شناسهٔ خبر: 23723815 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ناصر یوسفی، حمد امانی، صالح حسینی

بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و اضطراب امتحان، با نقش واسطه‌ای تمایز یافتگی در دانش آموزان

اضطراب امتحان دانش ­آموزان از جمله مهمترین مسائلی است که نوجوانان را درگیر خود می‌­کند. عوامل متعددی در شکل ­گیری و تقویت اضطراب امتحان نقش دارند که از آن جمله می‌­توان به عملکرد خانواده و سطح تمایزیافتگی افراد اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

چکیده

اضطراب امتحان دانش­آموزان از جمله مهمترین مسائلی است که نوجوانان را درگیر خود می‌­کند. عوامل متعددی در شکل­گیری و تقویت اضطراب امتحان نقش دارند که از آن جمله می‌­توان به عملکرد خانواده و سطح تمایزیافتگی افراد اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و اضطراب امتحان با توجه به نقش واسطه­ای تمایز یافتگی در بین دانش­آموزان پسر است. پژوهش حاضر با روش کمی‌، توصیفی و از نوع همبستگی به روش تحلیل مسیر انجام شد بدین منظور نمونه‌ای مشتمل بر140 دانش ­آموز به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای از میا‌ن دانش­آموزان پسر دبیرستانی شهرستان ملایر انتخاب شدند و به ابزار پژوهش یعنی پرسشنامه ­های عملکرد خانواده (FAD)، سطح تمایز یافتگی (DSI) و اضطراب امتحان (TAQ) پاسخ دادند. داده ­های پژوهش که با استفاده از روش ­های همبستگی و تحلیل مسیر و با استفاده از نرم­افزار­های SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، نشان دادند که عملکرد خانواده به صورت مستقیم (0/298-) و غیر مستقیم یعنی از طریق تمایز­یافتگی (0/037-) بر اضطراب امتحان تاثیرگذار است و هر کدام از متغیر­های عملکرد خانواده و تمایز یافتگی رابطه منفی معناداری با اضطراب امتحان دارند.

کلیدواژه ها: تمایز یافتگی؛ اضطراب امتحان؛ عملکرد خانواده؛ دانش‌آموزان

نویسندگان:

ناصر یوسفی: دانشیار مشاوره گروه مشاوره، دانشگاه کردستان

 احمد امانی: دانشیار مشاوره گروه مشاوره، دانشگاه کردستان

 صالح حسینی: کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه کردستان  

فصلنامه روان شناسی مدرسه - دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 20، زمستان 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما