شناسهٔ خبر: 23722310 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اخبار جهان

صاحب‌خبر -

تعطیلی دولت آمریکا پایان یافت
ایسنا| کنگره آمریکا با رأی مثبت خود برای پایان‌دادن به تعطیلی سه‌روزه دولت آمریکا، موجب شد فعالیت دولت ترامپ از دیروز (سه‌شنبه) به حالت عادی بازگردد. این درحالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بعد از این اتفاق مدعی پیروزی در مناقشه با دموکرات‌ها در واشنگتن شده است. مجلس نمایندگان آمریکا ساعاتی پس از آن‌که مشخص شد دموکرات‌های سنا پس از کسب تضمین جمهوریخواهان برای رأی‌دادن به یک طرح مهاجرتی در هفته‌های آینده، دیگر مخالفتی با طرح بودجه فدرال ندارند، یک رأی‌گیری برگزار کرده و با 266 رأی مثبت به 150 رأی منفی بودجه دولت فدرال را تمدید کردند.
بعد از این رأی‌گیری دونالد ترامپ دوشنبه‌شب این لایحه را امضا کرده و از دیروز(سه‌شنبه) عملیات دولت آمریکا به وضع عادی برگشت. ترامپ در یک بیانیه گفت: «من خرسند هستم از این‌که دموکرات‌های کنگره سر عقل آمده‌اند.»

روزنامه الشرق الاوسط سند کنفرانس سوچی را منتشر کرد
ایسنا| روزنامه الشرق الاوسط سند کنفرانس سوچی را منتشر کرد. در این سند بر لزوم تشکیل ارتش ملی که طبق قانون اساسی عمل کند، همچنین نیروهای امنیتی متعهد به قانون و حقوق بشر باشند و دولت وحدت ملی تشکیل شده و نمایندگی عادلانه برای مقامات اداره‌های خودمختار ایجاد شود،‌ تأکید شده است. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا با همکاری همتایان خود در کشورهای دیگر برای تدوین پیش‌نویس سندی درباره سوریه تلاش می‌کند که معاونان 5 وزیر در واشنگتن دوهفته پیش آن را تهیه کرده بودند. این سند شامل انجام اصلاحات قانون اساسی، مشخص‌کردن اختیارات رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر و ادارات محلی با هدف مقدمه‌چینی برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری با نظارت سازمان ملل است.
در پیش‌نویس سند سوچی آمده است که تنها راه برای حل مشکلات مردم سوریه حل‌وفصل سیاسی چالش‌ها با استناد به ۱۲ اصل است: «احترام و پایبندی کامل به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه، احترام و پایبندی به حاکمیت ملی سوریه و عدم مداخله در امور داخلی آن. سوریه باید نقش خود را در جهان و منطقه براساس منشور سازمان ملل و اهداف و اصول آن بازیابد.» بند سوم بر حق مردم سوریه برای تعیین آینده خود از طریق روند دموکراسی و انتخابات و حق خود برای تعیین نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بدون مداخله خارجی تأکید دارد.
بند پنجم سوچی بر پایبندی دولت به تحقق وحدت ملی و توافق اجتماعی و توسعه پایدار و متوازن همراه با نمایندگی عادلانه مقامات خودگردان تأکید دارد. بند ششم سند سوچی بر پایبندی دولت به تقویت نهادهای دولتی از طریق انجام اصلاحات ازجمله حمایت از ساختار اجتماعی و نهادهای دولتی و خصوصی برای تمامی شهروندان تأکید دارد. بند هفتم بر تشکیل ارتش ملی که به تمامی مسئولیت‌های خود عمل کند، اشاره دارد. ارتش به مأموریت‌های خود درباره حمایت از مرزها و مردم در برابر تهدیدات خارجی و تروریسم عمل کرده و دستگاه‌های اطلاعات و امنیت ملی باید براساس اصول حاکمیت قانون و حمایت از حقوق بشر به حمایت از امنیت کشور بپردازند و استفاده از زور تنها محدود به مجوز نهادهای ذیربط است. بند هشتم بر مخالفت قاطع با تروریسم و تفرقه در مناطق و مراعات احترام به حقوق بشر و آزادی‌ها تأکید دارد.
چهار بند باقیمانده شامل احترام به مردم سوریه، هویت ملی، میراث تاریخی این کشور، مبارزه با فقر و فساد، حفظ میراث ملی و محیط‌زیست برای نسل آینده است.

اسراییل شورای حقوق بشر سازمان ملل را به «جانبداری» متهم کرد
ایسنا| رژیم صهیونیستی با متهم‌کردن سازمان ملل متحد به «ادامه تبعیض» علیه این رژیم بر سر رفتار آن با فلسطینیان خواستار اصلاحات نهاد حقوق بشری آن شد. بررسی دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل از عملکرد رژیم صهیونیستی برای نخستین‌بار از ‌سال ۲۰۱۳ پس از آن انجام شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ماه گذشته میلادی قدس را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و خشم فلسطینیان، رهبران خاورمیانه‌ و قدرت‌های جهانی را برانگیخت.
آویوا راز شچتر، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در ژنو به شورای حقوق بشر مدعی شد تل‌آویو همواره به حقوق بشر و ارزش‌های دموکراتیک پایبند بوده است! او در نشست ژنو گفت: «این کارها در شرایطی انجام شده که ما همواره با تهدیدات امنیتی جدی و لزوم همبستگی جوامع گوناگون و گروه‌های مذهبی مواجه بودیم.»
این شورا موضعی قاطع علیه اشغالگری اسراییل پس از جنگ ۱۹۶۷، رفتار آن با فلسطینیان در آن‌جا و ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین دارد.

 

نظر شما