شناسهٔ خبر: 23723276 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

علی چاپرک، حجت‌الله حاجی‌حسینی

رابطه علم و فنّاوری از منظر سیاست‌گذاری، آموزش مهندسی و حوزه عمومی

علم و فنّاوری در جهان امروز دارای نقشی کلیدی در اکثر حوزه‌هاست. این نقش به‌ویژه در سه حوزه سیاست‌گذاری، آموزش مهندسی و فضای عمومی از اهمیت بسیار برخوردار است.

صاحب‌خبر -

چکیده

علم و فنّاوری در جهان امروز دارای نقشی کلیدی در اکثر حوزه‌هاست. این نقش به‌ویژه در سه حوزه سیاست‌گذاری، آموزش مهندسی و فضای عمومی از اهمیت بسیار برخوردار است. از این‌رو چیستی و چگونگی رابطه بین آنها اهمیت فراوانی دارد. در باور عمومی غالب رابطه این دو بدین‌صورت تعریف می‌شود که فنّاوری همان علم کاربردی است. هدف ما در این نوشته بررسی و نقد این باور از طریق استدلالات نظری و تجربی است. نشان داده می‌شود که این خوانش از رابطه علم و فنّاوری درست و دقیق نیست و نیازمند بازبینی و بازتعریف است. در انتها نیز پیشنهادهایی برای حالات بدیل رابطه بین علم و فنّاوری مطرح می‌گردد.

کلیدواژه ها: علم؛ فنّاوری؛ سیاست‌گذاری؛ آموزش مهندسی؛ حوزه عمومی

نویسندگان:

علی چاپرک: دانشجوی دکتری دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران

حجت‌الله حاجی‌حسینی: دانشیار سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران

فصلنامه راهبرد فرهنگ - دوره 9، شماره 34، تابستان 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما