شناسهٔ خبر: 23723799 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/دیدگاه اساتید دانشگاه درباره تعیین سقف افزایش حقوق اعضای هیات علمی/

تعیین سقف افزایش حقوق، کیفیت آموزش و پژوهش را کاهش می‌دهد

استاد علوم پایه دانشگاه اصفهان گفت: تعیین سقف برای افزایش حقوق اعضای هیات علمی در بودجه 97 طبیعتا کیفیت آموزش و پژوهش را کاهش می دهد و اعضای هیات علمی را به سمت مهاجرت و خروج از کشور و یا تخلفات و امور خارج از شأن به دلیل مسائل اقتصادی سوق می‌دهد.

صاحب‌خبر -

دکتر بهزاد مهکی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: تعیین سقف ۵ میلیون تومان برای افزایش حقوق اعضای هیات علمی در کمیسیون تلفیق بی پشتوانه و کار کارشناسی انجام شده و مشخص نیست این مبلغ از کجا و با از چه مبنایی آمده است . 

وی ادامه داد: مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس در رابطه با عدم افزایش حقوق اعضای هیات علمی بیش از ۵ میلییون تومان در درجه اول عوام فریبی است چراکه مطالبات عمومی در جامعه چیز دیگری بود و نظر عموم مردم این بود که نهادهایی خاص که کارکرد متناسبی نداشته و پاسخ گو نیستند  و در بودجه سهم عمده ای را به خود اختصاص می دهند بودجه کمتری بگیرند اما برای اینکه اذهان عمومی فریب داده شود در حال حاضر این موضوع را به سمت  قشر هیات علمی سوق داده شده است. 

دکتر مهکی با اشاره به اینکه در خصوص حقوق اعضای هیات علمی باید چند نکته را مد نظر قرار داد گفت:  اعضای هیات علمی اگر خیلی خوب و موفق عمل کرده باشند در ۳۰ سالگی خدمت را آغاز می کنند و این یعنی اینکه نسبت به اصناف دیگر عمری را از دست داده اند و ۱۰ تا ۱۲ سال دیرتر شاغل می شوند. این مساله موجب می شود که با توجه به تورم، همه نیاز ها از جمله مسکن را نسبت به هم سن و سال های خود با قیمت چند برابر تامین کنند و این مشکل مهمی است . 

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که حقوق افراد هیات علمی ثابت است و به جز اینکه سالانه که دولت حقوق کارمندان را افزایش می‌دهد شامل مسائلی از قبیل اضافه کار و مزایا و غیره نمی‌شود. در حالیکه بسیاری از کارمندان نسبت به حقوق خود درصد قابل توجهی اضافه کار دریافت می‌کنند، اما اعضای هیات علمی رشته‌های علوم پایه چیزی به عنوان اضافه کار، مزایا و کارانه ندارند و حقوق و  مزایای غیر مستمر نیز مبلغ قابل توجهی نیست. 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه اظهار کرد: بیشترین ضربه از این مصوبه کمیسیون تلفیق به اعضای هیات علمی وارد می‌شود و مدیران از این مساله آسیب نمی‌بینند اما جالب است که در این مصوبه اعضای هیات علمی به طور غیر منطقی در کنار مدیران قرار داده شده اند در حالیکه  اعضای هیات علمی اساسا از نظر مدرک و طبقه بندی و جایگاه شغلی سنخیتی با مدیران ندارند. 

مهکی تصریح کرد: نکته دیگر این است که مبلغ ۵ میلیون تومان که در این مصوبه به عنوان سقف افزایش حقوق سالانه تعیین شده است ایراد ساده کارشناسی دارد که حتی این موضوع را هم مسئولان مورد توجه قرار نداده‌اند و آن این است که با تعیین این سقف ۵ میلیون تومان به طور مثال یک عضو هیات علمی که دو تا سه سال سابقه کار دارد و ۵ میلیون تومان حقوق میگیرد  افزایش حقوقی نخواهد داشت  در حالیکه همکار وی با پایه یک و سابقه کار کمتر که  ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حقوق میگیرد با افزایش ۱۰ درصدی دریافتی‌اش به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد که این یک ایراد بزرگ است و نظم و رویه معقول فعلی را بر هم می‌زند. 

احتمال ایجاد موجی از درخواست بازنشستگی اعضای هیات علمی 

وی با تاکید بر اینکه مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص تعیین سقف افزایش حقوق به میزان ۵ میلیون تومان عوام فریبانه، فریبکارانه و غیرکارشناسی است، گفت: واقعیت این است که اگر بخواهند این روند را ادامه دهند شأن و وضعیت اقتصادی اعضای هیات علمی به سمت نابسامانی می رود و به جایگاه نامطلوبی خواهد رسید، وضعیتی که در حال حاضر برای معلمین به وجود آمده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: طبق این مصوبه علاوه بر اینکه پاداش محدود می شود به دلیل سقفی که قرار داده شده است اگر بازنشستگی برخی از اعضا هیات علمی در سال بعد اتفاق بیفتد حدود 300 میلیون تومان خسارت می‌بینند بنابراین این افراد درخواست بازنشستگی می‌دهند و موجی از بازنشستگی ایجاد می‌شود که عملا خسارت جبران ناپذیری به سیستم آموزشی وارد می‌شود و بسیاری از نیروهای خبره و مرجع در رشته‌های مختلف را از دست خواهیم داد. 

برخی به دنبال تضعیف رابطه دولت با اعضای هیات علمی هستند

وی با بیان اینکه برخی به دنبال تضعیف رابطه دولت با اعضای هیات علمی هستند گفت: یکی از پشتوانه های دولت اصلاحات و در حال حاضر دولت اعتدال اعضای هیات علمی بوده ، اما هستند افرادی که از این طریق می‌خواهند رابطه نیروهای علمی، فرهنگی، دانشگاهی و نخبه را با دولت تضعیف کنند.

مهکی در ادامه تصریح کرد: در حل حاضر بنای اعتراض دانشگاهیان و اعضای هیات علمی به مدارا است و بنا به این است که مشکلی پیش نیاید ولی صحبت‌هایی شده مبنی بر این که اگر این مصوبه کمیسیون تلفیق، در صحن علمی مجلس نیز تصویب شود اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها طبیعتا با حفظ احترام به ساختار قانونی کشور یک اعتراض عمومی انجام خواهند داد و به عنوان مثال یک هفته در کلاس‌های درس حاضر نشوند.  

 استاد علوم پایه دانشگاه اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم نمایندگانی که خود نیز از اعضای هیات علمی هستند و با دردها بیشتر آشنا هستند صدای ما را بشنوند و اجازه ندهند که این مساله مشکلی ایجاد کند. 

انتهای پیام

نظر شما