شناسهٔ خبر: 23723727 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

توسعه خیابانی در بجنورد با "قطع" و "هرس" غیر علمی درختان+فیلم

R7719/P1361/S6,55/CT14

درختان خیابان شهید صیاد شیرازی مرکز استان خراسان شمالی به علت تعریض و توسعه٬ در حال نابودی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد٬ خیابان شهید صیاد شیرازی در مرکز استان خراسان شمالی٬ بخشی از پادگان قدیمی ارتش در این شهر است که این روزها با جابجایی و هرس غیر علمی٬ درختانش در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.

در حالی که این روزها آلودگی هوا در همه شهرهای ایران به اوج خود رسیده و نیاز به طبیعتی سبز و درختان بزرگ و سرزنده برای تصفیه هوای شهر٬ بیش از پیش احساس می‌شود٬ در مرکز استان خراسان شمالی درختانی را که صدها سال عمر دارند٬ با روش‌های غیر علمی و غیر تخصصی به گونه‌ای هرس می‌کننند که صدای ناله مرگ آنان به گوش می‌رسد.

شهرداری بجنورد در چند روز گذشته به صورت کاملا جدی وارد این فاز شده است و اینک بسیاری از درختان این منطقه آنقدر هرس شده‌اند که فاصله‌ای تا قطع شدن٬ ندارند.

قرار بود فقط 2 درخت جابه‌جا شود

برای پیگیری این موضوع به سراغ مسئول سابق کمسیون محیط زیست شورای شهر بجنورد و عضو فعلی این شورا می‌رویم. علیرضا باغچقی معتقد است هرچن برای تعریض این خیابان که در طرح تفصیلی شهر بجنورد آمده است٬ چاره‌ای جز جابجایی این درختان نبوده٬ اما قرار بود فقط دو درخت جابه‌جا شود.

وی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد اظهار داشت: طرح تعریض خیابان شهید صیاد شیرازی یا همان خیابان سابق پادگان ارتش در طرح تفصیلی بجنورد لحاظ شده و می‌بایست این اتفاق رقم می‌خورد.

وی در ارتباط با فراخوان تعریض این خیابان در سال‌های گذشته افزود: در سال‌های گذشته فراخوانی از سوی بنده که رئیس کمیسیون وقت خدمات و زیست شهری بودم ارائه شد و سعی کردیم علاوه بر تعریض خیابان، درختان نیز حفظ شوند. در این خصوص جلساتی با مهندسین عمران شهرداری برقرار شد که راهکاری را اتخاذ کنیم اما متاسفانه به نتیجه مطلوب و مورد نظر دست نیافتیم.

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد تصریح کرد: تمام سعی و تلاش در این راستا بود که این مسیر بدون قطع درختان تعریض شود. همچنین این موضوع از سوی شهرداری به کمیسیون قطع اشجار یا همان کمیسیون ماده 7 حفظ و نگهداری فضای سبز ارائه شد تا تصمیم نهایی در این خصوص لحاظ شود.

باغچقی ادامه داد: تمام سعی بر این بود که بتوانیم درختان را حفظ کنیم و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که تنها بر روی 2 مورد از درختان این خیابان هرس مناسبی صورت بگیرد تا بتوانیم با نهایت دقت به کنار خیابان تعریضی انتقال داده تا این درختان دومرتبه احیا شوند. همچنین درختان خیابان شهید صیاد شیرازی درختانی پهن‌برگ و کهنسال هستند و اکنون بهترین زمان برای هرس است چرا که احتمال احیای مجدد آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

وی در ارتباط با قطع و هرس تعداد زیادی از درختان این خیابان اضافه کرد: در خصوص هرس کلیه درختان و یا اتفاقی دیگر، هنوز مجوز کتبی به صورت رسمی به شهرداری داده نشده اما امیدواریم به‌جای قطع این درختان، آن‌هارا انتقال دهیم چرا که این گونه از درختان تاثیر زیادی بر سلامت عمومی شهر و شهروندان و طبیعت زیست محیطی دارند.

جابه‌جایی درختان زیان بار است

یک مسئول ارشد سابق شهرداری بجنورد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما تاکید کرد: جابه‌جایی درختانی با این عمر و هرس غیر علمی آنان٬ برای محیط زیست شهری بسیار زیان‌بار است.

وی که نمی‌خواست نامی از او در این گزارش باشد٬ گفت: برای هرس٬ باید اقدامات و افراد علمی به کار برده شوند. اینکه اره را به دست هر کسی بدهیم و از او بخواهیم که درخت را هرس کند٬ نتیجه‌اش خشکی و نابودی آن درخت است.

 ساکنین محلی خیابان صیاد شیرازی نیز به خبرنگار ما گفته‌اند٬ در طول روزهای گذشته٬ بیش از 10 درخت جابجا و تعداد زیادی از شاخه‌های بزرگ این درختان٬ قطع شده‌اند.

به هر حال امیدواریم عاقبت این خیابان در شهر بجنورد٬ به مانند پارک کنار استانداری که چندی پیش یک شبه خالی از درخت شد٬ ختم نشود.

انتهای پیام/ع

نظر شما