شناسهٔ خبر: 23723847 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

واکنش اروپائي ها به اعدام تکفيريها

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از  خبرگزاري فرانسه، يک تبعه آلماني مغربي تبار روز يکشنبه در عراق به جرم پيوستن به گروه تکفيري وهابي داعش، به مجازات اعدام محکوم شده است و هيچ يک از کشورهاي اروپايي براي بازگرداندن او به کشورشان تمايلي نشان نمي دهند.

منابع نزديک به پرونده روز سه شنبه اعلام کردند صدها تکفيري خارجي که بعد از شکست نظامي داعش (در عراق و سوريه) اسير شده اند، در انتظار محاکمه خود پشت ميله هاي زندان به سر مي برند. در ميان اين تکفيري ها سه زن فرانسوي نيز به چشم مي خورند که بعد از سقوط موصل در ماه ژوئيه به دست نيروهاي عراقي اسير شدند.

در ماه دسامبر يک سوئدي عراقي تبار به همراه 37 نفر ديگر بعد محکوم شدن به تروريسم اعدام شد.

کشورهاي اروپايي که به دنبال موجي از حملات بي سابقه زخم هاي تروريسم را در گوشت و پوست خود احساس مي کنند، به نظر مي رسد چندان براي کمک به اين تکفيري ها که افکار عمومي غرب آنها را به منزله افراد خائن خطرناک تلقي مي کند، چندان علاقه اي نشان نمي دهند.

فلورانس پارلي، وزير دفاع فرانسه روز دوشنبه اعلام کرده بود «تکفيري ها هرگز احساسي (به ما) نداشته اند من نمي دانم چرا ما بايد براي آنها احساسي داشته باشيم».

وي با اشاره به احساسي که در کشورهاي اروپايي نسبت به اتباع اين کشورها که براي جنگ به سوريه رفته اند، وجود دارد، اعلام کرد «اين اشخاص (...) آنچه را که در آنجا در جريان بود، مي دانستند. وقتي آنها به دست مقامات محلي مي افتند بايد براي محاکمه احتمالي به دست اين مقامات محلي نيز آماده باشند».

در انگليس و بلژيک نيز همين موضع سخت مشاهده مي شود که مقامات اين کشورها اقدام به درخواست استرداد طارق جدوان، تکفيري بلژيکي را که همکاري با مقامات انگليسي را در عوض استرداد وي پيشنهاد کرده بود، رد کردند.

شارل ميشل، نخست وزير بلژيک در ماه دسامبر اعلام کرده بود «مذاکره با چنين اشخاصي ممکن نيست. در جامعه ما براي اين اشخاص جايي نيست».

نظر شما