شناسهٔ خبر: 23723792 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عريقات: ملت فلسطين هرگز خواسته هاي آمريکا را نمي پذيرد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما دبير کميته اجرايي سازمان آزاديبخش فلسطين گفت: ملت فلسطين هرگز خواسته هاي آمريکا را نمي پذيرد.
به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره،صائب عريقات در گفتگو با اين شبکه از اريحا در کرانه باختري رود اردن درباره سياست هاي آمريکا در خصوص فلسطين و در پاسخ به اين پرسش که مايک پنس معاون رئيس جمهور آمريکا گفته آماده گفتگو و همکاري با تشکيلات خودگردان فلسطين است، آيا شما آماده اين همکاري هستيد، گفت:پس از اين که ترامپ قدس را به عنوان پايتخت اسرائيل اعلام کرد،آمريکايي ها از فلسطينيان انتقاد مي کنند که عدم حضور فلسطينيان در مذاکرات مانع روند صلح است.

مايک پنس فلسطينيان را به متوقف کردن مذاکرات در سال 2014 متهم کرده است. عبارات نادرستي در سخنان وي وجود دارد. اين نتانياهو بود که در سال 2014 مذاکرات را متوقف کرد. وي تنها به دنبال شهرک سازي و يهودي سازي است. دولت آمريکا از معامله قرن خبر داده بود ولي خواسته هاي خود را ديکته مي کند. ترامپ موضع خود را درباره قدس به عنوان پايتخت اسرائيل ديکته کرد و ديروز سفير آمريکا در اسرائيل خواهان مذاکره با اين رژيم درباره قدس شده است.

وی گفت: آمريکا با تامين مالي آنروا، آژانس امداد و اشتغال آوارگان فلسطيني مخالفت کرده و هدف از اين تصميم براي حذف پرونده آوارگان از روند مذاکرات است. آمريکا از تصميم کنيست(پارلمان رژيم صهيونيستي) براي اعمال قوانين اسرائيل بر شهرک هاي اين رژيم در کرانه باختري حمايت کرد. امروز آمريکايي ها خواسته هاي خود را ديکته و در عين حال از فلسطينيان انتقاد مي کنند. ما با صداي بلند مي گوييم که در سال گذشته فرصت بزرگي به دولت آمريکا داديم. بيش از سي و پنج ديدار با مقامات اين کشور داشتيم ولي به نظر مي رسد درک رئيس جمهور ترامپ و دولت آمريکا از منطقه تغيير کرده است.

مايک پنس در گفتگوي ديروز خود با فاکس نيوز گفت " اسرائيل خطري به حساب نمي آيد و بايد کشورهاي عربي و فلسطينيان مواضع خود را تغيير دهند و به ميز مذاکره بازگردند". خواسته آمريکا محقق نخواهد شد. فلسطينيان شرق قدس را پايتخت خود مي دانند.
وي در پاسخ به اين پرسش که چگونه با طرح هاي آمريکا در آينده مقابله خواهيد کرد،گفت: ملت فلسطين خواهان درگيري با هيچ کشوري نيست ولي آمريکا و هر کشور ديگري نمي توانند خواسته هاي خود را بر ما ديکته کنند. قدس براي ما ارزش بسيار زيادي دارد. آخرين ديدار ما با مقامات آمريکايي در ماه نوامبر در واشنگتن بود. ما به مقامات آمريکايي گفتيم اگر قانون تمديد انتقال سفارت آمريکا از تل آويو به قدس امضا شود، واشنگتن نقش خود را به عنوان ميانجي صلح از دست خواهد داد.

