شناسهٔ خبر: 23858203 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در گفت‌وگو با کارگردان و نمایش نامه نویس بین المللی مطرح شد؛

نخستین موزه عروسک به زودی در مشهد افتتاح خواهد شد

یک کارگردان و نمایش نامه نویس بین المللی مشهد از افتتاح نخستین موزه عروسک در مشهد خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح توس، چند وقتی است که خبر ایجاد یک موزه عروسک در مشهد در فضای خبری به گوش می رسد.

 

عروسک تاثیر گذارترین شی در زندگی یک کودک محسوب می شود، به طوری که می توان نقش آموزشی عروسک و الگو پذیری بچه ها از آن را در پوشش لباس عروسکها و دختر بچه ها دید.

 

در دنیا موزه های عروسک زیادی وجود دارد و ایجاد یک موزه در شهر مشهد، شهری که سالانه 20 میلیون زائر و مسافر به آن سفر می کند می تواند در انتقال فرهنگ ما به سایر ملل کمک موثری باشد. به همین دلیل سراغ محمد برومند، کارگردان و نمایش نامه نویس بین المللی مشهدی که تلاش دارد تا در مشهد یک موزه عروسک ایجاد کند رفتیم تا در رابطه با این موزه اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

 

محمد برومند با اعلام اینکه بزودی نخستین موزه عروسک در مشهد افتتاح خواهد شد، عنوان کرد: اولین بحثی که وجود دارد این است که کودکان ما باید به فرهنگ و هنرشان افتخار کنند و از پیشینه خودشان باخبر شوند.

 

وی ادامه داد: ما در عرصه عروسکها چند نوع عروسک داریم، یک نوع عروسکهایی است که متعلق به اقوام ایرانی است که می توان برای آن تاریخی مشخصی نوشت؛ همان طور که شاهد بوده اید مادربزرگ ها برای نوه هایشان عروسک درست می کردند، عروسکهایی که بعضی هایشان جنبه نمایشی داشته است.

 

این کارگردان و نمایش نامه نویس بین المللی مشهدی با بیان اینکه متاسفانه این نوع عروسکها به وادی فراموشی سپرده شده و بچه ها کمتر به این موضوع می پردازند، ابراز کرد: بخش دیگر این عروسک ها، عروسکهای نمایشی هستند که گروههای نمایشی از این عروسکها در تئاتر های خود استفاده می کنند.

 

برومند ابراز کرد: نوع دیگر این عروسکها، عروسکهای سینمایی است که در تولید فیلم های سینمایی استفاده می شود(مانند زی زی گولو) و نوع دیگر عروسکهایی هستند که برای انیمیشن‌های استاپ موشن(مانند پت و مت) استفاده می شوند.

 

وی افزود: درحقیقت در این موزه می خواهیم بچه‌ها با انواع عروسکها آشنا شوند و به ایران و گذشته مردم این سرزمین افتخار کنند و مجذوب هنرهای غربی نشوند و با این چالش و موضوع مواجهه نشوند که ما هیچ چیز نداریم و هر چیز هست، مطلق به خارج از مرزهای ایران است.

 

این کارگردان و نمایش نامه نویس بین المللی مشهدی اظهار کرد:چنانچه می خواهیم مقابله با تهاجم فرهنگی داشته باشیم و کمتر نگران حرکت سلیقه ای بچه ها به عروسکهای غربی و الگو پذیری از آنها باشیم باید آنها را با عروسکهای ایرانی آشنا کنیم.

 

برومند با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که باعث شده بچه ها رغبت بیشتری به عروسکهای خارجی داشته باشند، کم کاری است، بیان کرد: یکی از بخش های دیگری که تصمیم داریم در این موزه داشته باشیم بخش عروسکهای مدرن و عروسکهای فضای مجازی (منظور بازی های رایانه ای که در گوشی ها وجود دارد) مانند بازی «پو» است.

