شناسهٔ خبر: 23877643 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

چراغ سبز اصلاح‌‌طلبان به #خبر _خوب

پس از استقبال جریان‌های مختلف سیاسی و اجتماعی از پویش خبر خوب، حالا اصلاح‌طلبان نیز ضرورت توجه به این مهم را درک کردند.

صاحب‌خبر -

مجله فارس پلاس؛ حمیدرضا تاجی: این روزها اگر در کوچه و خیابان از هرکسی درباره آخرین خبر خوبی که شنیده سوال پرسیده شود، کمتر کسی را می توان پیدا کرد که بتواند به این پرسش، پاسخ سریع و دقیقی بدهد. متاسفانه در تاکسی، مترو و اتوبوس و حتی در دورهمی و گعده‌های خانوادگی هم، مشکلات و اخبار منفی و ناامید کننده نقل محافل شده است.

همین موضوع زنگ خطر را برای رسانه‌ها به صدا درآورده و این نکته را به آن‌ها گوشزد می‌کند که چرا در طول سال‌های اخیر از انتشار اخبار خوب و ناامیدکننده تا این اندازه غفلت شده است؟

ضرورت این موضوع باعث شد تا خبرگزاری فارس، کمپینی را در فضای رسانه‌ای تحت عنوان «#خبر_خوب» کلید بزند؛ کمپینی که با استقبال رسانه‌ها و نهادهای انقلابی و متعهد نیز روبرو شد. خبرگزاری‌های تسنیم، مهر، میزان، ایسنا، روزنامه‌های جوان، وطن امروز، خراسان، پایگاه خبری مشرق، سازمان فضای مجازی سراج، کمیته امداد امام خمینی(ره)، نیروی انتظامی، وزارتخانه های بهداشت و آموزش و پرورش، سازمان‌های بسیج مستضعفین، اوقاف و امور خیریه، بهزیستی، جمعیت هلال احمر، ستاد اجرایی فرمان امام، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و ... از جمله سازمان‌هایی بودند که در همان آغاز شکل‌گیری کمپین به طور رسمی به #خبر_خوب پیوسته‌اند.

 

خبرگزاری فارس همچنین به منظور بررسی نقش مسئولانه رسانه‌ها در انعکاس اخبار، همایشی را تحت عنوان «خبر خوب؛ رسانه مسئول» در 26 دی ماه برگزار کرد. همایشی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها پیدا کرد.

مرور اخبار و اظهارات رسانه‌ها و چهره‌های شاخص اصولگرایی هم نشان از رویکرد منصفانه این جریان دارد.

 

* ضرغامی: نه دائم اخبار ناامید کننده منتشر کنیم نه فقط خبرهای گل و بلبل

عزت الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صدا و سیما در همایش خبر خوب با بیان اینکه اگر دائم خبرهای ناامیدکننده توسط رسانه‌ها منتشر شود، مردم ناامید شده و انگیزه‌ها از بین خواهد رفت، تاکید کرد: اگر دائم هم خبر گل و بلبل هم بدهیم مردم آن را باور نمی‌کنند.

* فتاح: اخبار خوب دولت مخالف خودمان هم را منتشر کنیم

پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد هم درباره انتشار خبرخوب نکته مهمی را گوشزد کرد: گاهی بنده با دولت زاویه دارم  آیا این درست است که تمام صحبت‌های من در نقد دولت به کار گرفته شود؟ دولت در چارچوب نظام است و باید از دولت دفاع کرد. حالا اگر ما با دولت در دنده‌‌ای دیگر افتاده‌ایم آیا امکان ندارد خبر خوب هم از قول من و از دولت پخش شود؟

 

 

* رئیسی: همه باید دولت را در حل مشکلات کمک کنیم

 حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی هم که برخلاف تصور برخی ها که معتقدند وی خودش را هنوز رقیب انتخاباتی رئیس جمهور می‌داند، چندی پیش تصریح کرد: همگان باید دولت را در انجام وظیفه خود برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی کمک کنیم. 

 

* جلیلی: باید کمک کنیم مشکلات در همین دولت حل شود

سعید جلیلی هم در راستای تحقق خبر خوب در صفحه شخصی اش نوشت: «اگر منتظر باشیم تا در دولتی که با ما همسو نیست مشکلات بیشترشود تا در اثر آن مردم به ما اقبال کنند، چنین نگاهی مبنای دینی ندارد. باید کمک کرد تا مشکلات مردم در همین دولت حل شود.»

