شناسهٔ خبر: 23723649 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نقش منطقه آزاد ماکو در توسعه و عمران چهار شهر شمال غرب ایران

R41361/P1361/S6,48/CT2

فرماندار ماکو گفت: در تدوین سند چشم‌انداز منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو باید ارتقا شاخص‌های تجاری و صنعتی در کنار اهمیت جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی مد نظر قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ماکو، این شهرستان به عنوان دروازه آسیا به اروپا از اهمیت اقتصادی و بازرگانی بسیار زیادی برخوردار است بطوریکه در مرز بازرگان روزانه صدها کامیون ترانزیتی هزاران تن بار وارد کشور یا از آن خارج می‌کنند و علاوه بر آن مسافران زمینی آسیا به اروپا نیز از همین مرز وارد کشور ترکیه می‌شوند.

چند سال پیش برای بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های شهر مرزی ماکو دولت تصمیم گرفت این شهر را به عنوان منطقه آزاد تجاری صنعتی اداره کند اما بعدها شهرهای پلدشت، شوط و بازرگان نیز به محدوده منطقه آزاد اضافه شدند به طوریکه دومین منطقه آزاد بزرگ جهان در این جغرافیا راه‌اندازی شد و هم اینک موضوع الحاق چالدران نیز به منطقه آزاد ماکو مطرح است.

خبرگزاری تسنیم برای بررسی بیشتر نقش منطقه آزاد ماکو در توسعه و عمران چهار شهر شمال غرب ایران و به ویژه خود شهر ماکو با شاهین علیزاده فرماندار این شهر گفت‌وگویی انجام داده که مشروحان از نظر می‌گذرد.

تسنیم:هم اکنون حدود 6 سال است که منطقه آزاد ماکو در شمال استان آذربایجان غربی تأسیس و راه‌اندازی شده، دستاوردهای منطقه آزاد شدن ماکو چه بوده است؟

شاهین علیزاده: منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در تاریخ 1386.7.4 و طبق اساس‌نامه هیئت‌وزیران ایجاد شده و امسال عملاً وارد هفتمین سال تأسیس و فعالیت خود شده است.

یکی از مهم‌ترین مباحث قابل طرح در حوزه مدیریت راهبُردی، تدوین سند چشم‌انداز توسعه و تعیین استراتژی اثر بخش برای نیل به اهداف مد نظر در افق طرح است و در صورت تدوین چنین سندی است که مأموریت و رسالت سازمان تعریف می‌شود و منابع سازمانی به‌منظور دست‌یابی به اهداف به صورت اصولی و برنامه‌ریزی شده به گونه‌ای که با کمترین هدر رفت بیشترین سطح بهره‌وری سازمانی حاصل شود تخصیص می‌یابد.

در چنین وضعیتی در چرخه حیات یک سازمان با ارزیابی‌های مستمر می‌توان میزان نیل به اهداف را در بازه‌های زمانی مشخصی سنجید و در هر مرحله به بازبینی یا بازطراحی و تغییر شیوه‌ها و یا  استراتژی‌ها مبادرت ورزید.عملکرد سازمان‌ها را باید در میزان نیل به اهداف تعیین شده در سند چشم‌انداز مورد ارزیابی قرار دارد در غیر این صورت هرگونه اظهار نظر در این خصوص مبنای علمی و مدیریتی صحیح نخواهد داشت.

اولین و شاید شاخص‌ترین اهدافی که می‌بایست در تدوین سند چشم‌انداز منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو مد نظر قرار می‌گرفت ارتقای شاخص‌های تجاری و صنعتی این منطقه است و این مهم محقق نخواهد شد مگر با جذب و جلب سرمایه‌گذارهای داخلی و خارجی.باید دید آیا در اهداف کوتاه و بلند مدت سند چشم‌انداز توسعه منطقه آزاد ماکو برای هر سال چه میزان جدی سرمایه‌گذاری خارجی پیش بینی شده تا با مقایسه و بررسی تطبیقی عملکرد سالانه منطقه آزاد ماکو با وضعیت یا دوره زمان قبلی بتوانیم به یک ارزیابی دقیق‌تر از عملکرد سازمان منطقه آزاد ماکو در زمینه جلب و جذب سرمایه‌گذار در امر تجارت و صنعت برسیم.