 

وی یکی دیگر از اهداف این موضوع را بحث تعامل با دنیا عنوان کرد و افزود: نمی خواهیم بگوییم همه چیز پیش ایرانی هاست و دیگران هیچ نمی دانند، بلکه می خواهیم با عروسک های بومی بیشتر آشنا شویم و آن را در منطقه گسترش دهیم.

 

این کارگردان و نمایش نامه نویس بین المللی مشهد ابراز کرد: این موزه کمک می کند تا شادابی و شادی به زندگی بچه ها بیاید و آنان شادتر زندگی کنند.

 

برومند با بیان اینکه موزه عروسک موزه اشیا نیست، اظهار کرد: فقط نمی خواهیم در این موزه عروسکها را پشت قابهای شیشه ای بگذاریم، بلکه قرار است کنار این مجموعه گران قیمت عروسکی، عروسکهایی برای بچه ها ارائه دهیم تا زمانی که بچه ها به این موزه می آیند بتوانند با آن ها بازی کنند.

 

وی با اشاره به اینکه قرار است بخشی از این موزه به مادرها و کودکان اختصاص یابد، اظهار کرد: در بخشی به مادران و کودکان آموزش می دهیم که چگونه برای فرزندان و خودشان عروسک تهیه کنند، همچنین کارگاه هایی با حضور اساتید ایرانی و خارجی برای عروسک سازان و مردم برگزار خواهد شد.

 

۲۰۰ عروسک از اقوام مختلف ایرانی جمع آوری کرده‌ایم

 

این کارگردان و نمایش نامه نویس بین المللی مشهدی در پاسخ به این سوال که تاکنون چند عروسک برای این موزه جمع آوری شده است؟، گفت: تاکنون ۲۰۰ عروسک از اقوام مختلف ایرانی جمع آوری کرده ایم، همچنین عروسکهای نمایش های خودم، بعلاوه یک سری عروسکی که ازسراسر دنیا گرده آوری کرده ام، موجود می باشد.

 

برومند ابراز کرد: بخش مهمی که در این موزه پیش بینی شده، بخش پژوهش است که این بخش باید در زمینه عروسک هر سال با توجه به تحقیقاتی که انجام شده، کتاب به چاپ برساند.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا نامی برای این موزه انتخاب شده؟، گفت: دوست دارم نام این موزه را «جیگی جیگی» بگذارم همان «جیگی جیگی» معروف که با همه نداری اش سعی می کرد با عروسک بزی که داشت مردم را خوشحال کند و علاقه زیادی به امام رضا(ع) داشت.

 

این کارگردان و نمایش نامه نویس بین المللی مشهدی در رابطه با مراحل افتتاح این موزه، گفت: متریال لازم برای افتتاح یک موزه آماده است و از آنجا که ما دنبال یک مکان دائمی هستیم باید یک ساختمان در اختیار ما قرارگیرد.

 

برومند در پاسخ به این سوال که چه کسی باید ساختمان موزه را تامین کند؟، عنوان کرد: در تمام دنیا رسم براین است که شهرداری مکان موزه ها را تامین کند؛ در حال حاضر میراث فرهنگی به ما مجوز داده است؛ اما باید شهرداری به ما مکان بدهد.

 

طرح در بروکراسی اداری مانده است

 

وی اظهار کرد: شهرداری و شورای شهر قول های مساعدی داده اند، ولی متاسفانه طرح ما در شهرداری دچار بروکراسی شده است.

 

این کارگردان و نمایش نامه نویس بین المللی مشهدی اظهار کرد: چنانچه یک ساختمان در اختیار ما باشد می توانیم در زمینه تولید عروسک با برند ایرانی گام های موثری برداریم.

 

برومند درباره زمان افتتاح این موزه ،گفت: تلاش می کنیم این موزه را همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی هنرهای نمایشی «جیگی جیگی» افتتاح کنیم و امیدواریم شهرداری سریع تر ساختمانی برای یک موزه دائمی در اختیار ما قرار دهد.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما