شناسهٔ خبر: 23722487 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

رقابت ادامه‌دار بهترین فیلم‌های جهان در خوان آخر

نامزدهای اسکار ۲۰۱۸ معرفی شدند

صاحب‌خبر -

پولاد امین - شهروند| در حالی ‌که گمان می‌رفت نامزدهای آکادمی اسکار به روال سالیان گذشته روز هفتم بهمن ماه اعلام خواهد شد، روز گذشته آکادمی اسکار به ‌طور ناگهانی اسامی نامزدهای نودمین دوره برگزاری این جوایز سالانه را اعلام کرد. فهرست نامزدهای نودمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار عصر سه‌شنبه به وقت تهران با حضور تیفانی هدیش، بازیگر فیلم سفر دختران و اندی سرکیس، بازیگر مجموعه فیلم‌های سیاره میمون‌ها در ساموئل گلدوین تیه‌تر بورلی هیلز کالیفرنیا اعلام شد. اسامی نامزدها البته در دو مرحله اعلام شد و پریانکا چوپرا، گل گدوت، سلما‌هایک، زویی سالدانیا، مالی شانون، میشل یو، ربل ویلسن، رزاریو داوسن و میشل رودریگز میهمانان ویژه مراسم بودند.
ورایتی همزمان با سخنان جان بیلی، رئیس آکادمی اسکار که در ساعت 5:22 صبح به وقت محلی اسامی نامزدهای اسکار 2018 را قرائت می‌کرد، خبر داد که در اسکار امسال تقریبا بیشتر گمانه‌زنی‌ها به واقعیت بدل شد و فیلم‌ها و سینماگرانی که از پیش اجماعی عمومی روی کاندیداتوری آنها وجود داشت، به‌ عنوان نامزدهای اسکار 2018 معرفی شدند. در این بین فیلم شکل آب با ۱۳ نامزدی در صدر نامزدهای امسال اسکار قرار گرفت و توانست رقبای دیگری چون مرا با نامت صدا کن، تاریک‌ترین ساعت، دانکرک، برو بیرون، لیدی برد، رشته خیال، پست و سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری را که در رشته بهترین فیلم نامزد شدند، پشت سر بگذارد. این فیلم توانسته در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی برای گیلرمو دل‌تورو و بهترین بازیگر زن برای سالی‌هاوکینز نامزدی دریافت جایزه اسکار را از آن
خود کند.
بازیگری زن نقش اصلی یکی از بخش‌هایی بود که کاندیداها تطابق کامل با گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها داشت. آکادمی اعلام کرد که سالی‌هاوکینز برای شکل آب، فرانسیس مک‌دورموند برای سه بیلورد بیرون ابینگ، میزوی، مارگوت رابی برای من، تونیا، سیرشا رونان برای لیدی برد و مریل استریپ برای پست برای دریافت اسکار بازیگری زنان نقش اصلی با هم رقابت خواهند کرد. در بین مردان بازیگر نیز رقابت میان بازیگرانی چون تیموتی شلمی بازیگر فیلم مرا با نامت صدا کن، دانیل دی لوییس هنرپیشه اصلی فیلم رشته خیال، دنیل کالویا بازیگر برو بیرون، گری اولدمن برای تاریک‌ترین ساعت و دنزل واشینگتن بازیگر فیلم جناب رومن ج. ایزراییل برقرار خواهد بود.
در رشته بازیگر زن نقش مکمل نیز مری جی بلایژ برای فیلم گل‌گرفته، الیسون جنی برای من، تونیا، لزلی من‌ویل برای رشته خیال، لاری مت‌کف برای لیدی برد و اکتیویا اسپنسر برای شکل‌ آب و در رشته بازیگر مرد در نقش مکمل نیز ویلم دفو برای پروژه فلوریدا، وودی‌هارلسون برای سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری، ریچارد جنکینز برای شکل ‌آب، کریستوفر پلامر برای تمام پول دنیا و سم راکول برای سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری با هم رقابت خواهند کرد.
اسکار طراحی صحنه به یکی از طراحان فیلم‌های شکل آب، دیو و دلبر، دانکرک، بلید رانر ۲۰۴۹ و تاریک‌ترین ساعت؛ اسکار بهترین فیلمبرداری به مدیر فیلمبرداری یکی از فیلم‌های بلید رانر ۲۰۴۹، تاریک‌ترین ساعت، دانکرک، گل گرفته و شکل‌آب؛ و در رشته بهترین طراحی لباس نیز دیو و دلبر، تاریک‌ترین ساعت، رشته خیال، شکل‌آب و ویکتوریا و عبدل در رقابت برای دریافت اسکار خواهند بود.
