شناسهٔ خبر: 23723711 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

داستان های تاریخ فوتبال

حرکت جوانمردانه‌ای که ممکن بود گران تمام شود

حرکت جوانمردانه پدرو سابایا در دیدار برابر رئال مادرید ممکن بود به سقوط تیمش منجر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پدرو سابایا مهاجم سریع و قدرتمندی بود که به راحتی گلزنی می کرد. او در کاسترو اوردیالس متولد شد و در تیم زادگاهش یعنی راسینگ سانتادر خود را به جهان فوتبال معرفی کرد. سابایا در اوایل دهه ۶۰ راسینگ را ترک و به بارسلونا پیوست. او در دوران باشکوه تیم HH (النیو اررا سرمربی بارسلونا) حضور داشت و در کنار بازیکنان مشهوری همچون ریفه، پارِدا، سالدوا و فوسته توانست عملکرد خوبی داشته باشد. سابایا در حالی آبی اناری ها را ترک کرد که در ۲۰۹ بازی توانست ۵۶ گل به ثمر برساند.

مهاجم اسپانیایی در این مدت فاتح کوپا دل ری و جام فریاس شد. او در تنها بازی اش برای تیم ملی درخشید و لحظات به یاماندنی را به ثبت رساند. اسپانیا در مسیر یورو ۱۹۶۴ قرار داشت و سابایا توانست دو گل پیروزی تیمش را برابر ایرلند به ثمر برساند. آن بازی درخشان باعث شد لقب "روباه دوبلین" را به خود اختصاص دهد.

مهاجم اسپانیایی پس از ترک بارسلونا به تیم سابادل پیوست. در آن زمان این تیم در سطح اول لالیگا بازی می کرد. در یکی از روزهای سال ۱۹۶۹ اتفاقی تاریخی برای سابایا رخ داد. در آن روز تیمش در سانتیاگو برنابئو به مصاف رئال مادرید رفت. در دقیقه ۵۸ پس از حرکت سریع بازیکنان سابادل، سابایا توپ را به محوطه جریمه مادرید ارسال کرد. در محوطه دو بازیکن میزبان یعنی خوانکرا دروازه بان و اسپیلدورا مدافع حضور داشتند و پالائو مهاجم تیم حریف نیز در نزدیکی آنها بود. برخورد شدیدی میان دو بازیکن مادرید اتفاق افتاد. این موضوع باعث شد دروازه بان بر زمین بیفتد و خونریزی کند. توپ چرخیده شده به سابایا رسید. دروازه خالی بود و او به راحتی می توانست گلزنی کند. با این حال مهاجم اسپانیایی ترجیح داد توپ را به بیرون بزند چون نمی خواست با این شرایط تیمش از حریف پیش بیفتد. هواداران حاضر در برنابئو ابتدا متحیر مانده بودند اما سپس این سکوت را با تشویقی که پنج دقیقه طول کشید شکستند. سپس تیم پزشکی وارد زمین شد تا به وضعیت خوانکرا و اسپیلدورا رسیدگی کند. آنها در نهایت مجبور به ترک زمین شدند و بتانکورت و سونسونگی به جایشان به میدان رفتند. بازی با نتیجه یک بر صفر به نفع مادرید به پایان رسید. سفیدپوشان با گل پیری در لحظات پایانی به پیروزی دست یافتند. روسون،رییس باشگاه در پایان بازی گفت که نمی داند سابایا را جریمه کند یا به او به خاطر آن حرکتش تبریک بگوید. در حقیقت او تبریک گفت.

حرکت مهاجم سابادل در خارج از اسپانیا انعکاس داشت و باعث شد فیفا جایزه بازی جوانمرادانه یونسکو را در پاریس به او بدهد. سابایا در مراسم احساس راحتی نمی کرد چون هرگز دوست نداشت از این حرکت سوء استفاده کند، این در حالی بود که حرکت جوانمردانه اش در جهان ورزش اهمیت زیادی داشت. او دوست نداشت در حالی گلزنی کند که بازیکن حریفی روبه رویش نباشد و آن را غیرورزشی می دانست. آن گلی که سابایا به ثمر نرساند ممکن بود برای سابادل گران تمام شود چون لیگ را در مرز سقوط به پایان رساند و با تیم سوم سقوط کرده یعنی دپورتیوو لاکرونیا هم امتیاز بود. در آن زمان سه تیم انتهایی جدول به دسته پایین تر می رفتند. سابادل در آخرین هفته در خانه تیم قهرمان یعنی اتلتیکومادرید بازی کرد و شکست خورد.

انتهای پیام

نظر شما