شناسهٔ خبر: 23722808 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

اعتصاب سراسری در غزه به دلیل اوضاع بد اقتصادی

تجار، مغازه‌داران و صاحبان مراکز تجاری غزه به ‌دلیل تشدید اوضاع بد اقتصادی اعتصاب کرده و خواهان لغو محاصره این منطقه و ارائه کمک‌های انسانی به غزه شده‌اند.

صاحب‌خبر -

گروه جهان   

تجار، مغازه‌داران و صاحبان مراکز تجاری غزه به ‌دلیل تشدید اوضاع بد اقتصادی اعتصاب کرده و خواهان لغو محاصره این منطقه و ارائه کمک‌های انسانی به غزه شده‌اند. به گزارش القدس‌العربی به‌ دنبال اعتصاب سراسری صاحبان فروشگاه‌های تجاری و موسسات اقتصادی و نهادهای صنعتی نوار غزه در اعتراض به نابسامانی اوضاع بد اقتصادی زندگی در این شهر فلج شد. این اعتصاب پس از آن صورت گرفت که غزه به‌ دلیل بحران‌های اقتصادی در اثر محاصره اسراییل و دودستگی سیاسی داخلی به مرحله فروپاشی رسیده است. فروشگاه‌های تجاری و نهادهای صنعتی و اقتصادی در پاسخ به دعوت نهادهای خصوصی غزه برای به صدا درآوردن زنگ خطر تشدید اوضاع بد اقتصادی که غزه از ۱۱سال پیش تحت محاصره اسراییل شاهد آن است به حالت تعطیلی درآمدند. بیشتر مناطق غزه ازجمله مراکز تجاری راکد است و صاحبان فروشگاه‌های تجاری کنار فروشگاه‌های خود نشسته و پلاکاردهایی در دست دارند که روی آنها نوشته شده «اعتصاب به دلیل اوضاع اقتصادی.» صاحبان مراکز تجاری از اوضاع بد اقتصادی و عدم وجود خرید و فروش شکایت دارند و اصحاب صنعت و تجارت غزه روز دوشنبه در این راستا دست به تظاهرات زدند. ولید حصری، نایب‌رییس اتاق‌های بازرگانی فلسطین در کنفرانس مطبوعاتی گفت، کمپین جدیدی با شعار «محاصره بس است، زندگی می‌خواهیم» را راه‌اندازی کرده‌ است. وی از تشکیل تیم بحران خبر داد و گفت، این تیم تا پایان یافتن بحران اقتصادی غزه فعال خواهد بود.

تشکیلات خودگردان فلسطین از آوریل گذشته حقوق کارمندان را تا ۳۰درصد کاهش و جنبش حماس را تحت فشار قرار داده است. این مسائل در کنار محاصره غزه به دست اسراییل موجب تشدید اوضاع بد اقتصادی شده است. آمارها حاکی از آن هستند که میزان بیکاری در غزه به ۴۶درصد، میزان فقر به ۶۵ درصد، نداشتن امنیت غذایی به ۵۰ درصد و وابستگی ساکنان به کمک‌های خارجی به ۸۰ درصد رسیده است. پیش‌تر به دنبال فروپاشی اقتصادی غزه طی ماه‌های اخیر، افسر ارشد ارتش اسراییل و سازمان اطلاعات این رژیم «شاباک» در گزارشی نسبت به نابسامانی اوضاع معیشتی این شهر هشدار دادند.

 

نظر شما