شناسهٔ خبر: 23873222 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جشنواره سی وششم فیلم فجر به شهدای دفاع مقدس تقدیم شد/اکبر عبدی: از خداوند می‌خواهم سینمای ایران به مسیر اصلی بازگردد

R1380/P1439/S4,34/CT11

سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر امشب با برگزاری مراسم افتتاحیه، رسماً کار خود را آغاز کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مراسم افتتاحیه سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر شامگاه امشب(پنجشنبه 12 بهمن‌ماه) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی، مدیر شبکه نسیم، جمع کثیری از هنرمندان، مسئولان فرهنگی و اهالی رسانه در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

مجری مراسم افتتاحیه سی‌وششمین جشنواره احسان کرمی است. کرمی بعد از خوشامدگویی، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر را برای سخنرانی به روی صحنه فرا می‌خواند.

ابراهیم داروغه‌زاده در مراسم گفت: در همین آغاز جشنواره فیلم فجر را به شهدای هشت سال دفاع مقدس تقدیم می‌کنم که با خون پاک خود این انقلاب و امنیت را برایمان به یادگار گذاشته‌اند.

احسان کرمی بعد از صحبت‌های داروغه‌زاده اظهار کرد: متاسفانه هنوز هموطن‌های ما در کرمانشاه در چادر زندگی می‌کنند و هر روز شاهد مرگ کودکانی در چادرها هستیم. به نظرم فقط جامعه هنری کشور می‌توانند کمک کنند که این تعداد تا عید نوروز حداقل کانکسی برای زندگی داشته باشند.

سپس هیئت داوران بخش‌های مختلف سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر در ویدیویی معرفی شدند.

بعد از معرفی هیئت داوران نوبت به فیلم‌ها رسید که آنها نیز در ویدیویی جداگانه معرفی شدند.

در ادامه ویدیویی از هنرمندانی که طی یکسال گذشته از دنیا رفته‌اند، نمایش داده شد.

سپس مراسم نکوداشت علی معلم با حضور خانواده وی، عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، فرشته طائرپور و ابراهیم داروغه‌زاده برگزار شد.

آذر معماریان همسر مرحوم علی معلم بعد از دریافت لوح بزرگداشت علی معلم بیتی از حافظ خواند.

امید معلم بیان کرد: امسال به خودم می‌گفتم که چطور می‌توانم بدون پدرم در جشنواره فیلم فجر حضور یابیم؛ اما خاطرم هست که پدرم می‌گفت همیشه راهش را ادامه بدهیم و خسته نشویم.

عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: ماه بهمن برای ما یادآور دو چیز است، جشن انقلاب اسلامی و جشن سینمای ایران. به همه خانواده سینما تبریک می‌گویم. سینمایی که در طی سالهای انقلاب افتخارات بسیاری را برای کشورمان به ارمغان آورد؛ سینمایی که هنوز هم این مسیر را ادامه می‌دهد و برایمان افتخار آفرین است. سینمایی که می‌خواهد این پیام را به دنیا مخابره کند که می‌توان سینمایی انسانی، شاعرانه، متفکرانه و قصه دار داشت. سینمایی که در پشت خود حافظ‌ها، مولانا‌ها و سعدی‌ها را دارد. امروز هم سینمای ایران با این چهار رکن جلو می‌رود. به امید موفقیت روزافزون سینمای ایران.

سپس مراسم بزرگداشت محمدعلی نجفی با حضور وی، ابراهیم حقیقی و منوچهر شاهسواری برگزار شد.

محمدعلی نجفی ضمن دریافت لوح برزگداشت خود اظهار کرد: 47 سال پیش زمانی که در خانواده‌های مذهبی کمتر می‌شد از سینما سخن به میان آورد، وارد این حوزه شدیم و با کمک آقای انوار سربداران را نوشتیم.

دومین مراسم بزرگداشت افتتاحیه سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر برای منوچهر اسماعیلی برگزار شد. در ابتدای این بزرگداشت ویدیویی از منوچهر اسماعیلی به نمایش در آمد.

سپس سعید راد و ابوالحسن تهامی روی صحنه آمدند و از منوچهر اسماعیلی تجلیل کردند.

منوچهر اسماعیلی خاطر نشان کرد: سلام، بر همه فیلم‌ها و شما سلام کردم و امشب جواب دادید. جای دارد که به سهم خودم از علی معلم یاد کنم که یکسالی است که در بین ما نیست. زیاد وقتتان را نمی‌گیرم، حال خوشی‌ هم ندارم، بعد از دید این صحنه‌ها از فیلم‌هایی که کار کردم توان ایستادن هم ندارم.

