شدن هزینه آب، برق و گاز مدارس به کمیسیون تلفیق بودجه برگردانده شد

نمایندگان پس از بحث و بررسی، به دلیل به حد نصاب نرسیدن رای مجلس برای رایگان کردن هزینه قبوض آب، برق و گاز مدارس و واحدهای آموزشی که در سقف الگوی مصرف اقدام کنند، تصمیم‌گیری بار دیگر به کمیسیون تلفیق بودجه سپرده شد.

ارجاع ماده مربوط به نحوه افزایش قیمت آب، برق و گاز به کمیسیون تلفیق

همچنین مجلس تصمیم‌گیری درباره نحوه افزایش قیمت آب، برق و گاز را  با ۱۵۶ رای موافق، ۳۴ رای مخالف و یک رای ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر به کمیسیون تلفیق ارجاع کردند.

عوارض ۸ درصدی قیمت برق در سال ۹۷

در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه در بخش درآمدی نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای عوارض هشت درصدی مبلغ برق مصرفی را در بودجه ۹۷ به تصویب رساندند  که بر اساس آن عوارض تامین منابع اجرای طرح‌های توسعه‌ای و نگهداری شبکه‌های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک به میزان ۸ درصد برق مصرفی در سقف ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تعیین می‌شود. طبق این مصوبه، مشترکین روستایی و چاه‌های کشاورزی از شمول حکم این بند معاف هستند.

تمهیدات مجلس برای بیمه آسیب دیدگان حوادث برق گرفتگی و گاز گرفتگی

همچنین  در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس بندی از لایحه بودجه را به تصویب رساند که به موجب آن با دریافت مبالغی از واحدهای مسکونی و تجاری مشترکین گاز و برق، آسیب‌دیدگان ناشی از حوادث برق‌ گرفتگی و گاز گرفتگی که بیمه ندارند، مشمول بیمه می‌شوند.

اختصاص ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت بدهی دارو و تجهیزات پزشکی

رییس فراکسیون غذا و داروی مجلس از اختصاص ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت بدهی تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت که بدهی‌های بخش تجهیزات پزشکی، مواد مصرفی و دارویی بالغ بر ۷۰۰۰ میلیارد تومان است که بیش از ۳۰۰۰ میلیارد آن مربوط به تجهیزات پزشکی است.

مالیات بر ارزش افزوده سیگار و بنزین به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌شود

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند که مالیات بر ارزش افزوده سیگار و بنزین به حساب سازمان امور مالیاتی واریز شود. در حکمی که از سوی مجلس حذف شد، پیش‌بینی شده بود که مالیات بر ارزش افزوده سیگار و محصولات دخانی، بنزین، سوخت هواپیما، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره به حساب وزارت کشور واریز شود که نمایندگان با ۱۲۰ رای موافق، ۷۲ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر، ‌این حکم را از متن قانون حذف کردند.

مددجویان کمیته امداد و بهزیستی یک بار از پرداخت هزینه‌های یک انشعاب خدمات عمومی معاف شدند

در جریان رسیدگی مجلس به لایحه بودجه ۱۳۹۷، به پیشنهاد عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس،‌ مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی برای یک بار از پرداخت حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب معاف شدند.

انتهای پیام

نظر شما