دانکرک، جنگ ستارگان: آخرین جدای، رشته خیال، شکل‌ آب، سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری در رشته موسیقی متن اورجینال؛ رودخانه قدرتمند از فیلم گل‌گرفته، معمای عشق از فیلم من را با نام خودت صدا بزن، مرا به یاد بیاور از فیلم کوکو، برای چیزی بایست از فیلم مارشال و این من هستم از فیلم بزرگترین شومن در رشته آهنگ اورجینال و بیبی درایور، بلید رانر ۲۰۴۹، دانکرک، شکل آب و جنگ ستارگان: آخرین جدای نیز در رشته میکس صدا کاندیدای دریافت اسکار شده‌اند.
فیلم‌های کوتاه نیز هیچ‌گاه از خوان اسکار بی‌نصیب نمی‌مانند. بر پایه این گزارش در رشته فیلم کوتاه لایو اکشنفیلم پسر عموی من: امت، ساعت یازده، همه‌مان و کودک صامت و در بخش انیمیشن کوتاه نیز فیلم‌های بسکتبال عزیز، میهمانی باغ، فضای منفی و لو با هم به رقابت برمی‌خیزند.
نامزدهای دریافت اسکار بهترین جلوه‌های ویژه بصری به این‌گونه اعلام شدند: بلید رانر ۲۰۴۹، محافظان کهکشان قسمت دوم، کونگ: جزیره جمجمه، جنگ ستارگان: ‌آخرین جدای و جنگ برای سیاره میمون‌ها. در بخش بهترین تدوین فیلم هم تدوین گران فیلم‌های بیبی درایور، دانکرک، من، تونیا، شکل ‌آب و سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری برای دریافت مجسمه طلایی اسکار با هم به رقابت می‌پردازند.
تاریک‌ترین ساعت، ویکتوریا و عبدل و شگفتی در رشته بهترین گریم و مو؛ بچه رئیس، نان‌آور، کوکو، فردیناند و ونسان دوست داشتنی در بخش فیلم بلند انیمیشن؛ و من را با نام خودت صدا بزن نوشته جیمز آیووری، هنرمند فاجعه نوشتن اسکات نویشتاتر و مایکل اچ. وبر، لوگان، بازی مولی نوشته ارون سورکین و گل‌گرفته نوشته دی ریس و ویرجیل ویلیامز نیز کاندیدای دریافت اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شده‌اند.
در بخش بهترین فیلم خارجی زبان نیز همان‌گونه که گمان می‌رفت فیلم‌های یک زن خارق‌العاده از شیلی، توهین از لبنان، لاولس از روسیه، در بدن و روح از مجارستان و میدان از سوئد با هم برای گرفتن این اسکار ارزشمند رقابت خواهند بود. مریض بزرگ نوشته امیلی وی. گوردون و کومیل نانیجانی، برون بیرون نوشته جوردن پیلی، لیدی برد نوشته گرتا گرویگ، شکل آب نوشته گیرمو دل‌تورو و ونسا تیلور و سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری نوشته مارتین مک‌دونا نیز نامزدهای بهترین فیلمنامه  اورجینال هستند.
در رشته بهترین فیلم مستند فیلم‌های آباکوس: به اندازه کافی کوچک برای زندانی‌شدن، چهره‌ها و مکان‌ها، ایکاروس، آخرین مردان حلب و جزیره قوی و در بخش بهترین مستند کوتاه نیز فیلم‌های ادیت+ادی، بهشت ترافیک در بزرگراه ۴۰۵ است، هرویین، استعداد با چاقو و توقف در ترافیک در رقابت دریافت اسکار 2018 خواهند بود.
اما می‌رسیم به دو بخش از مهمترین، جذاب‌ترین و بحث‌انگیز‌ترین بخش‌های اسکار؛ کارگردانی و بهترین فیلم. در رشته کارگردانی به گفته اعضای صاحب رأی آکادمی امسال پل توماس اندرسون برای رشته خیال، گیلرمو دل‌تورو برای شکل آب، گرتا گرویک برای لیدی برد، کریستوفر نولان برای دانکرک و جوردن پیل برای برو بیرون برای دریافت مجسمه هوس‌انگیز اسکار با هم رقابت می‌کنند و اسکار بهترین فیلم به‌عنوان آخرین اسکار شب اجرای مراسم نیز به یکی از میان تهیه‌کنندگان فیلم‌های مرا با نامت صدا کن، تاریک‌ترین ساعت، دانکرک، برو بیرون، لیدی برد، رشته خیال، پست، شکل آب و سه بیلبورد بیرون ابینگ میزوری تعلق خواهد گرفت.
در برنامه اعلام نامزدهای آکادمی امسال که روز گذشته اجرا شد، همچنین اعلام شد که جیمی کیمل یک‌بار دیگر مجری مراسمی خواهد بود که در دالبی تیه‌تر در‌ هالیوود برگزار خواهد شد. شبکه ای‌بی‌سی آن را به صورت زنده روز یکشنبه چهارم مارس پخش خواهد کرد.

نظر شما