شناسهٔ خبر: 23723367 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

اختصاصی صبحانه/

ترخیص صدها خودروی وارداتی مانده در گمرک آزاد شد/ «داتیس خودرو» رقابت را به «افرا موتور» باخت +سند

در روز اول بهمن ماه نامه ای از سوی خسروتاج رییس کل سازمان توسعه تجارت خطاب به رییس گمرک با قید "آنی + آنی" ارسال شده که حاوی 2 پیوست مهم درباره واردات خودروهای مانده در گمرک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش صبحانه، پس از کش و قوس های فراوان و توقف چند ماهه ثبت سفارش خودروهای خارجی، چند هفته ای است مجددا این سامانه برای استفاده شرکت های فعال در این حوزه اعم از نمایندگی های رسمی یا کمپانی های متفرقه باز شده است؛ با این تفاوت که تعرفه های این بخش رشد قابل توجهی داشته است.

این رفتار دولت اگرچه بیش از هر چیز به نفع گروههایی چون مونتاژ کاران چینی یا دارندگان خودروهای لوکس همچون لکسوس و بنز یا بی ام و شده، اما به نظر می رسد هنوز هم در میان مسئولان اجرایی، نامه هایی در خصوص خودروهای وارداتی رد و بدل می شود که به نفع برخی شرکت های خاص است.

به عنوان مثال، در روز اول بهمن ماه نامه ای از سوی خسروتاج رییس کل سازمان توسعه تجارت خطاب به رییس گمرک با قید "آنی + آنی" ارسال شده که حاوی 2 پیوست مهم است. در پیوست اول، از نامه 19 دی ماه دفتر وزیر صنعت به دفتر وزیر اقتصاد با قید "آنی – مهم" رونمایی شده که از تعیین تکلیف خودروهای موجود در گمرکات و مناطق آزاد خبر داده که شریعتمداری وزیر صنعت در آن نوشته است که "جناب آقای کرباسیان. با سلام. اینجانب با پیشنهادات راهگشای آقای خسروتاج موافقم. لطفا دستور اجرا به گمرکات صادر فرمایید"

اما پیوست دوم که در حقیقت برنامه پیشنهادی خسروتاج برای تعیین تکلیف خودروهای موجود در گمرک است نیز موارد مهمی را مطرح کرده که با توجه به پیوست های قبلی، همین پیشنهادات به تایید وزرای مربوطه نیز رسیده است.

واردات خودرو
واردات خودرو
واردات خودرو

بر این اساس، مقرر شده برای همه خودروهای موجود در گمرک با ارزش 40 هزار دلار و کمتر، همه خودروهای با ارزش بالای 40 هزار دلار، خودروهای با مدل 2015 و خودروهای با مدل 2016 ، این موضوع اجرایی شود: "برای کلیه خودروهای موجود در گمرک با امکان ثبت سفارش و رعایت حقوق ورودی های جدید، اجازه ترخیص صادر شود"

با توجه به حضور هزاران خودرو با وضعیت نامعلوم در گمرک، به نظر می رسد حداقل صدها دستگاه از این خودروها، مشمول مجوز ورود جدید شوند.

به گزارش صبحانه، همچنین بخش مهم دیگر این نامه رییس کل سازمان توسعه تجارت حاوی یک "مورد خاص" مربوط به شرکت "افرا موتور" نماینده سابق ولوو در ایران است که مقرر شده با پیشنهاد اخیر و موافقت وزرای اقتصاد و صنعت، با توجه به ثبت سفارش قبلی و حقوق مکتسب شرکت افرا موتور، اجازه تمدید ثبت سفارش و واردات با رعایت حقوق ورودی جدید برای خودروهای این شرکت، صادر شود.

این در حالی است که با توجه به تلاش های شرکت داتیس خودرو برای واردات خودرو ولوو از طریق دریافت نمایندگی یک شرکت تیونینگ آلمانی به نام "هیکو اسپورتیو"، به نظر می رسد پرونده رقابت دو شرکت افرا موتور و داتیس خودرو برای واردات خودروهای ولوو به ایران، به سود افرا موتور خاتمه یافته است.

نظر شما