شناسهٔ خبر: 23723382 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

معاون پژوهش حوزه علمیه فیضیه مازندران:

اقدامات پژوهشی در ارتقا سطح آگاهی طلاب مؤثر است/رونمایی از کتاب «پژوهش تمرینی» در مازندران

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه فیضیه مازندران با بیان اینکه اقدامات پژوهشی در ارتقا سطح آگاهی طلاب مؤثر است، از رونمایی از کتاب « پژوهش تمرینی» در مازندران خبر داد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام محمدصادق فاضل، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مازندران، با اشاره به تدوین و چاپ کتاب «پژوهش تمرینی»، با بیان اینکه این کتاب ویژه طلاب حوزه‌های علمیه است، اظهار داشت: این کتاب به صورتی روان و با نمونه کار ویژه طلاب نوشته‌شده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه فیضیه مازندران با مهم ارزیابی کردن ضرورت تقویت پژوهش در حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: حوزه بدون پژوهش بخش مهمی از اثرگذاری خود در جامعه را از دست خواهد داد.

وی با بیان اینکه پژوهش یک اصل مهم و ریشه‌دار در حوزه‌های علمیه است، افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل ماندگاری علم فقه در جامعه اسلامی تحقیق و پژوهش بزرگان حوزه بوده است.

حجت‌الاسلام فاضل با بیان اینکه تحقیق و پژوهش در حوزه باید همانند گذشته از رونق بسیاری برخوردار باشد، خاطرنشان کرد: در تاریخ هزارساله حوزه‌های علمیه همواره تحقیق و پژوهش جزء مسائل مهم و با اولویت بالا موردتوجه بوده است.

وی گفت: بزرگ‌ترین آسیبی که در حوزه‌های علمیه وجود دارد این است که وقتی مسئولان مدرسه تصمیم می‌گیرند پژوهش را به طلاب آموزش دهند، سراغ استاد روش تحقیقی می‌روند که سابقه چند مقاله علمی پژوهشی و برگزاری کارگاه‌های روش تحقیق متعدد در کارنامه خود دارد.

معاون پژوهش حوزه علمیه فیضیه مازندران با بیان اینکه برخی از مدیران و اساتید مدارس علمیه توجه ندارند که استفاده از این استاد برای طلاب مبتدی نمی‌تواند اثرگذاری مطلوب را در پی داشته باشد، افزود: در توانایی و تخصص استاد روش تحقیق با آن سابقه ذکرشده شکی نیست، اما بین او و طلاب مبتدی تناسب وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: این امر سبب می‌شود که طلاب، نه‌تنها پژوهش را به‌طور کامل آموزش نبینند، بلکه از پژوهش برای خود غول بسازند و همواره به خاطر سنگینی کار، از پژوهش فرار کنند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان اینکه به همین جهت، به طلبه‌ای که قرار است پژوهش را آغاز کند، نمی‌توان شیوه تدوین یک مقاله علمی پژوهشی را آموزش داد، افزود: طلاب مبتدی یک نفر را لازم دارند که الفبای پژوهش را به زبان ساده به آن‌ها آموزش دهد و در مسیر پژوهش دست طلبه را گرفته، گام‌به‌گام با او حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه با همین نگاه، روش «پژوهش تمرینی» در مدارس علمیه تدریس شد، بیان کرد: بازخوردی که از طلاب، پس از پایان دوره آموزشی گرفته شد نشان از موفقیت این شیوه از تدریس پژوهش داشت و به همین دلیل نام این سبک از تدریس، «پژوهش تمرینی» گذاشته شد.

حجت‌الاسلام فاضل در خصوص دلیل این نام‌گذاری گفت: به جهت اینکه در این سبک، طلبه، به معنای واقعی پژوهش انجام نمی‌دهد، بلکه تنها با مسیر پژوهش آشنا می‌شود و در واقع تمرینی را برای آماده شدن جهت انجام یک پژوهش حرفه‌ای انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه این کتاب دارای دو فصل است، افزود: در فصل اول بخش‌هایی همچون روش پژوهش، انتخاب موضوع، طراحی مسئله، طراحی تحقیق، مقاله، منابع اینترنتی، فیش‌نویسی و تهیه سیاهه نوشته آمده است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه فیضیه مازندران همچنین با بیان اینکه در فصل دوم این کتاب پژوهشی ساختار مقاله به‌طور کاربردی توضیح داده‌شده است، خاطرنشان کرد: در این فصل مطالبی چون نتیجه‌گیری، عنوان مقاله، نام نویسنده، چکیده، کلیدواژه و فهرست منابع آمده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه این کتاب دارای یک ضمیمه است، بیان کرد: در این ضمیمه در خصوص اهمیت و ضرورت کار گروهی، اقتضائات کار گروهی و شیوه پژوهش‌گروهی مطالب مفید و کاربردی برای بهره‌برداری طلاب آورده شده است.

حجت‌الاسلام فاضل با بیان اینکه پژوهش در مدارس علمیه باید به یک فرهنگ غیرقابل تغییر تبدیل شود، تصریح کرد: نباید گذر زمان موجب فراموشی این سنت ارزشمند در حوزه شود.

وی با اشاره به اینکه ماندگاری بسیاری از علوم در حوزه مرهون تلاش‌های تحقیقاتی و پژوهشی علما و بزرگان حوزه در گذشته است، خاطرنشان کرد: امروز نیز حوزه‌های علمیه باید طلابی پژوهش‌گر و محقق برای آینده نظام اسلامی تربیت کنند و پرورش دهند.

حجت‌الاسلام فاضل با بیان اینکه تحقیق و پژوهش، عامل اصلی در بهره‌برداری از داشته‌های علمی است، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم توان علمی طلاب در جهت تولید علم قرار گیرد باید در جهت تقویت تحقیق و پژوهش در میان طلاب گام‌های بلندی برداشته شود.

وی با بیان اینکه گسترش فعالیت‌های علمی در حوزه نیازمند تحقیق و پژوهش مستمر در میان طلاب و حوزویان است، گفت: یک طلبه باید مهارت‌های لازم پژوهشی را در سطوح مختلف حوزه فراگیرد تا به یک محقق و پژوهشگر مجرب تبدیل شود.  

انتهای پیام/

نظر شما