شناسهٔ خبر: 23875005 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

وزیر ارشاد در مراسم افتتاحیه سی و ششم جشنواره فیلم فجر: سینما سفیر فرهنگی ایران در جهان است

مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی سینما در برج میلاد آغاز شد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /مراسم افتتاحیه جشنواره روز پنجشنبه دوازدهم بهمن ماه ساعت ۱۹ در برج میلاد آغاز شد. سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی حیدریان، رییس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره، علیرضا رضاداد عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما از جمله مدیران و محمدرضا عارف، محمدهادی ایازی، منوچهر شاهسواری، اکبر عبدی، نصرالله مدقالچی، نوید محمدزاده، هومن سیدی، رسول صدرعاملی، محمود گبرلو، مهدی پاکدل، سید غلامرضا موسوی، شبنم مقدمی، کامبیز دیرباز، بهرام رادان، رضا مقصودی، مارال و مونا فرجاد، امین حیایی، پدرام شریفی، محسن افشانی، ناصر ممدوح، فرشته طائرپور، علی صالحی و... از حاضران در افتتاحیه جشنواره هستند.

احسان کرمی مجری مراسم از طرف سینمای ایران به بازماندگان سانحه سانچی تسلیت گفت و با زلزله‌زدگان کرمانشاه همدری کرد. او از هنرمندان درخواست کرد مبلغی را جمع کنند و یک سومی افرادی را که در کرمانشاه کانکس ندارند، ساماندهی شوند و گفت؛ این اتفاق تنها از جامعه هنری بر می‌آید.

در ادامه اعضای هیأت انتخاب بخش‌های مختلف جشنواره معرفی شدند سپس نوبت به سخنان کوتاه ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره فجر رسید. او جشنواره را ادای دین سینما به انقلاب و آرمان‌های انقلاب دانست.

در ادامه کرمی به هنرمندانی چون مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی، جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی و الناز شاکردوست اشاره کرد و برای آن‌ها آرزوی سلامتی کرد. او همچنین به سارا خویینی‌خواه که در سوگ برادرش است و شهاب حسینی و همسرش، تسلیت گفت. و سپس به یاد رفتگان سینمای ایران نماهنگی پخش شد.

نکوداشت علی معلم

کرمی از زنده‌یاد علی معلم یاد کرد و گفت: «می‌خواهم درباره مردی صحبت کنم که اولین بار است روی این صندلی‌ها ننشسته و مطمئنم از آسمان‌ها ما را تماشا می‌کند.» در ادامه نماهنگی درباره زنده‌یاد معلم پخش شد و سخنان معلم درباره زندگی، مهربانی و مرگ تأثر همه حاضران را از اولین سال فقدان معلم به همراه داشت...

کرمی از سیدعباس صالحی، محمدمهدی حیدریان، ابراهیم داروغه‌زاده، فرشته طائرپور و خانواده علی معلم برای نکوداشت این هنرمند به روی سن دعوت کرد.

آذر معماریان، امید و ایمان معلم روی سن آمدند و در نکوداشت زنده‌یاد علی معلم، مورد تقدیر وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی قرار گرفتند. کرمی گفت: «ما علی معلم را از دست دادیم اما خوشحالم که جشن حافظ امسال ثابت کرد که خانم معماریان همچنان راه علی معلم را ادامه می‌دهند». معماریان با حضور روی سن به یاد علی معلم، تنها به این بیت اشاره کرد: «تحصیل عشق و رندی آسان نمود اول، جانم بسوخت اول در کسب این فضایل»

صالحی: سینما سفیر فرهنگی ایران در جهان است

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: «ماه بهمن برای ما یادآور دو چیز است. جشن سینمای ایران و جشن انقلاب اسلامی که من هر دو آن ها را به مردم عزیز تبریک می گویم. این سینما در سال های گذشته نام ایران را بلند آوازه کرد و با حضورهای موفق جهانی که پدید آمد، توانست سفیر فرهنگی هنری ایران در جهان باشد. این سینما توانسته پیشتاز گفتگوی هنری ایران با جهان باشد و توانست نشان دهد که می‌توان سینمایی انسانی، شاعرانه، متفکرانه و قصه‌دار داشت، کما این که تاریخ فرهنگ ایران هم همه این‌ها را در کنار هم دارد.»


بزرگداشت محمدعلی نجفی

مراسم با پخش نماهنگ بزرگداشت محمدعلی نجفی فیلمساز باسابقه ادامه یافت. این نماهنگ را طوفان نهان‌قدرتی ساخته بود. با حضور ابراهیم حقیقی و منوچهر شاهسواری از این کارگردان 72 ساله سینمای ایران و نخستین مدیر سینمایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تجلیل به عمل آمد و لوح تقدیری به او اهدا شد.

نجفی در سخنانی روی سن گفت: «چهل و هفت سال پیش زمانی که در محافل مذهبی و خانواده‌های مذهبی کمتر می‌شد از سینما صحبت کرد من با دو یار؛ آقای فخرالدین انوار و همسرم زهره به طور جد مسئله نمایش را پی گرفتیم. با همکاری ایشان نمایش سر به‌داران را نوشتیم. برای اولین بار در یک مکان مذهبی توانستیم موسیقی را در حسینیه ارشاد پخش کنیم. اما میان نمایش یکی از تابلوها و پخش موسیقی، شخصی گفت کوروش آسوده بخواب که ما بیداریم و این همان سالی بود که در تخت جمشید این جمله شنیده شد.»

احسان کرمی از حاضران خواست اولین مدیر سینمای پس از انقلاب را تشویق کنند.

کرمی در ادامه به سیاوش حکمت‌شعار از بازیگران فیلم «بچه‌های بد» که 17 سال است در بستر بیماری‌ست اشاره کرد و از حاضران خواست برای سلامتی او دعا کنند.

تقدیر از منوچهر اسماعیلی

در ادامه آیین افتتاحیه، کلیپ دومین بزرگداشت برای حاضران نمایش داده شد که در آن بخش‌های مختلفی از هنرنمایی «منوچهر اسماعیلی» صداپیشه محبوب سینما پخش شد و تحسین حاضران را برانگیخت. نماهنگی که بهروز سلیمانی‌نذیر آن را ساخته است. در ادامه از منوچهر اسماعیلی گوینده و صداپیشه 78 ساله ایرانی با حضور سعید راد و ابوالحسن تهامی تجلیل به عمل آمد./خبرآنلاین

نظر شما