شناسهٔ خبر: 23895695 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

«ابتکار» از آغاز سی وششمین جشنواره فیلم فجر گزارش می دهد

یادبود رفتگان، نکوداشت ماندگان

صاحب‌خبر - فاطمه رنج‌اندیش
مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شامگاه پنج‌شنبه 12 بهمن ماه در سالن اصلی برج میلاد برگزار شد. این مراسم با اجرای احسان کرمی در ساعت 7 بعدازظهر آغاز شد. در ابتدای مراسم ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و ششمین دوره جشنواره ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان بیان کرد: «جشنواره هر سال باشکوه‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود و آرمان‌های جشنواره و سینما ادای دین به انقلاب است. برنامه جشنواره را به روح پر فتوح شهدای هشت سال دفاع مقدس تقدیم می‌کنم که از ایران و آرمان‌های ملت دفاع کردند یادشان برای ما جاودان خواهد بود.» در بخش بعدی برنامه احسان کرمی از طرف خانواده سینما به بازماندگان حادثه کشتی سانچی و زلزله‌زدگان کرمانشاه تسلیت گفت و توضیح داد: «زلزله‌زدگان کرمانشاه شرایط خوبی ندارند و همانطور که می‌دانید فرزندانشان زیر چادرها از شدت سرما جان می‌دهند. از جانب خودم پیشنهاد می‌کنم در ایام جشنواره که مردم و سینماگران در سینماها رفت و آمد دارند، مبلغی را جمع کنیم تا کانکس‌های باقی مانده برای زلزله‌زدگان خریداری شود. به جرات می‌گویم این کار فقط از دست اهالی سینما برمی‌آید. به امید اینکه تا نوروز بساط غم و غصه در کشورمان جمع شود.» در ادامه هیات انتخاب به مسئولیت محمد آفریده، حمید احمدزاده و فرهاد مهران‌فر در بخش مستند و محمود اربابی، احمد امینی، مجید رضابالا، پوران درخشنده، سید جمال ساداتیان، حسین کرمی و محمد هادی کریمی در بخش مسابقه سینمای ایران معرفی شدند. همچنین ویدیو کلیپی با معرفی 22 فیلم راه در این دوره از جشنواره فیم فجر به تماشای عموم گذاشته شد. پس از آن احسان کرمی برای سینماگرانی نظیر مسعود کیمیایی، ناصرتقوایی، جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، الناز شاکر‌دوست و سیامک حکمت‌شعار، بازیگر فیلم «بچه‌های بد» که 17 سال در بستر بیماری است، آرزوی سلامتی کرد.
جای خالی معلم سینما در جشنواره فجر
به سنت هر ساله افتتاحیه با پخش کلیپی یادآور از درگذشتگان سینمای ایران در سال گذشته شد. از آنجایی که از قبل هم اعلام شده بود نکوداشت امسال به زنده یاد علی معلم اختصاص پیدا می‌کند. مردی که به نقل از احسان کرمی همیشه در ردیف جلوی سالن برج میلاد به تماشای فیلم‌ها می‌نشست و می‌گفت فیلم را باید از اینجا دید، اینطوری باشکوه‌تر است. از وقتی علی معلم رفت بدون شک یکی از ستون‌های سینمای ایران را از دست دادیم که همواره حامی اهالی سینما بود. در این بخش از سید عباس صالحی، وزیر ارشاد، محمد مهدی عسکریان، رئیس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه زاده و فرشته طائرپور درخواست شد که به استقبال آذر معماریان، اعلا و ایمان معلم (پسران علی معلم) به روی سن بیایند. آذر معماریان که سال گذشته در نبود علی معلم جشن حافظ را به تنهایی برگزار کرد، روی سن آمد و به یاد علی معلم یک بیت شعر خواند: «تحصیل عشق و رندی آسان نمود اول، جانم بسوخت آخر در کسب این فضائل» همچنین امید معلم می‌گوید: «واقعیت این است که نمی‌دانم چطور بدون پدر باید جشنواره را بگذرانم. با این حال خوشحالم که اهالی سینما همگی پشت هم ایستاده‌اند و هیچ‌کس در این سرزمین نمی‌تواند اتحادشان را از بین ببرد.» در همین راستا سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد از جشنواره فیلم فجر گفت: «ماه بهمن برای ما یادآور دو چیز است. جشن سینمای ایران و جشن انقلاب اسلامی که من هر دوی آن‌ها را به مردم عزیز تبریک می‌گویم. این سینما که در سال‌های گذشته نام ایران را پر آوازه کرد و با حضورهای موفق جهانی که پدید آمد، توانست سفیر فرهنگی هنری ایران در جهان باشد، این سینما توانسته پیشتاز گفت‌وگوی هنری ایران با جهان باشد. توانست نشان دهد که می‌توان سینمایی انسانی، شاعرانه، متفکر و قصه‌دار داشت، کما اینکه تاریخ و فرهنگ ایران هم همه این‌ها را در کنار هم دارد.»
پخش موسیقی برای نخستین بار در حسینیه ارشاد
در بخش بعدی به بزرگداشت محمد علی نجفی پرداخته شد. در این باره ویدیو کلیپی به نمایش درآمد که استاد محمد علی نجفی از آمدنش به تهران در نوجوانی روایت می‌کند. اینکه چگونه راهی مدرسه دارلفنون شد، با دکتر شریعتی آشنا شده و در نهایت به کلاس‌های حسینیه ارشاد رفت. نجفی به عنوان اولین مدیر سینما بعد از انقلاب با استقبال ابراهیم حقیقی و منوچهر شاهسواری به روی سن آمد و لوح تقدیر را دریافت کرد.
مردم به بزرگ‌مرد دوبله ایران پاسخ دادند
برای برگزاری بزرگداشت استاد منوچهر اسماعیلی، دوبلور با سابقه سینمای ایران ویدیو کلیپی پخش شد، سپس سعید راد و ابوالحسن تهامی به استقبال ایشان آمدند. استاد اسماعیلی لوح تقدیر به دست پشت تریبون آمد و سلام کرد، منتظر شد تا حضار پاسخ دهند، ادامه می‌دهد: «در همه فیلم‌ها به شما سلام کردم و شما امشب سلامم را پاسخ دادید. از سوی خودم از علی معلم یاد می‌کنم و به همسرش تسلیت می‌گویم. وقتتان را نمی‌گیرم ضمن اینکه این روزها خیلی حال خوشی ندارم، بعد از دیدن این صحنه‌ها [ویدیو کلیپی که بهروز سلیمانی نذیر ساخته است] توان ایستادن هم ندارم.» در این بخش به درخواست احسان کرمی صندلی برای بزرگ مرد دوبله ایران گذاشته شد، بعد از آن سعید راد و ابولحسن تهامی هر کدام درباره تجربه همکاریشان با منوچهر اسماعیلی گفتند. ابوالحسن تهامی در بخش از صحبت‌هایش می‌گوید: «شصت سال کنار استاد اسماعیلی یاد گرفتم. ویلیام هولدمن و آنتونی کوئین وقتی به ایران آمدند و فیلم‌هایشان را به زبان فارسی دیدند، گفتند باور نمی‌کنیم ما فارسی بلدیم و می‌توانیم حرف بزنیم. مگر می‌شود شخصی با صدای ما، همان آکسان‌ها و لرزش‌ها حرف بزند. استاد اسماعیلی تنها کسی بود که قدر خودش را دانست و هنرش را ارزان نفروخت.»
اعلام برندگان مسابقه تبلیغات جشنواره فیلم فجر
در ادامه با پخش اسامی اعضای هیات انتخاب و داوری، مسابقه تبلیغات سینمای ایران و اهدای اولین سیمرغ‌های مسابقه سینمای ایران در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر آغاز شد. در این بخش از ابراهیم حقیقی، میثم مولایی و سیف‌الله صمدیان داوران بخش سینمای تبلیغات خواسته شد تا روی سن بیایند و درکلیپ نامزدها معرفی شدند. دیپلم افتخار طراحی نام‌واره (لوگو) به محمد روح‌الامین برای رگ خواب و خفگی اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین آنونس به مسعود رفیع‌زاده برای فیلم خفگی اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین عکس به جواد جلالی برای فیلم پریناز اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین پوستر به بابک یادگاریان برای فیلم هجوم اهدا شد.
اسماعیلی، فرشچیان سینمای ایران است
سومین بزرگداشت سی و ششمین جشنواره فیلم فجر متعلق به اکبر عبدی بازیگر نام آشنا و محبوب سینمای ایران بود. در این بخش مستندی به نام «همسرم اکبر عبدی» به کارگردانی مجید توکلی پخش شد که با استقبال و خنده‌های حضار همراه بود. سپس مجری برنامه از رسول صدرعاملی، بهرام بدخشانی و مسعود ده‌نمکی خواست که به استقبال اکبر عبدی بیایند. همچنین احمدرضا معتمدی به درخواست اکبرعبدی نیز روی صحنه آمد. اکبر عبدی لوح تقدیر را از مسعود ده‌نمکی گرفت و پشت میکروفن رفت. عبدی به حاضران سلام می‌کند و می‌گوید: « از همسر و مادرم تشکر می‌کنم. از مردم تشکر می‌کنم که فیلم مزخرف هم بازی کردم چیزی نگفتید و نگاه کردید! خیلی ممنونم از شما و کسانی که زحمت کلیپ پخش شده را کشیدند. از مردم هم ممنونم که خرج ما سینمایی‌ها را می‌دهند و فیلم‌های سطح پایین می‌بینند. امیدوارم خداوند روزی آنها را بدهد. از خداوند ممنونم برای عزتی که به من داد و هیچکس این عزت را نمی‌تواند به آدم بدهد. وگرنه من، بچه‌ای که در نازی آباد و شوش بزرگ شده کجا و قرار گرفتن درکنار بزرگانی چون آقای اسماعیلی برای بزرگداشت کجا! استاد اسماعیلی، فرشچیان سینمای ایران است. سینما پنجاه درصد صدا، و پنجاه درصد تصویر است اما ایشان با صدا جای تصویر را پر کرده است. در فیلم مادر ایشان دقیقا مثل من جای من حرف زدند، و جز من جای سه نفر دیگر هم در آن فیلم حرف زدند. آقای اسماعیلی کاستی‌های من را پر کردند و ظرفیت‌های بازی من را افزایش دادند. ایشان یکی از بزرگترین و با ارزش ترین سرمایه های سینمای ایران هستند. نمی‌دانم ما اهالی سینما چرا داریم پول جیب‌مان را از مردم می‌گیریم. نمی‌دانم چرا سلیقه مردم را عوض کردند. در یکی از تئاترهایم خانمی به من گفت که چرا نمایش‌تان بزن و برقص ندارد! گفتم خانم این تئاتر بود، عروسی که نبود! با این سطح سلیقه مشخص است مردم این روزها پای شبکه‌های ماهواره می‌نشینند. برای استاد انتظامی، مشایخی، نصیریان، کشاورز، ناصر تقوایی، احمد پژمان و شهلا ریاحی آرزوی سلامتی می‌کنم.»
