شناسهٔ خبر: 23722680 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

قدردانی نتانیاهو از موضع آمریکا در قبال ایران!

ایسنا: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با قدردانی از موضع دولت آمریکا در قبال ایران، گفت که اسرائیل برای اصلاح توافق هسته‌ای و حمایت از معترضان در ایران در کنار واشنگتن می‌ایستد. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در برای شرکت در کنفرانس خبری مشترک با مایک پنس معاون رییس‌جمهور آمریکا که به تل‌آویو سفر کرده است، از «موضع سخت دولت آمریکا در قبال ایران» تشکر و قدردانی کرد. نتانیاهو همچنین از واکنش رهبران اروپایی به اعتراض‌های اخیر در ایران انتقاد کرد و از رهبران جهان خواست تا با سیاست‌های کاخ سفید برای تغییر توافق هسته‌ای با ایران موافقت کنند. وی افزود: من می‌خواهم از رییس‌جمهور ترامپ و مایک پنس معاون وی برای حمایت از مردم ایران (در اعتراض‌های اخیر این کشور) قدردانی کنم. این در حالی است که بسیاری در اروپا و نقاط دیگر به طرز تاسف‌باری سکوت کرده‌اند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که همواره از مخالفان توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بوده است‌، در ادامه گفت: اسرائیل با دولت آمریکا هم عقیده است که توافق هسته‌ای با ایران یک فاجعه به شمار می‌آید به همین دلیل ما از سیاست‌های رییس‌جمهور ترامپ در قبال این توافق حمایت می‌کنیم. 
نتانیاهو با تکرار ادعای بی‌اساس خود مبنی بر این‌که «این توافق به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را می‌دهد»، گفت: رهبران جهان هنوز این امکان را دارند تا از فرصتی که ترامپ به آن‌ها پیشنهاد داده استفاده و نقاط ضعف توافق هسته‌ای را برطرف کنند اما اگر آن‌ها این فرصت را از دست بدهند یا به تغییراتی ناچیز بسنده کنند به طور قطع اسرائیل از تصمیم رییس‌جمهور آمریکا برای خروج از این توافق بد و بازگرداندن تحریم‌ها (علیه ایران) پشتیبانی
 می‌کند.

روابط استراتژیک ایران و چین نمی‌تواند بر پیگیری حادثه نفتکش سانچی سایه بیندازد

خانه ملت: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه اظهار نظرها در خصوص اینکه چه کسی مقصر حادثه نفتکش سانچی بوده صرفا احساسی است، گفت: روابط حسنه بین ایران و چین نمی‌تواند بر پیگیری موضوع سایه بیندازد. علیرضا رحیمی‌در گفت‌وگو با‌ خانه‌ملت با اشاره به حواشی پیرامون حادثه نفتکش سانچی در آبهای کشور چین، گفت: در شرایط کنونی نمی‌توان اظهار نظری درخصوص مقصر حادثه کرد و نیاز به بررسی اطلاعات جعبه سیاه نفتکش است. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی‌اظهارکرد: این مهم در حالیست که پس از دریافت اطلاعات جعبه سیاه، کارشناسان باید اقدام به تحلیل اطلاعات و سپس نتیجه‌گیری کرد. وی ادامه داد: شواهد و قرائن نشان نمی‌دهد چه کسی مقصر است لذا اظهار‌نظرهایی که در رسانه‌ها منتشر می‌شود صرفا احساسی است.
 این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: حتما باید موضوع حادثه نفتکش سانچی به دقت بررسی شود تا عواملی که سبب گسترش بحران و خسارت شود تعیین تکلیف شود. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه روابط استراتژیک بین ایران و چین می‌تواند سبب تسهیل شرایط و دستیابی هرچه سریع‌تر به نتایج شود، خاطرنشان کرد: البته نباید از یاد برد که سازمان بین‌المللی دریانوردی و کنوانسیون‌های بین‌المللی مرتبط با چنین رخدادهایی، راهکارهای کارشناسی بی طرفانه پیش‌بینی کرده اند؛ لذا وقتی اطلاعات جعبه سیاه با حضور کشورهای مختلف بررسی می‌شود می‌توان اذعان کرد که روابط حسنه بین ایران و چین نیز نمی‌تواند بر پیگیری موضوع سایه بیندازد.

فرصت همکاری با جهان عرب برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه پیش آمده است

فارس: معاون رئیس‌جمهور آمریکا ضمن هشدار درباره افزایش نفوذ ایران در منطقه گفت که واشنگتن و همپیمانان این کشور قصد ندارند به تهران اجازه دهند که خلاء‌های موجود در عراق و سوریه را پر کند. «مایک پنس» معاون «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» با تکرار ادعاهای مقامات کشورش مدعی شد: «نفوذ ایران در منطقه خطرناک است». وی در این مصاحبه به مسئله ایران و کره شمالی و تعطیلی دولت فدرال آمریکا پرداخت. پنس به آشوب‌های اخیر در برخی شهرهای ایران اشاره کرد و مدعی شد: «ایران کشور پیشتاز در حمایت از تروریسم است و نه تنها تروریسم را به کشورهای همسایه صادر می‌کند بلکه شاهد سرکوب مردم ایران در خیابان‌ها بودیم. آنها جدیدترین اعتراضات در خیابان‌ها را سرکوب کردند». معاون ترامپ که بارها درباره نفوذ ایران در منطقه ادعاهایی را مطرح کرده بود، ادامه داد: «نفوذ ایران در منطقه خطرناک است. ایران همچنان خشونت را صادر می‌کند.
 ایران نه تنها در سوریه، بلکه در عراق و یمن نیز به دنبال گسترش نفوذ خود است». این مقام آمریکایی درباره تلاش‌های ضدایرانی دولت ترامپ در منطقه گفت: «ما امروز فرصت داریم تا با ائتلاف جدیدی که ترامپ در جهان عرب تشکیل داده است برای پس زدن نفوذ ایران در منطقه همکاری کنیم».  وی اینگونه ادامه داد که بعد از شکست داعش آمریکا و هم پیمانانش اجازه نمیدهند سپاه این خلاء را پرکند. معاون ترامپ درباره روابط مصر و کره شمالی گفت: «وقتی با رئیس‌جمهور السیسی در مصر دیدار کردم، از او خواستم که مصر که روابط دیپلماتیک و هرگونه روابط با پیونگ‌یانگ را قطع کند». وی ادامه داد: «ترامپ به وضوح گفته است که عصر صبر راهبردی به پایان رسیده است. مردم آمریکا برای مدت زمان طولانی و 20 سال با رژیم کیم کنار آمدند که تنها نتیجه آن، توسعه تدریجی جاه‌طلبی‌های این رژیم و برنامه موشک بالستیک بین‌قاره‌ای این کشور و تهدیدهای مداوم علیه مردم آمریکا بود». پنس تصریح کرد: ترامپ به وضوح اعلام کرد که همه گزینه‌ها روی میز قرار دارد. با اینحال ما به حمایت کشورهای دیگر همچون مصر و ادامه فشارهای چین و کشورهای دیگر امیدواریم. آنها می‌توانند از نظر اقتصادی و دیپلماتیک کره شمالی را منزوی کنند».

نامه هنیه به رهبر ایران یعنی فلسطین هیچ‌کشوری به جز ایران را 
در کنار خود نمی‌بیند

تسنیم: نماینده سابق حزب‌الله در پارلمان لبنان در مصاحبه‌ای تاکید کرد که نامه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به رهبر ایران تاکید دارد که فلسطین هیچ‌کشوری به جز ایران را در کنار خود نمی‌بیند. وی در این مصاحبه گفت: کاملا طبیعی است که حماس به دامان کشوری بازگردد که پس از پیروز شدن انقلابش سفارت اسرائیل را تعطیل کرده و سفارت فلسطین را به جای آن قرار داد.
 پس از آنکه کشورهایی نظیر قطر و دیگر کشورهای عربی حامی‌تروریست‌ها حمایت از حماس را متوقف یا کاهش دادند و از سوی دیگر فشارها بر گروه‌های فلسطینی برای تسلیم شدن در برابر رژیم صهیونیستی و سر تعظیم فرود آوردن در برابر سلطه آمریکا افزایش یافت، این گروه‌ها به جز جمهوری اسلامی‌ ایران هیچ کشور دیگری را در کنار و همراه خود نمی‌بینند به همین دلیل شاهد آن هستیم که «اسماعیل هنیه» به این آغوش گرم پناه برده است. این نماینده سابق پارلمان لبنان گفت: ایران همواره از موضوع فلسطین در تمامی ‌محافل بین‌المللی و در تمامی‌سطوح سیاسی، نظامی‌و مالی حمایت کرده است.
 مواضع ایران در قبال فلسطین از ابتدای انقلاب تا کنون که حدود 4 دهه می‌شود، همواره ثابت بوده و هیچگونه تغییری نکرده است. امیدوار هستیم که جنبش حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی نیز در مواضع خود ثابت قدم باشند. حمایت ایران از حماس بر اساس تعالیم الهی و اسلام بوده و ایران معتقد است که اسلام تنها مرجع اقداماتش برای آزادسازی فلسطین از دست 
صهیونیست‌هاست.

نظر شما