شناسهٔ خبر: 23722781 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

هشدار روسیه به همراهی ضدبرجامی آمریکا و اروپا

همراهی آمریکا و اروپا در زمینه ادعاهای ضدایرانی در تازه‌ترین مرحله به ایجاد کارگروهی برای اصلاح برجام منجر شده و خبرها حکایت از تلاش روزافزون آمریکایی‌ها برای پیشبرد این پروژه و همچنین چراغ سبز اروپایی‌ها به آمریکا برای همراهی در تحریم‌های غیرهسته‌ای دارد.

صاحب‌خبر -

در همین ارتباط، رکس تیلرسون در سفری به انگلیس مدعی توافق با لندن بر سر تشکیل کارگروهی برای اصلاح برجام شده و گفته آمریکا و انگلیس در این زمینه توافق کردهاند. به نوشته ایبیسینیوز، تیلرسون با بیان اینکه در جلب حمایت کشورهای اروپایی برای اعمال تحریمهای سختگیرانه علیه ایران پیشرفت حاصل شده است به طور خاص از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: کارگروه تشکیل شده برای اصلاح برجام از هفته آینده تشکیل جلسه خواهد داد تا نقایص برجام را با تلاش برای «رسیدن به یک توافق جانبی دیگر یا رسیدن به مکانیسمی برای رفع نگرانیهای ما» رفع کند.

وزیر خارجه فرانسه هم که این روزها مواضع فراوانی علیه کشورمان میگیرد، با ادعای اینکه ایران به بخش موشکی قطعنامه 2231 احترام نمیگذارد، گفت: 28 وزیر اروپایی نگرانی خود را نسبت به فعالیتهای ایران در یمن، سوریه و لبنان اعلام میکنند. آنطور که به نظر میرسد و وزیر خارجه فرانسه گفته، دیگر کشورهای اروپایی هم با ادعاهای آمریکا علیه فعالیتهای موشکی و منطقهای کشورمان همراه هستند و شاید بر همین اساس بود که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانسی خبری از پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره برنامه آمریکا برای تشکیل کارگروهی با اروپاییها برای اصلاح برجام خودداری کرد.

با اینحال بلومبرگ در این زمینه نوشت: یک اجماع رو به گسترش در میان دیگر کشورها درباره این موضوع که ایران در حال نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمانملل است به وجود آمده است.

همچنین یک دیپلمات سازمان ملل گفته است: فرانسه، آلمان و بریتانیا به ایران گفتهاند که باید برای گفتوگو درباره موضوعات مرتبط با موشکهای بالستیک خود به میز مذاکره بیاید.

در صورت خروج آمریکا، فرانسه هم خارج میشود

در همین حال روزنامه ایزوستیا به نقل از یک منبع دیپلماتیک بلندپایه روس نوشته که همراهی اروپاییها با آمریکا صرفا به مباحث غیرهستهای محدود نیست و در صورت خروج آمریکا از برجام، سایر کشورهای اروپایی نیز از این توافق خارج میشوند و فرانسه در این زمینه اولین کشور خواهد بود.

این اقدامات و موضعگیریهای هماهنگ از سوی آمریکا و اروپا با انتقاد روسها مواجه شده و سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه و مذاکرهکننده ارشد هستهای روسیه در مورد تشکیل گروه کاری آمریکا و اروپا درباره برجام و مذاکره در این مورد هشدار داد و گفت که چنین ابتکاراتی نمیتواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.

به گزارش ایرنا، ریابکوف در گفتوگو با اسپوتنیک، اظهار کرد: پیشتر گفته بودیم موضوع بازبینی در برجام به آن شکلی که آمریکا مطرح میکند، برای لغو این توافق و دشوار کردن اجرای آن هدفگیری شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما