شناسهٔ خبر: 23733639 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

دستاورد سفر بارزانی به تهران

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل ازمهر، به دنبال برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان عراق و بروز تنش های به وجود آمده که منجر به انسداد سیاسی در روابط اقلیم با دولت مرکزی عراق و نیز کشورهای همجوار از جمله ایران شد موجی از ناامیدی توام با ابهام بر مسائل منطقه سایه افکنده بود.

این انسداد روابط بر خلاف ذهنیت و سیر تاریخی روابط کردها و ایران بود. صرفنظر از روابط کردها با ایران در عصر پهلوی از فردای انقلاب اسلامی این روابط همواره میل به گسترش و حرکت به سوی اوج را تجربه کرده و نمونه ای از ارتباط و پیوند محکم میان دو ملت بود.

اما در پی حوادث ماههای اخیر این روابط به سرعت روبه کاهش نهاد و هاله ای از ابهام و تردید بر آن سایه گستراند اما بعد از کش و قوسهای فراوان سفر نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در هفته جاری و دیدار با تمام مسولان عالی رتبه ایرانی حکایت از آب شدن یخ روابط می کند.

واقعیت مسئله این است با توجه به پیوندهای محکم تاریخی و کثرت مشترکات فرهنگی و تمدنی در میان کردها و ایران که همین برای تحکیم روابط فیمابین کافی است، امروز چالشی به نام اقتصاد در هر دو سوی این مرزها عاملی است برای همگرایی بیشتر و به همین دلیل لازم است که نگاهی ویژه به این حوزه وجود داشته باشد.

آنچه که امروز ایران در پرتو اقتصاد مقاومتی دنبال می کند را می توان در بازار خوب و با استعداد کردستان عراق تکمیل کرد و در مقابل بسیاری از نیازهای حیاتی و زیر ساختی اقلیم نظیر صنعت برق، توسعه راهها، بهداشت و درمان و از همه مهمتر نیاز به نیروی متخصص و خدمات مهندسی متعدد که در ایران به وفور تربیت شده اند را تامین کرد.

بر اساس این دلایل ذکر شده، شرایط ایجاب می کند تهران و اربیل به سوی ارتباط پایدار گام بردارند، ناگفته نماند ارتباط اقلیم با ایران فقط منجر به حل مناقشه با ایران نخواهد بود بلکه با توجه به ارتباط و تعامل استراتژیک تهران و بغداد یقینا می توان با پادرمیانی و وساطت ایران شاهد تقلیل منازعات فیمابین اربیل و بغداد نیز باشیم.
 

نظر شما