روز نخست در سینمای رسانه ها
در نخستین روز برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر سه فیلم «کامیون» به کارگردانی کامپوزیا پرتویی، «جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت و انیمیشن «فیلمشاه» به کارگردانی هادی محمدیان در سانس‌های 14، 17 و 20 در سالن‌های پردیش گالری ملت برای اهالی رسانه به نمایش درآمد.
کامپوزیا پرتویی: برای پناهجویان امن باشیم
نشست فیلم «کامیون» به دبیر محمود گبرلو و با حضور عوامل فیلم نظیرکامپوزیا پرتویی، سعید آقاخانی، رامین راستاد، توج اصلانی، میلاد موحد و .... مرادی برگزار شد.
در این نشست کامپوزیا پرتویی درباره حضور تروسکا جولا و نیکی کریمی در نشست توضیح داد : «متاسفانه تمام بازیگران فیلم در این اکران حضور ندارند. نیکی کریمی که خارج از کشور است و تروسکا جولا در مهاباد است و نتوانست در روز اول جشنواره خودش را برساند.»
پرتویی درباره تولید فیلم «کامیون» که درباره یک راننده کامیون ایرانی است که خانواده‌ای از اهالی کردستان عراق را برای یافتن پدر خانواده به تهران می‌آورد، می‌گوید: «این فیلمنامه را از سال 2000 نوشتم و در دو جشنواره جهانی حضور پیدا کرد و جوایزی نیز دریافت کرد. تا امروز موفق به ساخت نشدم. فیلمنامه را در دوره جواد شمقدری فرستادم که مجوز نگرفت. چرا که تصمیم گرفتم خودم کارگردانی آن را انجام دهم و برای تغییر کارگردان مشکلاتی داشتیم. البته نگرفتن مجوز به شخص خاصی مربوط نیست.»
رکورددار دریافت سیمرغ فیلمنامه نویسی در جشنواره فیلم فجر، ادامه می‌دهد: «در جریان فیلم «گلنار» دستیارم آقای سجاد حسینی برای خانواده‌اش خانه‌ای در تهران اجاره کرده که با مشکلاتی همراه شد و خانواده‌اش برای مدتی در تهران سرگردان بودند، همین موضوع ایده فیلم «کامیون» را برای من شکل داد. ضمن اینکه بعد از حمله داعش به ایزدیار و فرار اهالی این شهر به کوه‌ها مسئله پناهجویان برای من مهم شد. در واقع بن مایه «کامیون» این است که می‌توانیم در چنین شرایطی برای پناهجویان فرصت امن باشیم.»
منیژه حکمت: غلط کردم!
چهارمین فیلم منیژه حکمت که به نوعی بازگشت این کارگردان پس از 10 سال به سینما است. دومین فیلمی بود که در پردیس گالری ملت اکران شد. عوامل این فیلم به همراه بازیگران «جاده قدیم» از جمله مهتاب کرامتی، محمدرضا غفاری، ترلان پروانه، پوریا رحیمی سام و ... با لباس‌های مشکی در سالن رسانه به نشست پرسش و پاسخ آمدند.
منیژه حکمت در باره سانسورهای فیلم «جاده قدیم» بیان می‌کند: «سانسورهای فیلم شامل یک گردن، یک دوست پسر و لگد نامحرم بود که ما هم قبول کردیم. فیلم من در سکوت خبری ساخته شد، من حاشیه ندارم اما آدم مطالبه‌گری هستم. دیگر بس است، 40 سال گذشته و باید مطالبه‌هایمان را داشته باشیم. وقتی از آنور مطالبه می‌کنند ما انجام می‌دهیم پس باید به مطالبه‌های ما نیز پاسخ داده شود.»
حکمت در بخش دیگری از نشست درباره انتقادهایش به جشنواره، می‌گوید: «چرا وقتی 100 نفر در صف ایستاده‌اند فقط 10 بلیت برای فروش وجود دارد و صادقانه نمی‌گویید تا مردم در سرما نمانند. گاهی آدم اشتباه می‌کند من غلط کردم که در جشنواره شرکت کردم.»

نظر شما