شناسهٔ خبر: 23722647 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

با موافقت رهبری صورت خواهد گرفت

برداشت 4 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در سال 97

صاحب‌خبر -

اهالی بهارستان این روزها درگیر و دار بودجه هستند. روز گذشته نیز جلسه علنی مجلس با حضور و توضیحات رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مجلس شورای اسلامی، عملکرد هشت ماهه بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور مورد ارزیابی کمیسیون‌های تخصصی مجلس قرار گرفت. همچنین روز گذشته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 از موافقت رهبری با برداشت مجموعاً 4 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در بودجه 97 خبر داد. علی‌اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: براساس اذن رهبری و مصوبه کمیسیون تلفیق موارد زیر برای برداشت از صندوق توسعه ملی در سال 97 مورد موافقت قرار گرفته است:
بنیه دفاعی 2.5 میلیارد دلار، صداوسیما 150 میلیون دلار، بازسازی مناطق زلزله‌ زده و سیل زده 100 میلیون دلار،واکسن پنوموکوک (سینه پهلو) و روتا ویروس‌(عفونت کودکان) 100 میلیون دلار، تسهیلات سیستان (بندز) 350 میلیون دلار، مقابله با ریزگردها 150 میلیون دلار، آبرسانی به روستاها 200 میلیون دلار، آبیاری تحت فشار 250 میلیون دلار، آبخیزداری 200 میلیون دلار به گزارش ایسنا  در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با حضور در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به تشریح گزارش عملکرد بودجه ۹۶ پرداخت و روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز ارزیابی عملکرد هشت ماهه بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور را در دستور کار دیروز مجلس دادند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تشریح گزارش عملکرد بودجه ۹۶ گفت: براساس عملکرد دولت نرخ بیکاری از 4/12 درصد در سال ۹۵ به 7/11 درصد در ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری کاهش یافته و رشد اقتصادی با احتساب درآمدهای نفتی طی همین مدت 6/5 درصد و بدون احتساب درآمدهای نفتی ۶ درصد محقق شده است.
در این جلسه عادل آذر رییس دیوان محاسبات نیز  با ارائه گزارش عملکرد ۸ ماهه بودجه ۹۶ با اشاره به دلایل عدم تحقق درآمدهای مالیاتی گفت: متاسفانه اعمال معافیت‌های مالی و گمرکی موجب مرکز فساد و فرار مالیاتی شده است.
در ارزیابی از عملکرد ۸ ماهه بودجه ۹۶کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز گفت: براساس پیشنهاد دولت مجلس در سال ۹۶، ۸ درصد منابع و مصارف را افزایش داد.
گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره اجرای بودجه۹۶
نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه از دولت چیزی جز انجام تکالیف قانونی در بودجه بنیه دفاعی انتظار نداریم، گفت: حوزه دفاعی کشور یکی از اولویت‌های مهم هر نظام سیاسی است و باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. ما از دولت محترم چیزی جز انجام تکالیف قانونی در بودجه بنیه دفاعی انتظار نداریم.
گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات از عملکرد هشت ماه بودجه ۹۶
محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادعا کرد: حتی یک ریال بابت زلزله‌ و ۱۲۰ هزار کلاس درس وزارت آموزش و پرورش برای ایمن سازی پرداخت نشده است. وی مدعی شد: فقط ۱۱ درصد از کمک هزینه آموزشی به مدارس پرداخت شده و این یعنی مابقی این مبلغ از والدین دریافت شده که این برخلاف قانون اساسی است. این یعنی مدارس پولی برای پرداخت هزینه‌های خدمات شهری و سایر هزینه‌های خود ندارند.
گزارش کمیسیون اجتماعی درباره اجرای بودجه ۹۶
عبدالرضا عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: یکی از مشکلات امروز ما این است که بیش از ۹۰ درصد اعتبارات جاری هستند و با این وضعیت تا ۱۰ سال آینده نابود می شویم. هزینه‌های جاری باید کاهش یابد و هزینه‌های عمرانی افزایش یابد تا در نهایت شاهد افزایش سطح اشتغال و کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم. وی اظهار کرد: امروز بیشتر اعتباراتمان جاری است. با این وضعیت تا ۱۰ سال آینده نیازی به آمریکا و اسرائیل نداریم و خودمان کشور را نابود خواهیم کرد.
گزارش کمیسیون عمران درباره اجرای بودجه ۹۶
محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران گفت: تخصیص اعتبارات پروژه‌های عمرانی از منبع اوراق اسناد خزانه موجب گران تر شدن پروژه‌های عمرانی شده است. وی با انتقاد به نحوه تخصیص بودجه به دستگاه‌های اجرایی به ویژه وزارت راه و شهرسازی و شرکتهای تابعه به شیوه اوراق اسناد خزانه گفت: با اوراق اسناد خزانه حتما به بن‌بست می رسیم. چراکه حدود ۷۰ درصد اعتبارات عمرانی به این شیوه و اوراق مشارکت پرداخت شده است. لازم است به جای این شیوه سایر شیوه‌ها در دستور کار قرار گیرند.
گزارش کمیسیون حقوقی درباره اجرای بودجه ۹۶
الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوق و قضایی مجلس گفت: دریافتی قضات ایران نصف میانگین دریافتی قضات سایر کشورهاست. در حالیکه تامین معیشت قضات در روند بررسی پرونده‌ها بسیار تاثیرگذار است. وی افزود: قوه قضائیه پنچ برنامه عملیاتی را با بودجه ۳۲ هزار و ۹۸۰ میلیون ریالی در دستور کار دارد که ۷۱ درصد آن تخصیص یافته است. از بودجه ۳ هزار میلیون و ۱۸۵ هزار ریالی طرح‌های تملک دارایی ۷۰۰ هزار میلیارد ریال حدود ۲۲ درصد تخصیص یافته است آن‌هم از طریق اوراق اسناد خزانه.
گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره اجرای بودجه ۹۶
داوود محمدی رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: هزینه سرانه برای زندانیان به طور متوسط برای هر نفر حدود ۶۰۰۰ تومان اعم از غذا، پوشاک و بهداشت است که این امر قابل اجرا نیست. وی تصریح کرد: براساس قانونی که سال گذشته تصویب کردیم، قوه قضاییه و سازمان ثبت احوال را مکلف کردیم که ظرف ۵ سال قانون کاداستر را کاملا اجرا کنیم ولی خودمان اکنون مصوب کردیم استفاده از این درآمدها در آنجا ممنوع شود.
گزارش رییس کمیسیون کشاورزی در مجلس درباره بودجه ۹۶
علی اکبری رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بیان کرد: در بند ه تبصره ۱ شرکت ملی نفت ایران موظف شده، ۱۳ درصد قیر توزیعی بین دستگاه‌های اجرایی را جهت تهیه خاکپوش یا مالچ در اختیار جهاد کشاورزی قرار دهد. ماحصل مذاکرات طرفین قرار واگذاری ۱۵۶ هزار تن خاکپوش بوده است که اگر این قرار به عمل تبدیل شود، کمتر از ۵ درصد حکم مصوب در قانون اجرا می‌شود.
لاریجانی در پی اخطار نادر قاضی پور، اشکالات وارد بر عملکرد بودجه ۹۶ را وارد دانست. نمایند مردم ارومیه در مجلس در اخطار خود بودجه جاری را تورمی و بودجه عمرانی ‌را نیز اوراقی دانست .
همچنین‌هادی قوامی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مهمترین ویژگی بودجه ۹۶ باید تبعیت از اهداف کمی و کیفی بودجه باشد، ولی در هیچ یک از گزارش‌های نوبخت، آذر و جلالی به میزان تبعیت بودجه از اهداف کمی و کیفی اشاره نشد.
در واکنش به اظهارات و سخنان نایب رئیس و روسای کمیسیون‌های مجلس در خصوص واگذاری دارایی‌های مالی نیز نوبخت به انتقادات نمایندگان درباره انتشار اوراق مالی و پرداخت آن به پیمانکاران پاسخ داد.
حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون ویژه مجلس نیز درباره گزارش کمیسیون ویژه بیان کرد: درخصوص بودجه در بخش‌های توانمندسازی بخش‌های خصوصی، تعاونی‌ها، بهبود فضای کسب و کار و اجرای صحیح سیاست‌های اصل ۴۴ و حمایت از تولید داخلی باید آسیب شناسی صورت گرفته و در بودجه ۹۷ اصلاحات لازم انجام شود؛ چراکه این چهار محور از بحث اصلی بوده و خروجی آنها اشتغال و رفع موانع سرمایه‌گذاری و تولید است.
پیشنهادات مجلس برای بودجه ۹۷
علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی پس از سخنان روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس در صحن علنی و در جمع‌بندی مذاکرات دیروز مجلس شورای اسلامی در ارزیابی از عملکرد ۸ ماهه بودجه سال ۹۶ راهکارها و پیشنهاداتی را برای لحاظ کردن در تصویب بودجه ۹۷ ارائه کرد. علی مطهری که اداره جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت، پس از سخنان روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس در صحن علنی و در جمع‌بندی مذاکرات دیروز مجلس شورای اسلامی در ارزیابی از عملکرد ۸ ماهه بودجه سال ۹۶ اظهار کرد: رعایت چارچوب برنامه ششم در مورد سقف اوراق مالی باید به گونه‌ای باشد که در سال ۹۷ کمتر از آن استفاده شود.
وی تصریح کرد: همچنین به بهره‌وری توجه جدی شود، ضمن اینکه منابع روشن برای یارانه باید در نظر گرفته شود، به گونه‌ای که بخش‌های سلامت و حمل و نقل و تولید آسیب نبینند.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: مشکل اشتغال با سرمایه‌گذاری در تولید و صادرات محقق می‌شود، اما مشکل اصلی نرخ سود بانک‌هاست زیرا آنها را نمی‌توان اجبار کرد که سود خود را پایین بیاورد اما راه‌حل این است که یارانه برای تولید و صادرات در نظر گرفته شود.
این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: برای طرح تحول سلامت هم باید بودجه روشن در نظر گرفته شود.
مطهری ادامه داد: براساس قانون برنامه در پایان سال دوم باید ۵ درصد سهم دولت کاهش یافته باشد و این مساله باید در بودجه ۹۷ روشن باشد.
وی در ادامه اظهار کرد: فروش شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها هم باید مطابق قانون انجام شود، گویا در سال گذشته این کار انجام نشده، باید وزارت اقتصاد مکلف شود در سال ۹۷ این موضوع را محقق کند.
مطهری در ادامه بیان کرد: باید بودجه لازم برای سازمان مدیریت بحران با توجه به شرایط امروز مثل زلزله و... در نظر گرفته شود.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت‌ها باید چالش‌ها را مشخص کرده اما باید مشخص شود کدام یک در اولویت قرار دارد. هنر بودجه‌نویسی، هنر تشخیص اولویت‌هاست. ممکن است مشکلات زیادی وجود داشته باشد اما باید تشخیص دهیم که کدام یک را حل کنیم مانند صندوق‌های بازنشستگی و آلودگی هوا.
مطهری در پایان اظهار کرد: توجه به فرهنگ هم یکی از مسائل مورد توجه است. مجلس به خاطر مشکلات اقتصادی از فرهنگ غافل نشود، ماهیت انقلاب ما فرهنگی بوده است، از تاثیر فرهنگ در اقتصاد هم نباید غافل باشیم.

برچسب‌ها:

نظر شما