شناسهٔ خبر: 23723723 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نشانه روبان های ساسانی چه بود

R1014143/P1361/S2,23/CT12

سرپرست پژوهشکده باستان شناسی با اشاره به پیوند فرهنگی یک هزار ساله بین ایران و شبه جزیره بالکان به تشرح نشانه روبان های ساسانی پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بهروز عمرانی در جلسه «بازدید رسمی هیأت بلند پایه دانشگاه صوفیه سن کلمنت اخریدسکی »  قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه بلغارستان، از پژوهشگاه میراث فرهنگی کشورمان با اشاره به ریشه ها و پیوندهای ایران و شبه جزیره بالکان و بلغارستان به ارائه گزارش تصویری از برخی از این موارد پرداخت.

معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با مقایسه تصاویر گنجینه های بلغارستان و آثار هخامنشی گفت: در سالهای گذشته بیش از 80 مجموعه گنجینه بدست آمده که در طول یکهزار سال پیوندهای هنری را می توانیم بین ایران و بلغارستان و شبه جزیره بالکان درآن بیابیم.

عمرانی با اشاره به حضور هخامنشیان از  نیمه دوم قرن ششم تا پایان نیمه اول قرن پنجم در شبه جزیره بالکان افزود: نمونه هایی از ظروف در مجموعه های این دو منطقه وجود دارد که جام هخامنشی و جام روگوزن تنها نمونه ای از آنهاست.

سرپرست پژوهشکده باستان شناسی با اشاره به وجود نقش اسب بالدار و طرح هایی از این قبیل و دارای مضامین دینی در گنجینه های بلغاری تصریح کرد: در کاوشهای باستان شناسی اخیر در غرب ایران نمونه هایی از این نقش به دست آمده که امسال نیز از تصویر آن به عنوان پوستر همایش باستان شناسی استفاده شده است.

عمرانی افزود: روبان های ساسانی که در قرن سوم و چهارم میلادی به عنوان نشان اشرافیگری شناخته می شد نیز در مجموعه گنجینه های بلغاری دیده می شود.

سرپرست پژوهشکده باستان شناسی با اشاره به پیوندها و شباهتهای زیاد بین دو منطقه در حوزه معماری تصریح کرد: یک پیوند فرهنگی یک هزار ساله بین ایران و شبه جزیره بالکان در قرن پنجم قبل از میلاد وجود داشته است.

انتهای پیام/

نظر شما