شناسهٔ خبر: 23722578 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

الشرق الاوسط:

جزئیاتی از سند کنفرانس سوچی منتشر شد

صاحب‌خبر - روزنامه الشرق الاوسط سند کنفرانس سوچی را منتشر کرد. در این سند بر لزوم تشکیل ارتش ملی که طبق قانون اساسی عمل کند، همچنین نیروهای امنیتی متعهد به قانون و حقوق بشر باشند و دولت وحدت ملی تشکیل شده و نمایندگی عادلانه برای مقامات اداره‌های خودمختار ایجاد شود،‌ تاکید شده است.
قرار است براساس نظر روسیه نشست سوچی به تشکیل سه کمیته منجر شود: کمیته ریاست نشست، کمیته ویژه اصلاحات قانون اساسی و کمیته انتخابات و ثبت نام رای دهندگان.
مسکو دعوت از کشورهای فعال منطقه‌ای مثل مصر، عراق، لبنان و کشورهای عضو دائم شورای امنیت برای حضور در نشست به عنوان ناظر را شروع کرده و تماس‌های روسیه، ترکیه و ایران برای تدوین لیست مدعوین سوری همچنان ادامه دارد.
این در حالی است که رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا با همکاری همتایان انگلیسی، فرانسوی، اردنی و کشورهای دیگر برای تدوین پیش‌نویس سندی درباره سوریه تلاش می‌کند که معاونان پنج وزیر در واشنگتن دو هفته پیش آن را تهیه کرده بودند. این سند شامل انجام اصلاحات قانون اساسی، مشخص کردن اختیارات رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر و ادارات محلی با هدف مقدمه‌چینی برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری با نظارت سازمان ملل است. مساله جالب توجه این است که روسیه ۱۲ بندی را که استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه به عنوان اصول حل سیاسی مطرح کرده و به هیات‌های مخالفان و دولت تحویل داده بود، در پیش‌نویس سند سوچی گنجانده است. با توجه به اینکه هیئت دولت سوریه با بررسی این اصول قبل از پایان جنگ علیه تروریسم مخالفت کرده بود، یک مسوول غربی گفت که برای دمشق دشوار است که این اصول را رد کند. مسکو می‌خواهد از طریق درج اصول ۱۲ گانه دی‌میستورا در سند سوچی سازمان ملل را به مشارکت دی‌میستورا در نشست سوچی وادار کند. البته بعد از اینکه دبیرکل سازمان ملل معیارهایی را برای حضور سازمان ملل در این نشست مطرح کرده بود از جمله اینکه تنها یک بار برگزار شود و نتایجش جزو روند ژنو و در حمایت از آن باشد. در پیش‌نویس سند سوچی آمده است که اعضای هیئت نشست که احتمالا تعدادشان به ۱۶۰۰ تن برسد نماینده تمامی جامعه سوریه و گروه‌های مختلف سیاسی غیرنظامی دینی و اجتماعی آن هستند.

نظر شما