تسنیم: آیا راه‌اندازی منطقه آزاد ماکو منجر به توسعه خود شهرستان ماکو شده؟ در چه زمینه‌هایی این توسعه اتفاق افتاده است؟

شاهین علیزاده: اساساً با توجه به اینکه اهتمام قانون‌گذار برای رفع برخی موانع گمرکی و کاهش بوروکراسی اداری هم‌چنین فراهم‌سازی مشوق‌های سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی در این مناطق بوده بنابراین توسعه نیز اتفاق می‌افتد ولی این که در چه ابعادی توسعه رخ داده و این که آیا توسعه به صورت متعادل و متوازن در همه شاخص‌ها اتفاق افتاده یا فقط در برخی از شاخص‌ها، موضوعی است که نیازمند بررسی‌های علمی و کارشناسی است.

تسنیم: دستاوردهای منطقه آزاد شدن ماکو چه چیزهایی بوده است؟

شاهین علیزاده: یکی از عمده‌ترین رهاوردهای ایجاد مناطق آزاد در کشور، تسهیل امر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این مناطق و تمرکز فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری به دلیل پایین بودن سطح هزینه‌های تولید و به تبع آن افزایش سود در این مناطق بوده است چه اینکه قانون چگونگی اداره کرد مناطق آزاد کشور، معافیت مالیاتی بیست ساله‌ای را برای مناطق آزاد در نظر گرفته است، از طرفی برخی موانع تجاری و گمرکی و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور مرتفع شده است بنابراین  زمینه تولید و اشتغال و بسترهای کارآفرینی مهیاتر شده است و منطقه آزاد ماکو نیز از قاعده مستثنی نیست.

حضور سرمایه‌گذارانی از هند و ترکیه در منطقه آزاد ماکو و شروع عملیات اجرایی طرح‌های سرمای گذاری دیگر نویدبخش رشد و توسعه منطقه آزاد ماکو است.

تسنیم: هم‌اکنون زیر ساخت‌های توسعه منطقه آزاد ماکو چقدر فراهم است؟

شاهین علیزاده: طرح‌های زیر بنایی در منطقه آزاد ماکو آغاز شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به احداث فرودگاه و تعریض جاده‌های مواصلاتی شهرستان اشاره کرد.با توجه به نقش بسیار مؤثری که حمل‌ونقل جاده‌ای و هوایی در زمینه توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری‌ها دارد با تمام این دو طرح  انتظار می‌رود روند توسعه منطقه ماکو شتاب فزاینده‌ای در آینده داشته باشد.

تسنیم: وضعیت ورود و خروج کامیون‌های ترانزیتی در لب مرز ایران و ترکیه چگونه است؟

شاهین علیزاده: بحث ترانزیت کالا قبل از ایجاد منطقه آزاد ماکو با توجه به جایگاه گمرک بازرگان در بین گمرکات کشور به عنوان بزرگ‌ترین مرز رسمی زمینی کشورمان با ترکیه یکی از عمده مباحث مطرح شده در روابط بین دو کشور ایران و ترکیه بوده است.شکل‌گیری صف‌های طولانی منتهی به مرز بازرگان دو دلیل دارد، از یک سو به دلیل افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور  و از دیگر سو وجود برخی از موانع گمرکی در طرف ترکیه بوده است.

در گذشته اغلب به دلیل نبود یا کمبود نیروی انسانی در شیفت‌های کاری طرف ترک و نظایر آن منجر به بروز برخی نا هماهنگی‌ها بوده که در جلسات متعدد دو جانبه با ترکیه موضوعات مطرح و راه حل‌های اثر بخشی در این زمینه ارائه شده اما هم اینک با روند رو به رشد حجم مبادلات تجاری و افزایش سطح تقاضا برای حمل‌ونقل و ترانزیت کالا و مسافر اصلی‌ترین عامل در صف بستن کامیون‌ها در لب مرز محسوب می‌شود.

تسنیم:تاکنون در نگهداری از اماکن تاریخی و فرهنگی ماکو چه اقداماتی از سوی دولت انجام شده است؟

شاهین علیزاده: ماکو یکی از بی‌نظیرترین شهرهای کشور به لحاظ برخورداری از آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری است.رویکرد دولت در این زمینه بر حفظ اماکن تاریخی و معرفی بیش‌ازپیش جاذبه‌های گردشگری و توریستی است. بهسازی و مرمت بسیاری از ابنیه و آثار تاریخی در طول چند سال اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است.اخیراً برنامه ریزی‌های منسجم‌تری نسبت به گذشته در ارتباط با نگهداری از اماکن تاریخی و فرهنگی شهرستان انجام شده و هم اکنون عملیات اجرایی برنامه‌های جامع حفظ و نگهداری از این اماکن از سوی سازمان‌ها و ادارات متولی امر در دست اجرا است.

گفت‌وگو: محمد آقایی پر

انتهای پیام/ش

نظر شما