 

پس از استقبال جریان‌های سیاسی و اجتماعی از پویش «خبر خوب» مسئولان، شخصیت‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز به سمت «خبر خوب» گرایش پیدا کردند و به نظر می‌رسد ضرورت این مهم را درک کردند.

 

* خبر خوب به اصلاح طلبان رسید

در همین رابطه روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب‌یزد روز گذشته در گزارشی به موضوع خبر خوب پرداخت و در این باره با دو تن از کارشناسان مصاحبه گرفت.

 

معظمی: رسانه‌ها امید آفرینی را به نحو احسنت انجام دهند

معظمی کارشناس رسانه در مورد اینکه اساسا خبر خوب چیست؟ به خبرنگار آفتاب یزد میگوید: «خبر خوب، خبری است که جامعه را به سمت نشاط، امید و پیشرفت ببرد. به سمتی که تولید حرف اول را زده و مردم احساس کنند کشور و اتفاقی که در حال رخ دادن است متعلق به آنها است. اگر آن خیر بتواند بر مخاطب تاثیر بگذارد، خوب است.»

وی ضمن تاکید بر وظیفه امید آفرینی رسانه در جامعه افزود: «اگر انگیزه امید و نشاط به نوعی در جامعه مضاعف شود به سمت پویایی میرود. اما اگر امید از مردم و جامعه گرفته شود مباحث منفی و مضرات اجتماعی تشدید میشود. اینکه اطلاع رسانی دقیق صورت نگیرد صحیح نیست. رسانه ها در عین حال که اطلاع رسانی کرده و افکار عمومی را آگاه می کنند باید امید آفرینی را هم به نحو احسنت انجام دهند.»

معظمی با اشاره به وظیفه رسانه ها در انعکاس خبر اظهار کرد: « رسانه باید بی طرف و به نوعی انعکاس دهنده اخبار بوده و واقعیت را به جامعه منتقل کند، تحلیل روی یک اتفاق و خبر باید مبتنی بر واقعیت ها باشد، نباید با یک سونگری، سیاهنمایی در جامعه تشدید شود.»

* جوادی حصار: رسانه‌ها بزرگ‌نمایی وسیاه‌نمایی نکنند

محمد صادق جوادی حصار هم در گفتگو با آفتاب یزد عنوان کرد: مردم از روزنامه ها و جراید خود توقع دارند که به همه خبرها پرداخته شود. اگر رسانه ما کالای مورد نیاز مخاطب خود را تهیه و به آنها عرضه نکند. مخاطب برای دست یابی به کالای مورد نظر خود مجبور میشود به یک عرضه کننده دیگر مراجعه کند. وی افزود: «رسانه‌ها باید به نیازهای مردم توجه و بزرگ نمایی و سیاه نمایی نکنند.»

 

* سیدحسن خمینی: پمپاژ یأس به سود دشمنان است

حجت الاسلام سید حسن خمینی را باید یکی از چهره های سرشناسی دانست که به خوبی ضرورت اخبار خوب را درک کرده است. وی روز گذشته در تجدید میثاق هیأت دولت با آرمان های بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت:  امروز دشمنان جمهوری اسلامی و دشمنان مردم ایران بیش از هر چیزی امید مردم را هدف قرار داده اند. پمپاژ یأس حتی اگر نابخردانه توسط بعضی از دوستان انجام شود نتیجه‌ای جز بهره‌برداری دشمنان ندارد. امروز اعتماد مردم به توانمندی‌های ملی را هدف قرار داده اند.

 

 

* نکته پایانی

از اولین روزهای راه‌اندازی کمپین خبر خوب، ابهاماتی درخصوص این کمپین در بین مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی به وجود آمد که منظور و غایت از این پویش تنها انتشار اخبار مثبت است و القای این موضوع که شرایط جامعه گل و بلبل است! اما مراجعه به صحبت‌های پیام تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس می‌تواند پاسخی به این ابهامات باشد.

تیرانداز در این باره می‌گوید: خبر خوب آن نیست که چشم خود را بر روی واقعیت‌ها بسته و خود را فریب دهیم که اگر این کار را کنیم مانع حرکت روبه جلوی انسان‌ها شده‌ایم؛ چراکه آن وقت است که به حفظ وضعیت موجود بسنده خواهیم کرد.

وی معتقد است: چگونه گفتن اخبار منفی مهم است تا به‌موقع اثرات سوء اخبار منفی گرفته شود. می شود در کنار انعکاس اخبار منفی، تحلیل هم ارائه داد.

 

بازگشت به صفحه نخست گروه مجله فارس پلاس

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما