شناسهٔ خبر: 23846628 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌آنالایز | لینک خبر

قبل از خرید یا استفاده از فیلترشکن بخوانید

صاحب‌خبر -

فیلتر دو هفته‌ای تلگرام زمینه گرایش بخش قابل توجهی از کاربران به استفاده از فیلترشکن و VPN‌های رایگان و پولی را افزایش داد.

اگرچه برخی مسوولان افزایش گرایش ایرانی‌ها به استفاده از فیلترشکن‌ها را تکذیب می‌کنند، اما روزنامه دولتی ایران در گزارشی اعلام کرد، آمار حکایت از افزایش 1650 درصدی دانلود فیلترشکن در ایران دارد و طی یک هفته اخیر دانلود فیلترشکن سایفون از 35 هزار بار دانلود در روز به روزانه 700 هزار بار رسیده که خود رقم جالب توجهی است.

فارغ از میزان اعتبار این آمار، موضوع گسترش گرایش به فیلترشکن‌ها مساله‌ای نیست که به‌راحتی قابل کتمان باشد. بماند که در صفحه نخست گوگل اگر عبارت خرید فیلترشکن را جست‌وجو کنید، با انبوهی از سایت‌های باز و بدون مشکل مواجه می‌شوید که حتی شماره موبایل، ایمیل و شماره‌حساب بانک‌های ایرانی را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ شماره‌ حساب‌هایی که صد البته مسدود نیستند.

از این‌رو صحبت از ممنوعیت استفاده از فیلترشکن و مسایلی از این دست در‌حالی‌که بدون هیچ مشکلی و در روز روشن شاهد خرید و فروش آنها هستیم، دیگر موضوعیت ندارد.

خاطرنشان می‌شود این گزارش در زمان فیلتر تلگرام تهیه و در نوبت انتشار بود، اما با توجه به منتفی نبودن فیلتر تلگرام در مقاطع زمانی خاص یا برای همیشه و نظر به احتمال گرایش بیشتر کاربران ایرانی به فیلترشکن‌ها، لازم است توصیه‌هایی در این خصوص داشته باشیم.

با این مقدمه در متن حاضر به ارایه توصیه‌هایی به‌ویژه به نوکاربران فیلترشکن و VPN خواهیم پرداخت تا از صدمات و مخاطرات احتمالی به دور باشند. البته با ذکر این توضیح که **شاید متن گزارش حاضر به‌نوعی هنجارشکنی در کار رسانه‌ای تلقی شود، اما واقعیت آن است که بی‌توجهی نهادهای مسوول به واقعیت‌های موجود در جامعه می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلات بیشتری برای مردم اعم از سرقت اطلاعات و خطرات هک و... شده و آنها را راهی مراجع پلیسی و قضایی کند. از سوی دیگر بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند حتی به انتقال آلودگی‌های ویروسی و بدافزاری منجر شود که از کامپیوتر یکی از کارکنان نهادهای دولتی و خصوصی به شکلی ناخواسته از طریق یک USB به کامپیوتر نهادهای مختلف سرایت کرده و زمینه شیوع آلودگی‌های گسترده‌تر را فراهم کند. از این رو موضوع فقط کاربران و امنیت آنها نیست.**

 

تفاوت فیلترشکن با VPN

یک اپلیکیشن پروکسی شما را به یک سرور راه دور وصل می‌کند و یک VPN هم همین کار را انجام می‌دهد، اما واقعیت این است که پروکسی‌ها به‌دلیل امنیت بسیار پایین‌شان اصلا جایگزین مناسبی برای VPN نیستند.

با استفاده از یک پروکسی، درواقع سرور پروکسی که استفاده کرده‌اید به ‌سایت مورد نظر متصل شده و شما اطلاعات را از سرور پروکسی دریافت می‌کنید.

توجه به این نکته ضروری است که سرورهای پروکسی فقط آی‌پی آدرس شما را مخفی می‌کنند و به‌عنوان واسطه در جریان ترافیک اینترنتی شما کار دیگری انجام نمی‌دهند. همچنین ترافیک تبادل‌شده میان کامپیوتر شما و سرور پروکسی رمزنگاری نمی‌شود و در آنها هیچ‌گونه کار اضافه‌ای برای حفظ حریم خصوصی و امنیت نیز وجود ندارد.

در چنین شرایطی شرکتی که به شما اینترنت ارایه داده، سایر شرکت‌های واسط و حتی فردی که در حال سرک کشیدن به ترافیک وای‌فای شما است این امکان را دارد که در ترافیک اینترنتی شما تجسس کند.

برخلاف پروکسی که به‌صورت ساده به‌عنوان یک سرور واسطه برای یک نرم‌افزار عمل می‌کند، VPN تمام ترافیک اینترنتی شما را از طریق خود عبور می‌دهد.

علاوه بر این، در VPN تمام ترافیک اینترنتی از طریق یک تونل به‌شدت رمزنگاری شده میان کامپیوتر شما و سرور راه دور عبور می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که اتصال VPN یک راه‌حل مناسب و ایده‌آل برای حفظ حریم شخصی و امنیت کاربر باشد و با استفاده از VPN دیگر شرکتی که به شما اینترنت ارایه داده یا فردی که در حال جاسوسی است نمی‌توانند به ترافیک انتقالی میان کامپیوتر شما و سرور VPN دسترسی داشته باشد.

 

مخاطرات استفاده از فیلترشکن‌ها

**نباید فراموش کنید که چه از VPN و چه از پروکسی استفاده کنید، تمام اطلاعات شخصی شما از مسیر سرویس‌دهنده پروکسی می‌گذرد و وب‌مستر یا صاحب آن پروکسی می‌تواند هر چیزی را که می‌خواهد از اطلاعات شما رصد کند؛ بنابراین حساب ایمیل شما، بانک و جزییات کارت‌های اعتباری، همه ممکن است به سرقت رود.**

همچنین نباید از نظر دور داشت که یک سایت پروکسی ممکن است فقط برای سرقت اطلاعات کاربر طراحی شده باشد. برخی از آنها زمانی که به سایت ایمیل یا بانکی خود وارد می‌شوید، نسخه جعلی سایت را به شما نشان می‌دهند. سپس شما را ترغیب می‌کنند که اطلاعات ورودتان را وارد کنید که باید با نگاه کردن به آدرس اینترنتی درج‌شده در نوار ابزار و مقایسه آن با آدرس اصلی بانک یا سرویس‌دهنده ایمیلتان از این موضوع که سایتی که به آن وارد شده‌اید سایت اصلی است اطمینان حاصل کنید. در مواردی از کلاهبرداری سعی می‌شود آدرسی شبیه به آدرس اینترنتی بانک‌ها یا ارایه‌دهندگان ایمیل برای نام دامنه ثبت شود که با مطابقت دقیق و کلمه به کلمه نام انگلیسی دامنه حتما باید مورد توجه شما قرار گیرد.

**نکته دیگر آنکه بسیاری از پروکسی‌ها تعداد زیادی پنجره‌های تبلیغاتی را روی مرورگر شما نصب  و همچنین سعی می‌کنند که برنامه‌های خرابکارانه را هم روی رایانه‌تان نصب کنند. این برنامه‌ها برای بررسی و رصد رویه مرور صفحات وب و حتی اطلاعات شخصی شما نصب می‌شود و با نصب آنها هر بار که وارد اینترنت شوید، اطلاعاتتان برای سازنده پروکسی یا فیلترشکن ارسال می‌شود.**

از سوی دیگر سرورهایی که اشتراک VPN را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، نه‌تنها می‌توانند تمامی اطلاعات ردوبدل شده را بررسی و کنترل کنند، بلکه می‌توانند به همین وسیله با پورت‌های باز رایانه کاربر به اطلاعات درون رایانه وی دسترسی پیدا کنند و همچنین امکان کپی‌برداری یا دیدن اطلاعات داخلی رایانه کاربر نیز برای آنها میسر می‌شود. در چنین شرایطی اگر کاربر در محل کارش، این نوع ارتباط را برقرار کند، سرور می‌تواند از طریق رایانه کاربر به اطلاعات شبکه داخلی آن اداره نیز دسترسی پیدا کند و با نرم‌افزارهای پیشرفته بدون آگاهی کاربر، اطلاعات موجود در رایانه یا شبکه داخلی کاربر را برای خود کپی کند.

 

توصیه‌های مهم در استفاده از فیلترشکن

مهم‌ترین توصیه در خصوص استفاده از فیلترشکن‌ها طبیعتا استفاده نکردن از آنها است، اما اگر به هر دلیلی از آنها استفاده کردید باز هم بهتر است حداقل برخی موارد کلی را رعایت کنید.

**برای مثال، هنگامی که فیلترشکن‌تان فعال است، به‌هیچ‌وجه به‌صورت اینترنتی خرید نکنید یا پرداخت آنلاین نداشته باشید، چون امکان خواندن رمز شما به‌سادگی برای صاحبان فیلترشکن فراهم است.**

همچنین اگر هر گونه اطلاعات شخصی اعم از عکس و ویدیو در رایانه‌تان دارید که تمایل ندارید کسی از آنها مطلع باشد یا آنها را ببیند حتما قبل از استفاده از فیلترشکن آنها را از روی رایانه خود پاک کنید. **اسکن کپی شناسنامه، کارت ملی و سایر مدارک هویتی‌تان را نیز به‌هیچ‌وجه در رایانه شخصی خود نگه ندارید، چون این امکان وجود دارد که با نصب بدافزارهایی از طریق فیلترشکنی که از آن سرویس می‌گیرید اطلاعات شما کپی‌برداری شود.**

اگر در زمان استفاده از فیلترشکن از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام یا فیس‌بوک استفاده می‌کنید، امکان دستیابی به اطلاعاتی که در اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی شما هست وجود دارد؛ پس حتی‌الامکان هر چند روز یک‌بار cash تلگرام خود را پاک کرده و پیام‌ها یا فایل‌هایی را که دوست ندارید کسی دیگر از آن مطلع شوند را به‌هیچ‌وجه ارسال نکنید.

**شاید بهترین گزینه این باشد که هیچ‌وقت از رایانه یا موبایلی که به‌صورت روزمره استفاده می‌کنید به یک فیلترشکن وصل نشوید و از یک موبایل قدیمی‌تر و بی‌استفاده که در کمد یا انبار خود دارید یا از کافی‌نت برای اتصال با فیلترشکن استفاده کنید.** توجه کنید که بهترین حالت این است که هیچ‌گونه اطلاعات شخصی روی سیستمی که با آن به فیلترشکن متصل می‌شوید نداشته باشید.

 

توصیه‌های مهم در خرید فیلترشکن

اگر عبارت «نکاتی برای خرید فیلترشکن» یا «از کجا فیلترشکن بخریم» را در اینترنت جست‌وجو کنید، چیزی پیدا نمی‌کنید اما به محض اینکه کلمه خرید و فیلترشکن در کنار هم قرار بگیرند، با انبوهی از سایت‌های فروش فیلترشکن مواجه می‌شوید که چیزی عاید شما نمی‌کند.

پس حتما به این نکات توجه کنید.

اگر کاربر موبایل هستید، اگرچه همواره با مخاطرات احتمالی در استفاده از فیلترشکن‌ها مواجه هستید، اما مهم‌ترین توصیه این است که به منابع و فروشگاه‌های ناشناس مراجعه نکنید.

اما اگر برای کامپیوتر خود قصد خرید یا استفاده رایگان از فیلترشکن را دارید و از آنجا که با انبوهی از پیشنهادها مواجه می‌شوید که هیچ تضمینی برای امنیت، جاسوسی و کارکردن آنها وجود ندارد، بهترین توصیه آن است که از تجربه افرادی که از مدت‌ها قبل در حال استفاده از یک نوع فیلترشکن هستند بهره بگیرید. به‌عبارت دیگر باید سراغ نمونه‌هایی بروید که امتحان خود را پس داده‌اند. (**فراموش نکنید که بخشی از فیلترشکن‌ها ساخته نهادهای امنیتی برخی کشورهای منطقه و غرب هستند که نه صرفا با هدف دستیابی به اطلاعات کاربران ایرانی، بلکه به‌منظور استفاده از کامپیوتر آنها برای نفوذ و حمله به زیرساخت‌های سایبری کشور طراحی شده است.**)

لذا همان‌طور که ذکر شد، تهیه فیلترشکن از منابع نامشخص می‌تواند کامپیوتر و موبایل شما را در معرض انبوهی از مشکلاتی که ذکر شد قرار دهد.

طبیعتا خرید فیلترشکن از سایت‌هایی که به‌تازگی ایجاد شده نیز مخاطرات خاص خود را دارد، پس از اطرافیانتان (که دانش و تجربه بیشتری دارند) در خصوص سایت‌هایی که از آن فیلترشکن تهیه می‌کنند تحقیق و از سایتی خرید کنید که حداقل یک سالی باشد که در این تجارت (سیاه!) فعالیت دارد. ضمنا پیش از خرید حتما در خصوص قطعی سرویس‌ها و سرعت آنها نیز تحقیق کنید، چون share بسیار زیاد اکانت‌های فیلترشکن می‌تواند باعث کندی و قطعی شود و شما را با مشکل مواجه کند. **در پایان تکرار می‌شود: فراموش نکنید که بهترین حالت استفاده نکردن از فیلترشکن‌ها است؛ چراکه به لحاظ امنیتی استفاده از آنان بسیار پرمخاطره است.** (منبع:عصرارتباط)

نظر شما