چکیده
اضطراب امتحان دانشآموزان از جمله مهمترین مسائلی است که نوجوانان را درگیر خود میکند. عوامل متعددی در شکلگیری و تقویت اضطراب امتحان نقش دارند که از آن جمله میتوان به عملکرد خانواده و سطح تمایزیافتگی افراد اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و اضطراب امتحان با توجه به نقش واسطهای تمایز یافتگی در بین دانشآموزان پسر است. پژوهش حاضر با روش کمی، توصیفی و از نوع همبستگی به روش تحلیل مسیر انجام شد بدین منظور نمونهای مشتمل بر140 دانش آموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای از میان دانشآموزان پسر دبیرستانی شهرستان ملایر انتخاب شدند و به ابزار پژوهش یعنی پرسشنامه های عملکرد خانواده (FAD)، سطح تمایز یافتگی (DSI) و اضطراب امتحان (TAQ) پاسخ دادند. داده های پژوهش که با استفاده از روش های همبستگی و تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، نشان دادند که عملکرد خانواده به صورت مستقیم (0/298-) و غیر مستقیم یعنی از طریق تمایزیافتگی (0/037-) بر اضطراب امتحان تاثیرگذار است و هر کدام از متغیرهای عملکرد خانواده و تمایز یافتگی رابطه منفی معناداری با اضطراب امتحان دارند.
کلیدواژه ها: تمایز یافتگی؛ اضطراب امتحان؛ عملکرد خانواده؛ دانشآموزان
نویسندگان:
ناصر یوسفی: دانشیار مشاوره گروه مشاوره، دانشگاه کردستان
احمد امانی: دانشیار مشاوره گروه مشاوره، دانشگاه کردستان
صالح حسینی: کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه کردستان
فصلنامه روان شناسی مدرسه - دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 20، زمستان 1395.
∎
نظر شما