شناسهٔ خبر: 23723835 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راخین میانمار؛ آتشی که هنوز خاموش نشده است

کوالالامپور- ایرنا- گزارش شاهدان عینی و آوارگان جدید روهینگیایی حاکی از آن است که روستاهای آنها همچنان توسط ارتش میانمار و شبه نظامیان مسلح بودایی در ایالت راخین به رغم همه وعده ها برای بازگشت این اقلیت مسلمان از بنگلادش، سوزانده می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این اقدامات درحالی صورت می گیرد که قرار بود طرح بازگشت پناهجویان روهینگیا از بنگلادش از روز گذشته (سه شنبه) آغاز شود که بنگلادش آن را به تعویق انداخت.
بسیاری از آوارگان روهینگیایی که درهفته گذشته از راخین فرار کرده و به سوی مرزهای بنگلادش درحرکت بودند در شبکه های اجتماعی گزارش دادند روستای 'تومبرو' محل زندگی آنها توسط نیروهای نظامی سوزانده شده و این گروه برای نجات جان خود از مهلکه فرار کردند.
طبق این گزارش، دود و آتش ایجاد شده دراین منطقه مرزی میان میانمار و بنگلادش در اردوگاه های کاگس بازار در بنگلادش نیز قابل رویت بوده است.
بنگلادش و میانمار 25 نوامبر سال گذشته توافقنامه ای برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در راخین امضا کردند که قرار بود از روز گذشته شروع و به مدت دو سال ادامه داشته باشد.
بر اساس این توافق روند بازگشت مسلمانان روهینگیا به تدریج انجام خواهد شد با این شرط که دو کشور باید امنیت، سلامت و کرامت آنها را تامین کنند.
مسئولان میانماری پیشتر اعلام کردند :عملیات ساخت اردوگاه های موقت آغاز شده و اردوگاه 'هیا پو کاونگ' با بیش از 40 ساختمان با ظرفیت اسکان سه هزار نفر درحال آماده شدن است. در پایان، این ارودگاه بیش از 625 ساختمان خواهد داشت که نزدیک به 3 هزار مسلمان روهینگیا می توانند در آنها زندگی کنند.
براساس این گزارش، اقامت روهینگیایی ها در این اردوگاه ها موقت خواهد بود و پس از ساخت دوباره روستاها، آنها به خانه های خود باز می گردند.
این درحالی است که آوارگان روهینگیایی که یک قوم تحت ستم هستند؛ در میانمار از هیچگونه حق شهروندی برخوردار نبوده اند و در صورت بازگشت به کشور این حقوق همچنان ازآنها سلب خواهدشد ضمن آنکه امکان دسترسی به آژانسهای حقوق بشری سازمان ملل را هم نخواهند داشت. در حالیکه در بنگلادش به این افراد کمک می شد و دسترسی به بازرسان بین المللی داشتند. از این رو اکثریت آوارگان روهینگیایی خواستار ماندن در بنگلادش هستند.
بیش از 650 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از 25 اوت (سوم شهریور) به علت حملات شدید نیروهای ارتش و گروه‌های بودائی افراط ‌گرای میانمار و قتل و کشتار و سوزاندن خانه‌هایشان، وادار به ترک خانه‌ و کاشانه خود در ایالت فقیرنشین راخین و رفتن به ‌سوی مرزهای بنگلادش شدند.
پناهجویان روهینگیا در اردوگاه های مهاجران در شهر مرزی کاگس بازار بنگلادش مستقر شده اند درحالی که پیش از آغاز موج جدید خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا حدود 300 هزار پناهجوی روهینگیا در این منطقه حضور داشتند.
'آنگ سان سوچی' وزیر خارجه میانمار و برنده جایزه صلح نوبل و فرماندهان ارتش این کشور از افزودن نام اقلیت روهینگیایی به 135 گروه نژادی این کشور خودداری کرده و می‌گویند مسلمانان روهینگیا به‌صورت غیرقانونی از بنگلادش به میانمار مهاجرت کرده‌اند. اما این ادعا توسط روهینگیایی ها رد شده است. آنها می‌گویند سابقه حضورشان در میانمار، دستکم به چند سده اخیر می‌رسد.
سازمان'دیده بان حقوق بشر' بتازگی درگزارشی از جنایات اعمال شده توسط ارتش میانمار علیه روهینگیا اعلام کرد: 354 دهکده و روستا در راخین میانمار یا به طور جزیی و یا کاملا از بین رفته اند.در دهکده 'تولا تولی'درساحل رودخانه صدها مرد به صف شده و قتل عام شده اند.به زنان تجاوز دسته جمعی شده است.خانه ها همراه با زنان و کودکان محبوس در آنها به آتش کشیده شده است. کودکان از آغوش مادر جدا شده و کشته شده اند. کودکان یا به رودخانه پرتاب شده و یا با چاقو کشته شده اند.
طبق این گزارش،رژیم میانمار به ریاست ' آنگ سان سوچی' صاحب بدنام جایزه صلح 'نوبل'، درحال آماده کردن خودبرای آخرین غارت و کشتار است.
آساق**1599**انتشار: مریم شفیعی

انتهای پیام /*

نظر شما