شناسهٔ خبر: 23723648 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بهمن کُرد

نقش جهت‌گیری اهداف پیشرفت در عملکرد ریاضی

هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه جهت­گیرهای اهداف پیشرفت با عملکرد ریاضی دانش‌آموزان و نقش میانجی­گری خودنظم ­دهی در بین جهت‌گیری‌های اهداف پیشرفت و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان پایه دوم متوسطه بود.

صاحب‌خبر -

چکیده

  هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه جهت­گیرهای اهداف پیشرفت با عملکرد ریاضی دانش‌آموزان و نقش میانجی­گری خودنظم ­دهی در بین جهت‌گیری‌های اهداف پیشرفت و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان پایه دوم متوسطه بود. روش نمونه‌گیری مورد استفاده «روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه ای» است که 358 نفر بوده است. این پژوهش از نوع همبستگی است و متغیرهای جهت‌گیری اهداف و راهبردهای خودنظم­دهی به عنوان متغیرهای پیش بین و عملکرد ریاضی به عنوان متغیر ملاک مدنظر قرار گرفت. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های جهت‌گیری اهداف  پیشرفت میدلتون و میدگلی، راهبردهای خودنظم­دهی پینتریچ و دی­گروت و نمره درس ریاضی به عنوان عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان استفاده شد. یافته­ ها نشان داد: بین خودنظم­ دهی، متغیرهای جهت‌گیری اهداف تسلطی و جهت‌گیری اهداف عملکرد گرایشی و عملکرد ریاضی رابطه معنادار وجود دارد اما جهت‌گیری اهداف عملکرد اجتنابی با خودنظم­ دهی و عملکرد ریاضی رابطه معنادار برقرار نیست؛ همچنین یافته‌ها حاکی از آنست که اثر مستقیم خودنظم ­دهی و اثرهای مستقیم و غیر مستقیم جهت‌گیری اهداف عملکرد گرایشی و تسلطی بر روی عملکرد ریاضی مثبت و معنادار است. بنابراین، خودنظم­دهی نقش میانجی­گری معناداری و تسهیل گری بین جهت­ گیری­ های انگیزشی با عملکرد تحصیلی ریاضی ایفا می‌کند.

کلیدواژه ها: جهت‌گیری های اهداف؛ خودنظم دهی؛ عملکرد ریاضی؛ دانش‌آموزان

نویسنده:

بهمن کُرد: استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

فصلنامه روان شناسی مدرسه - دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 20، زمستان 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما