شناسهٔ خبر: 23723665 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

رسوب اسیداوریک در کلیه به دلیل چاقی

چاقی با درجاتی از بالا بودن اسیداوریک همراه است که تمایل به رسوب در کلیه و مفاصل دارد

صاحب‌خبر -

شفا آنلاین>سلامت>یک اورولوژیست و جراح کلیه گفت: بیشتر از 50 درصد مردم کشورمان دچار اضافه وزن و چاقی‌اند و این بیماری خود در بروز بیماری‌های دیگری از جمله سنگ کلیه موثر است.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر امیر ایجادی با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه امروز وضعیت اضافه وزن و چاقی به معضلی جدی برای سلامت مردم کشور تبدیل شده است، افزود: بیماری که بین ۴۰ تا ۵۰ درصد مردم کشورمان رایج شده چاقی است، در تحقیقاتی که صورت گرفته است مشخص شده که چاقی با درجاتی از بالا بودن اسیداوریک<High levels of uric acid> همراه است که تمایل به رسوب در کلیه و مفاصل دارد.

وی تاکید کرد: البته با کنترل چاقی می‌توان از بروز بخشی از این مشکلات جلوگیری کرد.

ایجادی با بیان اینکه اداره و مدیریت سنگ‌ها در افراد مختلف و گروه‌های سنی بسته به شرایط متفاوت و خیلی مهم است، ادامه داد: در بچه‌ها باید سنگ زود تشخیص داده شده و مورد درمان قرار بگیرد، در زنان باردار نیز راه درمانی متفاوت است و دقت و توجه بیشتری نیاز دارد.

این اورولوژیست و جراح کلیه تصریح کرد: در افرادی که بیماری زمینه‌ای نظیر دیابت دارند سنگ اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند، موضوع مهم این است که به بدن خودمان اهمیت داده و زمانیکه دچار تغییری می‌شود زودتر آن را مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به برخی از علائم مهم در بروز آسیب به کلیه، اضافه کرد: تغییر رنگ ادرار جزو علائم  بسیار مهم است، به طور کل همگی عادت بر تشنه نگه داشتن بدنمان داریم و این اتفاق به کارکرد سخت کلیه و آسیب به آن منجر می‌شود.طبنا

 

نظر شما