امروز آمريکا خود را منزوي کرده است. ما با صداي بلند مي گوييم که هيچ گزينه اي نداريم. امروز آمريکا طرف هاي زيادي را واسطه قرار مي دهد تا نشستي ميان مقامات فلسطيني و آمريکايي برگزار شود. آمريکايي ها اهميتي به محتواي اين نشست نمي دهند و تنها با برگزاري اين نشست ها مي خواهند به اروپايي ها، روسيه،چين و کشورهاي عربي بگويند که فلسطينيان به مذاکرات بازگشته و وضع موجود را پذيرفته اند. ديدار ما پس از تصميم ترامپ در اعلام قدس به عنوان پايتخت اسرائيل به اين معناست که اين تصميم را پذيرفته ايم. در صورتي که خواسته هاي آمريکا نابودي پرونده هاي قدس و آوارگان باشد با اين کشور هيچ معامله اي نخواهيم داشت. گزينه ما اين است که در سرزمين خود باقي مي مانيم. محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين در سخنان ديروز در اتحاديه اروپا به سه موضوع اصلي اشاره کرد. نخست اين که بايد هر روند صلحي بر اساس قوانين بين المللي و قطعنامه هاي شوراي امنيت باشد.

اين قطعنامه ها به پايان يافتن اشغالگري اسرائيل و تشکيل کشور فلسطين به پايتختي شرق قدس و بر اساس مرزهاي سال 1967 و حل و فصل موضوعات راه حل نهايي شامل آوارگان و اسراي فلسطيني اشاره دارد. دوم اين که بايد اين مذاکرات در چارچوب يک کنفرانس بين المللي باشد. سوم اين که بايد سازمان ملل از اختيارات لازم براي پيشبرد تصميمات اين کنفرانس برخوردار باشد که در واقع تکرار سناريوي مذاکرات هسته اي ايران و توافق هسته اي است. امروز کشورهاي مختلف در اتحاديه اروپا، آفريقا، آسيا و آمريکاي لاتين از دولت ترامپ هراسان هستند. ديروز مايک پنس به جهان گفت هر طرفي قوانين بين المللي را نقض کند با مجازات آمريکا روبرو خواهد شد.

اسرائيل به جرايم خود در شهرک سازي ها، بازداشت و ترور فلسطينيان و محاصره نوار غزه و اعدام هاي ميداني ادامه مي دهد ولي دولت آمريکا به اسرائيل پاداش مي دهد. امروز سياستمداران آمريکايي مي خواهند سياست خود را بر اساس نابودي مسئله فلسطين در منطقه به پيش ببرند.
عريقات در پاسخ به اين پرسش که کاخ سفيد اعلام طرح جديد روند صلح در سالجاري اعلام خواهد شد، آيا اطلاعاتي از جزئيات اين طرح داريد،گفت: تا کنون آمريکايي ها در ديدار با ما و طرف هاي ديگر اشاره اي به ابعاد اين طرح نداشته اند. زماني که ترامپ قدس را به عنوان پايتخت اسرائيل اعلام مي کند به معناي آن بوده که تصميم اسرائيل را در ملحق کردن شهر قدس به اراضي اسرائيل پذيرفته است.

آژانس آنروا بر اساس قطعنامه شوراي امنيت براي حمايت از حقوق آوارگان فلسطيني تشکيل شده ولي آمريکا با قطع منابع مالي اين نهاد به دنبال نابودي پرونده آوارگان بر اساس خواسته هاي اسرائيل است. آمريکا از تصميم کنيست براي الحاق شهرک هاي اسرائيل در اراضي کرانه باختري به اراضي اسرائيل حمايت کرده است. آمريکايي ها مي خواهند خواسته هاي خود را ديکته و مسئله فلسطين را نابود کنند ولي هرگز ملت فلسطين اين موضوع را نمي پذيرد. درست است ما ملت کوچکي هستيم ولي بر باقي ماندن در سرزمين خود جدي هستيم. بدون پايان يافتن اشغالگري اسرائيل و تشکيل کشور مستقل فلسطين به پايتختي قدس شرقي هيچ صلح و ثباتي در منطقه مستقر نخواهد شد.

نظر شما