ابولحسن تهامی نیز گفت: منوچهر اسماعیلی از نوابغ کار دوبله است. من افتخار این را داشته‌ام که 60 سال در کنار او باشم و از او بیاموزم. هنرمند معروف جهانی که او به جای آن‌ها صحبت کرد، وقتی به ایران آمدند، گفتند فکر نمی‌کردیم به زبان فارسی بتوانیم صحبت کنیم، آنها شگفت زده شده بودند که چقدر صدای استاد اسماعیلی، شبیه صدای آنها بود. استاد منوچهر اسماعیلی به من و بسیاری آموخت، درود بر این استاد.

سعید راد نیز درباره منوچهر اسماعیلی اظهار کرد: وقتی گفتند که درباره منوچهر اسماعیلی صحبت کنی، من به سالهای بسیار دور رفتم. رفتم به زمانی که فیلم‌ها دوبله می‌شد و می‌خواستم صدای خودم را دوبله کنم، رفتم به اتاق دوبله و دیدم آنجا دنیای دیگری است. استاد اسماعیلی را نمی‌توان با حرف و واژه از او قدردانی کرد. آرزوی سلامتی دارم برای او.

در ادامه این مراسم ویدیو سرود«ای ایران» که اعضای خانه سینمایی چند سال گذشته آن را خوانده بودند و به سرود «ای ایران خانه سینما» معرف است به نمایش در آمد.

سپس اهدای جوایز بخش مسابقه تبلیغات سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر آغاز شد و هیئت داوران این بخش روی صحنه آمدند.

دیپلم افتخار طراحی نام‌واره (لوگو) به محمد روح‌الامین برای رگ خواب و خفگی اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین آنونس به مسعود رفیع‌زاده برای فیلم خفگی تقدیم شد.

سیمرغ بلورین بهترین عکس به جواد جلالی برای فیلم پریناز رسید.

سیمرغ بلورین بهترین پوستر به  بابک یادگاریان برای فیلم هجوم اهدا شد.

در ادامه مراسم بزرگداشت اکبر عبدی با حضور رسول صدر عامل،محمدرضا فروتن، مسعود ده‌نمکی و بهرام بدخشانی برگزار شد.

رسول صدرعامل درباره اکبر عبدی گفت: امشب برای کسی روی صحنه هستم که در تمام طور فعالیت‌اش بیشتر از یک هنرمند بوده است. اکبر عبدی هیچ وقت ادای چیزی را در نیاورد. او همان واقعیت پشت دوربین خود بود.

احمدرضا معتمدی نیز اظهار کرد: بیش از 30 سال در سینما تدریس کردم و به جرئت می‌توانم بگویم که اکبر عبدی پرظرافت‌ترین نقاش سینمای ایران است. او یک نابغه است در تصویرگری فیزیک و میدمیک. اکبر عبدی افتخار سینمای ایران است.

مسعود ده‌نمکی تصریح کرد: اکبر عبدی و شریفی نیا مانند تام و جری می‌مانند. این دو همواره دوستی خاصی داشته‌اند. برخی محبوب‌اند و برخی مشهور‌اند؛ اکبر عبدی هم محبوب است و هم مشهور است.

محمدرضا فروتن نیز گفت: من همیشه به دو نفر ارادت خاص دارم،‌ خسرو شکیبایی و اکبر عبدی. آقای عبدی، مردی خوش قلب و محبوب است. امیدوارم همیشه سلامت باشد.

اکبر عبدی در این بخش از مراسم بیان کرد: من شانس بسیار بزرگی آورده‌ام که در طول‌ زندگی‌ام با افرادی کار کردم که افتخار سینمای بوده‌اند. مسعود ده‌نمکی تنها کسی بود که چندین فیلم در کنار او بودند. ایام فاطمیه را به همه مسلمانان تسلیت می‌گویم. از همسر و مادرم تشکر می‌کنم. از همه مردم ایران تشکر می‌کنم که وقتی من در فیلم‌های مزخرف هم بازی کردم محبت کردید و دیدید. واقعاً از مردم تشکر می‌کنم که خرج ما را می‌دهند و فیلمهای مزخرف ما را می‌بینند. از خداوند تشکر می‌کنم که به من عزت داده است، منِ بچه نازی آباد کجا که در کنار استاد منوچهر اسماعیلی بزرگداشته بشم. استاد اسماعیلی فرشچیان سینمای ایران است. او با صدا جای تصویر را هم پر کرده است.

وی ادامه داد: در فیلم مادر استاد اسماعیلی جای چهار نفر صحبت کردند. او کاستی من را در فیلم‌ها جبران کرده است؛ استاد اسماعیلی یکی از بزرگترین افراد سینمای ایران است. امیدوارم که سینمای ایران به خط اصلی خود باز گردد. این فیلم‌هایی که در حال حاضر ساخته به نمایش در می‌آیند در شأن سینمای ایران نیستند. از خداوند می‌خواهم که ما را به مسیر اصلی سینمای ایران بازگرداند. استادید بسیاری این روز‌ها در بستر بیماری هستند، امیدوارم که این عزیزان به سلامتی خود بازگرددند.

انتهای پیام/

نظر شما