شناسهٔ خبر: 23723680 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

بهره بردن از یک نظرسنجی معتبر و علمی

درخصوص مصاحبه دوشنبه‌شب جناب آقای روحانی رئیس‌جمهور محترم، چند نکته را عرض می‌کنم. برنامه «کافه هنر» رادیو ایران که چند روزیست در سالن اصلی تئاتر شهر مستقر شده مهمترین اخبار و آنچه که روی صحنه می رود را روایت می کند. مستند «شاهدان انقلاب» از امشب به روی آنتن شبکه چهار سیما می رود. منوچهر هادی کارگردان سینما و تلویزیون که این روزها فیلم «آینه بغل» را روی پرده اکران دارد ، با انتشار عکسی از جواد عزتی بازیگر این فیلم به برخی از حواشی پیش آمده پاسخ داد. همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی، پخش ویژه برنامه های شبکه یک سیما آغاز خواهد شد. آزاده نامداری مجری سابق و خبر ساز، این روزها با انتشار عکسی در اینستاگرامش باز هم سوژه شد. مسعود ده نمکی کارگردان اخراجی ها اینتستاگرامش را با تصاویری از قبل و بعد از اسارت سه غواص دفاع مقدس به روز کرد که دیدنش خالی از لطف نیست. مهران مدیری شب گذشته، میزبان مازیار میری کارگردان سینما شد و در بخشی از برنامه درباره کار تیمی حرف زد. پخش سریال 65 قسمتی«آنام» به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه از امشب ساعت 20 و 45 دقیقه (شنبه تا چهارشنبه) روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود و بازپخش آن ساعت یک و 30 دقیقه بامداد، 9 و 30 دقیقه و 14 روز بعد خواهد بود. تبدیل هر کاربر به فرستنده و حتی تولیدکننده پیام در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی اگرچه می‌تواند اتفاقاتی مهم در دنیای خبر رقم بزند، ولی حتما تبعاتی دارد که انتشار اخبار منفی و مخرب و تاثیر آن بر زندگی و روح و روان مردم از ملموس‌ترین آنهاست. دختری که از تحصیلاتش در رشته فناوری اطلاعات برای هک کردن سایت اهدای عضو بهره می‌گیرد تا نشانی کسی را پیدا کند که قلب پدرش را در سینه دارد یک مجرم است، درست مثل کسی که گرفتار رودربایستی می‌شود و پشت چک‌های بی‌محل شریکش را امضا می‌کند یا کسی که یک لحظه از کوره در می‌رود و به دیگری آسیب می‌رساند. نشست اعضای هیأت امنا و ادوار کمیسیون طرح و برنامه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این معاونت برگزار شد. جهان ساخته شده از صفر و یک، حالا زیستگاه دوم بشر است؛ جهان سایبری، فضای مجازی، دنیای دیجیتال یا هر اسم دیگری... چند سالی است که ساکنان این سرزمین بی‌انتها هستیم و استفاده از قابلیت‌های آن را آموخته‌ایم اما درباره خ

صاحب‌خبر -

1ـ یکی از نکات مثبت این مصاحبه تاکید رئیسجمهور محترم بر همت و تلاش دولت برای حل مشکلات اقتصادی مردم بود و اینکه دولت، مردم را فراموش نخواهد کرد و در کنارشان خواهد بود. تاکید ایشان بر پیگیری جدی حل کامل مشکلات باقیمانده مالباختگان موسسات مالی و اعتباری، طرح اعطای تسهیلات برای ساخت مسکن در بافتهای فرسوده، تاکید بر موقتی بودن نوسانات نرخ ارز و تکذیب شایعه برنامهریزی دولت برای افزایش نرخ ارز و جبران کسری بودجه و مهمتر از همه تاکید ایشان مبنی بر اینکه هدف دولت، ایجاد آرامش در جامعه و مانع شدن از شکلگیری تنشهای بیمورد در اجتماع است. این موارد نکات مهم و مثبت مصاحبه دوشنبهشب جناب آقای روحانی بود.شاید بههمین دلیل است که رسانههای بیگانه و برخی افراد و جریانها از سخنان ایشان بشدت ناراحت شدند، زیرا آنها همواره بهدنبال ایجاد تنش، دودستگی، دوقطبیهای کاذب و اختلاف و التهاب در جامعه هستند.

2ـ مجری محترم این مصاحبه، چهرهای شناخته شده برای مردم بود و اکنون نیز برنامه ثابتی را هر روز در آنتن شبکه سه سیما دارد. در مجموع اجرای ایشان خوب بود اما بهنظر میرسد اینگونه مصاحبهها نیازمند مجریان و کارشناسان تخصصی است. به هر حال بحث و گفتوگو درباره لایههای مختلف مسائل اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی، موضوع مهمی است که جامعه نیازمند آن است؛ بخصوص اگر این گفتوگو با شخص اول اجرایی کشور باشد. دیدگاه بنده این است که گفتوگوهای بعدی با فاصله کمتر و با چارچوب تخصصی و با حضور کارشناسان آن حوزهها برگزار شود. بهعنوان مثال یک گفتوگوی مشروح با رئیسجمهور محترم، درخصوص مسائل و مشکلات اقتصادی و راه حلها برگزار شود که کارشناسان موافق و منتقد مشی اقتصادی دولت حضور داشته باشند.

3ـ خوب است که همانند برخی کشورها بعد از گفتوگوی رئیسجمهور، یک نظرسنجی معتبر و علمی برگزار و نتایج آن سریع به اطلاع مردم رسانده شود. در این کشورها، رسانههای ملی آنها مسئول برگزاری نظرسنجیها هستند.

سیدمهرداد سیدمهدی

رئیس خبرگزاری صداوسیما

نظر شما